Gå til innhold

Ville du tatt covid-19 vaksinen med det samme nå om du fikk tilbudet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Feks fordi myndighetene så på yrket ditt som så viktig at de ikke ville risikere å miste arbeidskraften din. Slik som helsearbeidere.

Jeg jobber i helsebransjen og har nå fått tilbudet. Må bestemme meg innen mandag og vaksinen settes allerede uken etterpå. Jeg ble veldig syk av influensavaksinen i fjor, og dette har gjort meg usikker og redd i denne situasjonen.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 61d2f...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble veldig syk av influensavaksinen i fjor

Hvor sikker er du på at sykdommen skyltes vaksinen? At noe har sammenfall i tid betyr ikke at det er en sammenheng. Jeg spydde på katta i fjor og dagen etter vant jeg i lotto. Men det virket visst bare en gang.

Anonymkode: 7680d...fd2

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lengde det er mangel på vaksiner, så er det andre som trenger den mer enn meg. Jeg kan vente noen mnd til. 

Anonymkode: 13a80...76a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ble dårlig av vaksinen ville du sannsynligvis blitt kjempedårlig av selve sykdommen. 

Ja, jeg ville tatt den. Jeg er skeptisk etter svineinfluensahistoriene, men jeg tror verden har lært. Ville tatt den i dag om det var min tur. 

Anonymkode: e62a9...486

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det hadde jeg helt klart sagt ja til. 

Anonymkode: 43872...676

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett. Synes det mest kritikkverdige i situasjonen nå er hvor lenge særlig unge i risikogruppene må vente på vaksine.

Leste om en småbarnsfar som er helt fortvilt. Vis den engelske mutasjonen som spres mer blant barn blir utbredt er det en utrivelig situasjon å være foreldre og i risikogruppene. Det er snakk om månedsvis før de engang begynner med denne gruppen. 

Anonymkode: e1e7e...441

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feks fordi myndighetene så på yrket ditt som så viktig at de ikke ville risikere å miste arbeidskraften din. Slik som helsearbeidere.

Jeg jobber i helsebransjen og har nå fått tilbudet. Må bestemme meg innen mandag og vaksinen settes allerede uken etterpå. Jeg ble veldig syk av influensavaksinen i fjor, og dette har gjort meg usikker og redd i denne situasjonen.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 61d2f...ed6

Jeg vet hva jeg kommer til å gjøre. Vaksinen settes i dag. Du kan forresten si ja til vaksinen og trekke deg etterpå. Jeg kan fortelle hvordan det går om et par dager.

Anonymkode: 83613...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lengde det er mangel på vaksiner, så er det andre som trenger den mer enn meg. Jeg kan vente noen mnd til. 

Anonymkode: 13a80...76a

Nå vet jeg ikke hvilken helsejobbb du har, men de som har kontakt med mange forskjellige pasienter bør absolutt ta vaksinen, fordi de kan bli superspredere.  

Jeg synes forresten det er rart at lærere og barnehagepersonell ikke prioriteres raskere, pga av omgang med mange.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvilken helsejobbb du har, men de som har kontakt med mange forskjellige pasienter bør absolutt ta vaksinen, fordi de kan bli superspredere.  

Jeg synes forresten det er rart at lærere og barnehagepersonell ikke prioriteres raskere, pga av omgang med mange.

Enig og uenig, kanskje. Det er 100000 lærere i Norge. Jeg finner ikke statistikk for hvor mange i risikogruppene som bor med barn. Problemet med mutasjonen er at den smitter mellom barn, og da risikerer fortsatt familiene å få hjem smitte selv om lærer er vaksinert. Blir lærere prioritert før risikogruppene (særlig foreldre) tar det enda lengre før disse får vaksine og risikoen øker for alvorlig sykdom og død. Blir det økt smitte må kanskje et betydelig antall barn holdt hjemme fra skolen pga dette, selv om lærer er vaksinert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du jobber i helsebransjen tenker jeg at du burde ha fått med deg at vaksinene lages på en helt annen måte enn den vanlige influensavaksinen. Å si nei takk på det grunnlaget er som å takke nei til et eple fordi du en gang ble syk av å spise fisk. 

Til spørsmålet ditt: Ja, jeg ville definitivt tatt den. 

Anonymkode: c22df...249

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig og uenig, kanskje. Det er 100000 lærere i Norge. Jeg finner ikke statistikk for hvor mange i risikogruppene som bor med barn. Problemet med mutasjonen er at den smitter mellom barn, og da risikerer fortsatt familiene å få hjem smitte selv om lærer er vaksinert. Blir lærere prioritert før risikogruppene (særlig foreldre) tar det enda lengre før disse får vaksine og risikoen øker for alvorlig sykdom og død. Blir det økt smitte må kanskje et betydelig antall barn holdt hjemme fra skolen pga dette, selv om lærer er vaksinert.

Ser ut til at det også er 100000 barnehage ansatte. Det er ganske mange totalt som vil føre til at risikogruppene må vente veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Middelmådig

Ja, selvfølgelig. Men jeg har jo aldri reagert på en vaksine og har tatt svineinfluensavaksinen til og med! 😱😁 Så vet ikke hvordan jeg hadde følt om jeg ble syk av en lignende vaksine. 

Generelt stoler jeg på helsemyndighetene og er glad vi har vaksiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...