Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg trenger råd i forhold til hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen: 

I mars 2020 kjøpte jeg en gjenstand på Tise som jeg trodde var for god til å være sant prismessig, men kjøpte likevel fordi jeg tenkte at OM det stemte var det for kjipt å gå glipp av. Personen var veldig overbevisende også og fikk meg til å betale på vipps øyeblikkelig. Beløpet var 4000kr. 

Det viste seg raskt at dette var svindel og personen som svindlet meg hadde gjort lignende mot mange andre på flere ulike plattformer. Konfronterte han med at jeg ønsket pengene mine tilbake allerede neste dag i etterpåklokskapets lys, men pengene var borte sa han. Han var en rusmisbruker som trengte raske penger for stoff og hadde derfor brukt de samme dag. 

Etter mye om og men fant jeg ut hvem moren hans var, fordi jeg tenkte at om jeg anmelder dette kommer jeg jo ingen vei uansett og pengene er såfall tapt. Moren ville gjerne betale meg tilbake, og siste rest fikk jeg siste uken nå, februar 2021. Hun gjorde dette OM jeg unnlot å anmelde. 

I dag våknet jeg til at denne svindleren hadde vippset meg beløpet tilbake. Ettersom han brukte et år på å gjøre det, samt ikke har vist takknemlighet for å ikke bli anmeldt eller noe, så frister det å beholde beløpet, om ikke permanent så til neste år, men jeg er egentlig ikke en «sånn» person. Likevel føler jeg at jeg har rett til å beholde DELER av beløpet, fordi han brukte et år på å betale meg tilbake, har tross alt svindlet meg og jeg har ikke anmeldt han. Jeg har dessuten brukt utrolig mye tid og energi siste året på å få disse pengene. 

Noen som har noe innsikt på hva å gjøre i situasjonen? Er ikke snakk om det største beløpet, men er en prinsippsak for meg. Er ikke greit å svindle folk og så ikke gjøre opp for seg heller på såpass lang tid.

Anonymkode: 89268...b12

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enda en trolletråd? Mange av akkurat denne typen i dag virker det som.

Endret av jabx
  • Liker 2
Skrevet
jabx skrev (Akkurat nå):

Enda en trolletråd? Mange av akkurat denne typen i dag virker det som.

Trolletråd?? Er et legit dilemma for meg, så om du ikke har noe konstruktivt å si så kan du jo heller la være å kommentere :)

Skrevet (endret)

Du kan beholde like mye som konsumprisindeksen har steget med, siden det er så mye pengene har gått ned i verdi. Dvs. 1,4%, altså 56 kr. Resten bør du gi tilbake til mora.

Det er jo henne du straffer om du ikke gir tilbake resten - du gir så klart ikke ham noe tilbake.

Endret av Nicathv
  • Liker 8
Skrevet

Men moren hans har da ikke svindlet deg? Vær et anstendig menneske og betal tilbake pengene du fikk fra noen som ikke har gjort deg noe som helst galt, hvis ikke synker du vel egentlig ned på samme nivå som han som svindlet deg. 

Anonymkode: b530f...d3b

• Liker 13
Skrevet

Enig med Nicathv , betal tilbake til mora.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også blitt svindlet av en rusmisbruker, dog på Finn. Ble blokkert på Vipps og Finn etter å ha vippset. Burde politianmelde, men har ikke orket å kontakte de.

Anonymkode: f5072...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også blitt svindlet av en rusmisbruker, dog på Finn. Ble blokkert på Vipps og Finn etter å ha vippset. Burde politianmelde, men har ikke orket å kontakte de.

Tror dessverre at de ikke tar slike saker spesielt seriøst siden det ikke er snakk om de største summene, som regel. Ressursene brukes nok andre steder. Derfor bestemte jeg meg for å ikke anmelde, slik at jeg hadde sjans til å få tilbake pengene på andre måter. Hadde jeg anmeldt hadde jeg ikke fått de.

Skrevet

J

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror dessverre at de ikke tar slike saker spesielt seriøst siden det ikke er snakk om de største summene, som regel. Ressursene brukes nok andre steder. Derfor bestemte jeg meg for å ikke anmelde, slik at jeg hadde sjans til å få tilbake pengene på andre måter. Hadde jeg anmeldt hadde jeg ikke fått de.

Jeg har prøvd å få pengene tilbake med andre metoder, men vi bor langt unna hverandre og han har ikke noe familie jeg får kontakt med. Synes det er kjipt, men 5000 kroner er ikke sinnsykt mye alt i alt. Kan jo alltid sende en faktura og opprette en inkassosak, men vet jo ikke hvor typen bor engang.

Skrevet

Jeg ville betalt tilbake moren. Jeg er enig i at det er hans penger, men dette kan de to gjøre opp seg i mellom- vi kan jo ikke vite, men foreldre til rusmisbrukere sliter veldig og bruker mye tid, penger, kjærlighet og ressurser på barna sine:( Flott at han til slutt krøp til korset, men jeg er sikker på at dersom mor er anstending nok til å betale deg, vil hun også disponere disse pengene for barnet sitt på en (dessverre) bedre måte enn han selv er i stand til- jada, han er sikkert voksen. Men som sagt- her er det jo mor som har lagt ut for noe hun ikke egentlig burde/trengte å dekke.

Send henne pengene + en melding med beskjed om at sønnen har gjort opp for seg og at du lar de to ordne dette seg i mellom, er mitt tips her. Sår sak.

Anonymkode: f532f...470

• Liker 5
Skrevet

Betal til moren og forklar saken. Hun kommer sikkert til å sette stor pris på det. Hun hadde tross alt ikke trengt å betale deg ett øre i utgangspunktet.

Anonymkode: 3fc86...4de

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Sitter du for ramme alvor og vurderer å beholde 4.000 kr som den stakkars moren til en idiot var grei nok til å betale deg fordi idioten av et barn svindlet deg? Mener du virkelig for ramme alvor dette?

Ja, det var leit at du ble svindlet, men moren har jo ikke noen skyld her. Selvsagt skal du betale henne tilbake alt hun har betalt deg med en hyggelig hilsen om at idioten også har gjort opp for samme beløp.

Skrevet

Hei,

Du skriver:

«Etter mye om og men fant jeg ut hvem moren hans var, fordi jeg tenkte at om jeg anmelder dette kommer jeg jo ingen vei uansett og pengene er såfall tapt. Moren ville gjerne betale meg tilbake, og siste rest fikk jeg siste uken nå, februar 2021. Hun gjorde dette OM jeg unnlot å anmelde.»

Nedenfor har jeg gjengitt noen kommentarer til ditt spørsmål.

Anonym bruker kommentere:

«Men moren hans har da ikke svindlet deg? Vær et anstendig menneske og betal tilbake pengene du fikk fra noen som ikke har gjort deg noe som helst galt, hvis ikke synker du vel egentlig ned på samme nivå som han som svindlet deg.»

Ny Anonym bruker kommentere:

«Betal til moren og forklar saken. Hun kommer sikkert til å sette stor pris på det. Hun hadde tross alt ikke trengt å betale deg ett øre i utgangspunktet.»

Blodie65 kommentere:

«Sitter du for ramme alvor og vurderer å beholde 4.000 kr som den stakkars moren til en idiot var grei nok til å betale deg fordi idioten av et barn svindlet deg? Mener du virkelig for ramme alvor dette?

Ja, det var leit at du ble svindlet, men moren har jo ikke noen skyld her. Selvsagt skal du betale henne tilbake alt hun har betalt deg med en hyggelig hilsen om at idioten også har gjort opp for samme beløp.»

Min reaksjon på dette er som følger.

Hvorfor kontaktet du moren til han som svindlet deg. Var han mindreårig, under 16?

Eller er jeg helt enig med de ovenstående som har kommentert.

Dette er ikke bare et spørsmål om «juridisk» galt eller ett.

Dette er, slik jeg oppfatter det mer snakk om moral, anstendighet og etikk.

Moren behøvde ikke å betale «tilbake» de pengene sønnen hennes hadde lurt deg for.

Du sier selv at:

«I mars 2020 kjøpte jeg en gjenstand på Tise som jeg trodde var for god til å være sant prismessig, men»

Det har i den senere tiden florert med artikler om svindel, og spesielt hvor «det er for godt til å være sant …» tilbud.

Du sier også selv at «…men kjøpte likevel fordi jeg tenkte at OM det stemte var det for kjipt å gå glipp av»

Du synes tydeligvis at det er i orden å benytte deg av at andre «lurer seg selv», ved at de ikke vet hva de selv selger, og det mener du er helt i orden og benytter deg av.

Du har tatt en sjans, slik du selv sier. Noen ganger vinner man, og noen ganger taper man.

Denne gangen tapte du, da det viste seg at: «…det var for godt til å være sant…»

Det at du prøvde å få pengene tilbake fra «svindleren» skjønner jeg godt.

Men å trekke moren inn i dette, har jeg absolutt ingen forståelse for.

Hvis du ikke returnerer de pengene du har fått av moren, vil dette faktisk kunne bli sett på som en straffbar handling, da sønnen har gjort opp fullt ut. Da har du ikke noen form for rett, hverken juridisk, moralsk, etisk eller på med anstendighet.

Jeg er litt enig i at dette kan virke som en trolltråd, da jeg ikke skjønner at dette kan være noe å lure på.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet
TBergh skrev (22 minutter siden):

Hei,

Du skriver:

«Etter mye om og men fant jeg ut hvem moren hans var, fordi jeg tenkte at om jeg anmelder dette kommer jeg jo ingen vei uansett og pengene er såfall tapt. Moren ville gjerne betale meg tilbake, og siste rest fikk jeg siste uken nå, februar 2021. Hun gjorde dette OM jeg unnlot å anmelde.»

Nedenfor har jeg gjengitt noen kommentarer til ditt spørsmål.

Anonym bruker kommentere:

«Men moren hans har da ikke svindlet deg? Vær et anstendig menneske og betal tilbake pengene du fikk fra noen som ikke har gjort deg noe som helst galt, hvis ikke synker du vel egentlig ned på samme nivå som han som svindlet deg.»

Ny Anonym bruker kommentere:

«Betal til moren og forklar saken. Hun kommer sikkert til å sette stor pris på det. Hun hadde tross alt ikke trengt å betale deg ett øre i utgangspunktet.»

Blodie65 kommentere:

«Sitter du for ramme alvor og vurderer å beholde 4.000 kr som den stakkars moren til en idiot var grei nok til å betale deg fordi idioten av et barn svindlet deg? Mener du virkelig for ramme alvor dette?

Ja, det var leit at du ble svindlet, men moren har jo ikke noen skyld her. Selvsagt skal du betale henne tilbake alt hun har betalt deg med en hyggelig hilsen om at idioten også har gjort opp for samme beløp.»

Min reaksjon på dette er som følger.

Hvorfor kontaktet du moren til han som svindlet deg. Var han mindreårig, under 16?

Eller er jeg helt enig med de ovenstående som har kommentert.

Dette er ikke bare et spørsmål om «juridisk» galt eller ett.

Dette er, slik jeg oppfatter det mer snakk om moral, anstendighet og etikk.

Moren behøvde ikke å betale «tilbake» de pengene sønnen hennes hadde lurt deg for.

Du sier selv at:

«I mars 2020 kjøpte jeg en gjenstand på Tise som jeg trodde var for god til å være sant prismessig, men»

Det har i den senere tiden florert med artikler om svindel, og spesielt hvor «det er for godt til å være sant …» tilbud.

Du sier også selv at «…men kjøpte likevel fordi jeg tenkte at OM det stemte var det for kjipt å gå glipp av»

Du synes tydeligvis at det er i orden å benytte deg av at andre «lurer seg selv», ved at de ikke vet hva de selv selger, og det mener du er helt i orden og benytter deg av.

Du har tatt en sjans, slik du selv sier. Noen ganger vinner man, og noen ganger taper man.

Denne gangen tapte du, da det viste seg at: «…det var for godt til å være sant…»

Det at du prøvde å få pengene tilbake fra «svindleren» skjønner jeg godt.

Men å trekke moren inn i dette, har jeg absolutt ingen forståelse for.

Hvis du ikke returnerer de pengene du har fått av moren, vil dette faktisk kunne bli sett på som en straffbar handling, da sønnen har gjort opp fullt ut. Da har du ikke noen form for rett, hverken juridisk, moralsk, etisk eller på med anstendighet.

Jeg er litt enig i at dette kan virke som en trolltråd, da jeg ikke skjønner at dette kan være noe å lure på.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg har naturligvis ikke gjengitt alt fordi det hadde blitt for mye, men at du sier:

«Du synes tydeligvis at det er i orden å benytte deg av at andre «lurer seg selv», ved at de ikke vet hva de selv selger, og det mener du er helt i orden og benytter deg av.» 

Det stemmer ikke. Han la frem alt veldig ordentlig, med kontrakt og alt som hører med. Grunnen til at prisen var såpass lav var fordi de drev med parallellimport fra konkursbo i Dubai (ja, jeg skjønner at det er idiotisk nå), og at de derfor hadde mulighet til å kjøpe opp luksusvarer til en rimeligere penge = kunne selge billigere til kunde. Han utga seg for å ha en bedrift og hadde hjemmeside og alt. Jeg tar altså ikke nytte av noen som «lurer seg selv». Jeg er en ganske oppegående person, men som mange andre så er ikke jeg den sterkeste under press da han sa «tilbudet er kun i kveld» og «vippser du nå så får du, er bare et par igjen».

Historien har vært kompleks og sammensatt av mange faktorer, men jeg valgte å holde meg til det viktigste her. Videre var det tydelig at personen fremdeles bodde hjemme, jeg vet ikke alder, men ettersom svindleren blokkerte meg og avviste forespørsel etter pengene, så skrev jeg en melding til moren for å opplyse hun om situasjonen. Jeg ba ikke hun om penger tilbake, det begynte med at jeg bare spurte om en måte å nå sønnen på, fordi han oppførte seg som han gjorde. Jeg føler med moren og setter pris på at hun var såpass behjelpelig, men det er mange ting her med sønnen som ikke har vært ok. 

Jeg kommer til å betale tilbake moren, men jeg synes ikke det er greit at folk oppfører seg slik som sønnen har gjort. Er provoserende å vite at de fleste kommer unna med det, så er naturlig for meg å kjenne på at jeg vil «straffe» på et vis når ingen andre gjør det. Politiet er klar over at han har svindlet mange andre enn meg, men tar ikke tak i saken. Jeg var heldig med at beløpet ikke var høyere, men er helt sikker på at andre har krav på mer enn meg fra han. Dette var en gjennomtenkt scam, såpass utført som det var - hjemmeside, partner, kontrakt mm. Om jeg kan gå på det med så mye skepsis som jeg har for ALT, så er det veldig mange andre enn meg som er snurt. Dette er som sagt en person som har tatt nytte av flere plattformer, under ulike navn over lengre tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har naturligvis ikke gjengitt alt fordi det hadde blitt for mye, men at du sier:

«Du synes tydeligvis at det er i orden å benytte deg av at andre «lurer seg selv», ved at de ikke vet hva de selv selger, og det mener du er helt i orden og benytter deg av.» 

Det stemmer ikke. Han la frem alt veldig ordentlig, med kontrakt og alt som hører med. Grunnen til at prisen var såpass lav var fordi de drev med parallellimport fra konkursbo i Dubai (ja, jeg skjønner at det er idiotisk nå), og at de derfor hadde mulighet til å kjøpe opp luksusvarer til en rimeligere penge = kunne selge billigere til kunde. Han utga seg for å ha en bedrift og hadde hjemmeside og alt. Jeg tar altså ikke nytte av noen som «lurer seg selv». Jeg er en ganske oppegående person, men som mange andre så er ikke jeg den sterkeste under press da han sa «tilbudet er kun i kveld» og «vippser du nå så får du, er bare et par igjen».

Historien har vært kompleks og sammensatt av mange faktorer, men jeg valgte å holde meg til det viktigste her. Videre var det tydelig at personen fremdeles bodde hjemme, jeg vet ikke alder, men ettersom svindleren blokkerte meg og avviste forespørsel etter pengene, så skrev jeg en melding til moren for å opplyse hun om situasjonen. Jeg ba ikke hun om penger tilbake, det begynte med at jeg bare spurte om en måte å nå sønnen på, fordi han oppførte seg som han gjorde. Jeg føler med moren og setter pris på at hun var såpass behjelpelig, men det er mange ting her med sønnen som ikke har vært ok. 

Jeg kommer til å betale tilbake moren, men jeg synes ikke det er greit at folk oppfører seg slik som sønnen har gjort. Er provoserende å vite at de fleste kommer unna med det, så er naturlig for meg å kjenne på at jeg vil «straffe» på et vis når ingen andre gjør det. Politiet er klar over at han har svindlet mange andre enn meg, men tar ikke tak i saken. Jeg var heldig med at beløpet ikke var høyere, men er helt sikker på at andre har krav på mer enn meg fra han. Dette var en gjennomtenkt scam, såpass utført som det var - hjemmeside, partner, kontrakt mm. Om jeg kan gå på det med så mye skepsis som jeg har for ALT, så er det veldig mange andre enn meg som er snurt. Dette er som sagt en person som har tatt nytte av flere plattformer, under ulike navn over lengre tid. 

Det spiller ingen rolle. I en evnt. rettssak så kan du faktisk ende opp som en svindler selv. Mora gjorde opp for han, enda hun ikke hadde plikt til det, og du må betale henne tilbake asap! Hun fortjener på ingen måte dette. Dumt av han å lure folk, men slike sjanser tar man når man handler. Heldigvis er folk stortsett reale og greie. 

Anonymkode: 6d952...466

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...