Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på jobbintervju for en stund siden, i staten. Vet at HR-avdelingen har forberedt et forslag til innstilling og sendt dette videre til ansettelsesrådet. Avventer nå rådsbehandling. 

Jeg sendte mail til HR og spurte om de/den som de hadde foreslått som innstilt hadde fått beskjed, og fikk svar om at ingen blir informert før innstillingen er behandlet ferdig i rådet. Da vil nr 1 få tilbud med svarfrist, så vil resten av de innstilte få beskjed dersom nr 1 aksepterer. Hvis nr 1 svarer nei, går tilbudet videre til nr 2 osv. 

Er dette vanlig? Er det lov? Har man ikke krav på å få opplysninger om alle som er innstilt, og i hvilken rekkefølge?? Kan jo i verste fall måtte vente på svar i over en måned til da, hvis jeg er nr 3 f.eks og både nr 1 og 2 takker nei etter 2 ukers betenkningstid.... Blir gaaaal.

Anonymkode: 4a4ed...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det lov, og det er helt vanlig saksgang. Du har ikke krav på å vite noe som helst før saken er avgjort, skjerpings. 

Anonymkode: 30750...2ec

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

FSelvfølgelig er det lov, og det er helt vanlig saksgang. Du har ikke krav på å vite noe som helst før saken er avgjort, skjerpings. 

Anonymkode: 30750...2ec

At man ikke har krav på å vite noe som helst er vel å ta litt i - skjerpings! 

Og samtidig er det jo akkurat det jeg reagerer på, fordi ansettelsesmyndigheten jo fint kan velge å informere men velger å ikke gjøre det. 

For å formulere meg bedre da: 

En søker har krav på innsyn i hvem som er innstilt til stillingen, rekkefølgen på disse og om det var dissens blant medlemmene i innstillingsmyndigheten. Ved dissens har parten krav på å få opplyst hvor mange stemmer hver av de innstilte kandidatene har fått.

Spørsmålet mitt helt konkret er vel NÅR dette kravet kan fremmes? 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig at man får beskjed om innstillingsreknefølge (hvis man er innstilt) når den sendes til ansettelsesrådet. Men før den er behandlet der er det ikke sikkert man får jobben selv som innstilt på førsteplass, da det kan oppstå ting som gjør at rådet avviser hele prosessen eller er uenig i rekkefølgen. Noen velger derfor å vente med å informere til det er sikkert. 

Anonymkode: d9315...aa1

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er veldig vanlig at man får beskjed om innstillingsreknefølge (hvis man er innstilt) når den sendes til ansettelsesrådet. Men før den er behandlet der er det ikke sikkert man får jobben selv som innstilt på førsteplass, da det kan oppstå ting som gjør at rådet avviser hele prosessen eller er uenig i rekkefølgen. Noen velger derfor å vente med å informere til det er sikkert. 

Anonymkode: d9315...aa1

Ja, det skjønner jeg. Og forstår at de ikke har noen plikt til å opplyse om noe før det er offisielt. Men slik jeg forstår loven så er innstillingen offisiell idet ansettelsesrådet har behandlet den og tilbud skal gies til nr 1. 

Så kan man da kreve å få innsyn i hele innstillingen da? Syns det er urimelig å måtte vente til nr 1/ nr 2 osv har svart... Hva er poenget med innsynsretten dersom den uansett ikke gis før etter saken er fullstendig avgjort liksom? 

Og så hører det med til historien at det er over 3 mnd siden jeg var på intervju, så tålmodigheten begynner å ta litt slutt...

Skrevet

Tror du at du potensielt sett har blitt utsatt for diskriminering? Om det ikke er tilfelle, så kjenner jeg at jeg er nysgjerrig på hvorfor det er så viktig for deg? Enten får du jobben eller ikke. 

Anonymkode: 1babe...778

• Liker 2
Skrevet

Tror du at du potensielt sett har blitt utsatt for diskriminering? Om det ikke er tilfelle, så kjenner jeg at jeg er nysgjerrig på hvorfor det er så viktig for deg? Enten får du jobben eller ikke. 

Anonymkode: 1babe...778

Nei, men hvis jeg ikke får den vil jeg jo helst vite det med en gang fremfor å potensielt måtte vente til nr 1/2/3 har akseptert tilbudet... 

Er det ikke viktig for alle å få svar innen rimelig tid på om man får en jobb eller ikke? 

• Liker 2
Skrevet

Nei, men hvis jeg ikke får den vil jeg jo helst vite det med en gang fremfor å potensielt måtte vente til nr 1/2/3 har akseptert tilbudet... 

Er det ikke viktig for alle å få svar innen rimelig tid på om man får en jobb eller ikke? 

Hvis det er viktig for deg med effektive rekrutteringsprosesser og raske beslutninger så ikke søk jobb i staten. Der tar dette flere måneder, det er viden kjent.

Anonymkode: 91032...1ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det er viktig for deg med effektive rekrutteringsprosesser og raske beslutninger så ikke søk jobb i staten. Der tar dette flere måneder, det er viden kjent.

Anonymkode: 91032...1ef

Det vet jeg. Jeg jobber i staten. Skjønner ikke at alle som svarer her er nødt til å være så nebbete...

Spørsmålet mitt er fortsatt (som i overskriften) når kan retten til å gjøre seg kjent med hvem som er innstilt, i hvilken rekkefølge osv, gjøres gjeldende?

Når innstillingen er godkjent/vedtatt av ansettelsesrådet så betraktes den vel som offentlig? 

Skrevet

I staten et avtaleverket slik at alle søkere skal informeres når innstilling er klar (Behandlet av ansettelsesrådet). Når ansettelserrådet har behandlet innstillingen kan du kreve innsyn. 

Anonymkode: 0470c...2fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I staten et avtaleverket slik at alle søkere skal informeres når innstilling er klar (Behandlet av ansettelsesrådet). Når ansettelserrådet har behandlet innstillingen kan du kreve innsyn. 

Anonymkode: 0470c...2fd

Tusen hjertelig takk! Endelig noen som svarer på det jeg faktisk spør om. 

Var sånn jeg tolket det også, men ble usikker pga tilbakemeldingen fra HR. Takk igjen!😊

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Er i samme ventesituasjon selv, og holder på å krepere. De sendte inn innstilling før helga, men rådet tar det ikke opp før i slutten av måneden... Skulle ønske jeg kunne få vite om jeg foreløpig er innstilt som #1 eller #2 i det minste. :( 

Anonymkode: 604a9...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...