AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Hei! Jeg lurer på om noen har noen tanker rundt det om far bør være tilstede under fødsel. Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer de vil dele.. Anonymkode: 0ed15...1d9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Tja, for meg var det helt naturlig at han var med. Men han bidro ikke noe videre ved noen av dem😉 Tre fødsler. Anonymkode: ed916...3a7 1
Hr. Aktiv Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Hvorfor skal far utestenges fra fødselen? Er det kun mors barn dette? For min del er jeg glad jeg fikk være med og holde fuktig klut på pannen hennes om ikke annet. Jeg hadde blitt veldig skuffet og lei meg om jeg hadde blitt utestengt fra den delen av livets start. Et liv jeg også har bidratt sterkt for at skjer. 9 1
Nymerïa Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Han var med på mine fødsler. Og det er jeg glad for. Den ene gangen var jordmor ufin og han irettesatte henne, jeg hadde mer enn nok med det andre som foregikk. Den andre gangen ble jeg forlatt av jordmor og holdt på å føde uten tilsyn. Om du ikke skal ha med far, av hvilken som helst grunn, så anbefaler jeg deg i hvert fall å ha med en person som er på din side og kan kjempe dine slag når du har mer enn nok med deg selv. 3 1
Ludvig Sebastian Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Takk for svar. Det er dette viruset som gjør at det er usikkert om fars deltagelse tillates slik jeg har forstått det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Mor har tilbud om ledsager for å støtte seg. Ikke for at far skal oppleve at barnet blir født. Så da er det naturlig at mor velger den som kan støtte best. Som regel er dette partneren hennes, og som regel er det han som er far. Men han er uansett der for å støtte henne. Anonymkode: dd717...f87 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Hadde ikke far med på fødsel. Å ha tilskuere under operasjon, undersøkelser, fødsel el. er ikke normalt for meg. Har heller ikke med meg tilskuere på gynekologisk undersøkelse eller ved tannlegebesøk. Det er ikke et show for andre deltagere. Barnet kan man treffe etter det har blitt presset ut av MIN vagina Anonymkode: 7803a...288 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hadde ikke far med på fødsel. Å ha tilskuere under operasjon, undersøkelser, fødsel el. er ikke normalt for meg. Har heller ikke med meg tilskuere på gynekologisk undersøkelse eller ved tannlegebesøk. Det er ikke et show for andre deltagere. Barnet kan man treffe etter det har blitt presset ut av MIN vagina Anonymkode: 7803a...288 Det er jo ikke en tilskuer, men den andre forelderen til barnet. For far kan det også være en stor opplevelse (show?!) å være med på barnets fødsel, selv om det er din vagina barnet kommer ut av.. Jeez. Å sammenligne det med tannlegen og gynekolog besøk.. Ok 😅 Anonymkode: 273e8...194 21 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 For meg er faren den mest egnede støttepersonen, for noen er det kanskje mor, søster, eller noen andre. Skal snart føde og håper vi begge holder oss friske slik at han kan være med. Anonymkode: b1aad...55d 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Tenker at så lenge du var villig til å ha far med på babylagingen så bør du være villig til å ha ham med på fødsel. Anonymkode: f7c1a...817 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo ikke en tilskuer, men den andre forelderen til barnet. For far kan det også være en stor opplevelse (show?!) å være med på barnets fødsel, selv om det er din vagina barnet kommer ut av.. Jeez. Å sammenligne det med tannlegen og gynekolog besøk.. Ok 😅 Anonymkode: 273e8...194 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke far med på fødsel. Å ha tilskuere under operasjon, undersøkelser, fødsel el. er ikke normalt for meg. Har heller ikke med meg tilskuere på gynekologisk undersøkelse eller ved tannlegebesøk. Det er ikke et show for andre deltagere. Barnet kan man treffe etter det har blitt presset ut av MIN vagina Anonymkode: 7803a...288 Ahahahahah så han kan godt bokstavelig talt få være INNI din vagina, men ikke se et barn bli presset ut av den. Selv om han far som oftest står ved hodeenden av senga og ser nada. #ÅretsMestUlogiske prisen går til deg! Anonymkode: f7c1a...817 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Hr. Aktiv skrev (2 timer siden): Hvorfor skal far utestenges fra fødselen? Er det kun mors barn dette? For min del er jeg glad jeg fikk være med og holde fuktig klut på pannen hennes om ikke annet. Jeg hadde blitt veldig skuffet og lei meg om jeg hadde blitt utestengt fra den delen av livets start. Et liv jeg også har bidratt sterkt for at skjer. Kanskje far ikke ønsker ? min mann hadde blitt så glad om han kunne ventet utenfor Anonymkode: 53da9...f6c 2
Marisana Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Far var med under hele fødselen her, for meg er det helt naturlig. Han stod ved hodeenden, holdt en fuktig klut i pannen min, trøstet og støttet underveis. Ville ikke hatt det noe annerledes. Han gikk også bak meg med epiduralen da vi var ute i gangene og gikk med prekestolen. Jeg fødte i går, på sykehuset Innlandet, Elverum. Ble igangsatt med ballong onsdag ettermiddag. Han fikk komme på besøk onsdag og være til besøkstiden var over i ni-tiden, og kom tilbake tidlig torsdag morgen (ca halv åtte) og fikk være med hele veien. Jenta vår ble født ca halv sju på kvelden, så han valgte å sove med oss på barselavdelingen også. Dro hjem i ettermiddag, men han kunne fint vært her til i morgen hvis han ønsket. Kommer nok veldig an på sykehuset du skal føde på angående hva de tillater eller ikke 1 1
Ludvig Sebastian Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Gratulerer så mye med barnet! Jeg er glad på dine vegne at alt gikk så bra for hele familien. Nydelig historie❤️
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ahahahahah så han kan godt bokstavelig talt få være INNI din vagina, men ikke se et barn bli presset ut av den. Selv om han far som oftest står ved hodeenden av senga og ser nada. #ÅretsMestUlogiske prisen går til deg! Anonymkode: f7c1a...817 Den dagen sex tar timesvis og gjør så vondt at man hyler, bæsjer på seg, blør og revner: da får han ikke være med på det heller Anonymkode: 7803a...288 3
Drizzt Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg lurer på om noen har noen tanker rundt det om far bør være tilstede under fødsel. Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer de vil dele.. Anonymkode: 0ed15...1d9 Jeg synes det er den fødende som må bestemme hvem hun vil ha der. Vil hun ha babyens far - OK. Vil hun ha sin mor - OK. Vil hun ha en annen - OK. Ingen - OK det også. Her var det naturlig at pappaen var med hver gang. Jeg merket han ble mer og mer rutinert for hver fødsel som kom 😄 Første gangen holdt han på å knuse hånda mi hver gang jordmor sa ''press'' og det var jammen effektiv avledning fra smertene, men siste gang var helt eksemplarisk Men jeg hadde klare regler og han fikk kun være ved hodeenden og ikke gå og titte på den andre siden. Ikke at han hadde lyst heller, men fint å avklare sånt på forhånd. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #17 Skrevet 6. februar 2021 Hr. Aktiv skrev (8 timer siden): Hvorfor skal far utestenges fra fødselen? Er det kun mors barn dette? For min del er jeg glad jeg fikk være med og holde fuktig klut på pannen hennes om ikke annet. Jeg hadde blitt veldig skuffet og lei meg om jeg hadde blitt utestengt fra den delen av livets start. Et liv jeg også har bidratt sterkt for at skjer. Om far er et stressmoment så skal han selvfølgelig ikke være med. Mors og barns helse er viktigere enn at far blir skuffet og lei seg. Adrenalin, som skilles ut under stress, gjør riene mindre effektive. Spente muskler, forårsaket av stress, gjør at barnet kommer saktere ut. Noe som kan gi en lengre og vondere fødsel. Noe som i verste fall kan føre til fare for liv. Far har derfor ingenting å gjøre på fødsel om mor ikke vil ha han der. Anonymkode: 1c287...9ec 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #18 Skrevet 6. februar 2021 Hr. Aktiv skrev (16 timer siden): Hvorfor skal far utestenges fra fødselen? Er det kun mors barn dette? For min del er jeg glad jeg fikk være med og holde fuktig klut på pannen hennes om ikke annet. Jeg hadde blitt veldig skuffet og lei meg om jeg hadde blitt utestengt fra den delen av livets start. Et liv jeg også har bidratt sterkt for at skjer. Altså fødselen handler utelukkende om mor frem til barnet er ute 😛 det er mors kropp, mors enorme smerter, mor som evt får fødselsskader, mor som evt skal amme, og mor er den eneste som har rett til å bestemme hvem som skal være med på dette. Dersom far er et stressmoment for mor, har hun sin fulle rett til å si nei til han. Han har ingen rettigheter til hennes gravide og fødende kropp. Han har rettigheter til barnet ETTER det har komt ut. Som nevnt over kan stress gjøre fødselen mye lenger, tyngre, vondere og mer komplisert. Dette trumfer fars følelser på alle plan. TS: her var far med, det føltes naturlig og godt at han var der. Han gjorde i grunn ingenting, satt i et hjørne å så på helt frem til pressefasen, da var han mer som en stressball jeg kunne klype i 😂 Men det var godt å ha han der like vel! Anonymkode: 21cbe...746 4
mammahjarte Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 Eg syntest det var greitt å ha han i rommet sjølv om han bare satt der i ein stol. Eg viste at han var der, det var eigentlig nok eg hadde nok å tenkja på 😄 Vist noko hadde gått galt hadde eg jo søkt mot han, eller likt å ha han der. Men heilt ærlig så kunne eg faktisk ha fødtet eit barn utan han, er ville han han der. Men om eg må føda neste utan han pga covid eller andre ting så går det heilt fint det og. Eg skjønner godt at dei som skal føda for første gangen kanskje er mindre gira på å gjera det åleina.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #20 Skrevet 6. februar 2021 Far var med på fødselen. Syntes det var kjempe fint å ha den tryggheten og støtten i partneren. Det er jo noe med det å dele den opplevelsen også. Han fikk dog beskjed om at han ikke trengte å se inn når ungen skulle ut. Tror ikke han hadde behov for det heller 😂 Jeg har full forståelse for at ikke alle vil ha partner med på fødsel av diverse årsaker. Det er til syvende og sist opp til mor å avgjøre heldigvis. Anonymkode: 81721...93d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå