Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uføre bør kontrolleres årlig. Alt for mange har diffuse diagnoser som både er vanskelige å diagnostisere med tilstrekkelig grad av nøyaktighet, samt sykdomsbildets skiftende natur.

Nå lever som regel sykdom sitt eget liv, men det er faktisk også positivt, da man raskt kan bli bedre og ha gode perioder innimellom. Jeg mener man må ha et kontrollsystem som fanger opp uføre som er friske nok til f.eks deltidsarbeid, eller tilfeller der sykdommen faktisk har sluppet taket, slik som det er i dag så eksisterer det ikke noen kontroll, og man har en gruppe som fullstendig går under radaren.

En kontrollsamtale med fastlege årlig er første steg på stien, og veldig lett gjennomførbart. De uføre bør også møte til kontroll hos en lege i samarbeid med nav, slik at man sikres at vurderingen er objektiv. Veldig mye restarbeidsevne forsvinner fullstendig, da ingen har kontroll på hvordan deres helsemessige status egentlig er. Man har bare en legerapport fra tidspunktet de ble uføre. Uføre er egentlig den eneste gruppen man ikke har noe som helst innsyn til, det er uholdbart at ingen vet noe om restarbeidsevnen og helsen deres.

Anonymkode: 07f24...c2b

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok en greie om dette. Ja, mange har litt restarbeidsevne.

Hvem skal ansette dem? Vil du? 

Anonymkode: 48c0d...b12

• Liker 32
Skrevet

Å hold schmella på deg, trådstarter! 

• Liker 34
Skrevet

Tror du virkelig at det er så enkelt å bli ufør, så tro om igjen.

Anonymkode: 6f775...378

• Liker 29
Skrevet

Mange er uføre på grunnlag av skade eller sykdom som en ikke kan bli frisk fra. Det ville vært bortkastet resurser å måtte godkjenne disse hvert år.

Anonymkode: c95c9...ba7

• Liker 39
Skrevet

Tror uføre er mer hos lege og andre behandlere enn du kan forestille deg. Fornye resepter, blodprøver, osv osv.

Det er ikke slik at folk slutter å være sjuk når nav har godkjent ufør.

Anonymkode: 5ba7b...b1c

• Liker 49
Skrevet

Hvert år??? Er du klar over hvor ufattelig mye ressurser, penger og tid det ville krevd? Ikke minst hvor belastende det hadde vært for de syke som konstant var under lupen og ikke hadde noe inntektssikring? 

• Liker 33
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uføre bør kontrolleres årlig.

Ok. Da fikser du det?

• Liker 18
Skrevet

Jeg er ufør, dette altså på grunn av sykdom. Fordi jeg har en sykdom, så er jeg ganske ofte hos legen - mye oftere enn en gang i året faktisk, så han følger egentlig ganske godt med på hvordan sykdommen min utvikler seg i begge retninger.... Jeg regner også med at han melder fra hvis han mener at jeg er blitt så frisk at jeg ikke kvalifiserer til ufør lenger... 

Så bare slapp at du, trådstarter - dette her trenger ikke du å tenke på i det hele tatt faktisk 🤪

• Liker 44
Skrevet

Uføre bør kontrolleres årlig. Alt for mange har diffuse diagnoser som både er vanskelige å diagnostisere med tilstrekkelig grad av nøyaktighet, samt sykdomsbildets skiftende natur.

Nå lever som regel sykdom sitt eget liv, men det er faktisk også positivt, da man raskt kan bli bedre og ha gode perioder innimellom. Jeg mener man må ha et kontrollsystem som fanger opp uføre som er friske nok til f.eks deltidsarbeid, eller tilfeller der sykdommen faktisk har sluppet taket, slik som det er i dag så eksisterer det ikke noen kontroll, og man har en gruppe som fullstendig går under radaren.

En kontrollsamtale med fastlege årlig er første steg på stien, og veldig lett gjennomførbart. De uføre bør også møte til kontroll hos en lege i samarbeid med nav, slik at man sikres at vurderingen er objektiv. Veldig mye restarbeidsevne forsvinner fullstendig, da ingen har kontroll på hvordan deres helsemessige status egentlig er. Man har bare en legerapport fra tidspunktet de ble uføre. Uføre er egentlig den eneste gruppen man ikke har noe som helst innsyn til, det er uholdbart at ingen vet noe om restarbeidsevnen og helsen deres.

Anonymkode: 07f24...c2b

Hadde vært enda bedre å hatt et lag med etterforskere som overvåket, hadde blitt mange friske da;)

• Liker 5
Skrevet

Jeg er for at det skal kontrolleres årlig. Vi vil vel ikke at folk skal lure systemet. Selv om det er mange er som går rett i forsvar. Har dere noe å skjule?

Anonymkode: 2250d...635

• Liker 13
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Hadde vært enda bedre å hatt et lag med etterforskere som overvåket, hadde blitt mange friske da;)

Som overvåket? Hadde du likt å bli overvåket konstant og ikke få ha noe privatliv? Det hadde i alle fall ikke gjort de uføre noe friskere. De har også rett og krav på privatliv.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er for at det skal kontrolleres årlig. Vi vil vel ikke at folk skal lure systemet.
Selv om det er mange er som går rett i forsvar. Har dere noe å skjule? Anonymkode: 2250d...635

:opplyser:  Da må alle som skriver her som anonyme AB`er også overvåkes og vise sitt ansikt....å?...ikke det, nei?
                                                                                                                                  Har dere noe å skjule kanskje? 

• Liker 20
Skrevet

På mange måter ville det vært en bra ting med regelmessig kontroll, men sjeldnere enn hvert år. Hvert 5. eller 10. tenker jeg.

Problemet med dette er at det kan få negative følger for noen reelt uføre som kan bli antatt å ha fått inntektsevnen igjen, uten å ha fått det. Derfor er jeg imot et slikt forslag.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 20.01):

Jeg er for at det skal kontrolleres årlig. Vi vil vel ikke at folk skal lure systemet. Selv om det er mange er som går rett i forsvar. Har dere noe å skjule?

Hvordan skal det la seg gjøre? Ikke minst, ville det ikke kostet skjorta å skulle utrede alle på nytt hvert år? Det ville jo vært å kaste penger ut av vinduet, for å ikke snakke om den belastningen det ville vært for de uføre å aldri bli ferdig med det tungrodde nav-systemet.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Øøøø. Ikke ufør, men jeg får ukentlige i behandling. Kvartalsvis til spesialist. Fastlege støtt og stadig. Og går faktisk til privat spesialist i tillegg i et fåfengt håp om å bli bedre. Det kommer ikke til å endre seg om jeg blir ufør. Medisiner jeg får kan plutselig ødelegge nyrene. I tillegg til at jeg har forhøyet risiko for kreft, korona og all annen dritt du kan tenke deg. Så du får skamme deg med ditt menneskesyn. 

Anonymkode: 5ba7b...b1c

• Liker 12
Skrevet

Hvordan skal det kontrolleres?

• Liker 11
Skrevet

Tro meg. De som er frisk nok til å jobbe, vil tilbake i jobb om de kan. 
Jeg elsket første året på AAP. Jeg gikk fra 12.000 kr i årslønn i 2 år, til AAP med ekstra utbetaling på grunn av liten lønn før det. Det ble så klart mindre etter hvert, men det første året var som betalt ferie. Joda syk var jeg, men jeg kunne bestille take away når jeg følte for det og jeg shoppet bøker og dvd'er som aldri før. Fikk etableringstilskudd, kjøpte alle møbler og hvitevarer nytt. Hadde fint og flott i min egen lille boble med isolasjon. 
Så kom realiteten.
Livet utenfor husets fire vegger går videre. Venner får seg kjærester, hus og barn. De får drømme jobben. Tjener dobbelt så mye som meg i måneden. Jeg sitter bomfast i full isolasjon, ingen liv og ingen venner og i alle fall ingen kjæreste. For frierne kommer ikke på døren som mamma sier. Økonomien blir trangere og trangere. Møbler og hvitevarer forfaller og jeg har ikke økonomi til å bytte de ut. Jeg har grått mange tårer over blodige tær på grunn av slitte sko. Jeg overdriver ikke en gang. Helsen ble verre med isolasjonen som på toppen av det hele. 

Den ferien første året er fint og flott. Etter det året så blir det et helvete på jord, fengslet i egen kropp og hjem. Men når livet og hverdagen har 0 mening så er slutten ganske nær. Man mister håpet og vil bare gi opp. Hadde du spurt meg om jeg VIL bli ufør i 2012 så hadde jeg sagt ja!! med glede! 
I 2020 så kom vedtaket om 100% minstesats uføretrygd. Min reaksjon? Overdose. 

Et liv i isolasjon og dårlig økonomi er faen meg ikke noe å rope hurra for! 
Jeg hadde glatt tatt full jobb om jeg fikk byttet vekk sykdommen. Jobb er tungt for alle, det er lange dager og krever en del men utbyttet er uerstattelig. Det sosiale, økonomien, rutiner i hverdagen, meningen med livet og hverdagen. Det gir mer enn det tar, for friske folk. Det å leve på trygd er ikke så fint og flott som folk på Kg skal ha det til. Gresset er faktisk ikke grønnere på den andre siden.

Anonymkode: 0e781...477

• Liker 29
Skrevet
Uatskillelig skrev (7 minutter siden):

Som overvåket? Hadde du likt å bli overvåket konstant og ikke få ha noe privatliv? Det hadde i alle fall ikke gjort de uføre noe friskere. De har også rett og krav på privatliv.

Ja absolutt alle reelle syke har det, men ikke alle de som ikke er det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...