Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Jeg er en jente i 20-årene som veier 58-59 kg og er 162 cm høy. 

Har alltid "hatt litt ekstra" i form av fett på både mage, lår og armer. Er ikke snakk om mye, men nok til at jeg kanskje kan kategoriseres som en smule "skinny-fat". Jeg har veldig lyst til å gå litt ned i vekt for å stramme opp kroppen litt, og ønsker å gjøre dette gjennom kaloriunderskudd. 

Jeg er en veldig mål-fokusert person, og sliter med å fullføre ting om jeg ikke har et klart fokus og en dato/periode jeg skal nå. Spørsmålet mitt er hva mål vekten min bør være som 162 høy? Hvor mange kg må en som meg gå ned før man ser forskjell på kroppen sin? Jeg vet at jeg vil slite med motivasjonen om jeg bare skal spise i underskudd til jeg føler at jeg har gått ned nok. Hadde vært mye lettere om jeg kan sette et klart mål på f.eks 4 eller 8 kg ned og fokusere på det. 

Anonymkode: 83fe6...cb6

Videoannonse
Annonse
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Hei du! 

Med de målene har du enkel bmi på 22.5, som er på den nederste delen av normalvektig. Du burde altså ikke gå så mye ned i vekt, men hva med å stramme opp med styrketrening? Det vil gjøre underverker på lår,mage og armer, og du kan konkurrere med deg selv på antall pushups eller tid i planke. Og du kan måle midje og lår hver uke og følge progresjonen. 

Har du vurdert det?

(Jeg er ikke helsepersonell)

Skrevet

Du går ned i vekt gjennom kaloriunderskudd - det finnes ingen andre måter.

Det er helt umulig å si hvor mye du, eller andre, må ned i vekt før du, eller andre, ser forskjell på kroppen din, eller andres.

Du kan sette et kg-mål uansett og likevel. Men sørg for at det er en sunn vekt, i det minste innenfor normal BMI.

Mer relevant er kanskje om det å holde en lavere vekt stabil, er noe du føler er verdt den innsatsen som kreves.

Anonymkode: b6b4f...429

Skrevet

Sikkert ikke det svaret du ønsker, men jeg ville forkastet planer om antall kilo ned gjennom kostholdsrestriksjon. Spesielt når du allerede er normalvektig, og forteller at du er en "mål-fokusert" person. Da kan det fort bli usunt.

Ville heller satset på oppstramming gjennom trening. Styrketrening om du har tilgang til senter, og kardio vil også stramme opp. Mulig du vil gå ned noen kilo av å trene mer, men da slipper du å tenke kalorier og diett. 

Anonymkode: 6dada...f9c

• Liker 3
Skrevet

Om du vil stramme opp og bli kvitt "skinny-fat" looken, så bør du fokusere på å trene og bygge litt muskler, ikke gå ned i vekt. 

Anonymkode: 9fecf...ba7

Skrevet
Kerrs Pink skrev (1 time siden):

Hei du! 

Med de målene har du enkel bmi på 22.5, som er på den nederste delen av normalvektig. Du burde altså ikke gå så mye ned i vekt, men hva med å stramme opp med styrketrening? Det vil gjøre underverker på lår,mage og armer, og du kan konkurrere med deg selv på antall pushups eller tid i planke. Og du kan måle midje og lår hver uke og følge progresjonen. 

Har du vurdert det?

(Jeg er ikke helsepersonell)

Hun er helt i midten på normalvektig-kategorien :) Ikke i nedre del, ikke i øvre del.

Jeg er 10 cm høyere enn deg ts, og er på vei ned fra 70 til ca 65 nå. Jeg ser allerede stor forskjell på 70 og 68 kilo, på bare to kilo sitter bukser mye løsere og magefettet forsvant. Så det trenger ikke være mange kiloene som skal til for deg. 

Anonymkode: 55b00...cbf

• Liker 1
Skrevet

Er akkurat samme høyde og vekt som deg! skal også gå ned i vekt. Mitt mål er nå 53 kg. Jeg har allerede gått ned noen kg var 65 i høst. Bare spis mettende sunne ting i kaloriunderskudd så kommer det seg

Ikke hør på alle som mener du burde stramme opp ved å trene. Det er jo helt opp til deg hva du vil, ved å trene vil du bygge muskler også å miste litt "former" 

Jeg tror egt det blir veldig individuelt hva du burde veie, om jeg ikke tar feil så er vel den ultimate vekt for vår høyde sånn 60-61. Siden man tross alt er "sunnere" med litt mer fett på kroppen.  Så hva du har lyst å veie og hva du synes er fint er opp til deg, vanskelig for oss å si. Vi vet ikke hvordan kroppsform du har eller

Derimot om du går ned i vekt vil du uansett bli strammere selvom du ikke trener. 

Anonymkode: 8e2fa...1ff

Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun er helt i midten på normalvektig-kategorien :) Ikke i nedre del, ikke i øvre del.

Jeg er 10 cm høyere enn deg ts, og er på vei ned fra 70 til ca 65 nå. Jeg ser allerede stor forskjell på 70 og 68 kilo, på bare to kilo sitter bukser mye løsere og magefettet forsvant. Så det trenger ikke være mange kiloene som skal til for deg. 

Anonymkode: 55b00...cbf

Åja, den kalkulatoren jeg tilfeldigvis fant viste det da. Ellers hadde jeg ikke sagt noe om det, men det finnes kanskje flere typer? Jeg er som sagt ikke helsepersonell.

Er forøvrig enig med flere i tråden som minner ts om at hun må kjenne etter hva hun vil. Jeg har selv gått ned 5,5kg nå og ser tydelig forskjell i ansiktet, men lite annet sted. Blir bedre når treninga kommer på i tillegg, det er det som funker for meg da. 

Hva tenker du nå da ts? 

Skrevet
Kerrs Pink skrev (1 time siden):

Hva tenker du nå da ts? 

Takk for alle svar❤️

Visste på forhånd at jeg ville bli anbefalt styrketrening - noe jeg selvsagt vurderer, men som virker vanskeligere å gjennomføre akkurat nå enn å fokusere på matinntaket. Jobber i helsevesenet+bor i et område med større smittefare, så å dra på senter er ikke aktuelt per dags dato. Har tidligere drevet med styrke med egenvekt hjemme, men ramler fort av og slutter etter noen få uker. 

Jeg vet også at jeg er har mye å hente på matområdet. Har en forferdelig vane med å spise noe usunt hver eneste dag (sjokolade, is, ost i større mengder, store pastaporsjoner osv.), og ved å kun kutte ut dette vil jeg nok allerede være langt på vei. 

Men vet med meg selv at om jeg setter et mål på f.eks 54 kg, og så ikke ser noe forskjell vil jeg bli utrolig skuffet og miste motivasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 21.55):

Takk for alle svar❤️

Visste på forhånd at jeg ville bli anbefalt styrketrening - noe jeg selvsagt vurderer, men som virker vanskeligere å gjennomføre akkurat nå enn å fokusere på matinntaket. Jobber i helsevesenet+bor i et område med større smittefare, så å dra på senter er ikke aktuelt per dags dato. Har tidligere drevet med styrke med egenvekt hjemme, men ramler fort av og slutter etter noen få uker. 

Jeg vet også at jeg er har mye å hente på matområdet. Har en forferdelig vane med å spise noe usunt hver eneste dag (sjokolade, is, ost i større mengder, store pastaporsjoner osv.), og ved å kun kutte ut dette vil jeg nok allerede være langt på vei. 

Men vet med meg selv at om jeg setter et mål på f.eks 54 kg, og så ikke ser noe forskjell vil jeg bli utrolig skuffet og miste motivasjon. 

Du som er såpass lav vil nok merke stor forskjell på 4 kg ned i vekt, jeg gjør i alle fall det, er 163 høy. Er nå 64 kg og vil ned til 57/58, da dette er ei fin vekt på meg mtp proporsjoner etc. jeg trener en del, og føler jeg har stram kropp på 63/62 kg, flat mage osv. har vært nede i 53 kg i voksen alder, og fikk da høre av mange at jeg var blitt veldig tynn, og ser tilbake på bilder at jeg nesten så syk ut. Så dette med vekt varierer veldig utifra hvem som bærer den vekten!:-) Hva med et mål om 55 kg, og finn deg tre gode øvelser for kroppen som du kan gjøre hjemme? Om du er tynnfeit og litt svak i utgangspunktet, skal det ikke så mye til før du vil få feks bedre holdning i mage/rygg av litt enkle øvelser; og holdning er alfa omega spør du meg 🙂 

Anonymkode: 85b56...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...