Gå til innhold

Barnevernet legger nye egg.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Igjen er det grunn til å sette spørsmål ved barnevernets tilfeldige håndtering av saker som burde vært undersøkt (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=287052).

Som jeg har nevnt i andre innlegg synes det som om det feilaktig blir intervenert i saker som burde vært undersøkt bedre. Andre tilfeller (slik artikkelen i VG referer til) blir ikke engang undersøkt. For meg synes det som om fokuset til Barnevernet er feil.

I dette tilfellet blir det avslørt at barnevernet ikke gjør det de er pålagt. Dette er skremmende i seg selv og jeg mistenker at det bare er toppen av et isfjell, hvor mange kommuner ikke har et barnevern som fungerer utifra forutsetningene.

Jeg ser det er enkete med bakgrunn i denne eller tilsvarende etater i dette forumet. Det skulle vært interesant å få vite saksgangen, hvem barnevernet rapporterer til og hva de er pålagt å rapportere, gjerne med en link til en internet side som beskriver dette. Det ser ut som om Barnevernet i dag fungerer som "De Hemmelige Tjenestene" gjorde under krigen. Svært få skal vite hva de driver med, og av redsel for at noe skal avsløres skal det være begrenset informasjon innad i barnevernet. Det som rapporteres videre til overordnede er så begrenset at det kan sammenliknes med bestilling av en pizza som skal leveres.

I motsatte tilfeller blir store ressurser satt inn. Noen ganger med begrensede forundersøkelser. Og alt sammen i beste "James Bond" stil med stor hemmelighet og hvor den andre parten blir sett på som "den onde".

Problemet er at "James Bond" er en eventyrfigur som barnevernet ser ut til å ha som modell for sine hemmelige oppdrag. Kansje en større åpenhet rundt deres funksjon og arbeidsmetoder kunne gitt et lite løft i den manglende tilliten som vokser frem når det gjelder denne etaten.

For oss utenforstående velger de imidlertid å holde kortene tett inntil kroppen, for på denne måten på fremstå som en maktorganisasjon (noe de også kan være) med formål å ivareta "spennende saker" uten ytterligere omtanke for barna som er involvert. Sansynligvis har barnevernet så mye makt i enkelte kommuner at politikere og andre ikke tør røre barnevernets manglende interesse for en god human løsning for barna.

Nå må barnevernet ut "på gaten" og vises sitt sanne ansikt. De må bygge opp ny tillit ovenfor folk flest. En etat som ser ut til å rakne i alle ender er ikke istand til å gjøre en god jobb. Men det er viktig at kontrollfunksjonene ovenfor etaten fungerer slik at ikke nye politiske pålegg treneres ved f.eks. å påstå at deres arbeid blir vanskeliggjort så lenge de ikke kan opptre like hemmelig som tidligere.

Endret av Far til 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...