Gå til innhold

Har fått diagnosen diabetes 2. Hva kan jeg spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må endre mye på livsstilen. Så ønsker noen tips til mat og noe snacks som er sunt. 

Hva kan jeg spise som er sunt? Tenker da mest på snacks, kom gjerne med noe måltider også 😄

Anonymkode: d6d16...a80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør legen

Anonymkode: c90b3...508

• Liker 1
Skrevet

Så vidt jeg forstår kan du spise helt vanlig mat? Det er vel bare desserten du behøver å være påpasselig med? Og kanskje være litt påpasselig med å ikke ha i for mye sukker når du lager tomatbaserte supper eller gryter. 

Anonymkode: 958eb...048

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må endre mye på livsstilen. Så ønsker noen tips til mat og noe snacks som er sunt. 

Hva kan jeg spise som er sunt? Tenker da mest på snacks, kom gjerne med noe måltider også 😄

Anonymkode: d6d16...a80

Du kan spørre om å henvises ernæringsfysiolog for råd og veiledning pga diabetes.

Anonymkode: f18d8...e06

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler at du ser dr mosley på youtube. Han reverserte sin diabetes 2. Lavkarbo, lite sukker. Litt snacks bør du være forsiktig med. Vil tro litt salte mandler, 86%sjokolade, oliven, bær, hummus og stangselleri kan gå an. 

Skrevet

Du må passe på inntaket av sukker og karbohydrater. Frukt inneholder mye fruktsukker, så det må du også ikke spise for mye av. Det finnes kurs du kan delta på. Spør legen din om det. Ellers så er det å følge med selv på blodsukkeret og hva som påvirker det. Mål blodsukker fastende om morgenen og to timer etter måltid. Legen din skal følge deg opp jevnt. Det er en tråd som nylig ble opprettet som heter Sunn snacks. Der er det mange gode tips som kan passe for deg. 😊

Anonymkode: d46a7...487

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så vidt jeg forstår kan du spise helt vanlig mat? Det er vel bare desserten du behøver å være påpasselig med? Og kanskje være litt påpasselig med å ikke ha i for mye sukker når du lager tomatbaserte supper eller gryter. 

Anonymkode: 958eb...048

Jepp, i hvert fall om du bruker medisin, f.eks. Metformin. Mange tror at man må holde seg unna absolutt ALT av sukker, men det er ikke tilfelle (med mindre du spesifikt har fått beskjed om det av legen din, selvsagt). Jeg har type 2, og både lege og ernæringsfysiolog sier at det ikke finnes nei-mat, men selvsagt er det et spørsmål om mengder. 

Selv prøver jeg å spise litt mindre brød/poteter/pasta, men jeg har overhodet ikke kuttet det ut; fanatisk lavkarbo er ikke nødvendig. ("Litt mindre skive, litt mer pålegg", som legen min sier.) Er jeg i selskap spiser jeg en kakebit uten å blunke (men ikke fem ;)), jeg tar litt sjokolade til kaffen på lørdag osv.  Et lite tips når du skal spise frukt eller noe som inneholder sukker er å spise det sammen med eller etter noe som inneholder fett og/eller proteiner, siden det gjør at blodsukkeret ikke stiger så raskt; altså spis noen nøtter sammen med frukten, spis sukkerholdige ting som dessert etter middag osv. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 83203...016

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...