Gå til innhold

Forsøkt hjemme-avlivning? Og dør noen hunder på naturlig måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du setter dine egne behov og dine egne forvrengte tanker og bilder, over hunden din sine behov i så fall. Du tror sikkert det er rett ut fra en skrekkfilm eller noe, blod overalt og lidelse og sorg, du forbinder skyting av kjæledyr med noe grusomt og horribelt. Det er bare fordi det er uvant for deg, jegere gjør det hele tiden, og det er jegere som ser dyret med stor verdi og omsorg og omtanke. Det er jegere som vet hvordan man tar livet av et dyr uten noen form for stress eller lidelse.... Du har kanskje vokst opp i en by der alle drar hunden med til veterinæren for avlivning, men om du tenker på det, så er det ganske mye mer humant at hunden får ende sine dager hjemme på gården, sammen med menneskene hunden er tilknyttet, i kjære omgivelser, uten noe form for idé om at døden ventet. 

Anonymkode: d2dcb...c51

Er enig med deg.

Det er bare byfolk som betaler til veterinær for avliving av dyr men de stakkars vet ikke noe ....

Anonymkode: 350fa...b80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Selv den beste skytter kan bomme. Jeg blir fysisk kvalm av tanken på at noen i det hele tatt kan se for seg dette som et reelt alternativ. Når man har muligheten til å la dyret sovne inn, og dyrlegen kan til og med komme hjemme? Hvorfor i alle dager bruke et skytevåpen???

Fordi de ikke ser noen grunn til å betale 2000-3000 kr for å få en veterinær til å sette sprøyter på hunden, når man som jeger selv kan avlive den på et øyeblikk med et velplassert skudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Selv den beste skytter kan bomme. Jeg blir fysisk kvalm av tanken på at noen i det hele tatt kan se for seg dette som et reelt alternativ. Når man har muligheten til å la dyret sovne inn, og dyrlegen kan til og med komme hjemme? Hvorfor i alle dager bruke et skytevåpen???

Selv den beste veterinær kan stikke feil, og forlenge prosessen langt utover det vanlige..

Mennesker er feilbarlige, alle sammen! Men vi må alle gjøre så godt vi kan, innse våre begrensninger, og ha evnen til å vurdere hva som er det riktige utifra de forutsetningene vi har. 

Anonymkode: 029bf...c28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min hund døde av hjertestans som 14 år gammel. Han hadde ingen sykdommer på forhånd men han sov mye på slutten og var ikke like aktiv lenger. Vi undersøkte han hos dyrlegen og det var faktisk ingenting galt med han, regner med det var alderdommen som tok han. Forferdelig trist var det å finne han død i kurven sin om morgen uansett 😭

jeg tror det er like ille om man må avlive hunden med en sprøyte som å finne den dø men jeg vet jo ikke 😢

Anonymkode: 1e287...bb5

Det er dette jeg "håper" skjer med hunden min. Tenk å bare sovne rolig inn i kurven i løpet av natten istedet for å gradvis bli verre av sykdommer og alderdom og at man må se sin beste venn bli stresset for så å trekke sitt siste pust hos veterinæren. Det må ha vært forferdelig dette også, spesielt når dere ikke så det komme. Det er grusomt uansett hvordan kjæledyret dør, men at man kan tenke tilbake at den ikke led, og sovnet inn i søvne i kjente omgivelser hadde gjort det bedre her tror jeg.

Hunden min er 15 nå, og det er ikke tvil om at jeg kommer til å velge å få veterinær hjem når den dagen kommer (forhåpentligvis veldig lenge til)

Anonymkode: a5071...5f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (33 minutter siden):

.....wat?

Man skyter ikke kjæledyret i 2021!

Selvfølgelig gjør man det! Hvis en vil dyret vel.

Anonymkode: 16751...7a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterjenta skrev (5 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke kunnskap nok til å kunne uttale deg om emnet. Anbefaler deg et jegerprøve kurs i regi av Norges Jeger og fiskeforbund 😊 Men jeg kan gjerne opplyse deg her om hva som skjer; Du setter våpenet helt inn til hodet på dyret. Det dør momentant. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og avliving med skudd... Jeg har vært veldig tilhenger av dette for dyrets del tidligere, men synes fortsatt det er respektløst ovenfor dyret.

Det blir litt som å velge mellom en verdig død på et hjem i Sveits med alle kjære rundt eller et nakkeskudd når vedkommende ikke ser. Ikke for å sammenligne hunder med mennesker, men når et dyr er et familiemedlem og har vært det i tosifret antall år så er det noe i det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Får helt vondt inni meg av holdningene deres. 

Det er selvsagt helt OK å ikke like hverken den ene eller andre metoden, og jeg dømmer ingen som bruker veterinær til slikt. Jeg vil bare ikke utsette dyrene mine for det unødige stresset de opplever ved bruk av sprøyte, og da velger jeg en annen lovlig metode.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det som det er flere her som aldri faktisk har vært med hele veien når det kommer til avlivning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik man avliver dyr. Kuer, griser osv. Slaktehanske med kule i panna, eller stempel som slår inn kraniet. På sauer gjør de ulla våt før de setter strøm på de. Mest humane og effektive metode. Det er skjebnen til nesten alle husdyr i Norge. 

Hvorfor skal det være forskjell på bikkjer fra andre husdyr? Mindre humant med sprøyte på sykehus. Ei kule i bakhodet eller panna så er det slutt på sekundet. 

Det er mer humant at det er den som har opparbeidet et forhold til dyret som gjør det slutt. Ikke en massedrapsmann på en dyreklinikk. Det er en tung oppgave som setter ting i perspektiv. 

Anonymkode: 1dbdb...921

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og avliving med skudd... Jeg har vært veldig tilhenger av dette for dyrets del tidligere, men synes fortsatt det er respektløst ovenfor dyret.

Det blir litt som å velge mellom en verdig død på et hjem i Sveits med alle kjære rundt eller et nakkeskudd når vedkommende ikke ser. Ikke for å sammenligne hunder med mennesker, men når et dyr er et familiemedlem og har vært det i tosifret antall år så er det noe i det.

Personlig, så ville jeg foretrukket et velrettet nakkeskudd på meg selv når den tiden kommer, enn å kjenne at det svinner hen uten noen mulighet for å påvirke det som kommer. 

Å dø på et hjem i Sveits virker mer verdig utad, da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Vinterjenta said:

Barn får med seg slik uten å være tilstede. 

Jeg vokste opp på gård, og begge hundene og katten min ble avlivet hjemme på gården av min far som er jeger, og det var helt greit fordi dyrene var syke og led. Jeg er ikke påvirket av det i det hele tatt, og var glad for at dyrene fikk lov å dø i kjente og trygge omgivelser.

Anonymkode: 3781d...b68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en tung oppgave som setter ting i perspektiv. 

Anonymkode: 1dbdb...921

Det er det i aller høyeste grad, ja! Det er noe av det verste jeg utsetter meg selv for, men det er mitt ansvar å gjøre det så raskt og smertefritt som mulig for de dyrene jeg velger å anskaffe meg, når tiden er inne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vokste opp på gård, og begge hundene og katten min ble avlivet hjemme på gården av min far som er jeger, og det var helt greit fordi dyrene var syke og led. Jeg er ikke påvirket av det i det hele tatt, og var glad for at dyrene fikk lov å dø i kjente og trygge omgivelser.

Anonymkode: 3781d...b68

Jeg tror barn tar større skade av å skånes for alt mulig hele tiden, for før eller siden må de ut i verden på egenhånd. Og verden er brutal..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Million skrev (24 minutter siden):

Fordi de ikke ser noen grunn til å betale 2000-3000 kr for å få en veterinær til å sette sprøyter på hunden, når man som jeger selv kan avlive den på et øyeblikk med et velplassert skudd.

Personlig, så spiller ikke prisen noen rolle. Det går kun på hva som er minst stressende for dyret. 

Jeg bruker gjerne 30k på hofteoperasjon på en 14 år gammel katt, hvis den kan få muligheten til å leve godt en liten stund til. Flertallet ville nok heller valgt å betale for en sprøyte i stedet, i slike situasjoner.. 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En kan jo lure litt på kompetansenivået til dyrebeskyttelsen, hvis dette er nyheter for de.. 

For all del, dyrebeskyttelsen trenger vi! Men at dette er sjokkerende nyheter tilsier at de kanskje bør sette seg litt mer inn i det de driver med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren kan komme hjem til deg. 

Vet om en hund som døde hjemme, men den døde av organsvikt, fordi eieren ikke dro samme kvelden. Tror ikke det var en vond død for den nødvendigvis, men den var syk i lang tid før døden inntraff. Han som eide den var i etterkant veldig i tvil på om han burde ha tatt henne med til veterinær. 

Anonymkode: f972c...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (45 minutter siden):

Følelser lagt til side, hva er det konkret som taler mot avlivning med skytevåpen? Og hva er det som er så mye mer humant med sprøyter for dyret? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...