Gå til innhold

Ønsker middagstips til kresne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

4-åringen er ikke noe glad i middagsmat. Liker ikke sauser eller grønnsaker (bortsett fra rå gulrot og kokt blomkål), så da begrenser det seg veldig. Føler de samme enkle tingene går på repeat hele tiden, og trenger litt ny inspirasjon :)

Anonymkode: 417dc...adb

Skrevet

Du vil mest sannsynlig få kommentarer om at du selv er skyldig i at barna er kresne og at den som svarer aldri har hatt kresne barn. Beklager ts, dette er KG.

Anonymkode: c12d8...d95

• Liker 2
Skrevet

Har en gutt på samme alder som alltid har vært kresen. Tenkte det liksom var fordi foreldrene selv var kresne, men neida😅 Men det beste er faktisk å lage helt vanlig middag og bare plukke de delene ungen vil ha. Dersom det ikke vil spise det som blir servert er det kveldsmat bare et par timer etter med brødskive. Jeg begynte med mye innskrenkninger selv, men fant rett og slett ut at det ikke var noe vits. Og merkelig nok har han blitt litt tøffere på å smake i det minste på det som står fremme på bordet en sjelden gang. Så da er jeg fornøyd 😊

Anonymkode: fd791...720

• Liker 3
Skrevet

Har samme problem. Det går mye i pasta med kjøttboller, kjøttkaker, fiskepinner, fiskekaker og kylling. Innimellom lager vi gryteretter, men tar ut noen av de tingene hun liker og serverer dem separat. (Min liker også erter og bønner og falafel, men ingen typer saus.) Nå i seksårsalderen mener vi å merke en liten bedring, bank i bordet.

Anonymkode: 00432...853

Skrevet

Jeg lager middag, så spiser ungen det han vil ha. Det er brødskiver til kvelds om han er sulten. 

Anonymkode: 7630e...c78

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en gutt på samme alder som alltid har vært kresen. Tenkte det liksom var fordi foreldrene selv var kresne, men neida😅 Men det beste er faktisk å lage helt vanlig middag og bare plukke de delene ungen vil ha. Dersom det ikke vil spise det som blir servert er det kveldsmat bare et par timer etter med brødskive. Jeg begynte med mye innskrenkninger selv, men fant rett og slett ut at det ikke var noe vits. Og merkelig nok har han blitt litt tøffere på å smake i det minste på det som står fremme på bordet en sjelden gang. Så da er jeg fornøyd 😊

Anonymkode: fd791...720

Støtter dette. La barnet bli vant til at det ikke bare blir servert middag han/hun liker. Ellers blir det bare vanskeligere å innføre når barnet blir eldre. Snakker av erfaring. ;)

Anonymkode: befc9...735

• Liker 3
Skrevet

For øvrig er det mye som går ned med ketchup her, som ikke blir spist ellers. Jeg setter frem ketchup til nesten alt. ;) Etter hvert som han blir vant til nye ting og begynner å like det, så kan han spise det uten ketchup også. :)

Anonymkode: befc9...735

• Liker 1
Skrevet

Det går nok over :) Men forstår frustrasjonen.

Vi kjørte taktikken med at barna alltid fikk servert samme middag som oss voksne, men middagen ble ofte delt opp i ulike skåler/fat etc. Det så altså ofte ut som om vi spiste taco selv om det var feks fisk, ris, brokkoli, saus, erter, champignon og spinat i hver sin skål. Dvs minst mulig blanding av ingredienser og barna valgte selv hva de ønsket å spise, men vi oppfordret til å smake.

Nå er ungene 9 og 12 og spiser det aller meste, men har fortsatt noe de ikke liker ;) Den ene liker for eksempel ikke erter og den andre liker ikke rømme.

Anonymkode: bc9d3...24b

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommenterte ovee og ser at det kan se ut som vi bare har kresent-barn-vennlig mat. Vi har ikke det, men tilpasser en del og passer på å alltid ha noe på tallerkenen som barnet liker. Det kan være erter, kjøttbolle, potetmos osv, det viktigste er at det er noe.

Jeg er bekymret for at det blir for lite grønnsaker, så der tilpasser jeg. Det blir erter og kokte gulerøtter til alt det går an å servere det til.

Anonymkode: 00432...853

• Liker 1
Skrevet

Lag det dere bruker å lage, men gjerne del opp maten og servere "rent". F.eks poteter for seg, saus for seg, kjøtt for seg, osv. Da kan barnet velge det hn vil ha på tallerken og kan f.eks spise det samme som dere, men uten saus. Et annet tips er at man alltid serverer noe barnet liker. Som f.eks at man før man lager ferdig en pastagrateng så tar man av litt pasta og grønnsaker barnet liker og kan servere uten at det er blandet til barnet. Hvis barnet mitt bare spiser karbohydrater med ketchup på, så passer jeg på å alltid ha med en grønnsak jeg vet ungen liker. 

Syns en over det beskrev det godt med at det alltid ser ut som vi spiser taco fordi vi har ting i forskjellige skåler. Gryteretter er døden for mine barn, de vil ikke ha noe blandet sammen. Norsk husmannskost passer derfor helt utmerket!

Anonymkode: 256ab...40f

• Liker 1
Skrevet

Lær dem å spise det som blir satt på bordet, ellers kommer de til å være bortskjemt i matveien resten av livet.

Anonymkode: 409e1...836

• Liker 1
Skrevet

Med kresent barn forstår jeg det slik at barnet kun vil ha eksklusiv mat av dyre råvarer. Hummer til middag :) Men det er vel litt ulik bruk av ordet.

Uansett: Sauser tok det lang tid før barna mine likte. Til og med brun saus er visst skummelt.

Grønnsaker: I stedet for å mase på dem til middagen, setter jeg av og til fram skåler med oppskåret agurk, gulrot el noe annet (plommetomater, eller hva det heter) til barna i en skål før middag, mens jeg lager maten. Da forsvinner det fort.

Enkel, barnevennlig mat som barna våre spiste i den alderen: Hamburger, spaghetti, fiskeburger, fiskekaker i pitabrød med agurk og sprøstekt løk (det å ha tilbehør som sprøstekt løk og ketsjup gjør mirakler for barna, tydeligvis). Tomatsuppe med egg og makaroni er en stor favoritt, selv i dag når barna er 10-12 år. Annen suppe (blomkål, sodd, kjøttsuppe osv). Tortellini (fylt pasta) med sukkererter og tomater til, sunt og godt og veldig populært blant barna i den alderen. Går an å riste noen pinjekjerner og ta på pesto for den som vil. Tror at pesto var første "sausen" som barna mine likte, bortsett fra ketsjup.

Anonymkode: b015f...fc7

Skrevet (endret)

Jeg hadde også en datter som var veldig kresen i den alderen, og det var mye hun ikke likte. I tillegg kunne ikke maten blandes, den skulle ligge hver for seg (altså potet for seg, gulrot for seg osv.). Det jeg ofte gjorde var at jeg f. eks. laget opp en stor porsjon med pastasaus som jeg pakket i porsjonspakker og frøs ned. Den sausen hadde jeg (og har fortsatt) mye rart i. F. eks. løk, hvitløk, gulerøtter, stangselleri osv. Men jeg moser den med stavmikser så den får saus konsistens. Da gikk det ned på høykant selv om hun egentlig ikke likte løk og stangselleri. Da visste jeg at hun fikk i seg mye grønnsaker til f. eks. pasta. I tillegg lager jeg alltid hjemmelaget potetmos. Da putter jeg oppi f. eks. søtpotet, gulrot eller blomkål i tillegg til poteter. Når det blir stappet sammen, smakte det veldig godt syns hun.

Ellers gjorde jeg også sånn som mange her skriver, jeg kokte alltid grønnsaker hun likte ved siden av det vi andre spiste. Så spiste hun litt fisk og hadde blomkål ved siden av.

Og til slutt, hvis barnet liker rå grønnsaker, så la de spise det ved siden av middagen. Det er like sunt, og enkelt å fikse.

Glemte jo helt å si at dette gikk over 😉Nå spiser hun det meste - eller det er ikke helt sant, for hun er 17 år og vegetarianer 😄 

Endret av Wit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...