Gå til innhold

Hvordan gikk det når du sa opp jobben uten å ha en videre plan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sa opp en jobb en gang før prøvetiden gikk ut fordi jeg ikke følte at jeg hadde funnet min plass på den arbeidsplassen. Jeg trodde det var drømmejobben og et drømmested å jobbe men der tok jeg feil. Jeg hadde ingen ny jobb å gå til. Enten opp med å være arbeidsledig i 3 mnd. Jeg søkte på veldig mange jobber og var på flere intervjuer uten å få ny jobb men til slutt fikk jeg det. Det var en tøff tid. Jeg hadde fylt 30 år og følte det som et nederlag og var ofte dempa men jeg var glad når det løste seg. Jeg ville ikke gjort det igjen! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si det kommer an på bransje og hvor attraktiv du er som arbeidssøker. Her sluttet jeg ikke selv men mistet jobben pga korona her i september, samtidig med veldig mange andre på jobben. De som jobbet i it sektoren ble snappet opp med en gang, for meg har det gått mye lengre tid, 6 mnd før jeg nå endelig har fått et tilbud. I mellomtiden har jeg søkt en del, kontaktet nettverket mitt og hatt en hel haug intervjuer. I de fleste situasjoner har det vært over 100 søkere på jobbene jeg har hatt intervju på og «luksusproblem» har vært gjennomganger i avslagene jeg har fått underveis. Merker også at min lange erfaring ikke nødvendigvis har vært positivt, er nok litt dyr i drift i disse tider og ser at noen heller velger kandidater med mindre erfaring og lavere lønnskrav. Jeg har ganske spesialisert kompetanse innen kommersiell drift/varehandel. Det kan være en ide å teste markedet litt først, kanskje sende et par søknader og se om du får napp. Får du lett intervju får du nok lett jobb selv om en slik prosess ofte kan ta tid. Ellers har det kommet flere gode tips med avdragsfrihet og sparing som hjelper, greit å ha en liten plan på det praktiske. 

Anonymkode: db385...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa opp. Tok videreutdanning og jobbet som tilkallingsvikar i to år. Så fikk jeg fast jobb :). Men måtte flytte. 

Anonymkode: 1f2af...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke man skal gå i noe som ikke er bra for deg for lenge. Det ødelegger bare videre. Men det er min erfaring. Jeg beit tenna sammen litt for lenge, endte med at jeg ble fullstendig utbrent og sykemeldt. Fikk meg ny jobb ganske kjapt etter oppsigelse. Av en eller annen rar grunn, virker det som om ting bare ofte ordner seg. Nå jobber jeg noen prosenter mindre, nærmere boligen min og trives mye bedre. Har fått ny giv:) 

Anonymkode: a42a3...2b0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sagt opp jobben uten en konkret plan. Jeg flyttet utenlands med kjæresten og levde på sparepenger frem til jeg fikk min første jobb i utlandet. Jeg var som deg ganske utslitt etter jobben i Norge, trivdes ikke og var mye nedstemt.  

Jeg angrer absolutt ikke på at jeg sa opp og hadde nok behov for den tiden jeg gikk uten jobb. Det eneste som var kjipt var jo å se at sparekontoen krympet og ikke vite når jeg skulle få en inntekt igjen. Men det gikk seg jo til 🙃

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 12.50):

Da kan man begynne å gå i seg selv og se om det er noe man kan gjøre der. Endre holdning, endre innstilling til h a en jobb skal gi deg, se jobben som et sted du henter lønnen, ikke et sted du lever livet. Andre ting. Kanskje man er den som skaper konflikter uten at man skjønner det selv? Kanskje man er en person som har problemer med autoriteter? Kanskje man burde finne en annen retning i livet? 

Et eller annet sted (og gjerne flere) er det bedre enn andre steder. Da må man finne ut hva man ønsker seg, hva det kreves å komme dit, og hva man selv kan bidra med for at dette skal gå ihop. Hva kan man selv gjøre for å øke trivsel? 

Anonymkode: 6b1da...30e

Veldig bra kommentar! Takk ☺️

Anonymkode: 12125...253

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vil si det kommer an på bransje og hvor attraktiv du er som arbeidssøker. Her sluttet jeg ikke selv men mistet jobben pga korona her i september, samtidig med veldig mange andre på jobben. De som jobbet i it sektoren ble snappet opp med en gang, for meg har det gått mye lengre tid, 6 mnd før jeg nå endelig har fått et tilbud. I mellomtiden har jeg søkt en del, kontaktet nettverket mitt og hatt en hel haug intervjuer. I de fleste situasjoner har det vært over 100 søkere på jobbene jeg har hatt intervju på og «luksusproblem» har vært gjennomganger i avslagene jeg har fått underveis. Merker også at min lange erfaring ikke nødvendigvis har vært positivt, er nok litt dyr i drift i disse tider og ser at noen heller velger kandidater med mindre erfaring og lavere lønnskrav. Jeg har ganske spesialisert kompetanse innen kommersiell drift/varehandel. Det kan være en ide å teste markedet litt først, kanskje sende et par søknader og se om du får napp. Får du lett intervju får du nok lett jobb selv om en slik prosess ofte kan ta tid. Ellers har det kommet flere gode tips med avdragsfrihet og sparing som hjelper, greit å ha en liten plan på det praktiske. 

«Hvor attraktiv du er...» 

Venninna mi som jobber i utdanningssektoren tør ikke si opp jobben fordi hun er utenlandsk. Det er hennes grunn. Hun er redd for at det blir mye vanskeligere å finne en ny jobb uansett hvor flink hun måtte være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 12.35):

Det går fint, sagt opp flere ganger på dagen.

Fine med norge er jo NAV, du kan gå på dagoenger inntil 2år. Som for meg er en veldig god inntekt.

Så da bør man bruke mulighetene, når det stopper så bare jobber man litt igjen.

Anonymkode: 7372b...816

Du får ikke dagepenger på lang tid hvis du sier opp og går på dagen. Jeg skjønner ikke hvilken interesse du har av å innbille noen dette.

Anonymkode: 2dc6a...341

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

«Hvor attraktiv du er...» 

Venninna mi som jobber i utdanningssektoren tør ikke si opp jobben fordi hun er utenlandsk. Det er hennes grunn. Hun er redd for at det blir mye vanskeligere å finne en ny jobb uansett hvor flink hun måtte være. 

Det er dessverre en skremmende realitet for mange, skulle ønske det ikke var sånn og vi liker å tro at systematisk rasisme ikke finnes i Norge men det er mange som lever med denne, veldig reelle frykten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke dagepenger på lang tid hvis du sier opp og går på dagen. Jeg skjønner ikke hvilken interesse du har av å innbille noen dette.

Stemmer. 18 uker. 
Og så tror jeg at man ikke kan få dagpenger sånn uten videre. Man må være i en aktivitet, gå på kurs eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plan og plan. Planen var en lang ferie, og så intensivere arbeidssøkingen på jobber jeg virkelig ville ha. Inkludert hospitering. Tok også noen nettkurs underveis. Gikk bra det, fikk ny jobb etter noen måneder, som førte til drømmejobben jeg har idag :) Beste avgjørelsen jeg har tatt. Var før korona da..

Anonymkode: 3d179...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, men jeg har en helseutdanning. Var null problem å få en interessant jobb igjen når jeg var klar. Sluttet fordi jeg flyttet til kjæreste utenlands, men vi flyttet til Norge et par år senere. I mitt yrke er det gjerne bare 5-10 kvalifiserte søkere på de fleste stillinger, og jeg hadde gode referanser og relevant erfaring som gjorde en pause fra arbeidslivet uproblematisk. 

Anonymkode: 03c23...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lett for rike folk som Stordalen å si slutt. Han vil aldri slite slik mange av oss gjør. Jeg er i en dårlig jobb nå, og jeg får ikke ny jobb, selv om jeg søker aktivt. Ble innkalt på flere intervju rett før konrona, nå skjer det ikke 😕 Og jeg er deppa, ensom og lei meg, og føler meg fanga på et isolert sted.

Anonymkode: 2782a...800

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vurderer å gjøre det selv etter hvert, men jeg kommer til å ha annen/ekstra utdanning som et alternativ slik at jeg ikke står på bar bakke hvis det skulle vise seg vanskelig å få annen jobb med en gang. Hadde nok aldri sagt opp jobben uten noe som helst å gå til (dvs. annen jobb eller utdanning). 

Anonymkode: a2443...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 9.42):

Jeg kjenner systemet, man får karantene i 18uker om man sier oppe selv. Før var det 12uker.

AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 12.16):

Stemmer. 18 uker. 
Og så tror jeg at man ikke kan få dagpenger sånn uten videre. Man må være i en aktivitet, gå på kurs eller noe. 

Joda, dagpenger får du når du oppfyller kravene til å få det. Jeg er du ikke har greie på dette, har vært igjennom det mange ganger jeg. Så kan systemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kjenner systemet, man får karantene i 18uker om man sier oppe selv. Før var det 12uker.

Joda, dagpenger får du når du oppfyller kravene til å få det. Jeg er du ikke har greie på dette, har vært igjennom det mange ganger jeg. Så kan systemet.

Må man ikke vise at man faktisk gjør noe fornuftig i stedet for å ligge på sofaen? Jobblogg eller kurs? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Må man ikke vise at man faktisk gjør noe fornuftig i stedet for å ligge på sofaen? Jobblogg eller kurs? 

Dette finner du ut av når du blir ledig og mottat dagpenger.

Ligge på sofaen har vel liten hensikt, håper livet ditt består av mer enn enten å ligge på sofaen ELLER å jobbe.

For meg har den beste tiden i livet vært som ledig, da kan man styre sin hverdag selv. Trene+++, helt fantastisk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette finner du ut av når du blir ledig og mottat dagpenger.

Ligge på sofaen har vel liten hensikt, håper livet ditt består av mer enn enten å ligge på sofaen ELLER å jobbe.

For meg har den beste tiden i livet vært som ledig, da kan man styre sin hverdag selv. Trene+++, helt fantastisk!

Så snill du er....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...