Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehjem og prøver å gjøre en god jobb. Det føles i perioder som jeg gir alt og jobber ræva av meg. Derfor er det trist når noen få forsurer miljøet og ikke samarbeider bra. Flere som har opplevd dette? På avdelingen jeg jobber, er vi til vanlig to ansatte, det er derfor viktig at man samarbeider godt. Føler mye på at jeg hele tiden må hevde meg og være krass mot visse kolleger 🙁

Anonymkode: 4a55a...163

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 ansatte? På et sykehjem? En pasient der da?

Anonymkode: 56ff8...f04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2 ansatte? På et sykehjem? En pasient der da?

Anonymkode: 56ff8...f04

Ts skriver avdelingen.

Og ja, det er ofte dårlig arbeidsmiljø på sykehjem. Spesielt hvis sykepleiere «hevder» seg mot hjelpepleiere og assistenter.

Anonymkode: 07898...e7b

• Liker 7
Skrevet

Ja, jeg kommer aldri til å jobbe på et sykehjem igjen. Opplevde akkurat det vedkommende over meg skriver med sykepleiere som hevder seg over hjelpepleiere og assistenter. Jeg var medisinstudent, men kommer heller ikke til å jobbe der som medisinstudent med lisens eller lege. Helt ferdig i det miljøet. 

Anonymkode: dfffc...163

• Liker 7
Skrevet

Sykepleiere ser ned på hjelpepleiere (de er late, dumme og kan ikke annet enn å skifte bleier og gå med søppel) og hjelpepleiere ser ned på sykepleiere (de er late, pretensiøse og kan ikke annet enn å stå og telle tabletter). Det er en evig runddans med konflikter, baksnakking og krig. Begge yrkesgruppene er like ille - på gruppenivå vel å merke, det finnes flotte enkeltpersoner i begge leire. Jeg råder INGEN til å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: a1f0e...f5f

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sykepleiere ser ned på hjelpepleiere (de er late, dumme og kan ikke annet enn å skifte bleier og gå med søppel) og hjelpepleiere ser ned på sykepleiere (de er late, pretensiøse og kan ikke annet enn å stå og telle tabletter). Det er en evig runddans med konflikter, baksnakking og krig. Begge yrkesgruppene er like ille - på gruppenivå vel å merke, det finnes flotte enkeltpersoner i begge leire. Jeg råder INGEN til å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: a1f0e...f5f

Tror jeg er veldig psykisk sterk som takler jobben min på sykehjem. Jeg er sykepleier av den mildere og positive sorten. Prøver å spre god energi på jobb. Men miljøet er tøft og det er virkelig ikke bare bare. 

Hilsen Ts

• Liker 1
Skrevet

Jobber selv på sykehjem. Jeg tenker det mye har med ledelsen å gjøre. Enhver ansatt har plikt til å medvirke til godt arbeidsmiljø, men det er ledelsen som sammen med ansatte skal sette klare regler for oppførsel og hvordan man behandler hverandre. Hvis man har klare retningslinjer for hvilken oppførsel som er tillatt vil det også være lettere å irettesette og eller luke ut de som ikke klarer å oppføre seg. 

• Liker 1
Skrevet

Åj, her var det generalisering over alle hauger. Nydelig! Og så tradisjonen tro: Feilen ligger hos ledelsen! Det er så morsomt 😅

Det finnes sure drittfolk over alt. Uavhengig av ledelse av gull eller egen innstilling. Jeg har jobbet ved seks sykehjem - herlig arbeidsmiljø alle plassene, med forskjellig utgangspunlt og ulike plussider. 

Jeg har jobbet på et tosifret antall sykehusavdelinger - har kun en avdeling jeg kan si at jeg trivdes på og som hadde det arbeidsmiljøet jeg foretrekker. Det vil imidlertid ikke si at jeg trekker konklusjonen om at det ikke finnes godt arb.miljø på sykehusene

Sjerp dere - ofte er de som klager mest de som har skylden til støy og dårlige miljøer. Sjekk speilet først, før man retter pekefingeren mot andre.

Anonymkode: 094b3...ea8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Åj, her var det generalisering over alle hauger. Nydelig! Og så tradisjonen tro: Feilen ligger hos ledelsen! Det er så morsomt 😅

Det finnes sure drittfolk over alt. Uavhengig av ledelse av gull eller egen innstilling. Jeg har jobbet ved seks sykehjem - herlig arbeidsmiljø alle plassene, med forskjellig utgangspunlt og ulike plussider. 

Jeg har jobbet på et tosifret antall sykehusavdelinger - har kun en avdeling jeg kan si at jeg trivdes på og som hadde det arbeidsmiljøet jeg foretrekker. Det vil imidlertid ikke si at jeg trekker konklusjonen om at det ikke finnes godt arb.miljø på sykehusene

Sjerp dere - ofte er de som klager mest de som har skylden til støy og dårlige miljøer. Sjekk speilet først, før man retter pekefingeren mot andre.

Nå må du bestemme deg for hva du mener

Anonymkode: 5d664...b5d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ledelsen har det overordnede ansvaret og har personalansvar. Hvis du har en ansatt som til stadig skaper trøbbel og lager dårlig arbeidsmiljø er det KUN ledelsen som kan ta affære. Ledelsen har makt til å flytte den ansatte til en annen avdeling eller i verste tilfelle gi sparken dersom det er grunnlag nok. 

Skal du som kollega gi kjeft til den ansatte hvis han/hun ikke slutter å bidra til dårlig arbeidsmiljø? Du som kollega har ingen personalansvar. Det ligger litt i stillingsbeskrivelsen som leder. 

• Liker 3
Skrevet

Det er generalisering, men likevel i høyeste grad korrekt. Sykepleiere og hjelpepleiere/helsefagarbeidere er grupper som generelt ikke går overens. Sykepleiere vil ha monopol over pleien, og hjelpepleierne føler seg undervurdert og sett ned på i sitt arbeid. Denne interne «krigen» finner man ikke der yrkesgrupper med egne fagfelt jobber sammen; eks. Fysio/hjelpepleier eller vernepleier/hjelpepleier. 
Man skal se langt etter godt arbeidsmiljø når to grupper (i krig) prøver å sameksistere. Og lederne har selvfølgelig er sentral rolle. Det er de som skal sørge for «fred». 

Anonymkode: 43501...c39

Skrevet

Verste stedet jeg har vært må være Rovikheimen. Men helt ærlig så må jeg si det at ved å bytte ut ledelsen så ville det nok blitt ti ganger bedre. 

Er så synd at det bare trengs en person til å ødelegge for alle. Vi mister de gode noe som beboerne må betale for. 

Anonymkode: b9281...497

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har altså arbeidet på seks ulike sykehjem og et tosifret antall sykehusavdelinger? Skal si du har vært innom mange forskjellige arbeidsmiljø da, noen grunn til at du ikke får/vil ha fast jobb? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ? De to utsagna du markerte er jo ikke motsetninger.

Anonymkode: 4fbd4...f70

• Liker 2
Skrevet

Det var da voldsomt til generalisering! Jeg jobber på et sykehjem med godt miljø, men alle er så overarbeidet at vi nesten er nede i knestående.. Og sjefene, ja de har hjemmekontor...

Anonymkode: 91f0b...379

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har altså arbeidet på seks ulike sykehjem og et tosifret antall sykehusavdelinger? Skal si du har vært innom mange forskjellige arbeidsmiljø da, noen grunn til at du ikke får/vil ha fast jobb? 

Vel, når man har jobbet i vikarbyrå/spl.pool i over ti år, så rekker man innom noen arbeidsplasser 😉

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan være lurt å lese over et par ganger ekstra ✌🏻

• Liker 2
Skrevet

Kanskje off-topic, men hva vil en sykepleier regne med å få utbetalt i grunnlønn etter skatt på 32%?

Anonymkode: 1736a...fe9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 6.58):

Jeg er sykepleier på sykehjem og prøver å gjøre en god jobb. Det føles i perioder som jeg gir alt og jobber ræva av meg. Derfor er det trist når noen få forsurer miljøet og ikke samarbeider bra. Flere som har opplevd dette? På avdelingen jeg jobber, er vi til vanlig to ansatte, det er derfor viktig at man samarbeider godt. Føler mye på at jeg hele tiden må hevde meg og være krass mot visse kolleger 🙁

Har inntrykk av at det er dårlig arbeidsmiljø i en del avdelinger innen helse- og omsorg. Mange tror det skyldes at det jobber så mange kvinner der, men jeg tror hovedårsaken er dårlig ledelse! I min kommune er det i alle fall relativt lett å bli avdelingsleder. Det holder ofte å ha mye "erfaring". Da er det ikke rart det blir en del dårlig ledelse.

Hvorfor føler du at du med hevde deg/være krass mot disse kollegene? Det gjør jo sikkert ikke miljøet bedre? Bedkylder ikke deg altså,men kanskje det finnes måter å takle de folka på så de blir litt hyggeligere...

• Liker 2
Skrevet (endret)
Svartfugl skrev (11 minutter siden):

Har inntrykk av at det er dårlig arbeidsmiljø i en del avdelinger innen helse- og omsorg. Mange tror det skyldes at det jobber så mange kvinner der, men jeg tror hovedårsaken er dårlig ledelse! I min kommune er det i alle fall relativt lett å bli avdelingsleder. Det holder ofte å ha mye "erfaring". Da er det ikke rart det blir en del dårlig ledelse.

Hvorfor føler du at du med hevde deg/være krass mot disse kollegene? Det gjør jo sikkert ikke miljøet bedre? Bedkylder ikke deg altså,men kanskje det finnes måter å takle de folka på så de blir litt hyggeligere...

Ved mange utlysninger av virksomhetsleder holder det nesten bare med sykepleier utdanning. Utlysningstekster blir som; 

3 årig høyskoleutdanning, helst sykepleier 

Relevant ledererfaring er ønskelig 

Lederutdanning ønskelig 

Er det noe rart man aldri klarer å løse opp i problemene som er tilknyttet personell i slike virksomheter om de skal ansette ledere basert på hvilken som helst erfaring og det holder at du er utdannet sykepleier.  En kommune som vil ha en økonomisjef ville jo aldri akseptert å ansette en sykepleier når han/hun skal holde på med økonomi, hvorfor er det greit at virksomhetsledere ikke har utdanning innen økonomi og personalledelse? 

Endret av Knoot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...