Gå til innhold

Vurderer å melde meg som besøksvenn, men hvordan fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å melde meg opp som besøksvenn hos røde kors. Det virker som det er et kurs og hele pakka. Jeg er ikke den mest sosiale personen og sliter med sosial angst, men jeg skal klare å være med noen som setter pris på det 1-2 timer i uka.

Jeg er ufør grunnet psykiske problemer som angst, og har mye fritid jeg ønsker å bruke på å hjelpe noen som trenger det.

Er det noen som har erfaring med å være besøksvenn? Får man et menneske som passer til en selv, eller er det helt tilfeldig hvem man får?

Anonymkode: b8d98...4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig så tenker jeg du kanskje ikke er den rette for å være besøksvenn?

Ikke fordi du er ufør, men fordi du er ufør av årsaker som de som trenger besøksvenn ofte har selv.

Lettere angst/depresjon er jo ikke noe problem, men ufør av psykiske lidelser er jo ganske tungt.

Spørs litt hvor du er i livet nå :) 

Anonymkode: 5d8c1...f72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke fordi du er ufør, men fordi du er ufør av årsaker som de som trenger besøksvenn ofte har selv.

Lettere angst/depresjon er jo ikke noe problem, men ufør av psykiske lidelser er jo ganske tungt.

Hun skrev ikke psykiske lidelser, kun psykiske problemer som angst. 

Å jobbe som frivillig er bra, du gir en hjelpende hånd, uten å forvente noe tilbake. 

Trådstarter får gjerne prøve det, hvis hun ikke liker det så kan hun bare melde seg av etter å ha prøvd det. 

Det kan hjelpe både trådstarter psykisk og personen hun besøker å få mer sosial kontakt, vinn vinn for begge👍🏼 

Anonymkode: f3992...093

Skrevet

Jeg er besøksvenn for Røde Kors, og kan gi deg litt mer informasjon :)

I starten er det flere kurs (tror det er tre kvelder), hvor du får veldig god opplæring som gjør deg bedre rustet for å være besøksvenn. Du velger hvilken type besøksvenn du ønsker å være (nabokafe, sykehjem, hjemmebesøk), og får også mulighet til å ønske deg alder på den du skal besøke. Det er også en samtale hvor du beskriver dine interesser, og hva du liker å gjøre (kafé/kino/gå tur osv.). Deretter blir du matchet med en person som Røde Kors tror du vil passe godt sammen med. Jeg er besøksvenn for en dame på 87 år. Trives veldig godt med det, og ser absolutt ingen grunn til at noen med angst ikke skulle klare det. Det innebærer å besøke venne, drikke kaffe og lytte til hennes historier. Det eneste du må tenke på er at dette er noe du skal ønske å drive med i lengre tid. Jeg har hatt min besøksvenn i to år, og jeg vet hun hadde blitt veldig lei seg hvis jeg skulle ha trukket meg fra vervet nå. 

Anonymkode: d8bb8...53c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt derfor jeg tenker å høre hva det innebærer også, fordi jeg sliter sosialt. Hvis jeg kunne velge person så hadde det vært greit. Å sitte hos en eldre mann eller dame og bare lytte i et par timer i uka hadde gått helt greit. Samme med å gå tur med dette eldre mennesket.

Men om jeg sitter der med et menneske som forventer lange samtaler der jeg er et stort bidrag så hadde det ikke fungert så greit, med mindre det er om temaer jeg faktisk kan noe om.

Jeg er bare 23 år. Har vært ufør ett år, og uten noe å gå til i nesten to. Jeg føler meg veldig nytteløs, og har lyst til å bidra for noen som virkelig trenger det. Prøver å finne en hund jeg kan passe og sånt, men det er ikke så stor etterspørsel egentlig. Vil bare være der for noen.

Drømmesituasjonen hadde vært å finne et menneske jeg kan være med, som trenger hjelp med det ene og det andre, der jeg kan ta plass som hjelper. Hagearbeid, handling.... Der jeg kan forholde meg til en person. Jeg vet det er mange ensomme eldre som trenger en sånn hjelp.

Skrevet

Jeg er besøksvenn for Røde Kors, og kan gi deg litt mer informasjon :)

I starten er det flere kurs (tror det er tre kvelder), hvor du får veldig god opplæring som gjør deg bedre rustet for å være besøksvenn. Du velger hvilken type besøksvenn du ønsker å være (nabokafe, sykehjem, hjemmebesøk), og får også mulighet til å ønske deg alder på den du skal besøke. Det er også en samtale hvor du beskriver dine interesser, og hva du liker å gjøre (kafé/kino/gå tur osv.). Deretter blir du matchet med en person som Røde Kors tror du vil passe godt sammen med. Jeg er besøksvenn for en dame på 87 år. Trives veldig godt med det, og ser absolutt ingen grunn til at noen med angst ikke skulle klare det. Det innebærer å besøke venne, drikke kaffe og lytte til hennes historier. Det eneste du må tenke på er at dette er noe du skal ønske å drive med i lengre tid. Jeg har hatt min besøksvenn i to år, og jeg vet hun hadde blitt veldig lei seg hvis jeg skulle ha trukket meg fra vervet nå. 

Det høres veldig koselig ut😊 Hvordan er kursene? Er det mange mennesker med på kursene, og må man «gjøre» mye? Eller er det bare lytting?

Skrevet

Det høres veldig koselig ut😊 Hvordan er kursene? Er det mange mennesker med på kursene, og må man «gjøre» mye? Eller er det bare lytting?

Ja, det er veldig hyggelig altså. Og det gir mye tilbake. Godt å føle at man betyr noe for et annet menneske.

Jeg var på kurs lenge før korona, så kan bare fortelle om hvordan opplegget var da. Den første kurskvelden er det generell introduksjon om Røde Kors. Her var det mange mennesker (tipper rundt 150). Måtte ikke gjøre noen ting. Vi ble bedt om å diskutere noen problemstillinger rundt bordet, men det er absolutt ingen som tvinger deg til å si noe. 

Deretter var jeg på to kurs i mindre grupper. Vil tro vi var rundt 20-30 stk. Det ene kurset var i psykososial førstehjelp, og det andre var omsorg. Handlet mye om hvordan møte mennesker i krise, og hvordan være en god samtalepartner (altså en god lytter). Også her ble det stilt spørsmål til kursdeltagerne, men det er frivillig å svare. 

Siste kurset handlet om besøkstjenesten. 

Generelt har kursene mye fokus på hvordan man representerer Røde Kors, hvilke situasjoner man kan komme oppi, og hvordan man skal håndtere det. Det var veldig spennende og nyttige kurs. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...