AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #61 Del Skrevet 5. februar 2021 Hunder er som oss mennesker. Noen dør av naturlig alderdom, og sovner stille inn, mens andre må avlives pga smerter og sykdom. (Ikke at mennesker må avlives, altså😅) Anonymkode: fdaed...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #62 Del Skrevet 5. februar 2021 Noen (mange) moderne mennesker lever så ekstremt langt fra naturen, der både sykdom og død skjer brutalt og hele tiden. Vi har fjernet oss fullstendig fra den virkeligheten til den grad at kjøtt bare er vakuumpakket protein på butikken og alt skal handle om "verdighet". Det er ingen, dyr eller mennesker, som går ut av livet uten noen form for lidelse! Verdighet handler ikke om å skåne oss, men om aksept! Man er bra skjermet om man tenker at det er verre å skyte hunden sin for å hindre mer lidelse eller slippe å stresse den med veterinærbesøk/hvis det er akutt (si at hunden din ble angrepet av et vilt dyr, skal du gjøre kort prosess eller la hunden lide til du er hos vet/vet kommer til deg?) - enn å spise gris, kylling eller annet kjøtt fra butikk. Har man litt omløp og forståelse for grunnleggende livskretsløp så foretrekker man viltkjøtt og/eller lokalprodusenter og vet at dyr og mennesker lider og dør, og at ens første jobb som medmenneske og del av naturen er å forhindre lidelse der man kan, ikke å skåne seg selv for å se eller oppleve noe som potensielt minner en om at alt har en slutt, brutal eller ei. Ganske hovent å mene at 1 type momentan død er bedre/verre enn en annen, hvem bestemmer dette? Etisk sett er det ingenting feil med å ta ansvar for eget dyrs død - det eneste som gjør at noen rynker på nesen over disse tingene er deres egen oppfattelse av god og dårlig smak, og det er rett og slett basert på hvor fjernt man lever fra liv og død i det daglige. Anonymkode: 04d82...0e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xinnia Skrevet 5. februar 2021 #63 Del Skrevet 5. februar 2021 Huldra-78 skrev (3 timer siden): Som den dør av litt etter litt... Hva slags form for avlivning er dette? Dyrlegen setter en beroligende sprøyte, sånn at dyret sovner, SÅ settes det narkose rett i hjertet, og det er over... Synes også at man bør få gjort dette hjeme, dersom dyret blir veldig stresset i bil og hos dyrlegen. De fleste dyrleger tilbyr avlivning hjemme, mot tillegg i pris. Ikke alltid det går så smooth hos dyrlegen. En må følge med å kreve at hunden får nok narkose før dødssprøyta settes, har jeg erfart dessverre. Har opplevd hunden som skriker i dødsangst etter den siste sprøya er satt. Det er bare fryktelig fryktelig grusomt, det føles som evigheter før den endelig sovner for godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 5. februar 2021 #64 Del Skrevet 5. februar 2021 Jeg har avlivd to hunder. Begge ganger har veterinæren kommet hjem til meg. Koster litt mer, men absolutt verdt det. Hundene mine har sleiket på en boks leverpostei mens bedøvelsen settes. Så har veterinæren gått ut, mens vi har ligger i sofaen sammen til de har sovnet. Ekstremt viktig at det siste hundene mine opplever er trygghet og ro. Det er aldri hyggelig å måtte ta farvel med sin beste venn, men dette er den beste måten jeg kan tenke meg å gjøre det på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #65 Del Skrevet 5. februar 2021 3 hours ago, Vinterjenta said: Jeg har forvrengte syn? Du som forsvarer å SKYTE hunden din. Hvorfor er nå dette så absurd? Ser du mener at selv den beste skytter kan bomme - med den logikken, kan nok selv den beste vetrinæren blande feil dose i sprøyta. Dø via sprøyte satt av en fremmed person, eller dø momentant når man er sammen med trygge mennesker og gjør det man liker best? Jeg synes sistnevnte er mest humant, og det er ikke grunnet manglende medfølelse for dyr, stikk motsatt. Bare fordi det er noe vi har gjort i mange år, og det er gammeldags, så betyr det ikke at det er feil. Anonymkode: 6f54e...f1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #66 Del Skrevet 5. februar 2021 Wilma89 skrev (2 minutter siden): Jeg har avlivd to hunder. Begge ganger har veterinæren kommet hjem til meg. Koster litt mer, men absolutt verdt det. Hundene mine har sleiket på en boks leverpostei mens bedøvelsen settes. Så har veterinæren gått ut, mens vi har ligger i sofaen sammen til de har sovnet. Ekstremt viktig at det siste hundene mine opplever er trygghet og ro. Det er aldri hyggelig å måtte ta farvel med sin beste venn, men dette er den beste måten jeg kan tenke meg å gjøre det på. Selv om man koser med de aldri så mye, så vil dyr få en stressrespons av bedøvelsen når den inntrer. Det er veldig bra at de blir vist omsorg i en slik situasjon, men det hindrer ikke den naturlige responsen dessverre. Anonymkode: 029bf...c28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #67 Del Skrevet 5. februar 2021 Jeg avliver litt her og der.. Forskjellige dyr. Anonymkode: fffdd...cfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 5. februar 2021 #68 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Selv om man koser med de aldri så mye, så vil dyr få en stressrespons av bedøvelsen når den inntrer. Det er veldig bra at de blir vist omsorg i en slik situasjon, men det hindrer ikke den naturlige responsen dessverre. Anonymkode: 029bf...c28 Den første fikk ikke det. Tror ikke han oppdaget at den ble satt en gang. Sovnet omtrent med nesa i leverpostein. Den andre kavet dessverre litt før hun sovnet. Det var veldig vondt å se på. Kan skjønne at feks jegere osv velger å gjøre det selv. Anser det som vel så humant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 5. februar 2021 #69 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er slik man avliver dyr. Kuer, griser osv. Slaktehanske med kule i panna, eller stempel som slår inn kraniet. På sauer gjør de ulla våt før de setter strøm på de. Mest humane og effektive metode. Det er skjebnen til nesten alle husdyr i Norge. Hvorfor skal det være forskjell på bikkjer fra andre husdyr? Mindre humant med sprøyte på sykehus. Ei kule i bakhodet eller panna så er det slutt på sekundet. Det er mer humant at det er den som har opparbeidet et forhold til dyret som gjør det slutt. Ikke en massedrapsmann på en dyreklinikk. Det er en tung oppgave som setter ting i perspektiv. Anonymkode: 1dbdb...921 Jeg er imot slakting av andre dyr også. Jeg er vegansk så langt det lar seg gjøre. Behandlingen av griser og kyllinger i dette landet er dyreplageri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 5. februar 2021 #70 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Personlig, så ville jeg foretrukket et velrettet nakkeskudd på meg selv når den tiden kommer, enn å kjenne at det svinner hen uten noen mulighet for å påvirke det som kommer. Å dø på et hjem i Sveits virker mer verdig utad, da. Anonymkode: 029bf...c28 Jaha, skal vi skåne landets eldre med et nakkeskudd? Det kalles umenneskelig avlivning, og vitner også om den mangelen på respekt man har ovenfor dyr når man gir de en slik behandling. Og nei, jeg ønsker ikke jegerprøven. Jeg har ikke nor ønske om å jakte på dyr eller bevitne avlivningsmetoder som nakkeskudd. Hvorfor i alle dager skal jeg det? Se den brutale virkeligheten? Hvilken hensikt har det? Skjerpings. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #71 Del Skrevet 5. februar 2021 Vinterjenta skrev (2 minutter siden): Jaha, skal vi skåne landets eldre med et nakkeskudd? Det kalles umenneskelig avlivning, og vitner også om den mangelen på respekt man har ovenfor dyr når man gir de en slik behandling. Og nei, jeg ønsker ikke jegerprøven. Jeg har ikke nor ønske om å jakte på dyr eller bevitne avlivningsmetoder som nakkeskudd. Hvorfor i alle dager skal jeg det? Se den brutale virkeligheten? Hvilken hensikt har det? Skjerpings. Jeg nevnte vel lite om andre enn meg selv, og det jeg ville foretrekke? Det bør være opp til hver enkelt av oss. Anonymkode: 029bf...c28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #72 Del Skrevet 5. februar 2021 Apis skrev (3 timer siden): Følelser lagt til side, hva er det konkret som taler mot avlivning med skytevåpen? Og hva er det som er så mye mer humant med sprøyter for dyret? Vinterjenta skrev (12 minutter siden): Jeg er imot slakting av andre dyr også. Jeg er vegansk så langt det lar seg gjøre. Behandlingen av griser og kyllinger i dette landet er dyreplageri. Vinterjenta skrev (5 minutter siden): Jaha, skal vi skåne landets eldre med et nakkeskudd? Det kalles umenneskelig avlivning, og vitner også om den mangelen på respekt man har ovenfor dyr når man gir de en slik behandling. Og nei, jeg ønsker ikke jegerprøven. Jeg har ikke nor ønske om å jakte på dyr eller bevitne avlivningsmetoder som nakkeskudd. Hvorfor i alle dager skal jeg det? Se den brutale virkeligheten? Hvilken hensikt har det? Skjerpings. Jeg er spent på hva slags svar du gir til den øverste her. Anonymkode: 978d7...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #73 Del Skrevet 5. februar 2021 Vinterjenta skrev (7 minutter siden): Og nei, jeg ønsker ikke jegerprøven. Jeg har ikke nor ønske om å jakte på dyr eller bevitne avlivningsmetoder som nakkeskudd. Hvorfor i alle dager skal jeg det? Se den brutale virkeligheten? Hvilken hensikt har det? Jegerprøven gir et bredere perspektiv. Man trenger ikke å ta livet av dyr, eller eie våpen selv om en har tatt jegerprøven. Anonymkode: 029bf...c28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #74 Del Skrevet 5. februar 2021 For jakthunder er det vanlig at eier avliver hunden selv. Ofte i "terrenget" hvor det siste hunden opplever er instinktene sine, som er "meningen med livet" for disse hundene. Selvfølgelig er det en tøff opplevelse for eierne, men en skylder hunden såpass at han er sammen med en eier som som har kjent ham hele livet, og i en situasjon som den elsker. Skjønner jo det kan være noe annet for hunder som bare lever for eiernes forlystelse, da det blir en annen type forhold. Anonymkode: d1eaf...33d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #75 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er dette jeg "håper" skjer med hunden min. Tenk å bare sovne rolig inn i kurven i løpet av natten istedet for å gradvis bli verre av sykdommer og alderdom og at man må se sin beste venn bli stresset for så å trekke sitt siste pust hos veterinæren. Det må ha vært forferdelig dette også, spesielt når dere ikke så det komme. Det er grusomt uansett hvordan kjæledyret dør, men at man kan tenke tilbake at den ikke led, og sovnet inn i søvne i kjente omgivelser hadde gjort det bedre her tror jeg. Hunden min er 15 nå, og det er ikke tvil om at jeg kommer til å velge å få veterinær hjem når den dagen kommer (forhåpentligvis veldig lenge til) Anonymkode: a5071...5f2 Det er sant når du sier det sånn. Vi slapp jo å se han lide av sykdommer osv. Men tapet av hunden er like vondt uansett hvordan måte man mister 😕 Men er jo selvfølgelig glad jeg slapp å se han ble pint/syk på noe vis samtidig. Men ja, det kommer som et STORT sjokk når man er helt uforberedt på det. Om jeg hadde visst det var den siste dagen jeg hadde med han så skulle jeg gjort den dagen til verdens beste 😢 Det verste er at jeg var ekstremt trøtt, dårlig og sliten akkurat den siste dagen han levde så derfor var det kun to kortere turer den dagen og ikke såå mye kos og oppmerksomhet som jeg ellers pleide å gi han 😭 Den muligheten får man om man vet man skal til dyrlegen dagen etter å avlive, men det hadde nok vært like jævlig det også, å vite at dette blir det siste vi gjør sammen 😢 Anonymkode: 1e287...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #76 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er sant når du sier det sånn. Vi slapp jo å se han lide av sykdommer osv. Men tapet av hunden er like vondt uansett hvordan måte man mister 😕 Men er jo selvfølgelig glad jeg slapp å se han ble pint/syk på noe vis samtidig. Men ja, det kommer som et STORT sjokk når man er helt uforberedt på det. Om jeg hadde visst det var den siste dagen jeg hadde med han så skulle jeg gjort den dagen til verdens beste 😢 Det verste er at jeg var ekstremt trøtt, dårlig og sliten akkurat den siste dagen han levde så derfor var det kun to kortere turer den dagen og ikke såå mye kos og oppmerksomhet som jeg ellers pleide å gi han 😭 Den muligheten får man om man vet man skal til dyrlegen dagen etter å avlive, men det hadde nok vært like jævlig det også, å vite at dette blir det siste vi gjør sammen 😢 Anonymkode: 1e287...bb5 Hmm Anonymkode: c58bb...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #77 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hmm Anonymkode: c58bb...4b6 Skulle da stå mer enn bare Hmm. For meg var det å avlive dyret mitt hos dyrlege en lettelse. Han hadde lidd i 6-7 mnd og gått på forskjellige smertestillende disse månedene med tett oppfølging fra dyrlege. Han kunne til slutt ikke gå mer og bet etter meg en gang da jeg tok på han pga smertene han hadde det var iallfall ikke noe gøy, han ville jo ikke bite meg stakkars for han var så glad i meg Skjønte etter den hendelsen at da var tiden inne. Smertestillende virket ikke mer til slutt heller og morfinen som var siste utvei gjorde han bare verre da han kun satt helt stille å sturet i flere timer etter han fikk det! Så for meg var det på en måte en lettelse da han fikk slippe, da visste jeg han ikke led mer. Var helt satt ut og utafor en hel uke etter riktignok og trodde aldri jeg kom til å bli meg selv igjen! Alt var så ensomt og tomt uten gutten min her mer Da jeg gikk på samme veiene jeg hadde gått turer med han før kom tårene og jeg «lette» etter han og var helt satt ut! Det ga seg etter 1-2 uker gradvis. Dette var et tungt valg, men absolutt det riktige valget. De sier at den dagen du IKKE ville bytta livet ditt med hunden din mer, da er tiden inne. Anonymkode: c58bb...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #78 Del Skrevet 5. februar 2021 Har ikke avlivet noen hund selv. Men har fått andre til å gjøre det med rifle. Pappa hadde en hund som ble avlivet av dyrelege hjemme. Den hunden pintes og måtte ha en ekstra dose før hun døde. Så det tar jeg ikke kjansen på. Bedre med et uvitent skudd i pæra. Har sett morfar gjøre det en gang og hunden viste ikke hva som skulle skje. Han gråt litt etterpå, så det er sikkert ikke alltid så kjekt å gjøre det på sin egen hund. Anonymkode: 35741...b5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #79 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vokste opp på gård, og begge hundene og katten min ble avlivet hjemme på gården av min far som er jeger, og det var helt greit fordi dyrene var syke og led. Jeg er ikke påvirket av det i det hele tatt, og var glad for at dyrene fikk lov å dø i kjente og trygge omgivelser. Anonymkode: 3781d...b68 Mine dyr ble også avlivet på den måten. Vokste opp på landet. Over på et sekund. De slapp lang tur til dyrlege, døde mens de spiste. ❤️ Anonymkode: 5ee0d...bc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #80 Del Skrevet 5. februar 2021 Har erfaring med hjemmeavlivning og avlivning på klinikk. For meg føles det bedre å gjøre det på klinikk, men for hunden som ble avlivet hjemme var det best å ikke dra inn. Jeg hadde problemer med å være på den delen av gårdsplassen hvor han ble avlivet en god stund etterpå, men det tror jeg har å gjøre med måten han måtte avlives på - tror ikke det at det skjedde hjemme var hovedproblemet. Blodårene var skrumpet inn, så han måtte stikkes rett i hjertet. Det opplevdes som veldig voldsomt å være vitne til. Anonymkode: b52a9...2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå