Gå til innhold

Er det smålig å si at vi kan komme til mon svoger å spise for en gangs skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers skal være her i helgen pga en bursdagsfeiring, og det er greit såklart. De var til oss i julen uten å kjøpe inn noe mat, og det er og såklart greit, for det gjør ikke vi når vi er der heller. 
Problemet er at min samboer sin bror og hans samboer bor i samme by. Hver eneste gang svigers er her så skal de invitere de hjem til oss for felles middag, gjerne begge dagene. I jula var svoger her, og han har tilogmed bodd til oss gratis mange ganger over de siste årene, og til og med en hel mnd i strekk- uten å kjøpe inn så mye som et brød noen gang. 
I helgen skal vi feire bursdag, og det er en del å ordne, og en del å kjøpe inn. Men likevel skal vi tydeligvis være vertskap for hele gjengen. Jeg tenker å forslå at de kan invitere oss for en eneste gangs skyld?! Så kan de kjøpe inn mat, lage, rydde og ordne. Vi blir aldri invitert noe sted, så det har jeg nesten lyst å si. At nei- det blir ikke full oppvarting på hans bror og samboer også i helgen. Om de vil være sammen de hele helgen kan de bo til de, også kan de heller komme på besøk til oss. Er det teit å si? 

Anonymkode: d4bae...9ca

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at de er greit å be om, men ikke om det er snakk om førstkommende helg. Gi dem beskjed litt i forkant. 

• Liker 5
Gjest byråkrati
Skrevet

Tenker dette er hovedsaklig din mann som må ordne, ikke du. Det er hans familie. Men det taler ganske høyt når de ikke har tatt initiativ til å ordne noe, det betyr at de ikke egentlig vil eller føler ansvar for å gjøre det.  Så dette vil det bli konflikt av. Selvsagt har dere rett, men det spørs om mannen din orker eller klarer ta den diskusjonen med sin familie. 

Skrevet
byråkrati skrev (5 minutter siden):

Tenker dette er hovedsaklig din mann som må ordne, ikke du. Det er hans familie. Men det taler ganske høyt når de ikke har tatt initiativ til å ordne noe, det betyr at de ikke egentlig vil eller føler ansvar for å gjøre det.  Så dette vil det bli konflikt av. Selvsagt har dere rett, men det spørs om mannen din orker eller klarer ta den diskusjonen med sin familie. 

Skjønner den. 
Men jeg har tenkt å si at jeg ikke orker jeg.. At vi har nok planer om vi ikke skal fylle på med flere. 
Vet moren kommer til å bli veldig irritert... 

• Liker 3
Skrevet

Du bør droppe å si dette nå før helgen, det skaper bare splid i familien! Det er unødvendig og bør unngås. Si heller at dere neste gang vil ta det hos svoger. Da er det fair og de kan ikke ta deg på noe

• Liker 11
Skrevet

Ja du må jo inviterer dere hjem til seg også. Det kan mannen din ta opp med broren sin og mamman. Men at man skal betale for mat mens man er hos familien eller venner syns jeg er veldig rart. 

Anonymkode: 46e1e...fe2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja du må jo inviterer dere hjem til seg også. Det kan mannen din ta opp med broren sin og mamman. Men at man skal betale for mat mens man er hos familien eller venner syns jeg er veldig rart. 

Anonymkode: 46e1e...fe2

Tja...ikke når det er enveis iallfall. 
Når det er bursdag burde de tilby å ta med kake. Ved jul, dessert. Og ved middag ta med vin og det antall som passer for en middag. Drikkes det ikke vin kan en ta med noe annet. 

Dette har vært diskutert på forumet før. Det er delte meninger. Men det er mye arbeid å stelle i stand. Litt bidrag setter iallfall jeg pris på. 

Anonymkode: 4427f...c95

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja...ikke når det er enveis iallfall. 
Når det er bursdag burde de tilby å ta med kake. Ved jul, dessert. Og ved middag ta med vin og det antall som passer for en middag. Drikkes det ikke vin kan en ta med noe annet. 

Dette har vært diskutert på forumet før. Det er delte meninger. Men det er mye arbeid å stelle i stand. Litt bidrag setter iallfall jeg pris på. 

Anonymkode: 4427f...c95

Jeg forventer ikke at man har med, men det er såklart hyggelig. Det koster å kjøpe inn julemiddager til flere voksne. Vi er i småbarnstiden og de er gjeldsfrie og får bonus på mange hundre tusen i jula- ja de kunne kjøpt inn en flaske vin.

Men jeg blir så lei av at det tydeligvis er åpent hus her når de er her. Vi har to feiringer i helga, og vi har nok å gjøre og nok å kjøpe inn. Synes de som sagt kan innlosjere seg hos svoger som har god plass da. 
Jeg er vokst opp slik som du beskriver her, med å ta med noe, i hvertfall tilby seg det.. 

• Liker 3
Skrevet

Bor din svoger veldig trangt, eller andre grunner til at det er upraktisk å ha det hos dem? Hvis ikke er det bare foreslå at  de kan ta det neste gang. 

• Liker 3
Skrevet

Når du skriver at de er gjeldsfri og har gode bonusert så blir det faktisk skikkelig provoserende at de skal snylte på dere.
Hva om du begynner å spørre dem om å ta med ting?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forventer ikke at man har med, men det er såklart hyggelig. Det koster å kjøpe inn julemiddager til flere voksne. Vi er i småbarnstiden og de er gjeldsfrie og får bonus på mange hundre tusen i jula- ja de kunne kjøpt inn en flaske vin.

Men jeg blir så lei av at det tydeligvis er åpent hus her når de er her. Vi har to feiringer i helga, og vi har nok å gjøre og nok å kjøpe inn. Synes de som sagt kan innlosjere seg hos svoger som har god plass da. 
Jeg er vokst opp slik som du beskriver her, med å ta med noe, i hvertfall tilby seg det.. 

Min sønn lagde juleselskap for 8. Dyr luksusmat. Vanvittig godt. Han sa fra på forhånd at gjestene skulle ta med alkoholen for å unngå at han kom i luksusfella. Det var helt greit. Alle var fornøyd.

• Liker 7
Skrevet
saltvann skrev (3 minutter siden):

Når du skriver at de er gjeldsfri og har gode bonusert så blir det faktisk skikkelig provoserende at de skal snylte på dere.
Hva om du begynner å spørre dem om å ta med ting?

ja ville heller spurt om de kan ta med en eller annen matrett de er flinke til og lage eks. Høres litt gjærrig ut og klage over at folk kommer på besøk og spiser mat en gang iblant tenker jeg. kan evt spørre om og komme på besøk hos dem neste gang på slutten av kvelden, uten og nevne at du syns de snylter på gjestfriheten din.

Anonymkode: 62af6...3be

• Liker 2
Skrevet

Det er greit å be om at svoger bidrar når foreldrene kommer på besøk, jeg synes det er litt sent å kreve at foreldrene skal bo der denne helgen. Du kan fremdeles be dem om å ta med noe til selskapet, bake eller lage noe mat da dette er noe som er litt tidkrevende. 

Har svoger barn? Er det fordi dere har barn at svigers ønsker å bo hos dere? Jeg husker godt da smårollingene var små og svigers ville gjerne være sammen med dem så mye som mulig. 

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke be svoger med samboer å lage kakene? Så inviterer du dere selv til dem en helg i mnd fremover. Gjerne sammen med svigermor og svigerfar også. «Vi kommer på middag på søndag, ungene savner dere. Vi gleder oss! Hans og Kari blir også med. Så kjekt dette blir!» 

Anonymkode: 15da7...479

• Liker 1
Skrevet

Ikke skjul hvor trett du er. Er du heldig tar de hintet

Anonymkode: ff5d1...a48

Skrevet

Det er da helt normalt å be familiemedlemmer ta med noe. Si at dere står for maten, men om de kan ta med drikke (brus og vin, f.eks, hadde det vært fint. Eller at dere lager middagen, men kan de ta med noe til kaffen/kake/dessert?

Bare vær tydelig. :)

Anonymkode: 81a37...c83

Skrevet

Hvor mange folk skal egentlig i denne bursdagen? Dere, svigers, bursdagsbarnet med mer? Du må handle inn og gjøre en god del, sier du.

Har dere tenkt på smittevernsreglene? Kjedelig hvis politet kommer på døra. Enda kjedeligere hvis festen fører til noens skade eller død pga koronasmitte.

Anonymkode: b8bca...598

• Liker 6
Skrevet
cattleya skrev (2 timer siden):

Bor din svoger veldig trangt, eller andre grunner til at det er upraktisk å ha det hos dem? Hvis ikke er det bare foreslå at  de kan ta det neste gang. 

Nei de gjør ikke det, de bor i en fireroms leilighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange folk skal egentlig i denne bursdagen? Dere, svigers, bursdagsbarnet med mer? Du må handle inn og gjøre en god del, sier du.

Har dere tenkt på smittevernsreglene? Kjedelig hvis politet kommer på døra. Enda kjedeligere hvis festen fører til noens skade eller død pga koronasmitte.

Anonymkode: b8bca...598

Det er innenfor mtp smitte 😊 Vi jobber innen etaten selv og har god kontroll på det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke be svoger med samboer å lage kakene? Så inviterer du dere selv til dem en helg i mnd fremover. Gjerne sammen med svigermor og svigerfar også. «Vi kommer på middag på søndag, ungene savner dere. Vi gleder oss! Hans og Kari blir også med. Så kjekt dette blir!» 

Anonymkode: 15da7...479

Hehe, ja😅😅 Det hadde vært noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...