AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Hei! Vi har ei jente på 10 mnd som til nå har akseptert alle matvarer vi har gitt henne. Hun har den siste mnd utelukkende styrt spisingen selv, vi bare kutter opp til henne. Problemet nå er at hun har begynt å foretrekke visse matvarer på tallerkenen. Som idag hadde vi linseburgere, brokkoli, gulrot og paprika. Linseburgeren ble spist opp i full fart, mens de stakkars andre grønnsakene ble så vidt plukket i. Jeg lurer nå på om jeg utelukkende skal legge grønnsaker på tallerkenen og så har hun valget mellom å spise dem eller ikke spise. Hun har jo spist dem med god appetitt før, men vil nå plutselig ikke ha. Men så synes jeg også det er veldig tidlig å begynne med "spiser du ikke maten du får servert blir det ikke noe mat". Jeg er så usikker på hvordan jeg skal veilede henne på riktig måte. Noen som har råd? Anonymkode: 551ab...01d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Du skal HVERTFALL ikke gjøre som du skisserer her! Herregud, oppskriften på et anstrengt forhold til mat🙄 Kan hun ikke bare få spise den linseburgeren og pirke i det andre da? Altså, hun er 10 måneder gammel, hva forventer du egentlig? Hun har ikke noe forhold til det som ligger på tallerkenen annet enn at det kan tas på, puttes i munnen og kastes på gulvet og så skal hun liksom få servert bare grønnsaker som STRAFF fordi hun ikke har spist grønnsaker til noen måltider?? Høres ut som dere trenger litt foreldreveiledning og å lære om hvordan spedbarn fungerer, og hvordan skape matglede for dette var ganske hårreisende greier. Anonymkode: 97dd7...beb 12
Patriotpaula Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Kan jo tenkes at det kan være en periode og at det vil gå over? Tenker uansett at det er bra at hun spiser NOE, selv om det ikke er grønnsakene du ønsker at hun skulle ha spist. Linseburger er jo heller ikke noe ugunstig alternativ. Siste innspill, det er ikke alltid du kanskje har lyst på feks salat? En mandag har du sååå lyst på det, onsdag har du kanskje ikke så lyst på det? Vil tro det går litt opp og ned for de små også
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Slikt går i perioder. Ikke begynn med noe tvangsopplegg, for da ber man om at barn utvikler spisevegring. Ikke ha fokus på det i matsituasjon i det hele tatt. Middag skal være en hyggelig familiesammenkomst og hva eller hvordan barnet spiser må ikke diskuteres eller presses på. Fortsett å server maten som vanlig, og så vil det nok gå seg til. Hun tar gjerne litt på grønnsakene og da får hun smakene litt i seg likevel, og etterhvert vil hun nok spise dem igjen. Barn skal jo ikke spise bare grønnsaker, så det er en særdeles dårlig idè å tilby bare det til middag. Anonymkode: 32d30...6d2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Linseburger? Hva f...? Anonymkode: 3f6f7...6e0 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Skjønner det var lurt å spørre her, jeg er visst veldig streng... men hva skal jeg gjøre da når hun har spist opp "det gode" og ikke vil ha grønnsakene? Da får hun ikke i seg nok mat tenker jeg, men er det da riktig å gi henne mer av "det gode" som hun har spist opp? I mitt hode er det oppskriften på hvordan barn blir kresne, men så er jeg kanskje for streng😬 Anonymkode: 551ab...01d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner det var lurt å spørre her, jeg er visst veldig streng... men hva skal jeg gjøre da når hun har spist opp "det gode" og ikke vil ha grønnsakene? Da får hun ikke i seg nok mat tenker jeg, men er det da riktig å gi henne mer av "det gode" som hun har spist opp? I mitt hode er det oppskriften på hvordan barn blir kresne, men så er jeg kanskje for streng😬 Anonymkode: 551ab...01d Da får du amme mer. Anonymkode: 18f05...b11 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får du amme mer. Anonymkode: 18f05...b11 Dette tenker jeg også. Anbefalingen er å fullamme frem til 1 år, og fortsatt la amming stå for hoveddelen av næringsinntaket frem til 2 år. Anonymkode: 7c83d...4c9 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Min driver også sånn og jeg tenker vel at det er litt sånn man bare må bli vant med, kan ikke forvente alt alt som blir servert går ned. Det er jo fortsatt mye teksturer og spise teknikk å bli vant med. Jeg har noen nødløsninger som jeg bruker når alt går i gulvet, for det hender jo det og, og de spiser jo fortsatt såpass ofte at jeg ikke er så veldig bekymret for at de går sultne. Tror bare det viktigste er å ikke stresse med måltidene, hvis hun bare vil ha linseburger så er det helt fint det. Hvis hvert måltid blir stress for å få inn optimalt med næringsstoffer så har du veldig mange år foran deg med kamp. Anonymkode: a131d...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette tenker jeg også. Anbefalingen er å fullamme frem til 1 år, og fortsatt la amming stå for hoveddelen av næringsinntaket frem til 2 år. Anonymkode: 7c83d...4c9 Nei, det stemmer ikke. Anonymkode: 18f05...b11 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 Mitt råd er å la barnet spise det de vil på tallerken. Det går opp og ned hva de foretrekker. Vi har i hvertfall hatt stor suksess med å la barnet bestemme selv - uten krav og konsekvenser. Det er jo du som bestemmer hva som skal ligge på tallerkenen. Anonymkode: e5e73...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette tenker jeg også. Anbefalingen er å fullamme frem til 1 år, og fortsatt la amming stå for hoveddelen av næringsinntaket frem til 2 år. Anonymkode: 7c83d...4c9 Nei, fullamming til 4-6 mnd, morsmelk eller mme skal være hovednæringen frem til 1 år. Ikke 2 år, da trenger de langt mer enn det morsmelk og mme kan gi. Da er dette mer supplerende. Anonymkode: 9c447...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 TS, ja du er for streng. Barnet er 10 måneder. Server mat slik dere pleier, hun bestemmer selv hva og hvor mye av det hun spiser. Du skal ikke bare servere grønnsaker til et måltid for at hun skal spise det. Det er helt normalt at så små barn plukker slik og spiser det de har mest lyst på og det er en naturlig del av utforskningen. Anonymkode: 9c447...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min driver også sånn og jeg tenker vel at det er litt sånn man bare må bli vant med, kan ikke forvente alt alt som blir servert går ned. Det er jo fortsatt mye teksturer og spise teknikk å bli vant med. Jeg har noen nødløsninger som jeg bruker når alt går i gulvet, for det hender jo det og, og de spiser jo fortsatt såpass ofte at jeg ikke er så veldig bekymret for at de går sultne. Tror bare det viktigste er å ikke stresse med måltidene, hvis hun bare vil ha linseburger så er det helt fint det. Hvis hvert måltid blir stress for å få inn optimalt med næringsstoffer så har du veldig mange år foran deg med kamp. Anonymkode: a131d...7d4 Viktig å påpeke at dette også er skadelig for barnet. Det er faktisk en hel del barn som til slutt ender med å spy for eksempel fordi de blir så ekstremt stresset bare matsituasjonen nærmer seg fordi foreldrene presser på og presser på. Og de foreldrene mener nok ikke å skade barna sine, men det handler om mangel på kunnskap. Anonymkode: 32d30...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Takk for råd alle sammen, jeg er glad jeg spurte❤ Da fortsetter jeg som før, og er bare ekstra bevisst på å gjøre tallerkenen sunn uansett hva hun velger. Men fortsatt usikker på om jeg skal gi henne mer av det hun spiser opp? Ofte spiser hun det opp, lar grønnsakene være igjen og heller peker masse på det hun vil ha på vår tallerken (siden vi da fortsatt har igjen det hun liker)😅 Anonymkode: 551ab...01d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for råd alle sammen, jeg er glad jeg spurte❤ Da fortsetter jeg som før, og er bare ekstra bevisst på å gjøre tallerkenen sunn uansett hva hun velger. Men fortsatt usikker på om jeg skal gi henne mer av det hun spiser opp? Ofte spiser hun det opp, lar grønnsakene være igjen og heller peker masse på det hun vil ha på vår tallerken (siden vi da fortsatt har igjen det hun liker)😅 Anonymkode: 551ab...01d Ja la hun spise det hun vil av det dere har. Kan være strengere når hun er større å skjønner mere 😊 Anonymkode: 21174...282
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for råd alle sammen, jeg er glad jeg spurte❤ Da fortsetter jeg som før, og er bare ekstra bevisst på å gjøre tallerkenen sunn uansett hva hun velger. Men fortsatt usikker på om jeg skal gi henne mer av det hun spiser opp? Ofte spiser hun det opp, lar grønnsakene være igjen og heller peker masse på det hun vil ha på vår tallerken (siden vi da fortsatt har igjen det hun liker)😅 Anonymkode: 551ab...01d Jeg ville absolutt gitt henne mer☺️ Anonymkode: 9c93d...bde
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 smashe de inn i middagene Anonymkode: a7f7e...a21 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 Har dere prøvd å gjøre grønnsakene mer appetittelige? Bake dem i ovnen, koke, lage mos for eksempel? Ikke nekt jenta mat og ikke lag masse stress og styr over at hun ikke spiser opp alt, det gjør bare vondt verre. Anonymkode: 2ac2b...6d3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 Jeg serverte alltid blomkål/brokkoli (med smør) før kjøttet/fisken kom på tallerken. Ellers spiste han ikke noe annet enn kjøtt. Dette var vel fra ca 10mnd vil jeg tro. I dag (5 år) spiser han alt.. og alltid grønnsakene☺ Anonymkode: f400e...9b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå