Gå til innhold

Trodde de skulle åpne opp mer for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne pandemien går jo så veldig utover oss med små barn (mange andre også, men dette er en tråd om hvordan det går utover oss med barn). Han har aldri opplevd noe som babysvømming, åpen barnehage eller noe og nå som det er vinter og han ikke kan være ute i kulda bør vel NOEN slags aktiviteter inne for små barn åpne snart? Barnet mitt er 1 år, jeg ønsker å ha han med på noe lekeland eller åpen barnehage. Han må aktiviseres mer og trenger det, er ikke nok å være hjemme og plass i barnehage er ikke noe tema før høsten.. Jeg som føler meg isolert med et lite barn føler virkelig jeg trenger å kunne bonde med han på en annen måte enn å bare være hjemme... Han trenger mer og er ekstremt aktiv. De sier det skal åpnes mer for barn og unge, men alt er jo stengt?? Man hører jo ikke noe om det. Bor i Oslo.

Anonymkode: be2c5...6d0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For barn og unge generelt, er det åpnet for fritidsaktiviteter ute og inne, i Oslo. Mente det inkluderte svømmeundervisning.

Har du sjekket ut at det ikke er noen som tilbyr babysvømming nå? (Skal ha åpnet for det onsdag denne uken.) 

Jeg har større barn, så har ikke noe oversikt over tilbudet for de minste. 

Biblioteket har jo åpnet igjen. Fritidsklubben har åpnet for mindre grupper. 

Anonymkode: 8cb6a...d68

• Liker 2
Skrevet

De kan ikke åpne åpen barnehage da de ikke har kontroll på foreldrene som kommer. I barnehagen vår får vi ikke lov å komme inn på avdelingen og må bruke munnbind i garderoben, det hadde jo ikke funket i en åpen barnehage. Har du en barselgruppe eller kjenner andre mødre i området du bor i er det slik du får aktivisert barnet og gitt det sosiale utfordringer. Ellers er du bare nødt til å vente til barnet begynner i barnehage, det er jo de organiserte tingene (med faste barnegrupper) som åpner opp. Og foreldrene får ikke være med på treninger og slike ting. 

Anonymkode: a7bac...f48

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan ikke åpne åpen barnehage da de ikke har kontroll på foreldrene som kommer. I barnehagen vår får vi ikke lov å komme inn på avdelingen og må bruke munnbind i garderoben, det hadde jo ikke funket i en åpen barnehage. Har du en barselgruppe eller kjenner andre mødre i området du bor i er det slik du får aktivisert barnet og gitt det sosiale utfordringer. Ellers er du bare nødt til å vente til barnet begynner i barnehage, det er jo de organiserte tingene (med faste barnegrupper) som åpner opp. Og foreldrene får ikke være med på treninger og slike ting. 

Ja, der er det jo et poeng. 

Det meste av det som er åpnet, er aktiviteter der foreldrene ikke er med. 
Har sett det har vært åpnet for noen utendørs aktiviteter, med faste grupper, der også foreldre deltar/bidrar. 
Men da er det jo gjerne god avstand mellom alle som er der.

• Liker 1
Skrevet

Det er åpnet opp mer for barn. Fritidsaktiviteter er lov igjen, skoler har gult nivå og svømmehaller, biblioteker m.m. er (begrenset) tilgjengelige.

At toddlere ikke får gått på babysvømming er omtrent verdens minste problem. Det er en fin aktivitet, men det er virkelig ikke noe de tar skade av ikke å gjøre. De har omtrent like mye utbytte av en tur på lekeplassen. Behovet for organisert aktivitet er et helt annet for de større barna. 

Anonymkode: ccbdb...749

• Liker 14
Skrevet

De har jo åpnet og holdt mye åpent for barna? Det virker mer som du tenker på å åpne opp ting for de som er hjemme med babyer. Du må npk bare smøre deg med tålmodighet som alle andre voksne og ungdommer. 

Anonymkode: ccf15...8ea

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har jo åpnet og holdt mye åpent for barna? Det virker mer som du tenker på å åpne opp ting for de som er hjemme med babyer. Du må npk bare smøre deg med tålmodighet som alle andre voksne og ungdommer. 

Mye? Nei.

Anonymkode: 0b73e...c85

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De har åpen barnehage noen steder, men de er mest ute, der er en foresatt med. Mitt barn kan desverre ikke være ute når det er så kaldt som nå.. 

Men når de sier de skal åpne for barn og unge med aktiviteter og det er stengt overalt lurer jeg jo på hvorfor de sier de skal åpne og ikke la det gå utover de gruppene! Ingenting er jo endret selvom de sa for litt siden at det skulle åpnes mer for de.. 

Forstår jo situasjonen, bare så trist for de barna som ikke får aktivisert seg nok. Får håpe de åpner mer for de små snart, når det blir mildere kan man jo være ute selvfølgelig men merker han trenger mer stimuli enn det går an å få til hjemme. Han har en fast 1åring han ser innimellom, men fordi han er så aktiv er ikke det nok. Ønsket er jo svømmehall eller lekeland med mer inntrykk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For barn og unge generelt, er det åpnet for fritidsaktiviteter ute og inne, i Oslo. Mente det inkluderte svømmeundervisning.

Har du sjekket ut at det ikke er noen som tilbyr babysvømming nå? (Skal ha åpnet for det onsdag denne uken.) 

Jeg har større barn, så har ikke noe oversikt over tilbudet for de minste. 

Biblioteket har jo åpnet igjen. Fritidsklubben har åpnet for mindre grupper. 

Har søkt litt og finner ikke så mye. Men takk for svar, skal undersøke litt mer ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det har de ikke. 
En 1åring er ingen baby, og jeg er ikke i noen slags permisjon. Kommer ikke til å gå mer innpå hvorfor vi er hjemme! Har en ekstremt aktiv 1åring som ligger langt framme motorisk og på alle mulige måter. Han trenger mer stimuli, mye mer enn man får til hjemme. Barnet kan heller ikke være ute når det er så kaldt som nå. Men forstår at noen som ikke er i samme situasjon klarer forstå ☺️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er åpnet opp mer for barn. Fritidsaktiviteter er lov igjen, skoler har gult nivå og svømmehaller, biblioteker m.m. er (begrenset) tilgjengelige.

At toddlere ikke får gått på babysvømming er omtrent verdens minste problem. Det er en fin aktivitet, men det er virkelig ikke noe de tar skade av ikke å gjøre. De har omtrent like mye utbytte av en tur på lekeplassen. Behovet for organisert aktivitet er et helt annet for de større barna. 

Anonymkode: ccbdb...749

Det handler ikke bare om babysvømming her, og vet han ikke tar skade av å ikke gå på det. Men når man har et barn som er langt framme og er ekstremt aktiv, som trenger mye mer stimuli og aktivisering er det hardt når man ikke kan gå på noenting. Lekeplassen går desverre ikke når det er så kaldt som nå, ikke for mitt barn. 

Men forstår at andre kanskje ikke forstår problemstillingen vi har. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Denne pandemien går jo så veldig utover oss med små barn (mange andre også, men dette er en tråd om hvordan det går utover oss med barn). Han har aldri opplevd noe som babysvømming, åpen barnehage eller noe og nå som det er vinter og han ikke kan være ute i kulda bør vel NOEN slags aktiviteter inne for små barn åpne snart? Barnet mitt er 1 år, jeg ønsker å ha han med på noe lekeland eller åpen barnehage. Han må aktiviseres mer og trenger det, er ikke nok å være hjemme og plass i barnehage er ikke noe tema før høsten.. Jeg som føler meg isolert med et lite barn føler virkelig jeg trenger å kunne bonde med han på en annen måte enn å bare være hjemme... Han trenger mer og er ekstremt aktiv. De sier det skal åpnes mer for barn og unge, men alt er jo stengt?? Man hører jo ikke noe om det. Bor i Oslo.

De har åpnet mye for barn.

Aktivitetene du etterspør er mer for din del enn for barnet ditt. Forstår godt ønsket ditt, er selv hjemme med ettåring. En ettåring har ikke behov for aktiviteter på samme måte som eldre barn.

(Min er også motorisk langt fremme og aktiv.)

Anonymkode: effb1...3cc

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De har åpnet MYE for barn.og unge! Barnehagene og skolene er på gult nivå igjen. Fritidsklubber og fritidsaktiviteter er åpne igjen. Biblioteker er også åpne. :) Ungdomsskolen som har vært på rødt nivå siden november er ENDELIG nede på gult nivå igjen og de har ENDELIG muligheten til å trene igjen :hoppendeglad:

Problemet er kanskje at de ikke har åpnet noe som passer for dere? ;) Jeg bemerker meg at mange aker i akebakken om dagen og står på skøyter, men jeg foretrekker å være inne om vinteren selv. :ler: Får bare frysninger nedover nakken, bare av å se på snøen. 

Vi må nok dessverre bare vente og se hva som skjer i neste runde. :( Tiltakene som er nå varer til 10. februar. 

Endret av Sylveon
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nei

Jo. I forhold til hvordan det var, så er det mye som er åpent nå. :) 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aktivitetene du etterspør er mer for din del enn for barnet ditt. Forstår godt ønsket ditt, er selv hjemme med ettåring. En ettåring har ikke behov for aktiviteter på samme måte som eldre barn.

(Min er også motorisk langt fremme og aktiv.)

Du forstår det er forskjell på barn? Og nei, jeg syns nok ikke det er så gøy på noe lekeland eller svømmehallen, langt unna. Jeg kunne helst gjerne kost meg hjemme, men barnet mitt har faktisk behov for mer :) Hans behov er viktigere enn mine, jeg er nesten for sliten til å finne på masse men om det er det som trengs gjør jeg det. Tror man kjenner sitt eget barn best. Er ikke bare motorisk han er langt framme, han snakker bedre og forstår ganske mye mer enn de fleste 1åringer jeg har vært borti. Barnelegen og hs sier det samme! 

Men altså, nå skulle ikke jeg lage en tråd om hvor lite 1åringer har behov for. Jeg etterspør rett og slett om noen vet når ting åpner. Forstår jo at ingen her vet hva mitt barn har behov for, så det tenker jeg ikke diskutere mer heller. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men altså, nå skulle ikke jeg lage en tråd om hvor lite 1åringer har behov for. Jeg etterspør rett og slett om noen vet når ting åpner. Forstår jo at ingen her vet hva mitt barn har behov for, så det tenker jeg ikke diskutere mer heller. 

Bare sånn.. :sjenert: Når man leser hovedinnlegget, så er det vanskelig å forstå at det er det som du spør om. :sjenert:

Tiltakene som er i dag varer til og med 10. februar. Det vil nok være en pressekonferanse før det, en eller to dager før. De kan velge å åpne, de kan velge å holde det på den linjen som det er nå eller de kan velge å stenge ned mer. Hva som skjer, ja, det er vanskelig å si med mindre man er synsk. :) 

Endret av Sylveon
  • Liker 6
Skrevet
Sylveon skrev (4 minutter siden):

De har åpnet MYE for barn.og unge! Barnehagene og skolene er på gult nivå igjen. Fritidsklubber og fritidsaktiviteter er åpne igjen. Biblioteker er også åpne. :) Ungdomsskolen som har vært på rødt nivå siden november er ENDELIG nede på gult nivå igjen og de har ENDELIG muligheten til å trene igjen :hoppendeglad:

Problemet er kanskje at de ikke har åpnet noe som passer for dere? ;) Jeg bemerker meg at mange aker i akebakken om dagen og står på skøyter, men jeg foretrekker å være inne om vinteren selv. :ler: Får bare frysninger nedover nakken, bare av å se på snøen. 

Vi må nok dessverre bare vente og se hva som skjer i neste runde. :( Tiltakene som er nå varer til 10. februar. 

Som skrevet har jeg et barn som ikke kan være ute når det er så kaldt som nå, hadde åpen barnehage kunne vært inne hadde det selvsagt vært bra nok for oss. Men i vår bydel er det ikke det.. Har søkt om lekeland eller bare noe slags barnet kan få glede av for å utfordre seg selv eller bli aktivisert nok, men står på nettsidene at det er stengt 😕 Kan jo ringe åpne barnehager og høre. 

Men jeg forstår utifra svarene jeg får at det ikke er så viktig for oss og at jeg bare får vente og ikke mene hvor trist det er! Jeg har også selvsagt forståelse for hele situasjonen og mener ikke vi er viktigere enn noen andre. Jeg personlig har ikke behov for å dra på disse stedene, men jeg føler veldig på at barnet mitt ikke får oppleve det. 

Takk for alle svar uansett. 

Skrevet
Sylveon skrev (1 minutt siden):

Bare sånn.. :sjenert: Når man leser hovedinnlegget, så er det vanskelig å forstå at det er det som du spør om. :sjenert:

Tiltakene som er i dag varer til og med 10. februar. Det vil nok være en pressekonferanse før det, en eller to dager før. De kan velge å åpne, de kan velge å holde det på den linjen som det er nå eller de kan velge å stenge ned mer. Hva som skjer, ja, det er vanskelig å si med mindre man er synsk. :) 

Kan se at det ble rotete og innlegget ble litt misforstått. 
Da får vi bare avvente og se an situasjonen, eller bare godta at vi må vente til det blir mildere ute. Thanks 🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det har de ikke. 
En 1åring er ingen baby, og jeg er ikke i noen slags permisjon. Kommer ikke til å gå mer innpå hvorfor vi er hjemme! Har en ekstremt aktiv 1åring som ligger langt framme motorisk og på alle mulige måter. Han trenger mer stimuli, mye mer enn man får til hjemme. Barnet kan heller ikke være ute når det er så kaldt som nå. Men forstår at noen som ikke er i samme situasjon klarer forstå ☺️ 

Men da må jo du aktivisere ham da. Kjøp en trampoline du kan ha inne, et lite klatrestativ som passer de motoriske  ferdighetene hans, skru opp noen klatretak så han kan klatre litt, hopp og turn i senga, dans, tov sitteunderlag av ull, fingermaling... 

Aktivitene du nevner i ts virker som det er mer dine behov enn barnets. Barnet har selvsagt behov for aktivisering, men da må du nesten aktivisere ham da.

Anonymkode: 4a0d5...09f

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...