AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Hvorfor skal selvskryt bli sett ned på, ikke skryting av andre til egen fordel? Jeg får toppkarakterer i alle fag på skolen. Hvorfor skal det være "arrogant" eller "cocky" å skryte om noe som JEG har oppnådd med hardt arbeid? Men når min venn skryter over foreldrenes millionlønn og fine bolig, skal det være glamorøst og helt innafor. Vennen min har selv utrettet svært lite i livet på egen hånd, men når de skryter av hva andre har fått til, blir de sett opp til? Jeg skal helst holde kjeft og være ydmyk om mine oppnåelser, mens min venn kan bare bable i vei om noe han får berømmelse for; uten å ha løftet en finger. Kan dette være roten til dårlig psykisk helse? At vi hele tiden skal være så ydmyke og redde for å vise oss frem, at vi ender opp med dårlig selvtillit og si negative ting om oss selv? Anonymkode: 53a13...63d 1
Isabella Moon Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 God selvfølelse handler om hvilke relasjon DU har til DEG SELV. Dine tanker og følelser om deg selv. God selvfølelse bygges ikke basert på at man skal få lov til å skryte av seg selv ovenfor andre. Hvis du er fornøyd med deg selv og det du har fått til, burde det ikke være behov for å skryte av det til andre. Du må jo selvsagt kunne snakke om innsatsen din til venner osv, men hvorfor dette behovet for å fremsnakke seg selv ovenfor andre? Det er jo en kjent sak at ingen liker skrytepaver, og det du har oppnådd blir jo ikke mer viktig for deg bare fordi andre gir deg ros. Iallefall burde det ikke være sånn, om du har god selvfølelse. Viktig å kunne dele ting med venner og familie, og bli sett og få bekreftelse, men man trenger vel ikke å skryte ala "jeg er skikkelig bra, altså, jeg er helt fantastisk". 2
mjaus Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Jeg vet ikke om folk ser så veldig opp til folk som skryter generelt av hva dem har eller får til? Om folk ser opp til noen fordi familien deres er rike med millionlønn, Kanskje det heller er basert på at de har lyst å omgås noen med mange penger til egen fordel? Selvskryt generelt sett er veldig usjarmerende. En ting er å si "jeg er stolt av meg selv som fikk til dette" men å pese på alle hele tiden om hvor flink du er, nop. Ikke sjarmerende.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Tydelig at dere ikke skjønner poenget mitt - men det kan være meg som formulerer dårlig. mjaus skrev (18 minutter siden): Jeg vet ikke om folk ser så veldig opp til folk som skryter generelt av hva dem har eller får til? Om folk ser opp til noen fordi familien deres er rike med millionlønn, Kanskje det heller er basert på at de har lyst å omgås noen med mange penger til egen fordel? Selvskryt generelt sett er veldig usjarmerende. En ting er å si "jeg er stolt av meg selv som fikk til dette" men å pese på alle hele tiden om hvor flink du er, nop. Ikke sjarmerende. Isabella Moon skrev (29 minutter siden): God selvfølelse handler om hvilke relasjon DU har til DEG SELV. Dine tanker og følelser om deg selv. God selvfølelse bygges ikke basert på at man skal få lov til å skryte av seg selv ovenfor andre. Hvis du er fornøyd med deg selv og det du har fått til, burde det ikke være behov for å skryte av det til andre. Du må jo selvsagt kunne snakke om innsatsen din til venner osv, men hvorfor dette behovet for å fremsnakke seg selv ovenfor andre? Det er jo en kjent sak at ingen liker skrytepaver, og det du har oppnådd blir jo ikke mer viktig for deg bare fordi andre gir deg ros. Iallefall burde det ikke være sånn, om du har god selvfølelse. Viktig å kunne dele ting med venner og familie, og bli sett og få bekreftelse, men man trenger vel ikke å skryte ala "jeg er skikkelig bra, altså, jeg er helt fantastisk". Tror dere begge misforstår - jeg driver ikke med selvskryt, altså. Det er bare potensielt hvis jeg hadde det. Poenget mitt er: Ja, selvfølgelig er det lite sjarmerende at man skryter om seg selv, men hvorfor skal det være bedre å skryte om hva familiemedlemmer har fått til, og deretter føle seg "kongen" pga. noe andre har oppnådd? Poenget er at man bruker andre som skryt for å få mer status. Det er det som er poenget mitt. Status burde en ha opparbeida seg selv, ikke av at familiemedlemmer gjør det bra. Diskusjonen handler altså ikke om det er greit om jeg skal drive med selvskryt; den handler om hvorfor det ikke er greit, sammenlignet med at man kan oppnå status ved å skryte om familiemedlemmer, f.eks. Anonymkode: 53a13...63d 1
mjaus Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tydelig at dere ikke skjønner poenget mitt - men det kan være meg som formulerer dårlig. Tror dere begge misforstår - jeg driver ikke med selvskryt, altså. Det er bare potensielt hvis jeg hadde det. Poenget mitt er: Ja, selvfølgelig er det lite sjarmerende at man skryter om seg selv, men hvorfor skal det være bedre å skryte om hva familiemedlemmer har fått til, og deretter føle seg "kongen" pga. noe andre har oppnådd? Poenget er at man bruker andre som skryt for å få mer status. Det er det som er poenget mitt. Status burde en ha opparbeida seg selv, ikke av at familiemedlemmer gjør det bra. Diskusjonen handler altså ikke om det er greit om jeg skal drive med selvskryt; den handler om hvorfor det ikke er greit, sammenlignet med at man kan oppnå status ved å skryte om familiemedlemmer, f.eks. Anonymkode: 53a13...63d Skjønner, men tror ikke jeg misforsto til den grad at begge to er usjarmerende. Begge deler er like usjarmerende. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 mjaus skrev (På 4.2.2021 den 22.51): Skjønner, men tror ikke jeg misforsto til den grad at begge to er usjarmerende. Begge deler er like usjarmerende. Ja, for din del da. Men slik jeg opplever det, så er det veldig sjarmerende for en del folk at folk skryter om hva familien har fått til. Det er det diskusjonen går på, men hvis du ikke har opplevd det selv skjønner jeg at diskusjonen ikke gir så mye mening. Anonymkode: 53a13...63d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Synest at begge deler er teit. Anonymkode: 11ddb...6d4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 mjaus skrev (På 4.2.2021 den 22.51): Skjønner, men tror ikke jeg misforsto til den grad at begge to er usjarmerende. Begge deler er like usjarmerende. Hæ??? Synes du det er usjarmerende å skryte av andre??? Jeg synes det er usjarmerende når folk misliker at man skryter av tredjeperson f.eks. kollega. Anonymkode: 78f5d...82d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 22.46): Tydelig at dere ikke skjønner poenget mitt - men det kan være meg som formulerer dårlig. Tror dere begge misforstår - jeg driver ikke med selvskryt, altså. Det er bare potensielt hvis jeg hadde det. Poenget mitt er: Ja, selvfølgelig er det lite sjarmerende at man skryter om seg selv, men hvorfor skal det være bedre å skryte om hva familiemedlemmer har fått til, og deretter føle seg "kongen" pga. noe andre har oppnådd? Poenget er at man bruker andre som skryt for å få mer status. Det er det som er poenget mitt. Status burde en ha opparbeida seg selv, ikke av at familiemedlemmer gjør det bra. Diskusjonen handler altså ikke om det er greit om jeg skal drive med selvskryt; den handler om hvorfor det ikke er greit, sammenlignet med at man kan oppnå status ved å skryte om familiemedlemmer, f.eks. Anonymkode: 53a13...63d Da handler det om at man er stolt av noen andre da. Jeg synes egentlig begge deler er greit til en viss grad. Jeg liker å skryte av til jeg får til karrieremessig. Skyt meg, men det er livet mitt og det er det jeg har som gir meg noe. Andre skryter av barna sine eller maten de lager eller hva som helst, men de fleste skryter, faktisk. Anonymkode: 297ad...559
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hæ??? Synes du det er usjarmerende å skryte av andre??? Jeg synes det er usjarmerende når folk misliker at man skryter av tredjeperson f.eks. kollega. Anonymkode: 78f5d...82d Misunnelse er en stygg ting, synes jeg hvertfall, folk som ikke kan være glad på andres veiene, DET er usjarmerende i mine øyne! Anonymkode: 297ad...559 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Fint eksempel denne tråden på at nyanser kan forsvinne på nett. Regner med Ts mener han fyren her: "Åsså bare fettern min da han tjener sykt mye penger, har de damene å.... fine pupper. Skikkelig mange kjendiser i burdan han hadde på lørda.. (gjør ikke det meg sykt kule eller hø hø)" Mulig jeg også tar feil da he he. Anonymkode: a73b3...2f7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Misunnelse er en stygg ting, synes jeg hvertfall, folk som ikke kan være glad på andres veiene, DET er usjarmerende i mine øyne! Anonymkode: 297ad...559 Nettopp! Men det virker som om misunnelse og dømming av andre kommer av at vedkommende ikke tør eller vet hvordan h-n skal gå frem for å leve ut sine drømmer. Så egentlig er det litt synd på de som ikke tåler at andre deler positive sider av livene sine. Anonymkode: 78f5d...82d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fint eksempel denne tråden på at nyanser kan forsvinne på nett. Regner med Ts mener han fyren her: "Åsså bare fettern min da han tjener sykt mye penger, har de damene å.... fine pupper. Skikkelig mange kjendiser i burdan han hadde på lørda.. (gjør ikke det meg sykt kule eller hø hø)" Mulig jeg også tar feil da he he. Anonymkode: a73b3...2f7 Nettopp det jeg mener. Andre som skryter på familie eller slekt, og så synes alle fyren er kul, når han ikke har utrettet noe i livet sitt. Slike folk er jeg lei av. Noen i tråden her gir uttrykk for at de er like usjarmerende, men jeg opplever det slik at folk faktisk synes det er sjarmerende. Sier kanskje litt om min vennekrets/mitt miljø ... 🙄 Anonymkode: 53a13...63d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Jeg har også lagt merke til at det ikke er helt stuerent å skryte av gode skoleprestasjoner, men det å f eks hylle gode idrettsprestasjoner er noe alle gjør. Helt merkelig, når det bare handler om at man har talent for ulike ting. En god sangstemme liker de fleste også og kan skryte av uten at det er negativt og det kan man også ha helt uten at det ligger så mye jobb bak. Anonymkode: bf805...d60 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har også lagt merke til at det ikke er helt stuerent å skryte av gode skoleprestasjoner, men det å f eks hylle gode idrettsprestasjoner er noe alle gjør. Helt merkelig, når det bare handler om at man har talent for ulike ting. En god sangstemme liker de fleste også og kan skryte av uten at det er negativt og det kan man også ha helt uten at det ligger så mye jobb bak. Anonymkode: bf805...d60 Enig i den også. Når det vises 6'er-elever i avisa hvert år er det så mange negative kommentarer i tillegg til de som sier "tenk på de som er svakere og har gitt en minst like stor innsats". I idrett er saken den samme, men vi driter i 2. plassen. Anonymkode: 53a13...63d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har også lagt merke til at det ikke er helt stuerent å skryte av gode skoleprestasjoner, men det å f eks hylle gode idrettsprestasjoner er noe alle gjør. Helt merkelig, når det bare handler om at man har talent for ulike ting. En god sangstemme liker de fleste også og kan skryte av uten at det er negativt og det kan man også ha helt uten at det ligger så mye jobb bak. Anonymkode: bf805...d60 Faktisk har jeg opplevd at bekjente med en god sangstemme eller talent ved spilling av instrumenter også har blitt gjenstand for kritikk. Anonymkode: 78f5d...82d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå