Gå til innhold

"Hvem får stikke fra dugnaden først?"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at det kan føles urettferdig for de unge, de har ofret mye,

På en annen side er det viktig at samfunnet er oppe og går igjen så fort som mulig,. Mange sliter, ikke minst reiselivsbransjen. Tenker det ikke er riktig å holde tilbake ,  selv om det kan føles urettferdig.  

• Liker 3
Skrevet
Lana01 skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det kan føles urettferdig for de unge, de har ofret mye,

På en annen side er det viktig at samfunnet er oppe og går igjen så fort som mulig,. Mange sliter, ikke minst reiselivsbransjen. Tenker det ikke er riktig å holde tilbake ,  selv om det kan føles urettferdig.  

Er vel litt av problemet også der da. Om man åpner det opp for noen, og de man har beskyttet hver dag i et år, så blir det vanskelig å få folk til å fortsette med smittevern. 

Å drive med smittevern for at besteforeldre skal overleve er en ting, en annen ting er for at kapasiteten på sykehus skal fungere. 

Man velger jo også å prioritere å vaksinere for å redde de eldste nå, og ikke bruke det til smittevern. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Example skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/0KLzwE/25-under-25-unge-bakerst-i-koeen

Svært interessant lesning dette. De har mange gode poenger. 

Ingen tvil om et vaksinepass vil skape misnøye og problemer. Tror nok dugnaden definitivt er over for mange det sekundet man åpner for dette. 

Dugnadsånden er allerede borte, men dekadensen vi her i Norge kjennetegnes av bidrar til skuldertrekk når myndighetene bryter enda flere menneskerettigheter. Vi har jo mat og en varm seng i tillegg til Netflix. Vi gidder ikke å gjøre noe vesen ut av oss selv og svelger det hele med et grynt. 

Vinteren er dessuten en bedrøvelig tid uansett og vi går i hi her oppi nord. Når varmen kommer kommer også motviljen sterkere til syne. Vi er lei av at byrdene fordeles ulikt og at de svake skal bære de sterke! Dette vil vi ikke finne oss i i lengden. 

Jaja, jeg hørte Marx i resonnementet mitt...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 9
Skrevet
Example skrev (5 minutter siden):

Er vel litt av problemet også der da. Om man åpner det opp for noen, og de man har beskyttet hver dag i et år, så blir det vanskelig å få folk til å fortsette med smittevern. 

Å drive med smittevern for at besteforeldre skal overleve er en ting, en annen ting er for at kapasiteten på sykehus skal fungere. 

Man velger jo også å prioritere å vaksinere for å redde de eldste nå, og ikke bruke det til smittevern. 

Ja jeg ser det. ikke så lett . Det er viktig å tenke på å vaksinere der , smitten er størst også nå, og  blant de som sprer den mest . Håper på fotgang

• Liker 2
Skrevet

Problemet er jo egentlig at myndighetene insisterer på å holde en klam hånd rundt befolkningen i altfor lang tid, og at nordmenn flest godtar dette. 

Å vaksinere eldre og risikogrupper først samtidig som man gradvis åpner opp samfunnet, gir mening. Da er de som risikerer å dø av dette, og mange som risikerer å måtte bli innlagt, allerede vaksinert. Vi slipper ergo dødsfall og belastning av helsesystemet, og det er jo argumentene for smitteverntiltak. Så kunne vi sluppet opp for de unge, som ikke dør eller blir innlagt av covid om de skulle være så uheldige å pådra seg det.

Men norske myndigheter vil holde igjen til alle er vaksinert. Da har de egentlig ingen unnskyldninger overfor de yngre. 

• Liker 14
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (41 minutter siden):

Problemet er jo egentlig at myndighetene insisterer på å holde en klam hånd rundt befolkningen i altfor lang tid, og at nordmenn flest godtar dette. 

Å vaksinere eldre og risikogrupper først samtidig som man gradvis åpner opp samfunnet, gir mening. Da er de som risikerer å dø av dette, og mange som risikerer å måtte bli innlagt, allerede vaksinert. Vi slipper ergo dødsfall og belastning av helsesystemet, og det er jo argumentene for smitteverntiltak. Så kunne vi sluppet opp for de unge, som ikke dør eller blir innlagt av covid om de skulle være så uheldige å pådra seg det.

Men norske myndigheter vil holde igjen til alle er vaksinert. Da har de egentlig ingen unnskyldninger overfor de yngre. 

Litt av problemet er at de som er vaksinert sålangt er de som ikke nødvendigvis presser kapasiteten på sykehusene. De blir som regel ikke lagt inn der uansett. 

Mange av de som er innlagt er vel i fra 40-80 år, og mange av dem overlever og blir liggende en stund. Derfor blir det vanskelig å åpne opp før man har fått vaksinert disse gruppene også. Og det vil ta lang tid. 

Gir man derimot vaksinepass de eldre, vil nok problemene balle på seg. Særlig når sommeren kommer. Da tror jeg ingen i 20-årene har tenkt til å holde seg hjemme og inne mens pensjonistene skal ut å reise eller samles i store mengder. 

• Liker 8
Skrevet
Example skrev (6 minutter siden):

Litt av problemet er at de som er vaksinert sålangt er de som ikke nødvendigvis presser kapasiteten på sykehusene. De blir som regel ikke lagt inn der uansett. 

Mange av de som er innlagt er vel i fra 40-80 år, og mange av dem overlever og blir liggende en stund. Derfor blir det vanskelig å åpne opp før man har fått vaksinert disse gruppene også. Og det vil ta lang tid. 

Gir man derimot vaksinepass de eldre, vil nok problemene balle på seg. Særlig når sommeren kommer. Da tror jeg ingen i 20-årene har tenkt til å holde seg hjemme og inne mens pensjonistene skal ut å reise eller samles i store mengder. 

Det er dem i så fall vel unt, hvis de tester seg og overholder øvrige smittevernregler. 

Nå vet vi at det er innvandrere på Stovner og Søndre Nordstrand som står for brorparten av smitte og innleggelser i Oslo, så at resten av byen skal permitteres og holde seg innendørs vil bli uakseptabelt med tiden. 

Sykehjemmene står for mesteparten av dødsfallene, mens innleggelser er godt voksne med dårlig helse. De eneste som er utsatt hvis samfunnet åpner for fort, er kategorien "dårlig helse" men ikke så dårlig at de kvalifiserer for "underliggende sykdommer", og derfor blir vaksinert. Spørsmålet er bare hvor mye vi skal ofre for denne gruppen, og om sykehusene faktisk vil bli overbelastet. 

• Liker 3
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (På 4.2.2021 den 21.46):

Det er dem i så fall vel unt, hvis de tester seg og overholder øvrige smittevernregler. 

Nå vet vi at det er innvandrere på Stovner og Søndre Nordstrand som står for brorparten av smitte og innleggelser i Oslo, så at resten av byen skal permitteres og holde seg innendørs vil bli uakseptabelt med tiden. 

Sykehjemmene står for mesteparten av dødsfallene, mens innleggelser er godt voksne med dårlig helse. De eneste som er utsatt hvis samfunnet åpner for fort, er kategorien "dårlig helse" men ikke så dårlig at de kvalifiserer for "underliggende sykdommer", og derfor blir vaksinert. Spørsmålet er bare hvor mye vi skal ofre for denne gruppen, og om sykehusene faktisk vil bli overbelastet. 

Og noe overbelastning må man også tåle. Vi kan ikke stenge ned samfunnet for at det skal være behagelig å drive sykehus. 

I juni må det åpnes opp uansett. Det vil si at myndighetene har tre og en halv måned på seg. Foreløpig vaksinerer vi bare folk som ikke kommer til å sprenge kapasiteten på sykehusene, men stenger ned for å passe på kapasiteten. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjente jeg ble litt sur av å lese det der ☹️

• Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (25 minutter siden):

Jeg kjente jeg ble litt sur av å lese det der ☹️

Samme her. Rimelig urettferdig om de som har ofret mest skal sitte igjen med svarteper enda en gang. 

Ettermælet til den eldre generasjonen ville nok ikke vært særlig positivt. 

• Liker 7
Skrevet
Just now, Example said:

Samme her. Rimelig urettferdig om de som har ofret mest skal sitte igjen med svarteper enda en gang. 

Ettermælet til den eldre generasjonen ville nok ikke vært særlig positivt. 

Du om det 🤔 

Jeg tenkte, enda noen som er ute i media å sutrer....

De er ikke en gang bestemt hvordan det skal bli.

• Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Du om det 🤔 

Jeg syntes nå det er greit at gruppen under 25 "sutrer" litt. Det er dem det har gått mest utover, det er de som har mistet utdanningsmuligheter, jobbmuligheter og muligheter til å være med jevnaldrende. For mange av dem kan det får store konsekvenser for resten av livet i form av det kan bli veldig vanskelig å få seg jobb og etablere seg. I verste fall snakker vi om en tapt generasjon slik man så i Italia etter finanskrisen. Det kommer igjen til å få store konsekvenser når det gjelder Norges evne til å opprettholde en rekke offentlige ordninger og tilbud, siden det at store deler av en generasjon ikke kommer i jobb kommer til å føre til store nedskjæringer. 

• Liker 6
Skrevet

Vi får være glad på de spreke pensjonistene sine vegne, at de snart endelig kan dra til syden, samles til festligheter, benytte torpet i Sverige og handle vinen sin på systembolaget igjen. De har jo økonomien i behold og savner å bruke penger på alt som er gøy. Så kan resten av oss fortsette med å ikke møte noen og ikke dra noe sted... 🙄

Vaksinepass er en strålende idé når alle over 18 har fått tilbud om vaksine. Fram til da tenker jeg at vi kan leve med en «alle for en»-tankegang og ha de samme begrensningene for alle i samfunnet. Etterhvert som flere blir vaksinert vil forhåpentlig smittetrykket bli mindre, og det kan åpnes for alle gradvis.

• Liker 5
Skrevet
Madame Butterfly skrev (7 timer siden):

Du om det 🤔 

Nei, jeg vil anta at det er grunner til at Norge holder igjen. 

Det er rimelig umusikalsk å skulle åpne for dem som hele befolkningen har holdt seg inne for i et år nå. Å argumentere for helsevesenets kapasitet for å holde det stengt etter at man gir pensjonistene pass til å slippe unna, holder ikke. 

Innføring av vaksinepass vil være det samme som å erklære pandemien for over før den er det. 

• Liker 5
Skrevet

Hele argumentasjonen i kommentaren slår meg som veldig navlebeskuende og temmelig egoistisk. At de i risikogruppen kan leve som normalt skader jo ikke meg som ung i det hele tatt, og alternativet vil jo være at vi skal holde de vaksinerte tilbake fordi noen unge ikke tåler å se andre ha noe de selv ikke har. 

Så skal en ha i bakhodet at for mange av oss har koronapandemien først og fremst vært ubeleilig og kjipt, men i veldig liten grad farlig. For en del i risikogruppen har det betydd livsfare og dødsangst. Mange av dem har heller ikke så lenge igjen å leve, mens vi har mange titalls år foran oss. 

Jeg har virkelig ingen problemer med å unne de mest risikoutsatte å kunne gå tilbake til normalen litt før meg. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror de i Oslo kommer til å stikke av ganske fort uavhengig av alder.

Veldig mange er ikke bare lei av isolering og det å sitte mye hjemme, men det at de merker at mentalt at det ikke går lengre-kjenner mange som sitter å drikker alene for å dempe kjedsomhet og deperasjon.

Vi vet at vinmonopolet har gått o taket med salg, det gjelder nok også øl i matbutkkene,.

Endret av buksa di
  • Liker 2
Skrevet
19 hours ago, Example said:

Nei, jeg vil anta at det er grunner til at Norge holder igjen. 

Det er rimelig umusikalsk å skulle åpne for dem som hele befolkningen har holdt seg inne for i et år nå. Å argumentere for helsevesenets kapasitet for å holde det stengt etter at man gir pensjonistene pass til å slippe unna, holder ikke. 

Innføring av vaksinepass vil være det samme som å erklære pandemien for over før den er det. 

Jeg ser ikke på disse tiltakene jeg gjør som noe jeg gjør for andre, men noe jeg gjør for oss. For et vi, jeg er del av. 

Jeg synes det er relativt umusikalsk å gå ut å sutre.
Hva med heller å si «vi ser ut til snart å være i mål» 😀

Skrevet
Madame Butterfly skrev (6 timer siden):

Jeg ser ikke på disse tiltakene jeg gjør som noe jeg gjør for andre, men noe jeg gjør for oss. For et vi, jeg er del av. 

Jeg synes det er relativt umusikalsk å gå ut å sutre.
Hva med heller å si «vi ser ut til snart å være i mål» 😀

Kanskje friske og vaksinerte eldre må holde seg inne, slik at det ikke sprer seg en tiltakstretthet i Norge da. For oss mener jeg. 

For vi mennesker er rimelig simple. Vi er villige til å gjøre store forsakelser for visse grunner, men da må det også være en viss rettferdighet bak det. 

En innføring av et innenlands vaksinepass vil være et grønt lys for alle, i alle fall psykologisk. Det vil også frata politiet grunnlaget for å gi ut bøter. En lov skal gjelde for alle. 

• Liker 3
  • Opprett ny...