Gå til innhold

Vil Uføretrygden noen gang bli avviklet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (På 7.2.2021 den 12.27):

Det er klart at det må flere i arbeid, siden det er arbeidet som finansierer velferden. I 2019 var det over 50 000 som kom seg ut i jobb. Det er bra tall. Blir litt feil å se på nyere tall da vi står midt i en pandemi. Tror fortsatt ikke at velferdsstaten er truet enda da det jobbes med å skape et nytt, moderne og bærekraftig Norge. Velferdsstaten blir stående i mange tiår til. 

Ja, men hvor skal alle disse ekstra som må i arbeid komme fra? Det e jo nettopp poenget. Så da har man to valg, enten få flere av de som nå mottar en eller annen form for offentlig stønad i jobb, eller tyne de som er i jobb ennå mer. Det siste har jeg ingen tro på, for mange blant middelklassen er allerede ganske lei av å dra lasset, og mange har flyttet vekk fra Norge. 

Anonymkode: b6e33...b6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men hvor skal alle disse ekstra som må i arbeid komme fra? Det e jo nettopp poenget. Så da har man to valg, enten få flere av de som nå mottar en eller annen form for offentlig stønad i jobb, eller tyne de som er i jobb ennå mer. Det siste har jeg ingen tro på, for mange blant middelklassen er allerede ganske lei av å dra lasset, og mange har flyttet vekk fra Norge. 

Hadde vi ikke hatt olje og gass så hadde det sett mørkere ut. Oljealderen er ikke over enda. Gass er det nok av. Stor del av velferdsstaten er jo bygget på nettopp det. Selvfølgelig også arbeiderene spiller en stor rolle. Jeg er enig at flere som mottar stønader ol. må ut i jobb nu!!

Skrevet

Grøsser når jeg tenker på hvor mange som nå går med planer om å gjøre seg uføre av 1) Ettervirkninger av korona/vaksine eller 2) Psykiske problemer knyttet til nedstengning. 

I framtiden må det bli ekstremt mye strengere med uføresatsene. Dersom man sliter psykisk eller har en annen "ikke-beviselig" sykdom= null trygd. Om man har beviselig sykdom men mulig bedring/medisinering= trygd/tilpassing i 5 år før neste vurdering. Og så er det jo de permanente som downs og alvorlige hjerneskader og slikt med null mulighet for bedring som er de som skal få trygd livet ut. Håper på en revurdering av alle de tusen som har fått trygd på tynt grunnlag også. 

Skal man bare sulte og dø da? Nei, det kommer de færreste til å gjøre, mange vil måtte gå et par runder med seg selv og finner ut at man klarer mye bare man må. Noen vil også være avhengig av hjelp fra familien. Privatiseringen vil øke og folk vil måtte skaffe seg forsikringer. Jeg stusser sånn over alle som såvidt overlever på uføretrygda nå, har dere ikke hatt forsikringer? Mamma og pappa har hatt det for meg før jeg kom meg ut i arbeidslivet og tegnet egne forsikringer som sørger for at jeg vil kunne leve svært behagelig dersom jeg noensinne skulle være så uheldig og måtte bli trygdet. 

Norge er inne i en ond spiral med sykeliggjøring av mennesker som virkelig kunne vært i jobb. Denne spiralen kommer til å skyte skikkelig fart etter Korona, kanskje like greit så får regjeringen kanskje endelig øynene opp for at noe drastisk må gjøres. 

Anonymkode: 5b7f0...d8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (På 7.2.2021 den 12.27):

Det er klart at det må flere i arbeid, siden det er arbeidet som finansierer velferden. I 2019 var det over 50 000 som kom seg ut i jobb. Det er bra tall. Blir litt feil å se på nyere tall da vi står midt i en pandemi. Tror fortsatt ikke at velferdsstaten er truet enda da det jobbes med å skape et nytt, moderne og bærekraftig Norge. Velferdsstaten blir stående i mange tiår til. 

Partiene kan selvsagt bruke pandemisituasjonen til å komme med strengere vedtak og reduksjon i stønad. Dette regner jeg også med de gjør, for å demme opp for den massive bølgen av coronauføre som nå forventes.

Anonymkode: 5c480...ee7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grøsser når jeg tenker på hvor mange som nå går med planer om å gjøre seg uføre av 1) Ettervirkninger av korona/vaksine eller 2) Psykiske problemer knyttet til nedstengning. 

I framtiden må det bli ekstremt mye strengere med uføresatsene. Dersom man sliter psykisk eller har en annen "ikke-beviselig" sykdom= null trygd. Om man har beviselig sykdom men mulig bedring/medisinering= trygd/tilpassing i 5 år før neste vurdering. Og så er det jo de permanente som downs og alvorlige hjerneskader og slikt med null mulighet for bedring som er de som skal få trygd livet ut. Håper på en revurdering av alle de tusen som har fått trygd på tynt grunnlag også. 

Skal man bare sulte og dø da? Nei, det kommer de færreste til å gjøre, mange vil måtte gå et par runder med seg selv og finner ut at man klarer mye bare man må. Noen vil også være avhengig av hjelp fra familien. Privatiseringen vil øke og folk vil måtte skaffe seg forsikringer. Jeg stusser sånn over alle som såvidt overlever på uføretrygda nå, har dere ikke hatt forsikringer? Mamma og pappa har hatt det for meg før jeg kom meg ut i arbeidslivet og tegnet egne forsikringer som sørger for at jeg vil kunne leve svært behagelig dersom jeg noensinne skulle være så uheldig og måtte bli trygdet. 

Norge er inne i en ond spiral med sykeliggjøring av mennesker som virkelig kunne vært i jobb. Denne spiralen kommer til å skyte skikkelig fart etter Korona, kanskje like greit så får regjeringen kanskje endelig øynene opp for at noe drastisk må gjøres. 

Anonymkode: 5b7f0...d8a

Du har helt rett. Jeg regner med det kommer til å ta fullstendig av fremover. Både av de som kan bevise senskader av corona og de som hevder de er ødelagt av corona.

Det er lett for partiene å forsvare dette, da trygdesystemet ikke var rigget for slikt trykk i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Partiene kan selvsagt bruke pandemisituasjonen til å komme med strengere vedtak og reduksjon i stønad. Dette regner jeg også med de gjør, for å demme opp for den massive bølgen av coronauføre som nå forventes.

Den bølgen ser vi om 2-3 år. Det er bare å innføre strengere regler før det er for sent.

Skrevet

Jeg tror at de fleste godene vi har i dette landet har en mørk fremtid i møte. Barnehagepenger (vi får dekket over 150.000 pr. barn), gratis fødsel (slt mellom 60.000-200.000), sykepenger fra første dag, pensjonspenger, kun å betale egenandel på lege, sykehus, og behandlinger, uføretrygd, å bli hentet med ambulanse, IVF-behandling, medisiner på blå resept osv. 

Lykke til, til oss alle... 

Anonymkode: 54951...c61

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror at de fleste godene vi har i dette landet har en mørk fremtid i møte. Barnehagepenger (vi får dekket over 150.000 pr. barn), gratis fødsel (slt mellom 60.000-200.000), sykepenger fra første dag, pensjonspenger, kun å betale egenandel på lege, sykehus, og behandlinger, uføretrygd, å bli hentet med ambulanse, IVF-behandling, medisiner på blå resept osv. 

Lykke til, til oss alle... 

Anonymkode: 54951...c61

😢

Anonymkode: 84623...de4

Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (På 8.2.2021 den 15.35):

Hadde vi ikke hatt olje og gass så hadde det sett mørkere ut. Oljealderen er ikke over enda. Gass er det nok av. Stor del av velferdsstaten er jo bygget på nettopp det. Selvfølgelig også arbeiderene spiller en stor rolle. Jeg er enig at flere som mottar stønader ol. må ut i jobb nu!!

Ja, men hvem skal jobbe og hvor skal de jobbe? Oljealderen er ikke over helt ennå, men den går mot slutten. Tipper at man i beste fall har en 20 års tid igjen. Det er jo en stund, men det er jo dessverre ikke lenger enn at de som i dag er unge i tyveårene vil være i førtiårene med et fortsatt langt liv igjen for de fleste. Det er den perioden oljeutvinning sannsynligvis fortsatt vil være lønnsom. Gass har man som alternativ, men så er det heller ikke bare tilgangen på fossilt brensel som styrer utviklingen, vi er allerede inne i en betydelig dreining fra fossilt brensel. Det er knapt 10 år siden Tesla kom med den modellen som har blitt førende for utviklingen. Tesla var først, men etter det har andre bilprodusenter hengt seg på elbølgen. Tilsvarende utvikling med dreining vekk fra olje/gass ser vi også i andre bransjer, f. eks. gjennom at det forbrukes mindre plast enn før (plast er også et oljeprodukt). Gi det 20 år til, så vil etterspørselen etter fossilt brensel nok være en del lavere. 

Samtidig med dette skal man håndtere et stort antall kommende alderspensjonister, flere uføre, innvandring og klimahensynene i klimaavtalene. Man skjønner at regnestykket ikke kommer til å gå opp hvis man fortsetter så nå, så da blir man dessverre nødt til å kutte ned på velferdsgoder. Det eneste som kan bidra til å unngå total kollaps er hvis Norge som nasjon greier å stable et nytt økonomisk eventyr på beina, på samme måte som man bygget oljenorge før man startet produksjonen. Men jeg ser det egentlig ikke skje nå, og skal man greie det, så er det lovlig sent å begynne nå. Jeg tviler på at noe sånt kommer i tide før oljealderens slutt dessverre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 22.41):

Det gjør de!!! 

Anonymkode: e940f...b90

De betaler jo ikke skatt. De lever av andres skattepenger, og litt ekstra av andres skattepenger går til mer skatt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 17.13):

Hvordan ser skattemyndighetene forskjell på den skatten de som jobber bidrar med og den skatten de uføre bidrar med? Alt havner jo i samme pott og blir brukt til å finansiere alle de samme tingene. For begge heter det Skatt og jeg får skattekort akkurat som deg. Jeg som ufør skulle gjerne sluppet skatten, men jeg vet at den blir brukt til gode ting for hele befolkningen og da er jeg fornøyd nok.

Anonymkode: 3d0a9...9ef

Skatten som uføre bidrar med kommer jo fra arbeidernes skatt. Blir så flåsete og si at de uføre betaler skatt. Blir litt som å operere med tullepenger

Anonymkode: 987b2...1b9

Skrevet

Regjeringen prater nå om utvikling av Norge til 2060. Velferdsstaten er ikke truet og det jobbes hardt for å bekjempe fattigdom i fremtiden :) 

Anonymkode: 84623...de4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 22.40):

Den vil det hvis det misbrukes. De som trenger uføretrygd sliter, mens de som  misbruker det vil da måtte jobbe igjen. Tips om svindel er på sin plass ! 
Det er grovt å tråkke på de menneskene som trenger dette, altsa vi snakker om de svakeste i vårt samfunn. rullestol, blind, lammelser, angst som vil lide for dette! 

Anonymkode: c05ae...322

Altså svakaste i samfunnet. Rullestol, blind, lammelser og ANGST?

Eg har angst og mann i rullestol. Klare ikke helt å likestille oss

Anonymkode: c5c08...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...