Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg har veldig lyst til å studere kunst og håndverk på universitetet til høsten. Jeg vet at dette er et studie som mange ser på som «unødvendig», men jeg har alt i alt bare lyst på en utdanning innenfor det. 
Det jeg tenker på er egentlig: Må jeg være spesielt god i faget for å utdanne meg i det. Jeg har kreativitet, og noe kunnskap, og jeg vet at jeg har noen kunstneriske egenskaper. Jeg er bare redd for at jeg skal komme inn på linja, for så å være den «dårligste» der. Jeg gikk ikke design og håndverk på vgs fordi jeg hadde ikke mulighet til det, og har derfor ingen tidligere utdannings erfaring med det. Men jeg kjenner liksom at jeg virkelig har lyst til å studere det. Jeg vet at jeg kan bli bedre på egenhånd hvis jeg øver mye, men jeg er samtidig en slik person som må bli lært opp i noe for å kunne det. Har aldri vært særlig flink til å lære meg selv opp i ting.

Ville det være hodeløst av meg å prøve å komme meg inn på et slikt studie?

må jeg ha noe tidligere erfaring for å kunne mestre det?

takk for svar:)

Anonymkode: 4ba77...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! 
jeg har veldig lyst til å studere kunst og håndverk på universitetet til høsten. Jeg vet at dette er et studie som mange ser på som «unødvendig», men jeg har alt i alt bare lyst på en utdanning innenfor det. 
Det jeg tenker på er egentlig: Må jeg være spesielt god i faget for å utdanne meg i det. Jeg har kreativitet, og noe kunnskap, og jeg vet at jeg har noen kunstneriske egenskaper. Jeg er bare redd for at jeg skal komme inn på linja, for så å være den «dårligste» der. Jeg gikk ikke design og håndverk på vgs fordi jeg hadde ikke mulighet til det, og har derfor ingen tidligere utdannings erfaring med det. Men jeg kjenner liksom at jeg virkelig har lyst til å studere det. Jeg vet at jeg kan bli bedre på egenhånd hvis jeg øver mye, men jeg er samtidig en slik person som må bli lært opp i noe for å kunne det. Har aldri vært særlig flink til å lære meg selv opp i ting.

Ville det være hodeløst av meg å prøve å komme meg inn på et slikt studie?

må jeg ha noe tidligere erfaring for å kunne mestre det?

takk for svar:)

Anonymkode: 4ba77...76d

Hvorfor ikke studere noe annet som gir garantert jobb. Du kan lære å lage kunst på fritiden mens du studerer. Når du har fått deg fast jobb kan du jobbe som kunstner på si og se om du kan satse på det.

Det at du vil studere kunst istedenfor å lage kunst forstår jeg ikke, men jeg er ikke kunstner

Skrevet (endret)

Hei, er enig med den andre personen som har kommentert her. Jeg er selv en hobbykunstner og liker å tenke på meg selv som relativt flink. Men jeg har lenge vært i kunstmiljøet på internett og vet at selv om jeg er flink og har vært en "kjendis" i enkelte miljøer (med ca 15 000 følgere på en kunst-konto), så er det tusensvis/millioner mennesker der ute som er flinkere. Jeg synes at det å satse på kunst, med mindre man er super kreativ og unik, allerede har en liten "following" og vet at man kan tjene penger på det (ved at du for eksempel har tjent penger på det før), er gambling. Jeg har som sagt 15 000 følgere på en webside og har tjent en del penger på kunsten min tidligere, og alt det skjedde før jeg ble 20 år. Men til og med jeg ville aldri ha satset på kunst som karriere. Selv om jeg har alltid blitt fortalt at jeg har et talent og kunne lett bli en kunstner. 

En annen ting, er at jeg digger å tegne fordi at jeg slapper av og koser meg når jeg gjør det. Det er en hobby som gir mye glede og en følelse av mestring. Men jeg VET at hvis jeg hadde gjort det om til en utdanning og deretter karriere, så ville jeg ha mistet interessen min for det. Jeg vet ikke om du har hørt om dette fenomenet før, men en del folk som velger å lage en karriere ut av hobbyen sin kan oppleve det som en veldig tung prossess. En ting er hvis du faktisk blir suksessfull eller i det minste klarer å få en stabil inntekt på kanskje rundt 16-20 000 kr (+/-) i måneden. Men hvis du hverken blir suksessfull eller tjener nok penger for overlevelse, så kommer det til å bli meget tøft for deg. Da blir ikke kunst en glede eller en måte å slappe av på lenger. Kunst blir brødet ditt, og du kommer til å trenge å prestere, prestere, prestere. Hva er vitsen da? Hvis jeg var deg, så ville ikke jeg ha gjort en ting som gir meg glede om til en karriere.

Jeg ville ha bevart hobbyen min så godt jeg kan, og heller gjort det som den andre personen i tråden anbefaler deg å gjøre: skaff deg en grei utdanning med gode jobbutsikter , skaff deg en grei jobb som du er i hvert fall litt interessert i og som gir deg nok penger i måneden/som ikke krever for mye av deg som person, og så driv med kunst på fritiden. Hvis du får tid til det, så kan du til og med begynne å selge kunst og få deg kontakter. Etter hvert - hvis det er et marked for kunsten din - så kan du faktisk slutte med den jobben du har og bli en kunster på fulltid. Jeg synes at dette er en mye mer lurere måte å gjøre det på. Og hvis det noensinne skjærer seg med kunstkarrieren, så har du alltid en utdanning og en jobb å falle tilbake på. 

Altså - hvis du VIRKELIG har trua på at du er en unik person som kommer til å klare å jobbe hardt og lage unik kunst og/eller kunst som folk får lyst til å kjøpe, og hvis det er absolutt ingenting annet du kan tenke deg å holde på med, så kjør  på. 

Sitat

Jeg vet at jeg kan bli bedre på egenhånd hvis jeg øver mye, men jeg er samtidig en slik person som må bli lært opp i noe for å kunne det. Har aldri vært særlig flink til å lære meg selv opp i ting.

Men tenk også på det du skrev her. De aller aller fleste flinke kunstnere som jeg har møtt og som tjener solide penger av kunsten sin er selvutlært. De startet med kunst i en tidlig alder, og har lært seg alt av teknikker på egen hånd. De har brukt enormt mye tid på kunst og har vært selvdrevne alle disse årene. Disse folka kommer til å ha null problem med å leve på kunsten deres i de neste 5, 10, 20 årene kanskje, men til og med for disse talentfulle mennesker er fremtiden usikker. Ikke for å være slem, men tror du at du kan konkurrere mot disse talentfulle menneskene? Har du tegnet mye før? Unnskyld hvis jeg misforsto noe, men det høres ikke ut som at du har drevet særlig mye med det gjennom livet ditt, hvis du spør om man trenger erfaring med kunst & håndverk? 

Igjen, jeg vil ikke være slem og knuse drømmene dine, men når det er så mange flinke folk her i verdenen som har lært seg å lage fantastisk kunst fra en tidlig alder og som trengte ikke ytre krefter for å motivere dem til det, så føler jeg bare at du stiller dårligere an når du kommer hit og sier at du klarer ikke å lære deg ting med mindre noen hjelper deg/tvinger deg til det. Jeg vil bare at du skal få litt perspektiv og skjønne at du ligger ikke så godt an hvis du ikke har drevet særlig mye med kunst før og du har ikke en indre drive eller lidenskap som tvinger deg til å lære ting på egen hånd. Tenk veldig nøye på det jeg skrev. Og ikke hør på folk rundt deg hvis de begynner å si "ååå men du er sååååå flink :)) Du bør totalt bli en kunstner og følge drømmene dine!" spesielt hvis det kommer fra venner. De aller aller fleste SKJØNNER ikke hvor nivået ligger internasjonalt og til og med nasjonalt. Det er enormt mange utrolig talentfulle mennesker der ute. 

Jeg vet ikke hva ellers du kan gjøre med en utdanning innen kunst med mindre du blir selvstendig næringsdrivende og satser på at folk kommer til å kjøpe kunsten din. Kanskje du kan bli en kunstlærer, men... Igjen, det er en del folk som studerer kunst og som er flinke i dette faget. Samtidig, så er det snakk om at det blir mindre og mindre kunst på skolen. Så jeg ville ikke ha satset livet mitt på å bli en kunstlærer på en barneskole/ungdomsskole eller vgs. Igjen: tenk veldig nøye gjennom dette. Hvis det er noe annet du kunne ha tenkt deg å drive med, så heller gjør det og jobb som kunstner på siden. Noen folk kommer kanskje til å si til deg at du må drite i hva andre sier og følge drømmene dine, men man skal ikke kun bruke hjertet og magefølelsen! Man må også bruke huet sitt, tenke på livet etter studiene, hvor lett det blir å få seg en jobb, om du kommer til å klare å tjene penger til hus og mat, osv osv. 

Endret av myjn
Skrevet

Er mye man har lyst å studere, men husk at du også skal leve av det i ettertid, noe de færreste dessverre klarer.

Jeg tror heller ikke at det er noen spesielle krav til talent eller karakterer. Kunststudentene på kunsthøyskolen rett der jeg bor forsøpler og stiller ut alt mulig drit. En periode stod det et palleskur utenfor her i flere måneder og bare forfalt. Kjenner mange som har gått denne veien, men de færreste har oppnådd suksess, og de fleste endte opp med å studere helt på nytt.

Nei Lev heller av kunsten på si og studer noe samfunnsnyttig! Er selv hobbykunstner og liker å tegne og male på fritiden.

Anonymkode: 8cd39...535

Skrevet (endret)

Men spørsmålet er om du skal studere det for å bli flinkere sånn at du kan drive med det i tillegg til annen jobb/utdanning, eller om du ser for deg at dette vil du drive med - og kun det.

Vær klar over at det kan bli tøft. Svært tøft. 

Min samboer er kunstner, og selv han, som er helt vanvittig flink, har en helt vanlig 8-16-jobb ved siden av. Han er for glad i f.eks å reise eller å eie egen bolig til å kun leve av kunsten. Han foreldre var begge kunstnere, og selv om de henger på nasjonalgalleriet (kunsten, ikke dem!), var de i perioder lutfattige til tross for noen stipender og slike ting. Moren måtte jobbe deltid i perioder for i det hele tatt ha mat på bordet.

Jeg tenker det er svært risky å bare satse kun på kunst og forvente at du kan leve av det. Vær obs på at selv de superflinke og supergode kan slite i åresvis. Det kan være man aldri klarer å faktisk leve av kunsten.

Samboeren min har nå begynt å virkelig konsentrere seg om kunsten, og har endelig begynt å få litt oppmerksomhet. Han har fremdeles sin stabile og trygge jobb, nettopp fordi han ikke klarer å livnære seg av kunsten riktig ennå. 

Forøvrig studerte samboeren min på kunsthøyskolen, men følte det var fullstendig bortkastet. Han valgte å droppe ut. For han var det å drepe den "naturlige kunsten" som kom innenfra, i tillegg til at han ikke følte han passet inn - og  han har gått i lære hos sine foreldre. 

Man kan lære mye om teknikker, men for egen del (jeg liker også å drive med kunst, men ikke på samme måte som samboer), og samboers del, kommer mye innenfra. Det er noe som ikke er tillært. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Det finnes flere ulike linjer som er tilknyttet kunst. Det kan være lurt å finne noe relevant som kan være nyttig for samfunnet. Eksempel på det kan være produktdesigner, illustratør osv.. Jeg vil anbefale deg å søke det opp og finne noe av interesse. 

Du trenger ikke å være god i alt for å utdanne deg i kunst. De fleste kunstnerne velger et ekspertområde. Så lenge du har kreativitet og lyst til å lære er du god. Jobben ligger i å jobbe hele tiden. Man blir aldri god nok i kunst. Det er alltid noe man kan lære! Ikke sammenlign deg med andre i klasserommet. Det handler ikke om å være flinkest, men å  lære- Alle er på forskjellig nivå. Du trenger ingen tidligere erfaringer.

Det kan være lurt å være mer interresert i å lære alene. Ja, det er mye samarbeid. Men etter skolen, så har du kun deg selv. Det kan bli mye selvstendig arbeid. 

Jeg studerer visuell kunst og design. Jeg får selv høre at det blir vanskelig å få jobb, mye konkurranse i arbeidslivet osv. Jeg trives godt. Det å skape gir meg en glede, men jeg blir usikker etter alt jeg har hørt. Du velger selv hva du vil gjøre, men jeg vil anbefale deg å studere en linje som gir deg mulighet til å være kreativ og få trygg jobb. 

Anonymkode: d3cc2...f6d

Skrevet

Hei! 
Jeg har bachelor i kunst og håndverk, og det er en kjempegøy utdannelse. Men ganske ubrukelig, med mindre du vil bli lærer eller formidler. Var alt mulig av nivåer hos studentene, og de fleste gikk der som en del av lærerutdanning, eller studerte videre etterpå. Lærte mye om kunsthistorie og teknikker, og traff nydelige folk, så minnene har jeg alltids med meg. Hvis du er ute etter å jobbe med noe kreativt og skapende, ville jeg heller gått for grafisk design, eller visuell kommunikasjon. Kanskje du kunne tatt et år på kunstskole først, eller tatt noen kurs? 

Noe som hjalp meg veldig i å utvikle mine kunstneriske evner og stil, var å finne ut hva jeg liker og hva som inspirerer meg. Pinterest er gull der. Tegneegenskaper får man ved å tegne så mye som mulig, og øve seg på å SE. Tegne stilleben eller lanskap f.eks. Masse videoer på youtube i alt mulig av teknikker, og ellers mange nettbaserte kurs. 

Jeg har begynt å få litt kunstoppdrag etter å ha postet på instagram, men det har tatt lang tid, og har hatt en ganske utelatert, men fast og trygg jobb siden studiene. 

Lykke til på ferden! 

Anonymkode: eefbe...9a2

• Liker 1
Skrevet

Ville tatt den utdanningen du brenner for etter at du tar en utdanning som gir jobb. En bachelor i interaksjonsdesign før K og h kan være lurt

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg tenker på er egentlig: Må jeg være spesielt god i faget for å utdanne meg i det.

Selvfølgelig må du ikke det, hvorfor skulle det være nødvendig? Alle som vil kan utdanne seg innen hva som blir tilbudt, så lenge de møter opptakskrav. 

Hvis du spør om du må være spesielt god for å få jobb etter endt utdanning, er det en annen sak. Det må du nok, sammen med en god dose flaks, og et samfunn som er i oppsving.

Anonymkode: 09742...3e6

Skrevet

Hvis du skal utdanne deg i et slikt fag så må du ha en plan, ts. Jeg kjenner folk som har studert kunst uten en plan, ingen av dem er i jobb nå. De som har hatt en plan har valgt emner (og mastergrad) slik at de ble kvalifisert til å jobbe på f.eks museum. Jeg driver selv og utdanner meg i et "unødvendig" fag, men har lagt en plan og allerede fått deltidsjobb i drømmebransjen. Tenker å ta en master når jeg er ferdig med bachelor. "Unødvendige" utdanninger trenger ikke nødvendigvis å være unødvendige (haha), men du må vite hva du gjør når du velger noe slikt. 

Anonymkode: ea25f...128

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...