AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Jeg våknet idag med vondt i halsen. Jeg ringer sjefen min som har hjemmekontor to ganger i uken (trodde jeg), for å si ifra at jeg er syk tidligst mulig. Jeg ringte hun halv 7, og starter 7. Når hun tar telefonen er skikkelig gretten og ekkel, og sier «jeg har fri, du ringer og vekker meg og dette vet du!!!». Jeg har ikke fått med meg at hun har fri hver fredag, da jeg trodde hun hadde hjemmekontor. Videre er hun enda mer sur, og snakker som at hun ikke tror på jeg er syk. Hun sier «Jaha du våknet med vondt i halsen, jaha ja». Jeg spør om jeg skal komme på jobb for å hjelpe til noen andre kommer, og får da beskjed om at det trenger jeg absolutt ikke for jeg har allerede vekket hun. Jeg ble helt sjokkert. Er det flere som har slike sjefer? Hva gjør man her? Anonymkode: a486a...42f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Hun sa også «du høres ikke syk ut» Anonymkode: a486a...42f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Miss moneypenny skrev (Akkurat nå): Har dere en tillitsvalgt? Ja men hun har vært sykemeldt i flere måneder nå.. Anonymkode: a486a...42f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Klikket var vel å ta litt hardt i! Men hun høres svært barnslig ut, og ikke egnet til å være sjef. Er vel ikke så mye man får gjort med slike, men jeg ville spurt hvor hun mener du skal melde fravær på "fridagene" hennes, om det ikke er til henne? Er man leder og ikke setter opp en ansvarlig i sitt fravær så må man tåle å bli vekket enten man sover lenger pga hjemmekontor eller om man er på ferie med familien. Det jeg hadde stusset over som leder, er at du kunne "hjelpe til frem til noen andre kom ". Utenom korona så mener jeg absolutt at litt sår i halsen ikke er noen grunn til å holde seg hjemme. Men i disse tider, må man bestille seg en test, og holde seg borte fra arbeidsplassen til den er negativ. Så håper du har tenkt å bruke dagen på å få tatt en slik en. Anonymkode: e9dcf...5a1 23
Alvario Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Om du vekket henne på fridagen så bør du gi henne litt slack. Ikke alltid lett å være like pedagogisk når mann våkner av telefonen slik samme hvilken rolle man har. Vet ikke hvilke jobb du har, men hadde det vært mulig å gi beskjed til nattevakter i det du sto opp? Må det være noen på plass klokken 07? 2
Whistler Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Klikket var vel å ta litt hardt i! Men hun høres svært barnslig ut, og ikke egnet til å være sjef. ................. Anonymkode: e9dcf...5a1 Jeg er enig i at det var lite proffesjonelt håndtert der og da. Å ta et enkelttilfelle derfra til å si "ikke egnet til å være sjef", mener jeg bestemt at det ikke finnes nok opplysninger til å vurdere. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 Blålilla skrev (16 minutter siden): Hva mener hun du skulle gjøre da? Reagere normalt? Anonymkode: 1722a...375 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Ja, her ser vi nok et eksempel på at å bli "klikka på", "kjefta på" osv. ikke nødvendig har samme betydning for oss alle. Jeg klarer ikke å se hvordan dette er å klikke. At det er lite profesjonelt, helt klart, men klikke? Nei. Du tok henne på senga, bokstavlig talt. Jeg tror jeg kunne klart å lira av meg noe rør og blitt sur i tilsvarende situasjon, men ikke som en sjef. Så jeg ser forsåvidt greia, selv om det er feil å gjøre det slik. Anonymkode: 36522...2e5 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 Ja, ts. Vi har en sånn sjef som blir sur hvis folk er syke. Anonymkode: 1722a...375 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Det hadde jeg ikke funnet meg i. Man trenger ikke å ta imot slikt fra en sjef. Jeg hadde en sjef som hele tiden mistenkte meg for ting, han mistenkte egentlig alle sine arbeidstakere, og jeg sa klart ifra at jeg krevde tillit som arbeidstaker og at jeg ikke fant meg i å bli mistenkt for å lyve etc. Uansett hva han prøvde å kontre med så sa jeg "det spiller ingen rolle", o.l, og bare gjentok at jeg ikke fant meg i slik oppførselen som han utviste, nettopp fordi slike sjefer er eksperter på å forklare seg bort (uten å unnskylde seg). Hvis din sjef f.eks sier: "Selvfølgelig trodde jeg på deg, eller, "jeg mistenkte deg ikke for å fake sykdom!", så bare sier du "Jo, det gjorde du og det vet du, og det der gjør du ikke igjen". Du trenger ikke være sint, men streng og kort, og du er i din fulle rett til å si det. Anonymkode: 57624...c28 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Er du ofte syk? Kan det være årsaken? At hun stadig må erstatte deg. Anonymkode: 131ab...8d1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg hadde stusset over som leder, er at du kunne "hjelpe til frem til noen andre kom ". Hvis jeg hadde vært sjef, og en ansatt hadde sagt dette, hadde jeg TENKT "hun hørtes ikke så syk ut". Ikke sagt det, men jeg hadde tenkt det. Så jeg synes ikke det er så rart at en noe uprofesjonel sjef sier dette. Fordi enten er man for syk til å jobbe, eller så er man ikke det. Ringe inn egenmelding halv syv på morgenen (jeg hadde sendt en SMS og sagt at sjefen kunne ringe ved anledning om ønsket) er en ting. Å tilby at den syke kan komme på jobb, blir bare merkelig. Anonymkode: 36522...2e5
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg våknet idag med vondt i halsen. Jeg ringer sjefen min som har hjemmekontor to ganger i uken (trodde jeg), for å si ifra at jeg er syk tidligst mulig. Jeg ringte hun halv 7, og starter 7. Når hun tar telefonen er skikkelig gretten og ekkel, og sier «jeg har fri, du ringer og vekker meg og dette vet du!!!». Jeg har ikke fått med meg at hun har fri hver fredag, da jeg trodde hun hadde hjemmekontor. Videre er hun enda mer sur, og snakker som at hun ikke tror på jeg er syk. Hun sier «Jaha du våknet med vondt i halsen, jaha ja». Jeg spør om jeg skal komme på jobb for å hjelpe til noen andre kommer, og får da beskjed om at det trenger jeg absolutt ikke for jeg har allerede vekket hun. Jeg ble helt sjokkert. Er det flere som har slike sjefer? Hva gjør man her? Anonymkode: a486a...42f Her hadde jeg sendt en sms hvor jeg hadde rettet en liten pekefinger til måten hun svarte på. Mulig hun er svært morgengretten, så jeg hadde gitt henne en sjanse til å tenke over hvordan hun svarte. Skriv at du ikke visste hun hadde fri og at det ikke var meningen å vekke henne. Du ville ta hensyn til jobben din ved å gi beskjed så tidlig som mulig og handlet i beste mening. Regner med du ikke er syk hver uke og at du har en jobb som gjør at du ikke skal ta sjansen mht eventuell smitte.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 Jeg tilbydde meg å hjelpe til noen andre kom på jobb grunnet sjefen min ikke bryr seg om corona. Vi har flere syke som kommer på jobb, helt tett og snufsete. Jeg er ikke syk, føler meg helt fin bortsett fra sår hals men fikk beskjed av lege om å holde meg hjemme grunnet corona. Jeg var syk for 3 uker siden, og testet meg så mulig hun er sur for dette. Jobber ett sted med mye sykdom og derfor var det uheldig å bli syk igjen, men ikke noe jeg kan noe for. Hadde gått på jobb glatt hadde det ikke vært for corona. Anonymkode: a486a...42f 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 Og jo, hun klikket. Jeg får det kanskje ikke frem med måten jeg skriver på her men tonefallet, heve stemmen betraktelig og være ekkel er for meg å klikke eller «kjefte» Anonymkode: a486a...42f 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Er det ikke et krav om å si ifra om sykdom til leder på telefon da? Hvis hun ikke har oppgitt noe annet så må man jo gjøre det slik. Måten hun reagerte på var utrolig urimelig. I tillegg, hvis hun ikke vil bli vekket av telefonen når hun sover er det hennes eget ansvar å ta den på lydløs. Håper hun tar til fornuften senere i dag. Anonymkode: 2cd34...8c1 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 Dævendøtte skrev (8 minutter siden): Her hadde jeg sendt en sms hvor jeg hadde rettet en liten pekefinger til måten hun svarte på. Mulig hun er svært morgengretten, så jeg hadde gitt henne en sjanse til å tenke over hvordan hun svarte. Skriv at du ikke visste hun hadde fri og at det ikke var meningen å vekke henne. Du ville ta hensyn til jobben din ved å gi beskjed så tidlig som mulig og handlet i beste mening. Regner med du ikke er syk hver uke og at du har en jobb som gjør at du ikke skal ta sjansen mht eventuell smitte. Ville du skrevet «Jeg likte ikke måten du svarte på»? Anonymkode: 1722a...375
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #20 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke et krav om å si ifra om sykdom til leder på telefon da? Hvis hun ikke har oppgitt noe annet så må man jo gjøre det slik. Måten hun reagerte på var utrolig urimelig. I tillegg, hvis hun ikke vil bli vekket av telefonen når hun sover er det hennes eget ansvar å ta den på lydløs. Håper hun tar til fornuften senere i dag. Anonymkode: 2cd34...8c1 This! Anonymkode: 1722a...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå