AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Jeg vil ikke samtykke til at min stefar skal sitte i uskifte når min mor dør (vi antar hun dør først på grunn av alvorlig sykdom), så nå sier min mor at de skal lage en ektepakt hvor han får boligen. Er det lov? Får han hele boligen da? Hva med arv og sånn da? Kan han gjøre som han vil med boligen, selge osv? Synes jussen rundt dette var vanskelig å forstå så håper noen her kan svare Anonymkode: de0d8...f3e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Hvis hun ikke sitter i uskiftet bo, noe jeg ikke regner med, så står hun fritt til å sette opp en ektepakt hvor mannen har særeie på huset. Han må da formelt også eie huset alene, og det kan hun fint gjøre hvis hun har lyst. Anonymkode: 7f4e2...426 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Hun kan selvsagt gjøre som hun vil med huset sitt. Og han kan gjøre som han vil med huset når/hvis han arver det. Dere arver henne, men ikke mer enn pliktdelsarven nødvendigvis. Anonymkode: aafc6...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Så det så enkelt som det høres ut som? Skrive under med to vitner, innsending til tinglysning også vipps har jeg mista arven? Anonymkode: de0d8...f3e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det så enkelt som det høres ut som? Skrive under med to vitner, innsending til tinglysning også vipps har jeg mista arven? Anonymkode: de0d8...f3e Det er ikke arv før eieren er død. Så lenge eieren er i livet kan vedkommende gjør hva h*n vil - gi bort huset eller selge huset og bruke opp penger på fjas. Anonymkode: 6849d...39a 10
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Det er ikke arven din da din mor lever. Da er det huset hennes. Din arv er det som måtte finnes av verdier, den dagen hun dør. Har stefar vært med å betalt for huset? Anonymkode: 7db35...082 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det så enkelt som det høres ut som? Skrive under med to vitner, innsending til tinglysning også vipps har jeg mista arven? Anonymkode: de0d8...f3e Det er jo ikke arv så lenge hun er i live Anonymkode: 11b4c...4a5 5
Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Hva er dette for en holdning TS? Du har ikke arvet en eneste ting før din mor er død. Frem til det skjer er det din mor sin eiendom som hun gjør hva hun vil med. Du kan jo være litt imøtekommende og be din mor forklare deg hvorfor dette med uskifte er viktig for henne. Hun er vel glad i mannen og ønsker at han skal få bo i det som også er hans hjem. Når du sier nei til uskifte betyr det at du tvinger han ut. Det kan du selvsagt ha gode grunner til, men da må jo din mor treffe tiltak for å forhindre det og dermed ingen arv på deg.
Brunello Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hun kan selvsagt gjøre som hun vil med huset sitt. Og han kan gjøre som han vil med huset når/hvis han arver det. Dere arver henne, men ikke mer enn pliktdelsarven nødvendigvis. Anonymkode: aafc6...8ad Dette blir feil. Han kan ikke arve huset. Han må få det mens hun lever. Og det må lages ektepakt. 2
Brunello Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så det så enkelt som det høres ut som? Skrive under med to vitner, innsending til tinglysning også vipps har jeg mista arven? Anonymkode: de0d8...f3e Både ja og nei. Det må være en reell disposisjon mens moren din er i live. Det er risiko ved slike arrangementer. I det disposisjonen er utført, vil den andre kunne kreve huset ved skilsmisse. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 Får jo vesentlig mindre arv hvis huset ikke er inkludert. Pengene ligger jo i huset. Kanskje jeg skal samtykke til uskifte? For da for da vet jeg jo at halve huset blir mitt tilslutt... Anonymkode: de0d8...f3e
Brunello Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Får jo vesentlig mindre arv hvis huset ikke er inkludert. Pengene ligger jo i huset. Kanskje jeg skal samtykke til uskifte? For da for da vet jeg jo at halve huset blir mitt tilslutt... Anonymkode: de0d8...f3e Det er lurt å samtykke til uskifte. Jeg tror flere og flere kommer til å "brenne seg på" nektelse av uskifte, ved at det faktisk ikke blir noe arv. Det mange ikke tenker på et er man er i en "forhandlingsposisjon". Dersom din forelders nye partner ikke har livsarvinger, vil samtykke til uskifte kunne "byttes bort" mot å arve alt til slutt. Dersom partneren har livsarvinger, vil man kunne få inn i avtalen (testamentet) at uskifte forutsetter at det ikke gis større gaver m.m. til lengstlevendes arvinger og at skifte skal gjennomføres dersom X hendelser inntreffer. 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil ikke samtykke til at min stefar skal sitte i uskifte når min mor dør (vi antar hun dør først på grunn av alvorlig sykdom), så nå sier min mor at de skal lage en ektepakt hvor han får boligen. Er det lov? Får han hele boligen da? Hva med arv og sånn da? Kan han gjøre som han vil med boligen, selge osv? Synes jussen rundt dette var vanskelig å forstå så håper noen her kan svare Anonymkode: de0d8...f3e Hun kan ikke bare gi det bort/selge billig hvis det blir ansett som en dødsdisposisjon, da kan det være ugyldig. https://www.help.no/fagomrader/arv/grensen-mellom-livs-og-dodsdisposisjoner-kan-vaere-vanskelig-a-se/ Hvis gaven ble gitt sent i livet og sent i ekteskapet og bare er gitt med fars død for øye, kan gaven bli omstøtt, altså gjort ugyldig. Virkningen av omstøtelse er at fars andel av boligen går tilbake til far/hans dødsbo, og at verdien deles mellom kona og arvingene. Anonymkode: 4845e...355
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Jepp, hvis hun er alvorlig syk kan det bli sett på som en dødsdisposisjon. Anonymkode: 568a1...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 Mine foreldre er gift og far har ektepakt på huset, hva skjer om han dør før mor Anonymkode: 116b4...e29
CAPS LOCK Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mine foreldre er gift og far har ektepakt på huset, hva skjer om han dør før mor Anonymkode: 116b4...e29 Det beror på hva som er bestemt i ektepakten. Det kan stå i ektepakten at særeie blir felleseie ved død. Da har ektefellen rett til uskifte med huset (med mindre avdøde har særkullsbarn). Det kan alternativt stå i ektepakten at gjenlevende ektefelle skal ha rett til å sitte i uskiftet bo med særeiemidlene til den som dør først. Det tredje alternativet er at særeiemidlene skal forbli særeie, og at ektefellen ikke gis rett til å sitte i uskifte med særeiemidlene. Da kan arvingene kreve at særeiemidlene blir skiftet når han dør, men de kan også velge å samtykke i at enka får sitte i uskifte med avdødes særeiemidler.
regine Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 Men kjære vene, TS, hvorfor tar du ikke kontakt med advokat? De svarene du får her inne har du ingen garanti for at er riktige. Du vet ingenting om kompetansen på feltet hos de som svarer. Tar du det med en jurist så får du vite hva som gjelder og ikke bare hva kreti og pleti på KåGe tror……
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå