Gå til innhold

Slaskete bomullstrikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Muligens et teit spørsmål, men ser mange strikker «moderne» plagg nå for tiden med denne typen garn. Selve designene er ofte veldig fine, men når man detaljbilder på strikketøyet, så er det ofte utrolig ujevnt strikket med stor variasjon i størrelsen på maskene. Dette gjelder både plagg som er strikket av strikkedesignere og hobbystrikkere.
Selv strikket jeg en bomullstopp for en stund siden hvor strikkefastheten ble feil i forhold til oppskriften, men samtidig ble resultat mye finere enn tilsvarende topper som jeg finner under hashtaggen på insta. Nå har jeg forsøkt meg på nytt med samme topp og justert pinnestørrelsen slik at strikkefasthet stemmer med oppskrift, men det ble straks mye mer slaskete og maskene sitter mye løsere enn de gjør i topp nr.1. Så nå lurer jeg på: er det meningen at bomullstrikk skal ha et «slaskete» uttrykk, eller er det bare vanskelig å strikke jevnt med? 
 

Anonymkode: b8522...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er begge deler. Jeg liker ikke å strikke med bomull, for jeg synes det er dødt og stivt, og får det ikke pent, selv etter vask og blokking. Kan hende noen produsenter er bedre enn andre, men siden jeg ikke liker bomull, så har jeg heller ikke prøvd så mange.

 Og samtidig kan det tenkes at designerne du har sett plaggene til vil at de skal være luftige sommerplagg, som ikke er tette og jevne. 

nesten uansett hva jeg strikker, så forholder jeg meg til den pinnen jeg synes maskene blir penest med, og så justerer jeg heller oppskrifta, og strikker etter mål som passer med størrelsen jeg vil ha. 

Anonymkode: d532e...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Jeg har strikket mye med bomullsgarn og har ikke opplevd at plaggene blir mer slaskete enn det jeg strikker i ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...