Gå til innhold

Life hacks for å få hverdagen til å gå opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom gjerne med tips og råd om hvordan man får hverdagen til å gå opp med barn og jobb.

Jeg er alene med barna over lengre perioder fordi mannen reiser bort på jobb. Mine tips er:

- bruke kolonial/meny 

- rydde med barna før barnetv.

- gjøre klart tøy kvelden før

- vaske bad mens barna bader i badekaret 

Anonymkode: a2e88...e10

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lage store porsjoner middag i slowcooker :) Må bare finne noen favorittoppskrifter. Settes på og så lager det seg selv, spiser rester dagene etterpå eller fryser ned til en annen gang mannen er borte.

Anonymkode: 892c8...c5e

• Liker 7
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Lage store porsjoner middag i slowcooker :) Må bare finne noen favorittoppskrifter. Settes på og så lager det seg selv, spiser rester dagene etterpå eller fryser ned til en annen gang mannen er borte.

Anonymkode: 892c8...c5e

Har du noen oppskrifter? 

Anonymkode: a2e88...e10

Skrevet

Nesten alt som kan stekes i stekepanne, kan stekes i ovnen. Da slipper du å stå og passe på det.

Anonymkode: c1f70...272

• Liker 23
Skrevet

Vi har 3 dager i uken der vi har samme middag + lørdag. Sparer oss for masse middagsplanlegging.

Anonymkode: 5706a...239

• Liker 2
Skrevet

Har middag som dagens siste måltid, så sparer man tid når man kommer hjem fra jobb, barnehage og skole. Hvis ungene er sultne kan de få en skive eller annen lett mat mens middagen lages. 

Dropper å brette barneklær. De vaskes, tørkes og legges som de er i riktig skuff / boks i skapet. Sparer uendelig mye tid på å ikke brette små t-skjorter og gensere. 

Robotstøvsuger. Rydder sammen med ungene før kveldsstell. Mens vi er på badet og på soverommene, støvsuges gang/kjøkken og stue. 

Anonymkode: 36f9b...d43

• Liker 15
Skrevet

-Restemiddag flere dager i uka. 
-Vaske bort små flekker på klær med en klut (slipper klesvask). 
-La ungene spise frokost i bhg. 
-Rydd sammen med barna (avhengig av alder så hjelper de kanskje ikke særlig mye til, men det er digg å slippe å brette klær/rydde gangen etc. etter leggetid). 

Anonymkode: 477bf...717

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Lage store porsjoner som holder til minst to middager/måltider. Kanskje en lunsj også.

La barna plukke ned sitt eget tøy fra tørkestativet/trommel og legge i riktige skuffer (som en annen skriver her, dropp bretting av tøyet)

Lage matpakker kvelden før. Legge fram alt man trenger til dagen etter, stress om morgenen er ofte en dårlig start på dagen.

Vaskehjelp et par ganger i mnd om man har råd. 

Ta ett og ett rom når det passer i stedet for en hel husvask fredagene. 

Ikke ha støv på hjernen, hold store flater ryddige, resten kan være litt rotete. 

Alltid sett tilbake ting etter bruk. 

Rydd og vask lørdag formiddag i stedet for fredag etter jobb. La barna hjelpe til så langt det lar seg gjøre. 

Skrevet

Matkasse noen dager i uka for å slippe tenking og handleturer i butikken. 

Ryddedag på lørdag. 

Ikke vær redd å ta takeaway når du er sliten og ting skjer. 

Hybelkaniner er ikke farlige. De biter ikke. Så da kan de bare en ekstra dag hvis du er sliten eller noe skjer. 

Ha noe ferdig som soddbøtte og frosne grønnsaker i fryseren til krisemiddag. Og pizza slår aldri feil. 

Anonymkode: e8117...29d

• Liker 5
Skrevet

Dra en våtservietter over vasken og krana en gang om dagen når du allikevel har vært der inne for å gå på do.

Lag nister kvelden før. Ha frosne brødskiver eller polarbrød i fryseren og smør de mens de er frosne. Bøir som ferskt brød dagen etter.

Ikke gå tomhendt opp/ned en etasje - det er alltid noe som kan ryddes i samme slengen.

Barna kan hjelpe til å legge bort klær, de syns ofte det er gøy å være med på husarbeidet.

Sett oppvaskmaskinen på halvparten av tiden/kortere program når det bare er ganske ren oppvask inni. Og tøm den med en gang den er ferdig, for da slipper du at det samler seg oppvask på benken som lager rot.

Lag feks lasagne i form og frys den ned. Lag flere av gangen mens du holder på, evt. Andre typer retter. Kan puttes i ovnen og stekes uten at du trenger å passe på den. 

Vask over toalettet mens barnet er i dusjen/badekaret. 

Anonymkode: 2c98d...496

• Liker 10
Skrevet

Roborock Robotstøvsuger som går hver dag mens vi er på jobb/barnehage.

DEFA motorvarmer så man slipper å tine bil

frokost i barnehagen - min egen frokost er en banan i bilen på vei til jobb

Posemat (posemat er faen ikke så ille som før og det er null shame i å bruke det) og mat som "gjør seg selv" i stekovnen. Type lasagne, fiskegrateng, laks osv. 

induksjonstopp med timer. Trykker boost og koker opp vannet på ett min. Slenger potetene oppi (MED skall) stiller ned styrken så det ikke koker så heftig, trykker på timeren slik at plata skrus av selv når det er ferdigkokt

Robotgressklipper

bretter ikke barneklær

Anonymkode: 9705e...517

• Liker 5
Skrevet

Legger frem barneklær dagen i forveien

Lærer barna å rydde etter seg etter at de har lekt. Da er det en motivasjon at det skal være ryddig fordi robotstøvsuger skal få jobbe

Anonymkode: 9705e...517

• Liker 4
Skrevet

Legg frem klær dagen før, og gi ungene beskjed om det. Når du våkner om morgenen, så ber du barna om å kle på seg. Selv om de kanskje bruker litt lang tid, så kan de gjøre det mens du ordner deg eller andre ting man må på morgenen. 

Kjøp noen kjappe ferdig-middager å ha i fryseren, så om du er helt skutt en dag så hiver du på noe kjapt. Vi er veldig glad i pannekakene du får kjøpt på IKEA. De er gode og ferdig på to minutter. 

Legg lista for husarbeid lavt... Ikke gjør husarbeid når ungene er hjemme fra barnehagen/skole. Hvis man gjør noe da, så gjør det SAMMEN med barna. Alt kan man gjøre sammen med barna, men ikke alt må gjøres samme dag. Ha en rutine med 10-minutters rydding hver kveld før ungene legger seg hvor alle bidrar. Forhåpentligvis er det da nok til at du slipper husarbeid etter at ungene har lagt seg og får etterlengtet alenetid. Hvis alt i hjemmet har sin faste plass, så er det kjapt både for deg og barna å rydde det på plass. 

Anonymkode: d9e1e...255

• Liker 4
Skrevet

Vaskehjelp annenhver uke, robotstøvsuger og våtmopp mellom slagene, ingen får lov til å få fra A til B i huset uten å ta med seg noe på veien som hører hjemme der man er på vei. Ostesmørbrød og Grandiosa er helt fin middag i ny og ne, samme med rundstykker og eggerøre. Vi prioriterer kos og outsourcing av alle huslige oppgaver. 

Anonymkode: 331aa...44d

• Liker 9
Skrevet

Elsker denne tråden! Kom

gjerne med link til nettsider som kan være til hjelp, matoppskrifter og IG kontoer🌹

Anonymkode: 76f78...c6c

• Liker 5
Skrevet

Lage maten klar til skolen dagen før 0 sette det i kjøleskapet.

Anonymkode: d1093...a7d

• Liker 2
Skrevet

Mine triks:
- vaskehjelp annenhver uke
- matkasse til middagene (ekspress)
- meny til annen handling 
- matpakkesmøring mens ungene spiser kveld, eldste på 2,5år smører egen matpakke med litt tilrettelegging
- robotstøvsuger hver dag mens jeg er på jobb

- tv på rommet som er vegg i vegg med badet, da kan jeg dusje mens de vandrer litt til og fra barne tv

- de sover på samme rom, lettere å legge dem samtidig enn å gå til og fra to forskjellige rom 

Det aller viktigste er at jeg gjør mest mulig underveis ila dagen. Våkner de 5, ja så står jeg opp 5 i stedet for å prøve å dra meg 30min ekstra i sengen. Dette frigjør litt tid på kvelden til å slappe av og bare være voksen 😊

Anonymkode: 2b2bf...f65

• Liker 3
Skrevet

Frosne grønnsaker 

lapskausblanding+ van+ en buljongterning+ 1 pk skin fire pølser = god middag i to dager. 

vaske klær kun en dag i uka

superstrengt leggeregime 

klar arbeidsfordeling i hjemmet

Anonymkode: c85bc...166

• Liker 5
Skrevet

Gjør husarbeid før du finner sofa’n🤣

Jeg gjør alt av husarbeid rett etter middag, da jeg allerede er i ferd med oppvasken (mye vasker jeg før middagen spises, som brukte panner og stekespader osv.) Vasker matbokser og drikkeflasker med en gang vi kommer hjem, så disse står til tørk til etter middag. Da er det bare å fylle alt opp igjen.

Når jeg er er ferdig på kjøkkenet går jeg på vaskerommet, som ligger vegg-i-vegg. Bretter tøy, henger opp- alt etter som. Før jeg tar med meg moppen og tar en runde på stue og kjøkken. Bruker ca. 1 time. 

Da slenger jeg meg i sofa’n med goood samvittighet en liten stund, før kveldsmat skal serveres. Dette ryddes fort opp mens barna kler av seg til kvelds.

Ellers har jeg en dum robotstøvsuger, dvs. ikke så smart som mange andre, så han trenger veiledning😂 

• Liker 4
Skrevet

Irriterende at det i mange av disse "life hackene" er et steg 1 først: Bli rik...

Anonymkode: eaa65...a95

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...