AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Synes dere det er fornuftig at penge gaver går til videre sparing til førerkort? Vi har 4 barn, ikke den beste økonomien, og tenker at det er lurt. Barna (de to eldste) er firspcidt enige, men blir påvirket av ulike venner og slektninger, pengene kan brukes som de vil, også bør vi hjelpe de med førerkort. Vi er allerede i 0, og sliter med å spare selv før neste lønn kommer. Anonymkode: 7dd88...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Helt greit! Kan evt ta en tusenlapp til moro, men ikke mer. Anonymkode: 4b831...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 I utgangspunktet er det barnets penger, men det er lov å lede dem litt. F.eks med at sløser de bort pengene på andre ting er det greit, men da må de kanskje utsette førerkort mens de spare penger på andre måter. Selv fikk jeg aldri den muligheten. Pappa "lånte" det meste jeg fikk 😔 Anonymkode: e3706...62c 2
Sokkar Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Jeg brukte konfirmasjonspengene mine på det jeg ville, og betalte lappen av penger jeg tente. Begynte å jobbe som 15 åring
Gjest Albbas Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 De må jo gjerne bruke det som de vil, men de kan ikke forvente at dere betaler for førerkortet når den tid kommer. Så ta en diskusjon på hvordan de vil betale for førerkortet hvis de ikke skal spare penger nå...
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Dere har ikke råd til å spandere lappen på fire barn (ingen skam i det altså!). Det er bare å si det tydelig til dem. Det er informasjon som kommer dem til nytte når de skal forvalte konfirmasjonspengene sine. Det kan bli nyttig og lærerikt, uansett hva de velger å gjøre med pengene. Anonymkode: ba76e...242 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 4 barn uten god økonomi, det er fryktelig trist. Synes ikke de må bruke egne penger på sertifikatet. Anonymkode: 58028...3b0 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 Jeg og søskene mine fikk ikke lov til å bruke konfirmasjonspengene på tull. Jeg var veldig glad for det noen år senere da jeg ønsket å dra på utveksling. Storesøster brukte sine til å delvis betale for folkehøgskole, jeg brukte mine til å reise et år til USA på vgs mens lillesøster brukte sine på et år i Storbritannia. Riktignok røk sparekonto besteforeldre hadde spart for oss også, men da bidro vi med ca 30 000 selv og foreldrene våre betalte resten. Så slapp vi studielån før vi begynte med høyere utdannelse. Det er jeg veldig takknemlig for i dag. Hele turen kostet vel rundt 70 000-80 000 for hver av oss. Stipend vi fikk under reise gikk delvis til nedbetaling av reise og litt til forbruk. Så betalte vi tilbake litt av det foreldrene våre betalte. Anonymkode: e34f1...3d3 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): 4 barn uten god økonomi, det er fryktelig trist. Synes ikke de må bruke egne penger på sertifikatet. Anonymkode: 58028...3b0 Synes du at foreldrene skal betale sertifikat når de ikke har råd til det? Fire barn blir fort over 100 000 kr, ikke alle har det på kontoen.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): 4 barn uten god økonomi, det er fryktelig trist. Synes ikke de må bruke egne penger på sertifikatet. Anonymkode: 58028...3b0 Så "barn" på 18+ skal bruke foreldrenes penger på førerkort? Anonymkode: 7dd88...3ba 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 Jeg kommer til å sette føringer for hva pengene brukes på for mine barn. Men jeg liker igrunn veldig godt ideen med å si at disse pengene må du disponere klokt, vi kommer ikke til å betale førerkort for våre barn. Vi har ikke spart til kjøp av bolig eller depositum for å leie bolig. Så det må du ha i bakhodet når du prioriterer pengene. Anonymkode: 06fa3...43c 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: 4 barn uten god økonomi, det er fryktelig trist. Synes ikke de må bruke egne penger på sertifikatet. Anonymkode: 58028...3b0 Hæ? Da er det mye trist der ute, det er ikke normalt at folk sitter på mangfoldige titalls tusen å gi til barna sine, men både de og barna lever gode, flotte liv likevel. Kanskje de lærer betydningen av penger noe før enkelte andre, men det går helt fint! Trist å tro noe annet. Anonymkode: 9c4d5...79d 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Her i huset har vi sagt at de kan bruke inntil 25% etter eget ønske, men at resten bør/må spares til fornuftige ting, som bil etc. Lurt å lære dem å tenke over sine forbruk. Her ble sistemann konfirmert nå i september, og har til nå kun rørt 1%. Han sparer Anonymkode: 799f3...24f 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Jeg brukte mine egne penger til førerkort, fikk kun glattkjøringen betalt av min bestemor. Men jeg jobbet deltid så jeg brukte lønningene mine på førerkort og halvparten av konfirmasjonspengene på bil. Ser ikke noe galt i å bruke konfirmasjonspengene på førerkort. Anonymkode: f6141...c11
powerpuffen Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her i huset har vi sagt at de kan bruke inntil 25% etter eget ønske, men at resten bør/må spares til fornuftige ting, som bil etc. Lurt å lære dem å tenke over sine forbruk. Her ble sistemann konfirmert nå i september, og har til nå kun rørt 1%. Han sparer Anonymkode: 799f3...24f Dette. Vi hadde samme ordning. Jeg kjøpte meg et speilreflekskamera (en billig sådan), som jeg fremdeles bruker den dag i dag. Jeg konfirmerte meg for snart 10 år siden. Resten gikk faktisk til lappen, så det TS foreslår er absolutt ikke dumt. Tenåringene tenker ikke over hvor dyrt lappen faktisk er. Det gjorde ikke jeg da jeg var 15.. men er sjeleglad for at Pappa viste meg regnestykket. 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg brukte mine egne penger til førerkort, fikk kun glattkjøringen betalt av min bestemor. Men jeg jobbet deltid så jeg brukte lønningene mine på førerkort og halvparten av konfirmasjonspengene på bil. Ser ikke noe galt i å bruke konfirmasjonspengene på førerkort. Anonymkode: f6141...c11 Jeg kommer heller ikke til å betale for førerkortet til mine barn. Anonymkode: f6141...c11
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 Min får bruke 10 000, resten spares . Førerkort får de av oss Anonymkode: fdeb5...302
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Vi ordnet dette med at vi ba alle familiemedlemmer som ga penger om å skrive at de var øremerket noe, typ studier eller bolig. Besteforeldre satt inn i fond i vårt navn og som vi styrer til de skal kjøpe bolig. Hvert barn fikk 3000 kr av oss som de kunne bruke på hva de ville, resten var øremerket bolig/studier. Våre får lappen dersom de ikke snuser eller røyker før de blir 18 år. Synes det er helt hinsides at 15 åringer skal bruke mange tusen på tøys.. Anonymkode: 453df...155 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 Jeg kunne aldri ha brukt våres barns konfirmasjonspenger, eller sparepenger for den slags skyld. Dette er jo barnas penger. Håper dere sparer barnas penger til nettopp barna Anonymkode: 31adb...21c 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #20 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kunne aldri ha brukt våres barns konfirmasjonspenger, eller sparepenger for den slags skyld. Dette er jo barnas penger. Håper dere sparer barnas penger til nettopp barna Anonymkode: 31adb...21c Er det noen som foreslår noe annet? Anonymkode: 4141b...7ca 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå