AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har hatt gjeld i flere år, men har ryddet opp i det og er gjeldsfri nå. Men har søkt om flere kredittkort uten å få, men så prøvde jeg å søke om lån, og da fikk jeg flere lånetilbud. Så hvorfor er det sånn? Må det gå en viss tid før jeg kan få kredittkort igjen? Anonymkode: 775db...6bb
Zienna Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Ja. Alle banker og utlånere har innsikt i historikken din. Det går en del år før du anses som "friskmeldt". Hvem har tilbudt deg lån og til hvilke betingelser? Jeg gjetter at det er de som gir lån med stor risiko. og dermed høy rente for deg. Husk å fokusere på effektiv rente - ikke nominell rente! 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Kanskje lurt for deg å ikke ha mulighet til kreditt i en periode? Hvorfor ønsker du å sette deg selv i gjeld igjen når du endelig er gjeldsfri? Anonymkode: 73e36...9b8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje lurt for deg å ikke ha mulighet til kreditt i en periode? Hvorfor ønsker du å sette deg selv i gjeld igjen når du endelig er gjeldsfri? Anonymkode: 73e36...9b8 En kan jo sjekke om en får kredittkort og lån da, uten å ville ha det. Skal ikke ha lån eller kort nå, men tenkte kanskje på senere i livet mitt. Skal ikke i samme situasjon igjen. Men hadde da 10 kredittkort og ikke 1 kort som er bedre å ha enn et. Plutselig dukker det ting opp som gjør at en må ha penger. Anonymkode: 775db...6bb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Zienna skrev (13 timer siden): Ja. Alle banker og utlånere har innsikt i historikken din. Det går en del år før du anses som "friskmeldt". Hvem har tilbudt deg lån og til hvilke betingelser? Jeg gjetter at det er de som gir lån med stor risiko. og dermed høy rente for deg. Husk å fokusere på effektiv rente - ikke nominell rente! Jeg undersøkte for å se om jeg fikk lån, jeg skal ikke ha lån nå men gir meg en trygghet å vite at jeg kan få lån i fremtiden. Anonymkode: 775db...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En kan jo sjekke om en får kredittkort og lån da, uten å ville ha det. Skal ikke ha lån eller kort nå, men tenkte kanskje på senere i livet mitt. Skal ikke i samme situasjon igjen. Men hadde da 10 kredittkort og ikke 1 kort som er bedre å ha enn et. Plutselig dukker det ting opp som gjør at en må ha penger. Anonymkode: 775db...6bb Det er slikt du skal ha bufferkonto til, og i det virkelige liv er det faktisk uansett veldig sjelden at det dukker opp ting som gjør at man MÅ ha penger nå med det samme. Kredittkort er ikke farlig i seg selv, jeg kjøper alt på kredittkort, alltid, men for de som ikke har stålkontroll på økonomien sin er kredittkort livsfarlig. Anonymkode: 73e36...9b8 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: En kan jo sjekke om en får kredittkort og lån da, uten å ville ha det. Skal ikke ha lån eller kort nå, men tenkte kanskje på senere i livet mitt. Skal ikke i samme situasjon igjen. Men hadde da 10 kredittkort og ikke 1 kort som er bedre å ha enn et. Plutselig dukker det ting opp som gjør at en må ha penger. Anonymkode: 775db...6bb TI kredittkort? 😮 Det du sier minner om en alkoholiker som normalt drikker ti halvlitere, og etter han er tørrlagt skal han bare ta seg én øl. Bare en. Pleier alltid å gå bra det ja. Anonymkode: 8a3df...078 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TI kredittkort? 😮 Det du sier minner om en alkoholiker som normalt drikker ti halvlitere, og etter han er tørrlagt skal han bare ta seg én øl. Bare en. Pleier alltid å gå bra det ja. Anonymkode: 8a3df...078 Det går an å lære av sine feil da. Jeg har gjort det og før jeg fikk 10 kort så hadde jeg et kort og klarte meg fint med det. Så jeg vet det går fint. Men så begynte jeg å spille på nettet og da fikk jeg mange kort og det gikk galt. Men nå spiller jeg ikke og ikke skal jeg gjøre det heller mer. Kan ikke ta alle over en kam. Noen vil aldri bli bedre dessverre, men det gjelder ikke alle og det vet jeg. Anonymkode: 775db...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Det går an å lære av sine feil da. Jeg har gjort det og før jeg fikk 10 kort så hadde jeg et kort og klarte meg fint med det. Så jeg vet det går fint. Men så begynte jeg å spille på nettet og da fikk jeg mange kort og det gikk galt. Anonymkode: 775db...6bb Jeg står stadig ved at det du sier høres ut som noe en alkoholiker kunne sagt om ølen sin. Ikke vondt ment altså! Faktisk det motsatte. Noen nevner bufferkonto - sett av like mye som du tidligere betale ned kredittkort med, inn på en bufferkonto, og om noen mnd. så kan du skaffe deg et eget visakort til den kontoen som du later som er et kredittkort. Det kunne vært en ok løsning. Anonymkode: 8a3df...078 3
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TI kredittkort? 😮 Det du sier minner om en alkoholiker som normalt drikker ti halvlitere, og etter han er tørrlagt skal han bare ta seg én øl. Bare en. Pleier alltid å gå bra det ja. Anonymkode: 8a3df...078 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg står stadig ved at det du sier høres ut som noe en alkoholiker kunne sagt om ølen sin. Ikke vondt ment altså! Faktisk det motsatte. Noen nevner bufferkonto - sett av like mye som du tidligere betale ned kredittkort med, inn på en bufferkonto, og om noen mnd. så kan du skaffe deg et eget visakort til den kontoen som du later som er et kredittkort. Det kunne vært en ok løsning. Anonymkode: 8a3df...078 Jeg hadde en skog - husker ikke hvor mange - kredittkort jeg også. Nå har jeg et. Og det ene er faktisk ikke et problem siden kreditten er satt med vilje så lav at jeg kan utnytte fordelene med å ha kort (netthandel, reserve osv) og samtidig betale tilbake på neste lønning. Da jeg hadde 5-6 kort og diverse kreditter i tillegg kunne jeg ikke det. Så jeg erkjenner at ja, det kan være som alkoholikeren med den ene ølen - men det kan også være at man har kontroll fordi en har sørget for at den ene ølen ikke blir til flere.
Zienna Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg undersøkte for å se om jeg fikk lån, jeg skal ikke ha lån nå men gir meg en trygghet å vite at jeg kan få lån i fremtiden. Anonymkode: 775db...6bb Husk bare at det er stor forskjell på "banker". En slektning ville kjøpe bil, men fikk ikke lån i ordinære banker. "Santander" gav ham lån - til effektiv rente på over 16%! I tillegg tok de pant i bilen. Lånet var altså pantesikret. Min slektning burde fått avslag hos "Santander" fordi han har en lav kredittscore (historikk). Etikk er tydeligvis ikke "Santanders" sterke side. Så pass deg for slike!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå