GÃ¥ til innhold

Hvilket jerntilskudd tar dere erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvilket jerntilskudd tar dere og hvor mange tabletter per dag? Hva var sentrum ferritin i begynnelsen av svangerskapet? Noen bivirkninger av tablettene? 😊

Anonymkode: c76a5...ced

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde jernmangel i svangerskapet og etter fødsel pga. blødning (ikke alvorlig jernmangel altså, husker ikke tallene). Kjøpte nycoplus 27 mg på apoteket og tok to av dem daglig, og tre to dager i uka.

Må si det var en lettelse når jernlagrene var fine igjen, for det var grusomt å gå på toalettet. Ble ikke forstoppet, men avføringen var steinhard. Blødde mye i forbindelse med toalettbesøk og fikk hemoroider. Alle plagene forsvant når jeg sluttet på dem..

Anonymkode: 0b6d5...067

Skrevet

Takk for svar😊 Men kan man ta flere enn 1 tab nycoplus jern om dagen? Står på pakken at maxdose er en tablett daglig? 

Skrevet

Min lege anbefaler aminojern (hemjern) ved jernmangel. De er i litt lavere doser, men er snillere mot magen. Jeg har hatt jernmangel omtrent hele livet - og disse er de eneste som ikke ødelegger meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar😊 Men kan man ta flere enn 1 tab nycoplus jern om dagen? Står på pakken at maxdose er en tablett daglig? 

Vet ikke, gjorde bare slik jeg fikk beskjed av hos legen☺

Anonymkode: 0b6d5...067

Skrevet

Hvor mange tabletter aminojern tar du? 😊

Skrevet

Vet ikke hva ferritin var i starten, for det ble ikke målt, men jeg ble veldig svimmel i uke 24. Da var den på 6,6. 

Ble satt på 195 mg Ferromax. Og jeg ble såååå dårlig. Når den kom over 13 fikk jeg lov til å gå til vedlikeholdsdose på 65 mg. Det tåler jeg uten bivirkninger.

Anonymkode: 31b1a...4a8

Skrevet

Hadde ferritin over 70, så trengte ikke jerntilskudd i starten. Men begynte å ta Niferex i tredje trimester mot restless legs, ca 1 om dagen.

Anonymkode: d461d...48f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...