Gå til innhold

Endring i fosterbevegelser fra dag til dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 28, og har kjent tydelig liv i noen uker. I går og dagen før var det masse action, mens i dag er det mindre bevegelser og ikke like kraftige spark/ dult. 

Er det normalt at det kan endre seg fra dag til dag? Hva er din erfaring? 

Anonymkode: 7d7c9...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sånn for meg å, er 24 uker:) 

Skrevet

Ja, synes det kan endre seg litt. Tenker det er pga baby snur seg, f.eks med ryggen ut slik at bevegelsene går mer innover og derfor vanskeligere å kjenne.

Anonymkode: 757b9...d4a

Skrevet

Endret seg mye hos meg også.

Anonymkode: a2e1e...12c

Skrevet

Jeg hadde en dag igår der jeg syns det var mindre og svakere men kjente at babyen er langt nede så tror det er derfor de er svakere. Har ihvertfall kjent mange spark inatt 😊

Anonymkode: 4b735...781

Skrevet

Var veldig sånn for meg også rundt den tiden. Ble like stressa hver gang. Holdt på sånn i ukesvis, frem til rundt uke 32. Da ble det like mye hver dag :) 

Anonymkode: c47b3...e65

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er nå i uke 28, og har kjent tydelig liv i noen uker. I går og dagen før var det masse action, mens i dag er det mindre bevegelser og ikke like kraftige spark/ dult. 

Er det normalt at det kan endre seg fra dag til dag? Hva er din erfaring? 

Anonymkode: 7d7c9...784

Fra og med 28 uker å fremover så skal du merke ett mønster, men må jo gå litt tid.

Daglig registrering

Begynn din daglige registrering fra uke 28. Du kan begynne noe tidligere, men vanligvis er ikke bevegelsesmønsteret blitt regelmessig før i uke 28.

Det er viktig å finne en periode på dagen der babyen er våken. For mange er kvelden er en god tid å gjøre dette på. Barnet er ofte våkent på kvelden eller tidlig på morgenen.

Legg deg gjerne ned på siden. Da er blodgjennomstrømningen best i livmoren og morkaken. Du kjenner bedre babyens spark og bevegelser når du ligger ned enn når du står eller er i aktivitet.

https://kjennliv.no/folg-med-pa-livet-i-magen/hvordan-kan-du-folge-med-pa-livet-i-magen/

Anonymkode: 51f44...850

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i uke 32 (+3) og det går litt opp og ned :) Noen dager er han helt bajass hele dagen, føles det som, mens andre dager så er han litt mer laidback - men merker han godt de dagene også :) De dagene han er litt laidback så drikker jeg et glass eller to iskald saft å legger meg ned, og da blir det jo gjerne litt action der. 

Men ja, det er dager der han er roligere eller har snudd litt på seg å sparker innover på en måte :) 

Anonymkode: 4f8bd...dab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra og med 28 uker å fremover så skal du merke ett mønster, men må jo gå litt tid.

Daglig registrering

Begynn din daglige registrering fra uke 28. Du kan begynne noe tidligere, men vanligvis er ikke bevegelsesmønsteret blitt regelmessig før i uke 28.

Det er viktig å finne en periode på dagen der babyen er våken. For mange er kvelden er en god tid å gjøre dette på. Barnet er ofte våkent på kvelden eller tidlig på morgenen.

Legg deg gjerne ned på siden. Da er blodgjennomstrømningen best i livmoren og morkaken. Du kjenner bedre babyens spark og bevegelser når du ligger ned enn når du står eller er i aktivitet.

https://kjennliv.no/folg-med-pa-livet-i-magen/hvordan-kan-du-folge-med-pa-livet-i-magen/

Anonymkode: 51f44...850

Dette stresset meg mer enn nødvendig da jeg var 28 uker. Min snudde seg ofte, så enkelte dager kjente jeg ingenting, andre dager masse. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i uke 36 og har vært mye bekymret for varierende bevegelser. Syns nesten det ble mer variasjon etter uke 32. Da opphørte de fleste spark og det er hovedsaklig ålig og strekking. Jeg kjenner selvsagt liv mange ganger hver dag, men kraften og hyppigheten kan variere. Har vært til ctg måling på sykehuset og var hos jordmor i går. Ingen tegn til at noe er galt. 

Jeg kan godt forstå nytten av å telle bevegelse når man er bekymret og vurderer å ringe føden. Men det å registrere det daglig førte til nye uro og stress hos meg. Jeg kan ikke stille klokken etter min baby, hun har rolige og aktive dager. Og den registreringen gjorde at jeg ikke stolte på min egen vurdering av trivselen i magen. For jeg tror/håper virkelig at vi kan kjenne om de har det ok i magen vår. 

Anonymkode: 27e51...e13

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i uke 36 og har vært mye bekymret for varierende bevegelser. Syns nesten det ble mer variasjon etter uke 32. Da opphørte de fleste spark og det er hovedsaklig ålig og strekking. Jeg kjenner selvsagt liv mange ganger hver dag, men kraften og hyppigheten kan variere. Har vært til ctg måling på sykehuset og var hos jordmor i går. Ingen tegn til at noe er galt. 

Jeg kan godt forstå nytten av å telle bevegelse når man er bekymret og vurderer å ringe føden. Men det å registrere det daglig førte til nye uro og stress hos meg. Jeg kan ikke stille klokken etter min baby, hun har rolige og aktive dager. Og den registreringen gjorde at jeg ikke stolte på min egen vurdering av trivselen i magen. For jeg tror/håper virkelig at vi kan kjenne om de har det ok i magen vår. 

Anonymkode: 27e51...e13

Dette ☝🏼

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...