AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Kanskje litt rart tema, men jeg lurer på hvilke tiltak man kan iverksette om man har om man plutselig blir angrepet av en stor hund. Hvis jeg f eks har en hard eller spiss gjenstand tilgjengelig; har jeg da lov til å i verste fall ta livet av hunden? Og hva om denne hunden er en politihund i tjeneste som er sendt ut for å glefse seg fast i armen min? Anonymkode: 72211...816
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 En politihund er offentlig tjenestemann. Så her blir du straffet på lik linje som om du angrep et menneske. SELV om det er i "selvforsvar". Stopper du ikke for politiet og de sender bikkja etter deg, er du stokk dum. Har du peiling på hunder kan du fint stoppe en stor hund med riktige grep, uten å skade den. Anonymkode: 7032a...71d 19
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): En politihund er offentlig tjenestemann. Så her blir du straffet på lik linje som om du angrep et menneske. SELV om det er i "selvforsvar". Stopper du ikke for politiet og de sender bikkja etter deg, er du stokk dum. Anonymkode: 7032a...71d Selvfølgelig er man dum om man ikke stopper for politiet, men det var ikke det jeg spurte om. Så om en politihund setter tenna i deg så risikerer man å bli tiltalt om man forsøker å stanse hunden. Anonymkode: 72211...816
Pappi Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er man dum om man ikke stopper for politiet, men det var ikke det jeg spurte om. Så om en politihund setter tenna i deg så risikerer man å bli tiltalt om man forsøker å stanse hunden. Anonymkode: 72211...816 Ja Om en annen aggressiv hund angriper deg stiller det seg annerledes. 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Sett deg ned og snakk med lyyys og fin stemme, si den er en veldig flink, dyktig og søt bisk. Kanskje gi kommandoen sitt og gi den noen godbiter hvis man har. Lat som du er sååå glad for å se den, se om den vil ha kos. Jeg tenker kjærlighet er det beste forsvar mot en sinna hund, alle tamme hunder har en viss kjærlighet til mennesker og kan enkle kommandoer som sitt/ligg/gå tur/flink. De responderer veldig på lyse glade stemmer, faktisk utløser det lykkehormoner i hjernen deres. Det er derfor vi kan bruke positiv feedback som belønning i trening. Anonymkode: 4f227...26d 3
Pappi Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sett deg ned og snakk med lyyys og fin stemme, si den er en veldig flink, dyktig og søt bisk. Kanskje gi kommandoen sitt og gi den noen godbiter hvis man har. Lat som du er sååå glad for å se den, se om den vil ha kos. Jeg tenker kjærlighet er det beste forsvar mot en sinna hund, alle tamme hunder har en viss kjærlighet til mennesker og kan enkle kommandoer som sitt/ligg/gå tur/flink. De responderer veldig på lyse glade stemmer, faktisk utløser det lykkehormoner i hjernen deres. Det er derfor vi kan bruke positiv feedback som belønning i trening. Anonymkode: 4f227...26d Lykke til hvis det er en virkelig aggressiv hund. Sett deg ned så den kan nå ansikt og hals enklere. For hunder som i utgangspunktet er mer usikre enn aggressive, står litt på avstand og bjeffer/knurrer, kan det nok ha noe for seg. 15
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sett deg ned og snakk med lyyys og fin stemme, si den er en veldig flink, dyktig og søt bisk. Kanskje gi kommandoen sitt og gi den noen godbiter hvis man har. Lat som du er sååå glad for å se den, se om den vil ha kos. Jeg tenker kjærlighet er det beste forsvar mot en sinna hund, alle tamme hunder har en viss kjærlighet til mennesker og kan enkle kommandoer som sitt/ligg/gå tur/flink. De responderer veldig på lyse glade stemmer, faktisk utløser det lykkehormoner i hjernen deres. Det er derfor vi kan bruke positiv feedback som belønning i trening. Anonymkode: 4f227...26d Om en hund har bestemt seg for å angripe, så vil jo ikke det der funke. Og om du er i et rom/i nærheten av en hund som bjeffer/knurrer av usikkerhet, så er det beste å snu skulderen til og rygge unna. Går du nærmere og snakker fint, så kan den angripe fordi du totalt ignorerer hundens tydelige "back off" signaler. Anonymkode: b6031...67b 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er man dum om man ikke stopper for politiet, men det var ikke det jeg spurte om. Så om en politihund setter tenna i deg så risikerer man å bli tiltalt om man forsøker å stanse hunden. Anonymkode: 72211...816 Ja, det beste du kan gjøre er å forholde deg helt rolig. Politihunder er vanligvis godt trent, og kommer ikke til å bite deg i stykker med mindre du kjemper i mot. Andre hunder ville jeg sparket og slått. De fleste trekker seg etter et solid spark i buken skulle jeg tro. Anonymkode: 67b91...ef2 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sett deg ned og snakk med lyyys og fin stemme, si den er en veldig flink, dyktig og søt bisk. Kanskje gi kommandoen sitt og gi den noen godbiter hvis man har. Lat som du er sååå glad for å se den, se om den vil ha kos. Jeg tenker kjærlighet er det beste forsvar mot en sinna hund, alle tamme hunder har en viss kjærlighet til mennesker og kan enkle kommandoer som sitt/ligg/gå tur/flink. De responderer veldig på lyse glade stemmer, faktisk utløser det lykkehormoner i hjernen deres. Det er derfor vi kan bruke positiv feedback som belønning i trening. Anonymkode: 4f227...26d Dersom det er en millitær - eller politihund som er dressert til aggresjon så vil nok ikke det der hjelpe stort. Anonymkode: 72211...816 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så om en politihund setter tenna i deg så risikerer man å bli tiltalt om man forsøker å stanse hunden. Ja, en politihund er en offentlig tjenestemann og du blir straffet.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Vet ikke hvordan det er når det kommer til hundeangrep men når det kommer til selvforsvar mot angrep fra annen person så kan du kun hevde selvforsvar i den grad selvforsvaret står i stil med angrepet. Altså du kan ikke hevde selvforsvar hvis du dreper noen som respons til at de slo deg en gang. Vil tro det samme gjelder når det gjelder angrep fra dyr. En annen ting er selvfølgelig at hunden avlives i ettertid fordi den er aggresiv. Anonymkode: ee5fd...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det beste du kan gjøre er å forholde deg helt rolig. Politihunder er vanligvis godt trent, og kommer ikke til å bite deg i stykker med mindre du kjemper i mot. Andre hunder ville jeg sparket og slått. De fleste trekker seg etter et solid spark i buken skulle jeg tro. Anonymkode: 67b91...ef2 Hvordan ville du selv reagert om du var aggressiv og ble sparket/ slått?? Hadde antakelig bare blitt enda mer aggressiv!! Anonymkode: 193c1...142
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 Om du blir angrepet av en hund, så er det bedre å ta tak i halsbåndet med begge hendene og klem til. Forsøk å få halsbåndet så langt opp under halsen som mulig. Hold lenge nok til at hunden besvimer. Da slipper man å stå der og sparke og slå som en idiot, og hunden faller sammen og blir bevisstløs, som betyr at man da fint kan komme seg unna, ringe politiet osv. Anonymkode: b6031...67b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Dævendøtte skrev (7 minutter siden): Ja, en politihund er en offentlig tjenestemann og du blir straffet. En offentlig tjenestemann har da ikke lov til å utøve vold mot en som flykter? Dvs de kan holde deg fast og legge deg i bakken, men de har ikke lov til å skade deg så fremt du ikke er en tydelig trussel. Det gjør jo en politihund som biter deg kraftig i armer og ben. Anonymkode: 72211...816
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En offentlig tjenestemann har da ikke lov til å utøve vold mot en som flykter? Dvs de kan holde deg fast og legge deg i bakken, men de har ikke lov til å skade deg så fremt du ikke er en tydelig trussel. Det gjør jo en politihund som biter deg kraftig i armer og ben. Anonymkode: 72211...816 Politiet kan legge deg i bakken og holde deg fast om du prøver å rømme fra noe ja. En hund er ikke trent for å skade deg, men for å uskadeliggjøre deg. Finnes en enkel løsning for begge deler, ikke røm fra politiet eller en politihund.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 Hvis du blir uskyldig angrepet, uansett av hvem eller hva, kan du forsvare deg akkurat slik du vil og er i stand til. Jeg tror ikke det er mye man kan gjøre om man blir angrepet av en stor, aggressiv hund. Personlig ville jeg forsøkt å unngå blikkontakt, snu ryggen til og beskytte halsen. Anonymkode: bac28...86c 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 Håper da virkelig t det er en politihund om du blir voldelig- for da får kanskje du straff også!!! Om du ser at en hund er aggressiv( på kroppsspråket), og du ser det før du kommer dit- så ville jeg ha prøvd unngått møtt den! -så sant det går.. En aggressiv hund har også sjelden hatt det som den burde selv, og enten ikke fått lært/ lært feil, eller forsvarer seg fordi den selv også er redd.. (bl.a) Som regel er det sjelden hunden selv som har skyld, men eier!!! Ville ha anmeldt det. Selv var jeg livredd en type hund da jeg var mindre- for på vei til skolen var det ofte en hund som løp etter sykkelen og iblandt "beit" i benet... Var "heldigvis" flere som opplevde det, og siden de eierne fortsatt ikke fikk kontroll på den så ble den avlivet etterhvert... Var redd lenge for den typen hund..-helt frem til jeg ble litt større, og fikk forsiktig hilse på en som var helt motsatt av den skumle! Eier hadde derimot kontroll, og forståelse for at noen kunne være redd. Men ble til at jeg ikke var redd de lengre- og fant ut at de fleste sånne egentlig var veldig snille og gode de også!:) Anonymkode: 193c1...142
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 Dævendøtte skrev (11 minutter siden): En hund er ikke trent for å skade deg, men for å uskadeliggjøre deg. Selvfølgelig, men en hund har ikke det registeret å spille på som et menneske. Derfor vil den skade deg når den biter. Anonymkode: 72211...816
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig, men en hund har ikke det registeret å spille på som et menneske. Derfor vil den skade deg når den biter. Anonymkode: 72211...816 Ikke hvis du ikke rømmer Tror jeg hadde lagt meg ned rimelig fort om jeg hadde forstått at det kunne bli sendt en hund etter meg. Heiset det hvite flagget og ropt: I surrender.. .og håpet hunden hadde forstått engelsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå