Gå til innhold

Bor du i Mo i Rana eller Førde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg skal ut i praksis og har valget mellom et år i Mo i Rana eller Førde. 

Er det noen som bor på disse stedene som ønsker å dele sine opplevelser om hvordan det er å bo der? 

Trenger sårt litt innputt på hvordan omgivelsene er på de to plassene!

Anonymkode: 9921b...119

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i Førde. Født og oppvokst her, synes det er en grei plass. Får tak i stort sett alt man trenger, fin natur, ikke for stort og "crowded".  

Regner en del, og det trekker ned.  

Trives godt her, men har hørt folk seier at det som tilflytter kan vere vanskelig å komme inn på lokalbefolkningen. 

Anonymkode: 8c61b...7a0

Skrevet

Er innflytter i Førde, har bodd her ca. 10 år. 

Som voksen og barnløs aner jeg ikke hvor/hvordan man får venner her. Jeg liker å være alene, så jeg synes ikke det gjør noe, men tror det er lett å bli ensom her hvis man ikke er veldig oppsøkende selv. Jeg har noen innflytterkollegaer som sier at de eneste de har klart å bli venner med er andre innflyttere. Folkene her er helt greie og normale, altså, jeg bare kommer meg ikke forbi bekjent-stadiet, alle har liksom nok av venner fra før. Men jeg tror ikke nødvendigvis det er verre enn på andre tettsteder i Norge. Også virker det som det er ganske mange innflyttere her etter hvert. Kanskje det er lettere hvis du er mer i studentalder, jeg var over 30 da jeg flytta. Bergen er ikke så langt unna heller, enkelt å ta en helgetur dit hvis man har venner/familie der. 

Som den over her skrev, så får man tak i alt man trenger, og alt er lett tilgjengelig på et lite område i sentrum. Men det er kanskje ikke så spennende utvalg. Det er nesten bare kjedebutikker og de samme varene overalt. Vanskelig å handle julegaver her. Flust av Rema 1000, men ingen Meny. Savner også plasser å ta med folk som kommer på besøk, det er ingen særlig fine spisesteder her f.eks., ingen naturlige møteplasser. Har ikke prøvd meg så mye på utelivet, men hotellet har store planer, og det var litt konserter og ting på gang før koronaen kom, det virker lovende. ,øæ

Har hørt det er fin natur her, men jeg skjønner ikke hvordan jeg kommer meg til den. Men det henger vel igjen sammen med at jeg ikke kjenner noen som kan vise meg. Synes generelt Førde føles litt innestengt, eller som ei slags grop i veien mellom Sunnmøre og Bergen. Det skal være en fjord her, men man merker ikke noe til den fordi alt liksom er bygd vekk fra den. Det er også mye asfalt og lite park, men det holder på å bedre seg. Det er biler overalt. "Alle" her er interessert i friluftsliv, men når det er snø, virker det som om alle bare går rundt i den samme skiløypa. Er ikke så mye snø her, da, det går mest i regn. 

Jeg ville nok ikke anbefalt noen å droppe alt og flytte til Førde sånn uten videre, men et år i praksis tror jeg går helt fint. 

Anonymkode: ab351...253

Skrevet

Mo har mye å by på om du er glad i friluftsliv. Trivelige folk. Minus er at det kan være skikkelig kaldt om vinteren og at luftkvaliteten kan være så som så. Det er vel ikke så mye utslipp fra jernverket lenger, men vinterstid ligger eksos og røyk fra vedfyring tett nok til at man merker det i pusten. 

Anonymkode: 11eab...f19

Skrevet

Bor i Førde og stortrives! Liten bygdeby, akkurat passe stor. Du kan gå fra sentrum til fjelltopper, her er treningssenter, klatresenter og mye andre aktiviteter🙌🏻 Bra utvalg i butikker også, minus er at det er lite kollektivtilbud.....men du klarer deg fint meg sykkel eller bare å gå👍🏻

Anonymkode: 08d5d...40e

Skrevet

Bor ikke i Førde, men har vært dere mye i forbindelse med jobben. Syns det er et kaldt, rått hull på vinteren. Sola er lenge borte i sentrum.

Men kort vei til natur, både fjord og fjell.

Anonymkode: ebd9b...d08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...