AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Hei. Jeg har reist fra Oslo kommune til hjemkommunen med lav smitte, har valgt å ta koronatest slik folk føler seg trygge rundt meg. Jeg har ingen symptomer, men er likevel i karantene (i følge nett). Greia er at jeg ringte legevakten for å spørre hvordan det er med karantene med tanke på offentlig transport, hun sa «så lenge du er uten symptomer så er du egentlig ikke i karantene i ditt tilfelle, men vi anbefaler at du tester deg.» Så ja jeg har nå testet meg. Men hvordan skal jeg tolke dette med tanke på jobb, skal jeg være hjemme frem til svaret er klart, eller har jeg noe form for unntak?😅 Anonymkode: a7244...9c8
teknosilje Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Man er i karantene frem til testsvar... Du skal selvfølgelig ikke på jobb. 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Kanskje verdt å nevne, jobber alene, men kommer andre folk til lokalene på mandag Anonymkode: a7244...9c8
Gjest nocco Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Ville spørt arbeidsgiver. Spørs helt hva du jobber med og hva kommunelegen sier.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 teknosilje skrev (Akkurat nå): Man er i karantene frem til testsvar... Du skal selvfølgelig ikke på jobb. Okei takk! Var det jeg også tenkte, men synes bare «du er egentlig ikke i karantene» var en spesiell kommentar. Anonymkode: a7244...9c8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 nocco skrev (Akkurat nå): Ville spørt arbeidsgiver. Spørs helt hva du jobber med og hva kommunelegen sier. Arbeidsgiver synes det er innafor, jobber med produksjon alene. Anonymkode: a7244...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Jobber på stort sykehus. Der kan en gå på jobb i påvente av svar hvis en kommer fra rødt område (så lenge en ikke har symptomer selvfølgelig). Anonymkode: 8e769...542 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Arbeidsgiver synes det er innafor, jobber med produksjon alene. Anonymkode: a7244...9c8 Hadde jeg vært en av de som skulle komme til samme lokale på mandag, så hadde jeg ikke ønsket at du skulle vært der denne helgen. Isåfall ville jeg hatt beskjed, sånn at jeg selv kunne velge å avstå fra å komme på mandag. Anonymkode: 21bbb...26b 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 8 minutter siden, teknosilje said: Man er i karantene frem til testsvar... Du skal selvfølgelig ikke på jobb. Uansett grunn til å ta testen? Litt sleipt, men da vil jeg ta en test på mandag, så slipper jeg noen dager jobb til uka! Null symptomer, men virker som om folk kan teste seg uten å ha grunn her. Anonymkode: 643dd...8ee 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber på stort sykehus. Der kan en gå på jobb i påvente av svar hvis en kommer fra rødt område (så lenge en ikke har symptomer selvfølgelig). Anonymkode: 8e769...542 Åj, dette var lite betryggende. Da kan jo man rekke å smitte både pasienter og kolleger før et evt svar foreligger.. Og det er jo nettopp dette som har skjedd flere ganger, når det oppstår smitte på sykehus😔 Anonymkode: 21bbb...26b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobber på stort sykehus. Der kan en gå på jobb i påvente av svar hvis en kommer fra rødt område (så lenge en ikke har symptomer selvfølgelig). Anonymkode: 8e769...542 Takk for svar, har ingen symptomer, men sprikende svar her, så kanskje jeg burde ringe legevakten. Anonymkode: a7244...9c8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uansett grunn til å ta testen? Litt sleipt, men da vil jeg ta en test på mandag, så slipper jeg noen dager jobb til uka! Null symptomer, men virker som om folk kan teste seg uten å ha grunn her. Anonymkode: 643dd...8ee Hæ?? Du er klar over at man kan bære på viruset og være smittsom, selv uten symptomer? Tenk på de du evt utsetter for smitte! Anonymkode: 21bbb...26b 1
Gjest nocco Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidsgiver synes det er innafor, jobber med produksjon alene. Anonymkode: a7244...9c8 Ser jeg fomulerte meg litt rart. Arbeidsgiver skal ikke ta en "egenvurdering" da h*n selfølgelig vil at du skal jobbe🙂 Nå har jo mange kommuner egne retningslinjer, men hvis reglene ikke sier noe om din situasjon, skal du i karantene. Altså skal retningslinjene fra regjeringen følges.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Uansett grunn til å ta testen? Litt sleipt, men da vil jeg ta en test på mandag, så slipper jeg noen dager jobb til uka! Null symptomer, men virker som om folk kan teste seg uten å ha grunn her. Anonymkode: 643dd...8ee Du kan bare si at du har vært i kommune med virusmutasjon, det er grunn til testing, og som i følge de fleste her også gir pålegg om karantene. Jeg er likevel litt i tvil, fordi fikk inntrykk av noe annet fra legevakt, men får ringe å høre! Anonymkode: a7244...9c8
Fakta? Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Det er ikke karanteneplikt for reiser innenfor Norge. 4
Gjest nocco Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 Fakta? skrev (2 timer siden): Det er ikke karanteneplikt for reiser innenfor Norge. ..men når man har tatt test gjelder andre regler.
Fakta? Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 12 minutter siden, nocco said: ..men når man har tatt test gjelder andre regler. "Hvis du har tatt testen uten at du har symptomer på korona og uten at du har vært utsatt for smitte, behøver du ikke å holde deg hjemme til du har fått prøvesvar." https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_er_syk_eller_mistenker_at_du_er_smittet_med_koronavirus/#til-deg-som-har-tatt-koronatest 4
Blekkulfina Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Trådstarter har vært i Oslo, ikke downtown London. Ser man på Norgeskartet med tanke på smitte er det mange kommuner rundt i landet vårt som har et høyere smittepress enn Oslo for øyeblikket. Virusmutasjonen finnes også i de fleste byer og bygder rundt om, så her ville jeg fulgt arbeidsgivers ønske og FHI sine retningslinjer og jobbet som planlagt i helgen. Det voldsomme smitteutbruddet i Ulvik denne uka viser også at et slektstreff i indre grungedal kan være vel så smittefarlig som en tur til i hovedstaden nå om dagen, hvor de fleste faktisk bruker munnbind og spriter seg overalt hvor man står og går. 1
zemer Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Okei takk! Var det jeg også tenkte, men synes bare «du er egentlig ikke i karantene» var en spesiell kommentar. Anonymkode: a7244...9c8 Spørs på testen. Tester du pga symptomer er du i karantene. Vi på jobb testet i dag da en var smittet var ikke i karantene av den grunn.
Madame Butterfly Skrevet 6. februar 2021 #20 Skrevet 6. februar 2021 Spiller det så stor rolle hva reglene sier da? Du har flyttetfra et område med mye smitte, og mutant virus etc. Du tester deg for sikkerhets skyld, ta nå den dagen,/de to dagene du venter på svar til å pakke ut. Så får du nå være flink med maske, vaske hender og holde god avstand til folk. Må du på jobb, så går du på jobb. Vel kanskje ikke om du jobber på gamlehjem. 1
Anbefalte innlegg