AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Jeg drømmer meg bort om hytte. Vi har råd (riktignok ikke uten å ta opp lån/utvide huselånet) men jeg trenger litt realisme inn i bilde. Jeg ser bare for meg det gode hyttelivet med sol, rødvin og strikketøy, og trenger noen input som gir meg et mer nyansert syn på hvordan det EGENTLIG er å ha hytte. Fordelene kjenner jeg jo allerede siden jeg har så lyst på mitt eget lille drømmested, så jeg trenger i større grad informasjon som får meg til å tenke: det har jeg jo ikke tatt med i beregningen, er det virkelig så dyrt, tar det så langt tid? Hvorfor visste jeg ikke dette? Jeg vet lite om hyttelivet så all informasjon blir satt pris på. Anonymkode: cae63...543
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Det finnes mange slags fritidsboliger, så det kommer an på hva du ser for deg. Er det sommerhytte eller fjellhytte, ved sjøen eller på fjellet? Bilvei helt frem, eller snøscooter eller båt siste biten? Hvor stor, og til hvor mange mennesker? Jeg kommer fra en "hyttefamilie" med flere hytter, to ved sjøen og en på fjellet. Mine foreldre har betalt og jobbet mye ila. årene, men da hører det til at de a) elsker å fikse ting og koser seg med å male og ordne, og b) er førtidspensjonert og har rikelig med tid til å både bruke stedene og ivareta dem. Mye av jobben med hytte er ting som skjer med tiden, etter min erfaring. Man startet med svært enkel standard, og ønsker seg mer. Starter med en spartansk hytte for å komme i kontakt med naturen, men så deilig det hadde vært med en dusj. Kanskje en vaskemaskin så vi ikke trenger å ta med så mye sengetøy. Barna vil ikke være med så ofte lenger, kanskje vi burde hatt internett her så de gidder å bli med. Skal vi ha gjester her, bør vi ha bedre plass så vi ikke trår oppå hverandre. Denne uken har vært tøff på jobb, vi må dra sent fredag, skal vi be noen måke og skru på varme så det er hyggelig når vi kommer? Du skal ha økonomi til alt som kan skje med en vanlig bolig; lekkasjer, fukt, mugg og råte, strømbrudd, reparasjoner. Alt som kan skje i egen bolig kan skje også der. Forskjellen er at mens jeg vet hvem jeg kan ringe når som helst i Oslo, så er ikke alt like tilgjengelig i en mindre hyttekommune. Det kan være manko på elektrikere eller rørleggere, og han ene som kan komme, tar den prisen han tar, som regel ikke veldig konkurransedyktig. Du bør ha tid til å virkelig begynne å bruke stedet. Hvis man først begynner å regne på det og tar de totale lånekostnader, kommunale kostnader og vedlikeholdskostnader per år, og deler på antall døgn brukt på hytta, så ser flere at de kunne sjekket inn på Fyri i Hemsedal eller Engø Gård på Tjøme for samme døgnpris, eller t.o.m. rimeligere. Du har ved en hytte fordel at stedet er ditt eget, selvsagt. Men blant døgnene på hytta må du også ha med hva du bruker på å fikse og ordne ting. Er du glad i å reise utenlands, må du også avkorte ferien med disse turene. Anonymkode: 00eef...979 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det finnes mange slags fritidsboliger, så det kommer an på hva du ser for deg. Er det sommerhytte eller fjellhytte, ved sjøen eller på fjellet? Bilvei helt frem, eller snøscooter eller båt siste biten? Hvor stor, og til hvor mange mennesker? Jeg kommer fra en "hyttefamilie" med flere hytter, to ved sjøen og en på fjellet. Mine foreldre har betalt og jobbet mye ila. årene, men da hører det til at de a) elsker å fikse ting og koser seg med å male og ordne, og b) er førtidspensjonert og har rikelig med tid til å både bruke stedene og ivareta dem. Mye av jobben med hytte er ting som skjer med tiden, etter min erfaring. Man startet med svært enkel standard, og ønsker seg mer. Starter med en spartansk hytte for å komme i kontakt med naturen, men så deilig det hadde vært med en dusj. Kanskje en vaskemaskin så vi ikke trenger å ta med så mye sengetøy. Barna vil ikke være med så ofte lenger, kanskje vi burde hatt internett her så de gidder å bli med. Skal vi ha gjester her, bør vi ha bedre plass så vi ikke trår oppå hverandre. Denne uken har vært tøff på jobb, vi må dra sent fredag, skal vi be noen måke og skru på varme så det er hyggelig når vi kommer? Du skal ha økonomi til alt som kan skje med en vanlig bolig; lekkasjer, fukt, mugg og råte, strømbrudd, reparasjoner. Alt som kan skje i egen bolig kan skje også der. Forskjellen er at mens jeg vet hvem jeg kan ringe når som helst i Oslo, så er ikke alt like tilgjengelig i en mindre hyttekommune. Det kan være manko på elektrikere eller rørleggere, og han ene som kan komme, tar den prisen han tar, som regel ikke veldig konkurransedyktig. Du bør ha tid til å virkelig begynne å bruke stedet. Hvis man først begynner å regne på det og tar de totale lånekostnader, kommunale kostnader og vedlikeholdskostnader per år, og deler på antall døgn brukt på hytta, så ser flere at de kunne sjekket inn på Fyri i Hemsedal eller Engø Gård på Tjøme for samme døgnpris, eller t.o.m. rimeligere. Du har ved en hytte fordel at stedet er ditt eget, selvsagt. Men blant døgnene på hytta må du også ha med hva du bruker på å fikse og ordne ting. Er du glad i å reise utenlands, må du også avkorte ferien med disse turene. Anonymkode: 00eef...979 Tusen takk for godt og utfyllende svar 😊 Anonymkode: cae63...543
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Det er alltid noe som må fikses, ordnes, males eller ryddes. Takke meg til hotell! Reiser kun på hytta når mannen insisterer på at vi alle drar PS: Hvis du kjøper deg hytte, skaff deg for all del oppvaskmaskin! Det tenkte vi ikke på da vi bygget og planla kjøkkenet, og nå er det ikke plass med mindre vi kutter ned på den allerede sparsomme kjøkkeninnredningen eller ommøblerer og kjøper nye/mindre møbler. Nå tenker jeg: «Æsj, jeg gidder ikke reise dit for å ta oppvasken...» Vaskemaskin har vi dog, det er stress å måtte dra sengetøy, klær og håndklær med seg hjem for å vaske de. Anonymkode: 0d862...a0b 1
Zienna Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 For meg var ulempen at jeg ikke fikk gjort noe hjemme. Med full jobb, barn, enebolig og stor hage fungerte det dårlig å dra på hytta hver helg. Dessuten er jeg en sånn som alltid har planer og prosjekter for hus og hage. Det er ikke mye sånt å gjøre på ei fjellhytte. Viktig å tenke over sånt også, tror jeg.
AlocasiaAmazonica Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Gammel hytte uten innlagt strøm og vann. Lite vedlikehold, og max avkobling 👍 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg drømmer meg bort om hytte. Vi har råd (riktignok ikke uten å ta opp lån/utvide huselånet) men jeg trenger litt realisme inn i bilde. Jeg ser bare for meg det gode hyttelivet med sol, rødvin og strikketøy, og trenger noen input som gir meg et mer nyansert syn på hvordan det EGENTLIG er å ha hytte. Fordelene kjenner jeg jo allerede siden jeg har så lyst på mitt eget lille drømmested, så jeg trenger i større grad informasjon som får meg til å tenke: det har jeg jo ikke tatt med i beregningen, er det virkelig så dyrt, tar det så langt tid? Hvorfor visste jeg ikke dette? Jeg vet lite om hyttelivet så all informasjon blir satt pris på. Anonymkode: cae63...543 Det kommer ann på hvordan du velger å ha hytte. Om du vil ha hytte som det egentlig skal være; overskuddsmøbler, selvfiks, enkle løsninger så er det billig. Men hytte med alle fasiliteter, alle møbler er som i et interiørblad, ditt og datt, kun håndtverkere kan fikse på ting +++ da blir det dyrt. Anonymkode: d791a...ec8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for godt og utfyllende svar 😊 Anonymkode: cae63...543 Ser at svaret mitt kanskje er litt i overkant negativt. Men så ville du jo forberedes på det negative. For min egen del så setter jeg mer og mer pris på hyttene, desto mer voksen jeg blir. Som barn og tenåring ble jeg dratt med. Jeg koste meg ute, men syntes det var mye tvang. Tvang til å bli med på skitur, tvang til å sosialisere og spille Scrabble, tvang til å bli kjent med barna i hytta ved siden av. Så fikk jeg det på avstand som ung voksen, og nå har jeg omfavnet det igjen. Det hjelper at jeg nå er sammen med en mann som er oppvokst med hytteliv, og som både setter pris på det, og er vant til ansvaret det medfører. Han ser ting som man ikke ser om man ikke har hytte; vegger som må males, takrenner som må tømmes, hvor det har vært mus og er hull i veggen. Foreldrene mine er også sjeleglad for en svigersønn som omfavner hyttene de har anskaffet - for det å ha eiendommer er ofte noe man (bevisst eller ubevisst) gjør med tanke på neste generasjon. Så sørg for at du og mannen er på samme plan. Det er tungt om det er en som drar lasset. Anonymkode: 00eef...979 2
Knirke Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 On 2/4/2021 at 11:04 PM, AlocasiaAmazonica said: Gammel hytte uten innlagt strøm og vann. Lite vedlikehold, og max avkobling 👍 Jepp Slipper å tenke på vannlekkasjer, strømbrudd, elektriker og rørlegger. Har liten hytte med lite som kan gå galt. For meg ville hyttelivet blitt ødelagt av oppvaskmaskin eller TV. Da kunne jeg like godt blitt hjemme! Enig med innlegget over: Det er fint å vaere 2 når taket skal byttes eller bunnstokker råtner. Man må se på vedlikeholdet som noe positivt, og ikke bare et nødvendig onde. Jeg liker å male, og samboer liker å snekre. Uten ham hadde det ikke gått. Da måtte jeg i så fall leid inn håndverkere, og det er ikke så lett når hytta ligger litt unna allfarvei. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå