Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å tok glukosetest idag, og har fått svar på e-konsultasjon at jeg «trolig har utviklet svangerskapsdiabetes». ..!!!!

»trolig»?? Altså,kan det vise seg å være feil? Kan det være at jeg IKKE har det? kan det være at prøven viser feil? Jeg skjønner ikke. Ikke spiser eller drikker jeg noe særlig sukkerholdig, gikk på lavkarbo før jeg ble gravid. Ikke har noen andre i familien hatt det, og ikke er jeg overvektig. Så nå sitter jeg her og skjønner iiingenting...Og kjenner at jeg mest bare vil sette meg i et hjørne for å skrike..

Anonymkode: 928a5...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo selvsagt være feil, men men mest sannsynlig ikke. Noen faktorer disponerer for svdia, men det er slett ikke alltid det er en logisk sammenheng. 
Jeg hadde selv svdia. Ingen i familien har noen form for dia, jeg er innen normal bmi, sunt og variert kosthold. 

Husk at det ikke er sånn at svdia=insulin :) 

• Liker 2
Skrevet

Men jeg stusser siden det sto «trolig». Sååå,betyr det at jeg kanskje ikke HAR utviklet det,men er i faresonen?  OM jeg hadde det,ville det ikke vært rett å si at «du har utviklet svangerskapsdiabetes»?

ts

Skrevet

Fikk ikke du oppgitt prøveresultatene dine?

Anonymkode: bad35...f1d

• Liker 5
Skrevet

Antagelig ligger du i grenseland, altså rett ved grensen som definerer svangerskapsdiabetes. Du får be om å få vite tallene og hvorvidt du skal følges opp som med svangerskapsdiabetes eller ikke. 

Anonymkode: c1e92...d3d

• Liker 2
Skrevet

Du får prate med legen din om hvordan forholde deg til prøvesvar :) Det er ulike grader utifra funn. Vet du hva blodsukkeret ditt lå på før og etter belastning? 

Anonymkode: 1ee8f...2b8

Skrevet

"Diagnosen svangerskapsdiabetes blir satt dersom blodprøven viser:

fastende glukose: mellom 5,3-6,9 mmol/l

eller 2-timers glukoseverdi etter glukosebelastning mellom 9,0-11,0 mmol/l

Du har ikke svangerskapsdiabetes hvis blodprøven viser:

fastende verdi under 5,3 mmol/l og/eller

2-timers verdi under 9,0mmol/l"

fra https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/

Anonymkode: 1ee8f...2b8

Skrevet (endret)

De tar både en blodprøve og måler blodsukker på legekontoret. Denne er derimot usikker, så de bruker den som en ca verdi. Hvis denne ligger på grensen eller rett over vil du trolig ha svangerskapsdiabetes. Men endelig diagnose settes ikke før de får svar på blodprøver somcer sendt på laben. Derfor venter nok legen på de skikkelige resultatene.

Endret av Skogkløver
Skrevet

Gå inn på Furst sine sider og se om prøveresultatet ditt ligger der, så kan du se hvor mye du hadde i bl.s.

Anonymkode: 2cd1f...fa8

Skrevet

Jeg fikk ikke vite prøveresultatene nei, fikk bare en melding på helsenorge om at prøven viste at jeg trolig hadde det, og var blitt satt opp på en legetime nå etter helgen for å snakke om dette. Så da tolker jeg det jo nesten som at det er tilfelle,men blir samtidig usikker😭🤷🏼‍♀️ Og ikke minst redd. Jeg har sånn sprøyteskrekk at jeg nesten svimer av, og nå høres det jo ut som at jeg må deale med stikking HVER dag fram mot ongen er ute.  Også blir jeg jo redd for alt annet som kan skje av komplikasjoner og diverse..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk ikke vite prøveresultatene nei, fikk bare en melding på helsenorge om at prøven viste at jeg trolig hadde det, og var blitt satt opp på en legetime nå etter helgen for å snakke om dette. Så da tolker jeg det jo nesten som at det er tilfelle,men blir samtidig usikker😭🤷🏼‍♀️ Og ikke minst redd. Jeg har sånn sprøyteskrekk at jeg nesten svimer av, og nå høres det jo ut som at jeg må deale med stikking HVER dag fram mot ongen er ute.  Også blir jeg jo redd for alt annet som kan skje av komplikasjoner og diverse..

ts

Den pleier reguleres med kost ikke insulin.

Anonymkode: 1ad6d...635

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var å tok glukosetest idag, og har fått svar på e-konsultasjon at jeg «trolig har utviklet svangerskapsdiabetes». ..!!!!

»trolig»?? Altså,kan det vise seg å være feil? Kan det være at jeg IKKE har det? kan det være at prøven viser feil? Jeg skjønner ikke. Ikke spiser eller drikker jeg noe særlig sukkerholdig, gikk på lavkarbo før jeg ble gravid. Ikke har noen andre i familien hatt det, og ikke er jeg overvektig. Så nå sitter jeg her og skjønner iiingenting...Og kjenner at jeg mest bare vil sette meg i et hjørne for å skrike..

Jeg forstår det vage svaret som at du ligger i grenseland. Det betyr at jo lengre du kommer i svangerskapet, jo verre blir det og helt fram til babyen er ute. Ring fastlegen på mandag og be om forklaring og råd. Er du i grenseland, så må du gjøre om kostholdet og ha ekstra oppfølging. Noen må også ta piller. Du trenger ikke være overvektig eller ha noen med diabetes i familien for å få det. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men høy alder (altså 30+) øker faren i seg selv. Det er slett ikke en uvanlig tilstand, men den gode nyheten er at den forsvinner med fødselen :)  Den dårlige nyheten er - og det er 2 av dem - er at neste svangerskap er enda mer sannsynlig at du får det igjen og at med årene er det mer sannsynlig at du får diabetes type 2 hvis du ikke passer på vekt og kosthold. 

Men for en rar formulering ''trolig''. Ring og spør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

De fleste kan regulere med kosthold. De jeg kjenner som har hatt det har vært såpass flinke med kostholdet at de ikke har trengt insulin. Men du må nok stikke i fingeren for å sjekke blodsukker...

Anonymkode: fd13f...c9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste kan regulere med kosthold. De jeg kjenner som har hatt det har vært såpass flinke med kostholdet at de ikke har trengt insulin. Men du må nok stikke i fingeren for å sjekke blodsukker...

Anonymkode: fd13f...c9e

Før insulin prøver man piller som heter noe med M. Når de ikke hjelper, da må man bruke sprøyter. 

Skrevet

Kostholdsmessig er jeg ikke så bekymret - jeg gikk på lavkarbo før jeg ble gravid. Slutta med det når jeg oppdaget graviditeten da jeg visste for lite om hvor bra/dårlig det var...! Levde ganske strikt egentlig. Ikke fordi jeg måtte eller koe,var overhodet ikke overvektig på forhånd. Prøvde det bare for å kvitte meg med litt «lovehandles», men ble i så mye bedre form at jeg gjorde det om til en livsstil💁🏼‍♀️ Så å kutte ut sukker og høykarbo vil jo ikke plage meg..! Men er likevel kjempestressa akkurat nå. Og i sjokk tror jeg...hadde ikke i min villeste fantasi trodd at jeg kunne få det.

ts

Skrevet

Jeg fikk det selv i første svangerskap. Var på grensen til undervektig, spiste sunt osv. Spydde hele svangerskapet. Var rett over grensen med meg også. Det det holdt å kostholdsregulere det. Målte blodsukkeret hver dag men slapp insulin. Baby kom naturlig ti dager før termin og var 3250 g. Jeg fikk ikke sv. Dia i svangerskap nr 2. Lykke til ❤️ jeg husker det selv som et stort sjokk og det føltes veldig urettferdig. Men dette går nok fint 🙏

Anonymkode: f62bf...874

Skrevet
Drizzt skrev (19 minutter siden):

Før insulin prøver man piller som heter noe med M. Når de ikke hjelper, da må man bruke sprøyter. 

Metformin mener du sikkert. 

Skrevet

Kan man forebygge svangerskapsdiabetes ved å spise lavkarbo?Skal ta glukobelastning om noen uker og er stresset. Leser at mange får det selv om de er slanke. 

Anonymkode: c9451...caa

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ts

Du er sikkert I grenseland siden det står "trolig". Det som sannsynligvis skjer på den legetimen er at du får resept på utstyr til å måle blodsukkeret ditt. Og så må du måle 3 ganger om dagen i en 14 dagers tid. Utifra disse målingene vurderes det om du trenger videre oppfølging av spesialisthelsetjenesten og evt medisinering. 

Jeg hadde SV. Dia. Oppfølging på sykehuset. Måtte bruke insulin og tabletter.. Full pakke altså. Fikk en frisk og fin unge litt før termin (ble satt i gang). Alt går for en periode, ikke tenk at det er verdens undergang. 

Skrevet

Jeg hadde resultat som var helt det første nummeret som var sv.dia. Ifølge legen var disse numrene nettopp skjerpet inn, og resultatet var ikke et tegn på sv.dia. Da langtidsblodsukkeret var bra. Men ifølge jordmor var det uansett sv.dia, så endte opp med å ta blodsukker flere ganger daglig i 1-2 mnd. Målingene var aldri over, verken fastende eller etter måltid, tross vanlig kost, så hadde nok ikke sv.dia, nei. 

Så på den ekstra ultralyden for svangerskapsdiabetes som et stort pluss som gjorde målingen verdt det.

Anonymkode: 4c20a...070

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...