Coffee1234 Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Hei, min beste venn er veldig fortvilet nå, fordi han skulle hente sønnen sin i dag, men er blitt satt i karantene da det var smitte på jobben hans. Testet seg i dag. Barnemor er redd for at han har korona. Men far har ikke sett barnet på flere uker nå, fordi mor hadde ferie og tok med barnet. Har mor rett til å nekte han samvøret? Hun truet med å ringe advokat dersom barnefar insisterte.. synes bare synd på han, for sønnen er jo 3 år, og jeg tenker at det ikke er noe farlig hvis sønnen evt blir smittet fordi de får jo minimale symptomer.. men burde han sitte alene uten sønnen, pga dette?
Vin_fruen Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 (endret) Men altså om barnet klarer seg så kan jo barnet smitte andre voksne som barnehage ansatte osv. eller har far tenkt å ha ungen i karantene med seg? Å kan man være 100% sikker på st barnet klarer seg Endret 5. februar 2021 av Vin_fruen 8
Lønnesirup01 Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Han har rett til å ha barnet, men da skal både han og barnet være i karantene. Får han negativt svar på testen, så burde det være greit. Det tar som regel ikke lang tid. Det står om dette på Bufdir sine sider. Når foreldre er skilt og barnet har to hjem, kan ikke en av foreldrene holde igjen barnet. Jeg ville bare latt henne ringe advokat. 4
buksa di Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 (endret) Her må far sette barnet sitt over sine behov. Selvsagt skal ikke han ha barnet før karantene er over eller testen er negativ. Endret 5. februar 2021 av buksa di 22
Coffee1234 Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2021 Han sa han var villig til å ha barnet i karantene med han.. skjlnner bare ikke hvordan mor kan nekte han dette, når de har barnet 50/50.. dersom de hadde bodd sammen, hadde jo barnet vært med dem..
Invicta Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Coffee1234 skrev (28 minutter siden): men burde han sitte alene uten sønnen, pga dette? Ja. Så egoistisk har du faktisk ikke lov å være som forelder. 9
Vin_fruen Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Coffee1234 skrev (Akkurat nå): Han sa han var villig til å ha barnet i karantene med han.. skjlnner bare ikke hvordan mor kan nekte han dette, når de har barnet 50/50.. dersom de hadde bodd sammen, hadde jo barnet vært med dem.. hun kan nok ikke nekte egentlig men.. hadde nok gjort det samme. 3
Hengebuksvinet Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 Her er det for meg helt logisk at barnet blir hos mor. Jeg har havnet i karantene 2 ganger pga jobb, men da ikke vært i nærkontakt med smittet. Har da prøvd å holde meg unna barn og mann. Har bestevennen din vært inærkontakt? I så tilfelle ville samvær vært ren idioti. 12
Coffee1234 Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2021 Hun vil også nekte han, selv om han får påvist negativt covid svar i morgen, fordi han da må sitte i karantene
Gjest rabrabara Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Samværsretten trumfer karantenereglene, det sier smittevernkontoret.
Coffee1234 Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2021 rabrabara skrev (1 minutt siden): Samværsretten trumfer karantenereglene, det sier smittevernkontoret. Har du kilde på dette? 2
Gjest rabrabara Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Coffee1234 skrev (Akkurat nå): Har du kilde på dette? Jeg ringte smittevernkontoret og spurte. Er det kilde god nok?
Coffee1234 Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 5. februar 2021 Greit det, takk, skal si det til han
Coffee1234 Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #14 Skrevet 5. februar 2021 Der står på bufdir at barnet trenger omsorg fra begge foreldre i denne perioden.. vet ikke om barns beste er å ikke ha kontakt med far, som han har et veldig godt forhold til, hvis far får påvist negativ test... 2
Gjest rabrabara Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Coffee1234 skrev (Akkurat nå): Greit det, takk, skal si det til han De var helt tydelige på det, men sa at vi selvsagt kunne avklare oss i mellom.
Nabokjerringen Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 Coffee1234 skrev (37 minutter siden): Han sa han var villig til å ha barnet i karantene med han.. skjlnner bare ikke hvordan mor kan nekte han dette, når de har barnet 50/50.. dersom de hadde bodd sammen, hadde jo barnet vært med dem.. Skjønner det er leit for far å ikke få ha samvær, men her tenker jeg at mor har rett og far heller bør prøve å få avtalt et ekstra samvær når han er fri fra karantene. Det gis karantene for en grunn. Selv om far ikke har symptomer selv/enda kan han være smittet. Barn kan også få covid-19, og selv om det for de fleste blir mildt forløp kan noen bli alvorlig syke. Selv om far blir syk, men barnet ikke får symptomer kan barnet ha smitte og slik smitte andre. Og ja, det er ofte barn med underliggende sykdommer som blir alvorlig syke, men ikke bare. Og noen får en alvorlig ettersykdom. Jeg ville heller vært på den sikre siden. 8
Coffee1234 Skrevet 6. februar 2021 Forfatter #17 Skrevet 6. februar 2021 Han har nå fått svar, at det ikke er påvist covid 19. Barnemor mener at han fortsatt kan ha corona, og nekter han fortsatt å se sønnen sin. Rimelig? 2
KvinneguidenBruker Skrevet 6. februar 2021 #18 Skrevet 6. februar 2021 Coffee1234 skrev (2 minutter siden): Han har nå fått svar, at det ikke er påvist covid 19. Barnemor mener at han fortsatt kan ha corona, og nekter han fortsatt å se sønnen sin. Rimelig? Ja 5
Isambard Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 Jeg synes det er dumt av ham å krangle på dette når han er i karantene, uansett hva bufdir sier. Jeg synes det skaper unødvendig konflikt siden mor godt kan være genuint redd for korona. Det trenger ikke være noe tanker om sabotasje av samvær her. 10
Endlessly Skrevet 6. februar 2021 #20 Skrevet 6. februar 2021 Om far er smittet men ikke får positiv test enda. Karantenetiden er valgt på bakgrunn av tiden det tar fra man er smittet til man får symptomer. Hva om han etter hvert får høy feber, blir sengeliggende og smitter treåringen. Hvorfor vil han potensielt utsette barnet sitt og seg selv for dette. Han bør sette seg selv til side og vente til karantenen er over. Synes ikke mor er urimelig. 11
Anbefalte innlegg