Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ny på aksjemarkedet og driver kun og snuser rundt på Nordnet for å ta til meg litt kunnskap. Så lurer jeg på hva dette kjøp/salg-greiene som er illustrert på bildet betyr helt konkret. Ser at det er selg-prisen som kommer opp som prisen jeg må betale per aksje for å kjøpe. Men hva står kjøp-prisen for? Og hva er det antallet på hver side står for?

kjøp.png

Anonymkode: 72575...9e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til enhver tid er det noen som vil selge og kjøpe de fleste aksjer.

Akkurat her er det 12 500 aksjer til salgs for 0,7235

Samtidig er det meste noen vil betale for dem 0,7200 (det finnes kjøpere til 48 277 aksjer, at dette står 2x tror jeg er en feil)

I det øyeblikket kjøpspris og salgspris møtes skjer det en handel og aksjene forsvinner fra denne oversikten.

Feks: Om du sier at jeg er villig til å betale 0.73kr per aksje og jeg vil ha 100 000 aksjer så vil du kjøpet opp alle aksjene på 0,7235 + 0,7275 + 0,7280 i tillegg til noen på 0,73 (de som ble lagt til salgs først til denn e prisen)

Dersom du har 100 000 aksjer å selge, men du ikke vil selge dem under 0,7280 blir disse lagt til på denne kolonnen og nytt tall tilgjengelig aksjer blir 124 900. Dersom ønsker å selge dem "samme hva du får for dem"  vil du selge 48277 til 0,72kr + 20 000 til 0,7190 + ...osv

Kursen på aksjen er siste gjennomførte handel. I dette tilfellet er det naturlig at den ligger et sted mellom kjøp og salg-prisene

Endret av ekkoet
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...