Gå til innhold

Gasspeis

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har aldri sett en gasspeis i funskjon før men må innrømme at jeg er litt skeptisk til sånne. Samtidig hører jeg noen si at dette er et godt alternativ til ordentlig peis.

Dere som har erfaring med gasspeis; kan dere ikke skrive litt om fordeler og ulemper?

Skrevet

Har egentlig ikke peiling og har heller ikke sett gasspeiser i bruk annet på hoteller o.l.

Men jeg tror ikke jeg ville valgt dette, kanskje med mindre jeg skulle hatt en på soverommet (og det ser jeg som ganske usannsynlig).

Den varmer jo ikke og ser dessuten ganske kunstig ut. Peiskos for meg er varme og knitrende kubber.

Men gasspeiser blir vel bare mer og mer populært, så det er sikkert noen fordeler som har gått meg hus forbi...?

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Den varmer jo ikke og ser dessuten ganske kunstig ut.

Varmer ikke brennende gass? :forvirra:

Ang å se kunstig ut, så varierer dette veldig fra gasspeis til gasspeis. Selve flammen er jo like ekte som i en vanlig vedpeis, men hvis det er kunstige peiskubber i bunn, så kan disse se ganke kunstige ut. Har imidlertid sett utrolig lekre gasspeiser med rullesteiner i bunn. Utrolig lekkert, men forutsetter at en klarer å løsrive seg fra bildet av den tradisjonelle vedpeisen. Kan godt hende at det finnes "vedkubber" som ser ok ut også.

Den mest umiddelbare fordelen med gasspeis må jo være at en kan installere en slik uten å ha pipeløp i leiligheten. Dessuten slipper en å skifte gass like ofte som en må bære ved.

Skrevet

Vi har gasspeis og er superfornøyd med det! Det blir veldig stabil og god varme fra den og i og med at vår peis har temperaturregulator som starter peisen automatisk når romtemp. går under det vi har stilt den inn på blir det aldri kaldt i huset på vinterstid. Nå må det nevnes at vi har boliggass på hele feltet der vi bor, så da er det en stor felles tank, slik at vi ikke tenker på påfylling av gass og sånn. Vi hadde vel antakelig ikke installert gasspeis hvis vi måtte ha hatt egen tank... Men for vår del er gass en billig form for oppvarming og vi bruker ikke elektrisk oppvarming i det hele tatt faktisk. Så ja, gasspeis varmer veldig godt!!

Og ja, jeg var litt skeptisk i begynnelsen, for jeg tenkte også at gass var farlig og eksplosivt, men sånn gasspeiser er laget i dag er det veldig, veldig sikkert!

Når det gjelder at den ser kunstig ut, så blir det jo ikke helt det samme som en peis med ved, men inni vår peis ligger det noen "kubber" som det brenner rundt og det er faktisk veldig hyggelig det også. Men det finnes jo utallige varianter også da.

Skrevet

De varmer godt de :)

Når det gjelder gass sås se her:

http://www.primus.no/assets/Viktig%20%E5%2...20om%20gass.pdf

Fin pdf fil om det. Gjelder gasskomfyr, men regler er det samme.

Dersom du føler det tryggere så finnes det gassalarmer som vil gi lyd fra seg om det skulle lekke. Fungerer på samme måte som røykvarsler.

Gassen er også tilsatt noe luktgreier så du lukter fort om det skulle sive noe ut noe sted.

Vi har mye fordommer og er ekstra redde for gass i landet her. Sikkert fordi vi ikke er så vant med det. Se nedover i europa. Der er det jo helt vanlig med gass utenfra og inn i huset. En ypperlig energikilde og forholdsvis rimelig enda.

Sjelden man hører båter, campingvogner, hus som går i lufta eller begynner å brenne der gass er årsaken og der blir det mer og mer vanlig nå.

Skrevet

Vi har gasspeis og er veldig fornøyde med det. Vi har også felles gasstank her vi bor så vi trenger ikke å tenke på når gassen må fylles på.

Jeg synes gasspeis ser veldig pent ut og det er så og si vedlikeholdsfritt. Varmer godt gjør den også! Hos oss kommer et firma og kontrollerer peisen én gang i året og fyller på mer av den "ulla" som ligger inni peisen rundt kubbene og brenner, samt renser glasset på innsiden.

Veldig lettvindt å bare trykke på en knapp fremfor å hente ved og knote med fyrstikker for å tenne opp. :)

Skrevet

Vi har også gasspeis, synes det er helt fantastisk. Men vi har også en felles gasstank på feltet vi bor. Har også gass til kokeplatene, og kan ikke tenke meg å gå tilbake til elektrisk...

Skrevet

Vel, altså... her ser man at man ikke burde svare på ting man ikke har peiling på. Jeg moderer herved mitt tidligere innlegg og sier: "Ja, selvfølgelig varmer en gasspeis! ;) Og jeg tror jammen jeg anbefaler en likevel." :ler:

Gjest Embla s
Skrevet

Takk for svar så langt! Hører gjerne fler synspunkter (for/mot)!

Gjest Embla s
Skrevet
Vel, altså... her ser man at man ikke burde svare på ting man ikke har peiling på. Jeg moderer herved mitt tidligere innlegg og sier: "Ja, selvfølgelig varmer en gasspeis!  ;)  Og jeg tror jammen jeg anbefaler en likevel." :ler:

Syns det er interessant å høre dine tanker rundt det og jeg, Pjusk! OG jeg må innrømme at ditt innlegg først, reflekterer noen av min "gamle" tanker rundt dette med gassovn, samtidig som jeg lurer på om det er noe jeg skal vurdere seriøst å skaffe meg :)

• 2 uker senere...
Skrevet
-gass er eksplosivt og farlig....?

Det er jo mange som bruker gass i hytter, båter og campingvogner. Kan ikke si jeg har lest om mange gasseskplosjoner.

• 14 år senere...
Skrevet

Gasspeis er veldig bra! Venninna mi kjøpte en sykt fin en for et par mnd tilbake, og det gjorde at jeg fikk lyst på peis i min leilighet også! Nå velger jeg Biopeis, for det gjør det litt enklere. Men gasspeis er sykt bra! De gir fra seg fantastiske flammer og har muligheten til å levere like mye varme som vanlige ovner. Mange modeller har til og med en fjernkontroll som lar deg enkelt justere og regulere flammer og varme. Hun kjøpte en via nettet, og hun ga meg inspirasjon til å kjøpe en!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...