Gå til innhold

Malte mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke kvern, men har så lyst å lage kake med mandelbunn til helgen. Ferdig malte mandler i butikken har jeg enda ikke funnet...

Noen tips?

Eller...hva koster egentlig en kvern? (sånn sak man skrur fast i kjøkkenbenken og sveiver manuellt :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kvern er ikke så dyrt, men har du foodprosessor funker det også fint. Eller hakker til stavmikseren.

Skrevet

Bruker foodprosessor jeg også :) Supert!

Skrevet

Om du ikke vil investere i noen elektrisk maskin kan du legge mandlene i to brødposer (for at det ikke skal sprute!) og banke i vei - gjerne med en tresleiv e.l

Funker fint! Jo mere du slår jo mere knust blir det... ;)

Skrevet

Mandelkvern er å foretrekke framfor food processor. Ved bruk av fp frigjøres endel oljer fra mandlene, slik at resultatet lett blir kladdete. Malte mandler fra kvern blir lettere og mer melaktig. Kverna koster ikke mye, kanskje 15o kroner.

Gjest gjesten
Skrevet
Mandelkvern er å foretrekke framfor food processor. Ved bruk av fp frigjøres endel oljer fra mandlene, slik at resultatet lett blir kladdete. Malte mandler fra kvern blir lettere og mer melaktig. Kverna koster ikke mye, kanskje 15o kroner.

Enig.

Ikke koster kvernen mye, ikke tar det lang tid å kverne mandlene fra en pose på vanlig størrelse og resultatet blir som du sier bedre.

Skrevet

Ikke lang tid? Tuller dere????!??!? :overrasket:

Jeg har kvernet mandler til en hel kransekake for hånd en gang, og gjør det ALDRI igjen. Men hver sin lyst ;)

Gjest gjesten
Skrevet
Ikke lang tid? Tuller dere????!??!?  :overrasket:

Jeg har kvernet mandler til en hel kransekake for hånd en gang, og gjør det ALDRI igjen. Men hver sin lyst ;)

Mener at jeg kvernet meg igjennom en pose på maks. fem minutter sist. For kransekake, kakebunner osv er en gang i kvernen nok. Når det nærmer seg jul setter jeg meg ned med mandelhaugen, kanskje en drink/noe sterkvin og musikk på radioen. Tiden flyr.

Jeg jobber mye i det daglige, så det å lage mat for meg er en avstressende aktivitet. Det gjør ikke så mye om det tar litt tid. Kanskje derfor jeg bruker en manuell kjøttkvern også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...