Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har adhd og får ikke gode karakterer selv om jeg jobber mye med stoffet, men har kapasitet til to studier. Bør jeg gjøre det? Hva er best av et studie med D-C i snitt og to studier med E-D i snitt? Jeg tenker karakterene uansett ikke vil imponere en arbeidsgiver

Anonymkode: 15830...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke mulig å få en medisin som gir deg ro og konsentrasjon til ett studie, hvor du klarer å få C-snitt? Et D-E snitt viser jo at du knapt har fått med deg noe som helst. Jeg hadde ikke ansatt deg, samme hvor mange studier du tar, om du uansett ikke får noe bedre enn det. 

Anonymkode: 1ffdf...a11

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bedre å bruke den resterende kapasiteten på å prøve å gjøre det bedre på det studiet du allerede tar? 

Anonymkode: 74c9d...f4a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ikke mulig å få en medisin som gir deg ro og konsentrasjon til ett studie, hvor du klarer å få C-snitt? Et D-E snitt viser jo at du knapt har fått med deg noe som helst. Jeg hadde ikke ansatt deg, samme hvor mange studier du tar, om du uansett ikke får noe bedre enn det. 

Anonymkode: 1ffdf...a11

Nå kommer det jo faktisk an på hva TS studerer. D-E snitt er ikke uvanlig i mange ingeniørutdannelser, og får de jobb? Tydeligvis 🤔

Et D-E snitt er ikke like dårlig som 2 eller 3 på vgs. Det å bestå i seg selv, få E, krever at du har fått med deg en del. For å bestå så må du ha sånn ca. 50%, og det kan være vanskelig i noen fag og studieprogram.

Anonymkode: 45637...6f5

Skrevet

C er ment å være en god og grei karakter, mens D og E er dårligere karakterer igjen. Å holde fokus på å få flest mulig Cer er nok mer fornuftig enn å fullføre to grader med dårlige karakterer.

Anonymkode: 161f3...9d6

• Liker 1
Skrevet

Det er en god del arbeidsgivere som ikke ser på karakterene, det holder med graden.

Uansett, jeg skjønner ikke hvordan det skulle hjelpe å ta to grader. Legg alt fokuset på en grad, og gjør det beste du kan. Etter det prøver du deg på jobbmarkedet. Kan hende du må søke en del stillinger, men du får nok napp til slutt. Tviler på at det blir noe særlig enklere fordi du har to utdanninger.

Anonymkode: 2c983...d3c

Skrevet

Kan legge til, jeg jobbet stumpen av meg for å få gode karakterer, endte opp med litt over B i snitt. Superfornøyd, vanskelig studie.

Søkte på en stilling jeg ønsket, var på intervju. Hadde selvsagt med karakterutskrifter og alt, men det var bare CV-en som var interessant - sannsynlig fordi kombinasjon av CV og person ble avgjørende, jeg hadde "fått jobben" allerede bare et lite stykke inn i møtet.

Spurte til slutt om arb.giver ville se karakterene, men nei, det var ikke nødvendig, han regnet med de var gode. Sukk! 😄 Jaja, jobben var i boks uansett da, og jeg er stålende fornøyd.

Ikke kast bort flere år på å ta to utdanninger, med grunnen du skriver her TS.

Anonymkode: 2c983...d3c

Skrevet

Jeg tenkte enten å ta to utdanninger på tre år eller en på tre år. Jeg får ikke et rent C snitt uansett hva jeg gjør så det fungerer ikke. Må gjøre det beste ut av situasjonen. Hva er best? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå kommer det jo faktisk an på hva TS studerer. D-E snitt er ikke uvanlig i mange ingeniørutdannelser, og får de jobb? Tydeligvis 🤔

Et D-E snitt er ikke like dårlig som 2 eller 3 på vgs. Det å bestå i seg selv, få E, krever at du har fått med deg en del. For å bestå så må du ha sånn ca. 50%, og det kan være vanskelig i noen fag og studieprogram.

Anonymkode: 45637...6f5

Det vanligste er at grensen for å få E er 40%. Men noen steder kan det være 30 eller til og med 25%. Grensene blir høyere hvis eksamen er multiple choice, for da vil man jo få en hel del rett bare ved å tippe. 

Jeg ville ikke blitt imponert hvis noen kom med to bachelorgrader med E-snitt. Da vil det faglige utbyttet ditt av gradene være dårlig. Og hvis du hadde tatt gradene samtidig, hadde jeg tenkt at det var en dårlig prioritering å gjøre to ting halvveis (eller enda dårligere enn halvveis) i stedet for å gjøre  én ting bra. Du sier du ikke har sjanse til å få et rent C-snitt uansett, men det vet ikke en potensiell arbeidsgiver. Noe som også forsåvidt kanskje er like greit.

Anonymkode: 5d48c...3e5

• Liker 1
Skrevet

Å ha to grader, begge med dårlige karakterer, ser jo ganske tåpelig ut på CVn. Arbeidsgiver vil jo lure på det vi lurer på - hvorfor prioriterte du så dårlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 15.09):

Jeg har adhd og får ikke gode karakterer selv om jeg jobber mye med stoffet, men har kapasitet til to studier. Bør jeg gjøre det? Hva er best av et studie med D-C i snitt og to studier med E-D i snitt? Jeg tenker karakterene uansett ikke vil imponere en arbeidsgiver

Nei gud, skaff deg heller en liten ekstrajobb om det er mulig, eller begynn med noe frivillig arbeid noen timer hver måned. Skaff deg referanser, ikke mer utdanning!

Anonymkode: c15e6...be0

• Liker 3
Skrevet

Dere mener det smarteste jeg kan gjøre er å ta en utdanning selv om jeg får D eller C i snitt og skaffe meg arbeidserfaring og organisasjonserfaring ved siden av ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere mener det smarteste jeg kan gjøre er å ta en utdanning selv om jeg får D eller C i snitt og skaffe meg arbeidserfaring og organisasjonserfaring ved siden av ?

Nei? Det er jo nettopp det folk sier, det er bedre med feks arbeidserfaring.

Anonymkode: 74c9d...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...