Gå til innhold

Vanskelig 18åring. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 17 år, snart 18. Og det siste året he vært vanskelig. Jeg har vært alenemor nesten hele livet hans. Og også eneste forelder siden Faren har store psykiske vansker og klarer nesten ikkje ta hand om seg selv. 
Likevell har dei et forhold, men det er mer et kompis forhold. Faren har i løpet av dem snart 18 årene betalt bidrag 1 år. Jeg har tatt meg av alt det økonomiske. Det har ikke vært lett å måtte ta alt alene. Jeg har vært mye sliten oppgjennom årene som nok har gjort at eg har feila en plass, mange plasser. For nå har eg en gutt (som va så omsorgsfull og godhjerta) som nå er totalt respektløs. Nedverdigande tale mot meg. Som om han har mista empati.
Han skulker skolen hele tia. Såpass mye at han får stryk ikke bare semesteret før jul men også dette før sommer. Hele skoleåret.

Han kommer ikke hjem når han skal. Og skjefter på meg nesten hver dag. Alt ender i krangling. Så stikker han til faren å sitter oppe hele nettene.

Jeg er så sliten at jeg bare gråter. Får ikke sove. Migrenen har vært helt fryktelig dei siste mnd. Hva skal jeg gjøre? Jeg trenger virkelig hjelp.  Jeg har tatt kontakt med skolen, familivern. Men virker som ingenting går gjennom gutten. 

Anonymkode: fb627...a12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjefter han på deg hver dag så kan han finne seg et annet sted å bo. 

Anonymkode: 80449...dac

• Liker 10
Skrevet

Har dere kontaktet politiet eller vært på besøk hos Røde Kors? 

Noen ganger trenger man et skikkelig "wake up call" og da mener jeg kun et som skal være både realistisk og tankevekkende for barnet. 

Nå som han i prinsippet ikke er et barn lenger gjør du som du vil, men det er opp til deg. På grunn av adferden hans hadde jeg bedt om både månedsbidrag, jobb, hjelp og rettelse i holdning for at han skal få lov til å bo hos deg. 

Ellers kan du ta han med deg til politiet, og ha en diskusjon om hva som typisk skjer med barn og unge som ikke utdanner seg eller tar livet seriøst. 

Røde Kors er også en idé, hvor han kan få bli med på suppekjøkken eller annen veldedighet til folk i en vanskelig situasjon. 

Forøvrig ville jeg, mens han var hos sin far, tatt alle tingene hans i en søplesekk og kasta dem i dunken. Han får ha en seng, et nattbord og mobilen sin, men fra nå av må han tjene inn alle penger selv og betale for det han ønsker seg. 

Ikke lag ham middag, eller rydd opp etter ham. Etterhvert vil han jo etterlyse det du har pleid å gjøre, og da kan du bare si "Om jeg skal leke hushjelp, da får du jaggu betale meg". 

Anonymkode: 9ec6e...dae

• Liker 1
Skrevet

Du må kutte ut grininga og se at dette er en ungdom som har det kjipt og utagerer på en barnslig måte, noe som er normalt på den alderen. Slutt å krangle med han. Du setter grenser og regler og sånn er det, det har ingen grunn å krangle med en tenåring. 

Når skjedde endringen? På hvilke områder har han endret seg?

Anonymkode: e5c22...fc7

• Liker 5
Skrevet

Virker som dere trenger profesjonell hjelp. Du kan ta kontakt med barnevernet, siden han er under 18. Det er lurt å gjøre det snarlig, for når han er over 18 er han ute av systemet om han ikke kommer inn som mindreårig og kan så tilbud om ettervern om de mener det er nødvendig. De kan være behjelpelig med et annet sted å bo. 

• Liker 4
Skrevet

Prøv å finn ut om han har begynt med hasj e.l, Min sønn oppførte seg meget likt i den perioden han begynte å teste dette. 

Anonymkode: 16248...a70

• Liker 5
Skrevet

Sett klare grenser. Skal du bo her, må du snakke til meg med respekt. Hvis han er helt forferdelig, lås han ute som en advarsel. Ikke Finn deg i å bli trakkassert. Uansett om han er ung og dum så vet han hva det hil si å oppføre seg.

Anonymkode: 3220b...2d5

Skrevet

Sender masse sympati til deg i denne situasjonen❤️ Jeg tar meg litt friheter ved å anta at dette nok ikke har bare oppstått «over natten?» Men, dratt deg mer og mer til? 
Du som forelder må huske på at i 16-18års alderen - så er ungdommen i en viktig løsrivningsfase. Her skal de underveis ift alder og evner få veiledning i å bli et selvstendig individ. De er jo liksom «voksne» når de er 18.. 

Likevel skal du jo ha hånda på rattet underveis, og sette grenser og konsekvenser... 

Når det er sagt, Hvis oppførselen hans har brått endret seg - så er jeg redd..(igjen antar jeg-men har en kvalifisert antakelses-evne, da jeg har mastergrad i rus og psykiatri med 14års arbeidserfaring) 

.. at han begynt med rusmidler ... Dette kan jeg tenke ut i fra det du beskriver selv i HI.
I tillegg nevner du at far har psykiske lidelse(r) - og dette kan gå i arv, og debuterer med symptomer ofte hos ungdommen sent i tenårene. Han kan bruke rusmidler som selvmedisinering, dersom dette er tilfellet for han.

Hvor nær han er 18, vet jeg ikke- men jeg ville bestilt en time til fastlege, tatt han med og tatt opp temaet der hos legen. Ikke før. Ikke fortelle at du skal ha det som tema med legen. Kanskje kommer dere frem til at sønnen din kan levere en urinprøve der og da.. Og jobbe sammen derfra. At sønnen din har en dialog med fastlegen sin videre uten deg der.. 

Lykke til til begge to❤️ Hold ut, ikke slipp rattet i siste runde nå ❤️💙❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Prøv å finn ut om han har begynt med hasj e.l, Min sønn oppførte seg meget likt i den perioden han begynte å teste dette. 

Samme her. Var en tung tid. Men vi støttet og snakket med han. Nå er han snart 20 og har blitt en helt annen person. Blitt voksen og fornuftig. Har skjønt at utdanning er viktig 

Anonymkode: c75f3...ef8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har dere kontaktet politiet eller vært på besøk hos Røde Kors? 

Noen ganger trenger man et skikkelig "wake up call" og da mener jeg kun et som skal være både realistisk og tankevekkende for barnet. 

Nå som han i prinsippet ikke er et barn lenger gjør du som du vil, men det er opp til deg. På grunn av adferden hans hadde jeg bedt om både månedsbidrag, jobb, hjelp og rettelse i holdning for at han skal få lov til å bo hos deg. 

Ellers kan du ta han med deg til politiet, og ha en diskusjon om hva som typisk skjer med barn og unge som ikke utdanner seg eller tar livet seriøst. 

Røde Kors er også en idé, hvor han kan få bli med på suppekjøkken eller annen veldedighet til folk i en vanskelig situasjon. 

Forøvrig ville jeg, mens han var hos sin far, tatt alle tingene hans i en søplesekk og kasta dem i dunken. Han får ha en seng, et nattbord og mobilen sin, men fra nå av må han tjene inn alle penger selv og betale for det han ønsker seg. 

Ikke lag ham middag, eller rydd opp etter ham. Etterhvert vil han jo etterlyse det du har pleid å gjøre, og da kan du bare si "Om jeg skal leke hushjelp, da får du jaggu betale meg". 

Anonymkode: 9ec6e...dae

Kontakte politiet for å vise hva som skjer med de som ikke utdanner seg ? Tror du alle politiet støter på er folk uten utdanning ? 

Anonymkode: e5ce1...910

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Var en tung tid. Men vi støttet og snakket med han. Nå er han snart 20 og har blitt en helt annen person. Blitt voksen og fornuftig. Har skjønt at utdanning er viktig 

Anonymkode: c75f3...ef8

Min sønn har også "tatt til vettet" men han brukte litt tid før han skjønte sitt eget beste. Nå er han i full jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...