Gå til innhold

Jeg blir svimmel og kaster opp av Zoom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg løse denne problemstilling ? Det tar omtrent 4 timer før jeg kjenner at jeg blir så svimmel at jeg må kaste opp. Holder vi på lengre enn fem timer må jeg fysisk kaste opp.

Jeg har alltid vært sånn som blir fort kvalm av bevegelser. Jeg tåler f.eks ikke å se på filmer med mye bevegelser for jeg blir så kvalm.

Hvordan skal jeg takle dager hvor vi må sitte og holde fokus i 8 timer? Jeg kommer garantert til å falle av og vært sterkt kvalm og løpe på do for å spy til slutt. Men det er vel ikke noe de kan ta hensyn til?

Anonymkode: a6c1e...c74

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken skole?

Anonymkode: 652ad...e58

Skrevet

Er dette VGS? I så fall er de like pliktige til å tilrettelegge over Zoom som ellers.

Anonymkode: 32193...b45

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan skal jeg løse denne problemstilling ? Det tar omtrent 4 timer før jeg kjenner at jeg blir så svimmel at jeg må kaste opp. Holder vi på lengre enn fem timer må jeg fysisk kaste opp.

Jeg har alltid vært sånn som blir fort kvalm av bevegelser. Jeg tåler f.eks ikke å se på filmer med mye bevegelser for jeg blir så kvalm.

Hvordan skal jeg takle dager hvor vi må sitte og holde fokus i 8 timer? Jeg kommer garantert til å falle av og vært sterkt kvalm og løpe på do for å spy til slutt. Men det er vel ikke noe de kan ta hensyn til?

Jeg sitter store deler av dagen i møter, og har et par skjermer foran meg. Det jeg ofte gjør er å høre på praten, men se på de andre skjermene. Har ikke samme problemstilling, men sliter med å se på "møtestreamen" konstant. 

Med kun en skjerm, så kan du åpne et annet vindu og legge det over zoom - det vil det kun være du som merker, så fremt det ikke er sånn at du konstant må følge en presentasjon, som ved en forelesning.

Kanskje det kunne vært noe, bare for å ta noen pauser? Har du mulighet for å skru av kamera? Hos oss er det akseptert at vi skrur av kameraet et stykke inn i møtene, særlig om vi er mange i møtet. Når man skal si noe selv, må kamera på, men sånn ellers er det helt innafor å skru av kameraet. 

Når den muligheten byr seg, så vandrer jeg litt rundt her på hjemmekontoret, med trådløst headsett, så jeg hele veien likevel hører på møtet.

Og sånn går dagene.

Anonymkode: ddfbf...d1b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter store deler av dagen i møter, og har et par skjermer foran meg. Det jeg ofte gjør er å høre på praten, men se på de andre skjermene. Har ikke samme problemstilling, men sliter med å se på "møtestreamen" konstant. 

Med kun en skjerm, så kan du åpne et annet vindu og legge det over zoom - det vil det kun være du som merker, så fremt det ikke er sånn at du konstant må følge en presentasjon, som ved en forelesning.

Kanskje det kunne vært noe, bare for å ta noen pauser? Har du mulighet for å skru av kamera? Hos oss er det akseptert at vi skrur av kameraet et stykke inn i møtene, særlig om vi er mange i møtet. Når man skal si noe selv, må kamera på, men sånn ellers er det helt innafor å skru av kameraet. 

Når den muligheten byr seg, så vandrer jeg litt rundt her på hjemmekontoret, med trådløst headsett, så jeg hele veien likevel hører på møtet.

Og sånn går dagene.

Det er høyskole, og dette semester har vi mange dager med 8 timer hvor vi må holde konstant fokus samt ha kameraet på. Det er første gangen dette gjøres over zoom så jeg hadde aldri møtt denne problemstillingen hvis det hadde foregått fysisk. De krever at vi skal ha på skjerm, eller oppfordrer sterkt hver gang de ser noen slår den av.

Ts

Skrevet

Du har rett til tilrettelegging. Du skal ha muligheten til å følge undervisning som alle andre. Dersom du er i vgs, har du pratet med kontaktlæreren din om det? Jeg synes 8 timer skjermtid om dagen er veldig mye. De aller færreste klarer å henge med i 8 timer i strekk. Har dere av og til læringsaktiviteter som ikke innebærer skjermbruk? Hva med å spørre læreren om å få flere slike aktiviteter?

Hvordan er det med pauser og avbrekk i undervisningen? Nettundervisning er veldig intenst, og i tillegg uteblir den sosiale delen som følger med å møte medelever og lærere. Da er det ekstra viktig med hyppige pauser. 

Har du forresten vært til synsundersøkelse det siste året? Dersom synet ikke er helt topp, blir man fortere sliten av mye skjerm. Jeg har selv briller som jeg bruker mye når jeg sitter ved skjerm, og da unngår jeg å få hodepine og kvalme når jeg sitter i nettmøter.

Anonymkode: 18cff...4b5

• Liker 2
Skrevet

Bruk pausene til skjermpause, regner med at du har en lang lunsjpause når man har så lange dager. Gå ut og trekk luft. Ta kontakt med høyskolen og foreleserne dine og forklar situasjonen, så ordner det seg nok. :)

Anonymkode: 440e5...9a3

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å åpne et annet vindu, som du legger over zoom-vinduet. Dette vil ikke de merke, såfremt du ikke må dele skjerm nå og da. 

• Liker 2
Skrevet

Oi, noe så trasig. Jeg ville ha bestilt legetime med en gang slik at du får dokumentasjon. Høgskolen er pliktig til å tilrettelegge. 

Uansett høres det voldsomt ut med så lange dager på Zoom. Hvorfor er det nødvendig med så lange dager? Er det hver dag? 

Anonymkode: d53cd...78c

• Liker 4
Skrevet

Dim ned lyset og mindre kontrast

Anonymkode: 05fd4...2d1

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Høgskolen er pliktig til å tilrettelegge. 

I den grad det er mulig, ja.

Men dette høres jo ut som det skal mye til å tilrettelegge for, og særlig uten at det slår negativt ut for andre igjen. Kunne sikkert tilrettelagt ved å inneføre halvtimes pauser hver time, men det hadde nok blitt krevende for andre.

Hvordan tenker du skolen burde tilrettelegge her?

Skrevet

Dra til legen. Mange blir "sjøsyke" av bevegelser på skjerm som veldig grafiske spill, men ikke normalt å bli det av vanlig møter/zoom greier. Kanskje du har noe ubalanse/betennelse i øret? (øret er det som gjør folk svimle, sjøsyke etc)

Anonymkode: eb145...db8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I den grad det er mulig, ja.

Men dette høres jo ut som det skal mye til å tilrettelegge for, og særlig uten at det slår negativt ut for andre igjen. Kunne sikkert tilrettelagt ved å inneføre halvtimes pauser hver time, men det hadde nok blitt krevende for andre.

Hvordan tenker du skolen burde tilrettelegge her?

Det finnes mange måter å tilrettelegge på. Blant annet kan man ha en mentor som kan bistå med notater fra forelesning hvis man har behov for mange pauser som ikke lar seg gjøre med lange dager på Zoom. Hun kan få alt fagmateriale på forhånd, og bare høre på med lyd. Det er mange måter å tilrettelegge på, det avhenger bare av hvor vanskelig man skal være. 

Anonymkode: d53cd...78c

• Liker 1
Skrevet

Reisesyketabletter?

Jeg har siden jeg var liten blitt svimmel av alt og ingenting: Å sitte på en huske, å stupe kråke, bil/buss/fly/tog og spesielt båt, filmer hvor de har brukt håndholdt kamera og mye mye mer. F.eks kan jeg ikke se "Trolljegeren" eller Jason Bourne-filmene uten å bli fysisk dårlig. Det har heldigvis blitt bedre med årene, men på reise har reisesyketabletter vært gull! 

Anonymkode: e7bfa...fdc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

har dere ikke vanlige friminutt da. Undervisning i 45 og 15 min pause? 

Anonymkode: c096e...887

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har dere ikke vanlige friminutt da. Undervisning i 45 og 15 min pause? 

uansett bør du dra til lege og høre om du bør ta medisiner eller noe slik for dette er ikke helt vanlig

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut på meg som at du trenger briller. At det er synet som gjør deg svimmel.

Anonymkode: 880f5...d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...