Gå til innhold

personlig brev fra familiemedlem. Dialekt eller bokmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du skulle fått et personlig brev av familiemedlem på 30-40 år, hadde du ønsket at det var skrevet på dialekt eller bokmål?

Hva hadde du gjort selv?

Anonymkode: 45ff6...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bokmål, naturligvis. Vil du meddele noen noe på dialekt, kan du ringe. 

Anonymkode: 381b6...8b5

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du skulle fått et personlig brev av familiemedlem på 30-40 år, hadde du ønsket at det var skrevet på dialekt eller bokmål?

Hva hadde du gjort selv?

Anonymkode: 45ff6...b8b

Det som er ditt naturlige skrift språk.

• Liker 4
Skrevet

Til søsteren min, mamma og pappa skriver jeg dialekt. Til mannen, tanter, onkler, besteforeldre og alle andre skriver jeg vanlig bokmål.

Mannen hadde knapt skjønt et ord om jeg skrev dialekt 🤣

Jeg hater å lese når folk skriver dialekt, annet enn min egen. Sinnsykt slitsomt. Men har dere samme dialekt, kommuniserer skriftlig på dialekt på chat og sms etc, så kan du det i brev også. Hvis ikke er vanlig skriftspråk best. 

Anonymkode: e1d63...b79

• Liker 2
Skrevet

Man skriver aldri på dialekt - enten så skriver man bokmål eller så skriver man nynorsk. Dialekter er talespråk og skal kun brukes når man snakker (gjelder også HELE internett!!)

• Liker 47
Skrevet

Ville fått brevet på nynorsk eller bokmål, grøsser meg av folk som skriver på dialekt 

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor sierdu bokmål eller dialekt? Jeg ville foretrukket å få et skriftlig brev på skriftspråk, det være seg bokmål eller nynorsk. 

Korte meldinger til venner og familie med same dialekt går på dialekt. 

Anonymkode: fe198...6ae

• Liker 3
Skrevet

Unødvendig knotete å lese dialekt. Forstår det jo, men tenker de som skriver kun vil gjøre et nummer ut av seg, ettersom det er unødvendig knot for leser. 

Anonymkode: f8a4d...da0

• Liker 6
Skrevet

Bokmål, nynorsk, spansk, fransk - i hvert fall ikke dialekt. Jeg bruker noe "skriftlig dialekt" selv i chatteform, men i et brev ville det bare være forstyrrende. 

Anonymkode: 1e741...5a4

• Liker 4
Skrevet

Merkelege valg i TS; bokmål og nynorsk er målformene. Og eg velger såklart nynorsk! 

Anonymkode: 40246...6eb

• Liker 6
Skrevet

Elsker å få brev og meldinger på dialekt!💕 Mye mer koselig og personlig enn bokmål. Jeg har devserre mistet dialekten min etter flytting, så det er skjønt å se den igjen. 😊

Anonymkode: 04fa4...9ba

Skrevet

Ikke dialekt. Med mindre det er tett opp til min dialekt så er det slitsomt å lese.

Anonymkode: 53e21...9f3

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Teatrica said:

Man skriver aldri på dialekt - enten så skriver man bokmål eller så skriver man nynorsk. Dialekter er talespråk og skal kun brukes når man snakker (gjelder også HELE internett!!)

Dette her.

• Liker 2
Skrevet

Personlige, private brev kan jeg godt få på dialekt så lenge det er noenlunde forståelig. En venninne fra Sørvestlandet skriver kav dialekt, jeg hører stemmen hennes i hodet når jeg leser og synes det er så koselig :hjerte:  

• Liker 2
Skrevet

Verste jeg ser er folk som skriver på dialekt. Ser jeg dette, hopper jeg glatt over lesinga. Har man noe å formidle, kan man skrive det slik at det er lesbart og forståelig. Har inntrykk at det er visse folk som skriver på dialekt. 

Anonymkode: 5b6f2...8f7

• Liker 15
Skrevet

Jeg ville hatt på dialekt. Skriver allerede dialekt med alle familiemedlemmer og nesten alle venner på alle andre arenaer. 

Bokmål er tross alt kunstig. Dialekt er "språket" mitt. Og da altså mye mer personlig. Bokmål skriver man feks her og på jobb. 

Anonymkode: f9b7e...f43

• Liker 1
Skrevet

Bokmål, absolutt. Dialekt er ikke et skriftspråk, og er bare slitsomt å lese. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Verste jeg ser er folk som skriver på dialekt. Ser jeg dette, hopper jeg glatt over lesinga. Har man noe å formidle, kan man skrive det slik at det er lesbart og forståelig. Har inntrykk at det er visse folk som skriver på dialekt. 

Anonymkode: 5b6f2...8f7

Ja, alle under 30 🙄 Og som ikke er fra østlandet.

Anonymkode: f9b7e...f43

• Liker 1
Skrevet

Bokmål/nynorsk med små justeringer. Ett og annet dialektutrykk eller kort setning her og der går bra, men mesteparten av teksten burde være lettleselig - dvs ikke på dialekt.

Anonymkode: 8e6e6...b1b

• Liker 3
Skrevet

Vi har to offisielle skriftspråk i Norge: nynorsk og bokmål. Velg å skrive nynorsk dersom personen bor i en kommune hvor dette er hovedmålet, og bokmål dersom dette er hovedmålet. 

Som person over skriver: Man snakker dialekt, men man skal skrive enten bokmål eller nynorsk. 

Så sant du ikke har tenkt å skrive en kreativ tekst hvor det språklige er et virkemiddel. Men det skal du kanskje ikke? 

Anonymkode: c12a8...dd5

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...