Gå til innhold

Når kaffen du får servert smaker absolutt forjævlig

Anbefalte innlegg

Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

Tror ikke de bruker noe fast kaffemerke. 🤔 Men jeg får følge bedre med neste gang. Tror ikke de bruker varmt vann. 

Av traktekaffe syns jeg den hos svigers er best, selv om vi har samme trakter og bruker samme type kaffe. Blir aldri det samme. 😤

Fukter du filteret før bruk? 

Anonymkode: 02ee1...40a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fukter du filteret før bruk? 

Anonymkode: 02ee1...40a

Nei. 

Skrevet
Albbas skrev (3 minutter siden):

Tror ikke de bruker noe fast kaffemerke. 🤔 Men jeg får følge bedre med neste gang. Tror ikke de bruker varmt vann. 

Av traktekaffe syns jeg den hos svigers er best, selv om vi har samme trakter og bruker samme type kaffe. Blir aldri det samme. 😤

Okei. Noen billigmerker er en skam at det i det hele tatt selges. Smaker helt for jævlig, og gir en bitter ettersmak sitter i ganske lenge. Kaffemerker fra butikkjedens egne merker som knapt koster noe er som regel bunnen i bøtta når det kommer til kaffe. Og eldre tyr ofte til dette. Alt fra Coop, Xtra, First Price, Prima og Rema 1000. 

Kan være det. 

Anonymkode: 9aab7...e80

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør du da? F. eks når du er i besøk hos familie/bekjente og får servert kaffe som smaker så forjævlig at du holder på å kollapse. 

Anonymkode: c5bd3...bd5

Hvis det er noen jeg kjenner godt er jeg ærlig og sier det med humoristisk sans uten kritikk. Er det noen jeg ikke kjenner  godt lar jeg bare kaffen stå, eventuelt unnskylder meg med at jeg har drukket alt for mye kaffe den dagen. 

Anonymkode: fd019...8df

Skrevet
Albbas skrev (28 minutter siden):

Jeg drikker en halv kopp. 

Foreldrene mine har ganske vond kaffe. 😩 Jeg skjønner ikke hva de gjør feil. Noen ganger bruker de perkulator (??), andre ganger presskanne, men den har skikkelig ekkel bismak. Men jeg tar imot, hver gang... 

Besk? Bitter? Noen lar presskanna så leeeeenge. Det gjør den ikke akkurat bedre 🤢

Anonymkode: 5bc93...11d

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Besk? Bitter? Noen lar presskanna så leeeeenge. Det gjør den ikke akkurat bedre 🤢

Ikke bitter hvertfall, litt usikker på besk... Men de har alltid timer på når de bruker presskanne. 

Nå ble jeg nysgjerrig på hva årsaken kan være, skal spionere neste gang mamma lager kaffe. 😂

Skrevet
Albbas skrev (4 minutter siden):

Ikke bitter hvertfall, litt usikker på besk... Men de har alltid timer på når de bruker presskanne. 

Nå ble jeg nysgjerrig på hva årsaken kan være, skal spionere neste gang mamma lager kaffe. 😂

Det kan også være dårlige kaffebønner. 

Skrevet

Jeg fikk en rådyr helautomatisk kaffemaskin til jul av mannen....men jeg gremmes over å innrømme at jeg liker vanlig traktekaffe bedre.  Bare prøvd to typer bønner da....mulig jeg må lete litt etter rett kaffe.  Er flaut.  Ikke sagt det til mannen selvsagt.

Anonymkode: 5c526...4a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk en rådyr helautomatisk kaffemaskin til jul av mannen....men jeg gremmes over å innrømme at jeg liker vanlig traktekaffe bedre.  Bare prøvd to typer bønner da....mulig jeg må lete litt etter rett kaffe.  Er flaut.  Ikke sagt det til mannen selvsagt.

Kaffemaskin gir ikke nødvendigvis bedre kaffe enn trakter. Min trakter lager nydelig kaffe. 

• Liker 1
Skrevet

Drikker mye kaffe. God kaffe for meg er nylaget i presskanne ️Eller filterkaffe av hele bønner. Vond kaffe er pulverkaffe, det smaker grusomt. Det samme med gammel kaffe eller for svak kaffe. Kapselkaffe er jeg heller ikke spesielt begeistret for. 

Anonymkode: 4c1c0...b57

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste er kvalitet på bønner og at du faktisk renser kaffemaskina di jevnlig!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Brunhilde svarer på et innlegg som var svar til Brunello. Si meg, er det noe slektskap mellom dere? :P 

Har alltid sagt gommer. :smoke: Det er jo ikke heeelt feil ;) 

Anonymkode: 9aab7...e80

Det er, så vidt jeg vet, ingen regel for hvem som kan svare på hva her inne. Nei, vi er ikke i familie, men du må jo være en god konspirasjonsteoretiker som klarere å få slektskap ute av 4 bokstaver.

Og jo, det er faktisk heeeelt feil. Like feil som å "gre alle over en kam". ;)

Skrevet
Albbas skrev (18 timer siden):

Nei. 

Man skal la vann rennet gjennom filteret først. Dette er allmennkunnskap.

Skrevet

Det kommer litt an på hvor jeg er. Noen steder sier jeg ifra andre ikke. Hvis jeg ikke sier ifra ender det som regel enten med at jeg drikker halve koppen eller har i melk/fløte.

Det viktigste for meg er at den er fersk. Svigers er sånne som alltid må ha kaffe tilgjengelig. Så de koker kaffen til vi kommer, selvom det er middag. Så tar noen gjerne en kopp eller to, og da blir resten stående på halv kanne til etter middagen til vi skal ha dessert. Det smaker ikke godt. Har prøvd å si ifra om at jeg ikke synes det er så godt, særlig om de vurdere å trakte ny (da først og fremst fordi det muligens er for lite), men tror jeg først og fremst blir vurdert som litt småkresen.

Jeg er også gjerne den som må trakte ny på jobb, mens de andre fortsatt kan drikke av den gamle på kanna.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man skal la vann rennet gjennom filteret først. Dette er allmennkunnskap.

Javel, skal prøve det, selv om ingen av de jeg kjenner har denne allmennkunnskapen. 🤭

Skrevet

Hva mener du med det? Er den for svak? for sterk? 

Jeg hadde bare kommentert det. "Hm, denne var nokså svak" f.eks. Det er jo ikke frekt å være ærlig om man er hos venner/familie. Verre å late som man nyter noe som smaker "absolutt forjævlig".

• Liker 1
Skrevet

Jeg takler heller ikke gammel kaffe. Til folk jeg kjenner veldig godt så sier jeg det, f.eks til min mor. Hun ville tidligere sette på kaffen et par timer før jeg kom, men har nå overtalt henne til å sette den på i det jeg kjører hjemmefra. Eller enda bedre - sette den på når jeg kommer. Jeg vil heller vente og få fersk kaffe enn å få gammel kaffe som har mugnet på kanna i noen timer når jeg kommer inn døren. (Jeg sier det selvfølgelig på en mer høflig måte til henne).

Hadde det vært hos noen jeg ikke kjente så godt, så hadde jeg tatt noen munner av høflighet og ellers latt den stå.

Men nå er dette mindre og mindre av et problem siden de fleste nå har kaffemaskin. (Dog synes jeg nytraktet kaffe fra trakter fortsatt er bedre enn fra maskin).

Anonymkode: 14c5d...da1

Skrevet
Albbas skrev (3 timer siden):

Javel, skal prøve det, selv om ingen av de jeg kjenner har denne allmennkunnskapen. 🤭

Jeg prøvde å lage kaffen sånn riktig en gang. Spurte samboer om han kjente forskjell på smaken. Han sa da nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 22.15):

Jeg måtte prøve flere, min favoritt må er hvor jeg blander. 3/4 deler av en mild sort, og 1/4 av en som var så brent at jeg ikke klarte å drikke den (jeg liker ikke for kraftig kaffe). Har også funnet en som jeg kan bruke alene. 

Men posene er jo litt store, så er jo litt omfattende å teste ut, iallefall for meg som drikker 1-2 kopper om dagen 😅

Anonymkode: 30f86...c96

Skrevet

En gang for lenge siden jobbet jeg på kontor. Ettersom jeg var yngst og ferskest på kontoret, var det min jobb å koke kaffen. Problemet var at jeg den gangen ikke drakk kaffe selv, og jeg fikk aldri noen instruksjoner utover "kaffen er der og filterene er der". Så jeg slumpa. Av og til fem skjeer, av og til sju, noen ganger full kolbe, av og til litt mindre. Noen ganger rett før lunsj, andre ganger i god tid. Å fukte kaffefilteret ville aldri ha fallt meg inn. 

Det var aldri noen som klaga eller kommenterte kaffen på noen måte, og det var i hvert fall aldri noen som tilbød seg å ta over kaffekokinga. Så min konklusjon var at dette pratet med kaffekvalitet var overdrevet.

Anonymkode: 3bebd...631

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...