Gå til innhold

Betyr dette sprukket vannrør? ....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har rør i rør system, der jeg har et hull i veggen vannet skal komme ut av om jeg har forstått det riktig.. hvis et rør sprekker. Nå har det lekket vann ut av det hullet, en del og har rent ned til sluket. Hadde frossent kran i dusjen idag tidlig, men fikk smeltet det opp ved å ha på varmtvannet en stund... 

Legger ved bilde av det hullet. 

Betyr det at jeg har sprukket rør, hva gjør jeg nå?! 

Screenshot_20210205-032505_Gallery.jpg

Anonymkode: 154c5...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lunaris skrev (6 minutter siden):

Hæ, jeg har lest tre ganger og skjønner ingenting av det du skriver.

Mest sannsynlig er du ikke kvalifisert til å svare om du ikke forstår hva jeg har skrevet. 

Men spørsmålet er enkelt: betyr det at et rør har sprukket pga frost når det siver vann ut av det hullet i veggen som jeg viser til på bildet.( Jeg har "rør i rør system" og Jeg har forstått det sånn at når det innerste laget av røret sprekker, kommer det vann ut av det hullet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har rør i rør system, der jeg har et hull i veggen vannet skal komme ut av om jeg har forstått det riktig.. hvis et rør sprekker. Nå har det lekket vann ut av det hullet, en del og har rent ned til sluket. Hadde frossent kran i dusjen idag tidlig, men fikk smeltet det opp ved å ha på varmtvannet en stund... 

Ja det er nok sannsynlig at det kan ha gjort. Ring rørlegger og få sett på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha ringt rørlegger. Samt bedt rørleggeren sett på utførelsen av røret som stikker ut. Det er alt annet enn forskriftsmessig gjort. 

Anonymkode: 4a1ce...4c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville ha ringt rørlegger. Samt bedt rørleggeren sett på utførelsen av røret som stikker ut. Det er alt annet enn forskriftsmessig gjort. 

Anonymkode: 4a1ce...4c2

Hva er feil med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vannkranen inne i dusjen er frosset (Det skal tross alt litt til) så er det vel ganske sannsynlig at vannrørene også gjør det. Jeg ville med andre ord ha ringt en rørlegger. Når du har fått kontakt kan du sende ham eller henne dette bildet og du betaler ingenting før rørleggeren faktisk har vært hos deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er feil med det? 

Hvis du ikke er kvalifisert nok til å se hva som er feil med monteringen av dette, så bør du ringe en rørlegger. 

Anonymkode: 245a6...52e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke er kvalifisert nok til å se hva som er feil med monteringen av dette, så bør du ringe en rørlegger. 

Ja, du opplyste jo veldig bra😂

Anonymkode: d59ef...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er egentlig forholdsvis lite sannsynlig at røret har sprukket. Da ville nok vannet fosset ut. Det som er mer sannsynlig, er at det har blitt en lekkasje i overgang mellom vannrør og boksen bak krana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du opplyste jo veldig bra😂

Fasiten er allerede gitt; ring en rørlegger.. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fasiten er allerede gitt; ring en rørlegger.. 😉

Okei, bare litt rart å påpeke at noe er feil også nekte å fortelle hva det er. 

Jeg ringte uansett rørlegger og han sa at det mest sannsynlig bare var kondens, for ved lekkasje ville det lekket hele tiden. Muligens fordi jeg hadde på varmtvannet i dusjen over så lang tid for å tine det opp, så har det kommet kondens i ytterrøret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Okei, bare litt rart å påpeke at noe er feil også nekte å fortelle hva det er. 

Jeg ringte uansett rørlegger og han sa at det mest sannsynlig bare var kondens, for ved lekkasje ville det lekket hele tiden. Muligens fordi jeg hadde på varmtvannet i dusjen over så lang tid for å tine det opp, så har det kommet kondens i ytterrøret.

Slutter det å komme vann ut, så er det en mulighet, men hvis det fortsetter å komme ut litt vann, så bør koblingen sjekkes.

Følg med på det fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutter det å komme vann ut, så er det en mulighet, men hvis det fortsetter å komme ut litt vann, så bør koblingen sjekkes.

Følg med på det fremover!

Din troverdighet her er oppbrukt😂. Det er heller ingen "kobling", men enden på et rør😂.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Samt bedt rørleggeren sett på utførelsen av røret som stikker ut. Det er alt annet enn forskriftsmessig gjort. 

Jeg klarer ikke helt å se hva du mener ikke er forskriftsmessig utført med det dreneringsrøret eller siklemikken. Det er litt støv på toppen, men det er akseptabelt. Litt uklart inni, så kan være du ser noe der..?

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se hva du mener ikke er forskriftsmessig utført med det dreneringsrøret eller siklemikken. Det er litt støv på toppen, men det er akseptabelt. Litt uklart inni, så kan være du ser noe der..?

På min skjerm ser det da ut som om overløpet fra rør-i-rør veggboksen verken har siklemikk eller tett gjennomføring som sikrer at vannet kommer ut i rommet heller enn å renne ut på gulvet (og varsle).

I moderne hus er det ikke et problem fordi en kan anta at en rørlegger med selvrespekt legger inn en fuktsensor som kutter vanntilførselen ved fukt der fukt ikke skal være. 

Uansett bør ts åpne fordelerskapet for vann og inspisere. Det skal ts og andre huseiere uansett gjøre flere ganger i året, så å gjøre det nå sparer tid senere. 

Anonymkode: 30c30...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Din troverdighet her er oppbrukt😂. Det er heller ingen "kobling", men enden på et rør😂.

Koblingen bak krana... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

På min skjerm ser det da ut som om overløpet fra rør-i-rør veggboksen verken har siklemikk eller tett gjennomføring som sikrer at vannet kommer ut i rommet heller enn å renne ut på gulvet (og varsle).

I moderne hus er det ikke et problem fordi en kan anta at en rørlegger med selvrespekt legger inn en fuktsensor som kutter vanntilførselen ved fukt der fukt ikke skal være. 

Uansett bør ts åpne fordelerskapet for vann og inspisere. Det skal ts og andre huseiere uansett gjøre flere ganger i året, så å gjøre det nå sparer tid senere. 

Anonymkode: 30c30...2fd

Altså, den er jo definitivt ikke tett når det kom vann ut der igår. Jeg har jo sjekket inni skapet. Det er ikke noe å se på der.

hva mener du med at vannet skal komme ut i rommet heller enn å renne ut på gulvet? Mener du at vannet skal flyte i lufta da eller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2021 at 3:31 AM, AnonymBruker said:

Jeg ville ha sett dette litt an, men såklart fulgt nøye med. Om det er noe som har frosset inne i det indre røret så kan det dannes mye kondens rundt på utsiden av det indre røret som også fryser til rim og kanskje is. Når dette tiner vil det jo komme mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør i rør blir normalt lagt i frostfri sone, og da plast rør har en større utvidelseskoffesient tåler det mer evt frost om det fryser

Dette hullet går mest sannsynlig til  vannskapet hvor alle dine rør i rør er samlet er det vann lekkasje der, bare drypp, skal vannet komme ut på gulvet slik

Anonymkode: 983b9...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...