AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Har hatt kjæreste nå i to år. Første tiden var turbulent iom at han tydeligvis ikke var over eksen og snakket ustanselig om henne. Det var hun som gikk, men de hadde sex ett par ganger etter bruddet, reiste på ferie sammen og var del av hverandres familie helt frem til han traff meg. De fungerte mer eller mindre som en familie bare at de bodde ikke sammen.Etter jeg traff han fortsatte han å gi gaver til sin familie sammen med eksen Jeg måtte til slutt si fra om at nok var nok. En periode etter vi traff hverandre var hun veldig «på» og ville tydeligvis ha han tilbake. Han klarte aldri å si skikkelig fra, men hun ga seg etterhvert. Ene barnet hans (snart myndig, bor fast hos mor) vil ikke treffe meg og hater meg skikkelig. Dette gjør han ikke noe med, sier bare at hn ikke vil snakke om det. Han er konfliktsky og alt er «bare bra». Men, han er raus med gaver, jeg trenger bare si hva jeg ønsker meg til jul/bursdag så kjøper han det. Aldri noe annet og sier jeg ikke akkurat hva jeg vil ha, så klarer han ikke finne noe på egen hånd. Jeg får blomster (kun røde roser) til f.eks Valentines og bursdag og innimellom ellers med fine kort med elsker deg osv. Problemet er at jeg har vært gjennom mye siste tiden og sliter en del med negative/vonde tanker. Har ett tankespinn av en annen verden i hodet, bekymring for fremtiden osv. Dette skjønner han ingenting av. Jeg prøver å forklare, men han sier bare at han også tenker mye. Det er så vondt å ikke kunne fortelle hvordan jeg virkelig har det, hvor vondt ting egentlig er. Han flyter i «toppen», men ting er mer innfløkt enn som så. Mange ganger tenker jeg at det beste hadde vært å kutte han ut frem til jeg er «oppe og går» igjen, men er jo glad i han tross alt. Er bare så tungt å ikke bli forstått i tankespinnet mitt. Takk for at du leste, kom gjerne med råd til hva jeg kan/burde gjøre❤️ Tanken på psykolog har slått meg, men har nettopp fått ny fast lege pga min er sluttet og tanken på å skulle forklare alt til en ukjent lege frister lite. Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Siden dere er såpass ferske i forholdet,og det er noen røde flagg her,så burde du kanskje ikke utøse sjela di til han ( enda) uansett ? Det virker som han har utfordringer med nære relasjoner,hva som passer seg,( eksen) barnet hans som du ikke kommer innpå, samt at han / dere ikke har bygd nødvendig intimitet ifht å være helt trygge på relasjonen med å åpne opp uanstrengt. Har du venner og familie du kan betro deg til ? Dersom du åpner deg for han,og det av en eller annen grunn skulle bli slutt.- vil han da bevare det du har fortalt for seg selv ? Det er naturlig å ville dele vårt innerste med partner. Så lenge er trygt og oppbyggende begge veier 🙂 At du kaller ham en " robot" ,tyder på følelser innad i ham som ikke er i kontakt med seg selv. Derfor kan det heller ikke forventes at han kan relatere til dine tanker og følelser dypt nok. Prøv å gå noen turer alene i ukene fremover. Det hjelper å lufte huet litt 🌷
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Skogsalv skrev (3 minutter siden): Siden dere er såpass ferske i forholdet,og det er noen røde flagg her,så burde du kanskje ikke utøse sjela di til han ( enda) uansett ? Det virker som han har utfordringer med nære relasjoner,hva som passer seg,( eksen) barnet hans som du ikke kommer innpå, samt at han / dere ikke har bygd nødvendig intimitet ifht å være helt trygge på relasjonen med å åpne opp uanstrengt. Har du venner og familie du kan betro deg til ? Dersom du åpner deg for han,og det av en eller annen grunn skulle bli slutt.- vil han da bevare det du har fortalt for seg selv ? Det er naturlig å ville dele vårt innerste med partner. Så lenge er trygt og oppbyggende begge veier 🙂 At du kaller ham en " robot" ,tyder på følelser innad i ham som ikke er i kontakt med seg selv. Derfor kan det heller ikke forventes at han kan relatere til dine tanker og følelser dypt nok. Prøv å gå noen turer alene i ukene fremover. Det hjelper å lufte huet litt 🌷 Tusen takk for godt svar! Jeg er sikker på at han ville ikke utlevert meg til andre, han er en fyr som kun snakker «vær og vind» med andre. Han har opplevd en del vondt i oppveksten pg hans måte å håndtere det på er å bare legge lokk på det eller stikke fra det. Han vet jeg sliter med dette med eksen, så hvis han har snakket med henne så sier han det ikke eller han sier det i en bi setning lenge etterpå. Har han truffet barnet som ikke vil treffe meg, sier han ikke ett ord om hvordan det gikk, hva de har gjort osv. Jeg går mye turer og trener mye, det er min terapi. Har ingen å snakke med akkurat nå, mine to beste venninner har nok med sine ting nå, så unngår å snakke med dem om mine problemer nå. TS Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for godt svar! Jeg er sikker på at han ville ikke utlevert meg til andre, han er en fyr som kun snakker «vær og vind» med andre. Han har opplevd en del vondt i oppveksten pg hans måte å håndtere det på er å bare legge lokk på det eller stikke fra det. Han vet jeg sliter med dette med eksen, så hvis han har snakket med henne så sier han det ikke eller han sier det i en bi setning lenge etterpå. Har han truffet barnet som ikke vil treffe meg, sier han ikke ett ord om hvordan det gikk, hva de har gjort osv. Jeg går mye turer og trener mye, det er min terapi. Har ingen å snakke med akkurat nå, mine to beste venninner har nok med sine ting nå, så unngår å snakke med dem om mine problemer nå. TS Anonymkode: ee816...162 Skjønner. Da virker det som at du stoler på ham,men ikke helt når inn/ ikke vet hvordan du skal fremlegge det ? Eller han ikke er klar over i hvilken grad det tynger deg,fordi du kanskje er aktiv og oppegående ellers? Er det et alternativ å skrive ned tankene dine ,for så å la ham lese det ? Og da si at han kan tenke over hva du går og tenker på 😅 noen dager, for så å komme med en tilbakemelding? Han trenger sikkert den tiden til å prosessere. Bare et forslag 🙂
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Skogsalv skrev (34 minutter siden): Siden dere er såpass ferske i forholdet,og det er noen røde flagg her,så burde du kanskje ikke utøse sjela di til han ( enda) uansett ? Det virker som han har utfordringer med nære relasjoner,hva som passer seg,( eksen) barnet hans som du ikke kommer innpå, samt at han / dere ikke har bygd nødvendig intimitet ifht å være helt trygge på relasjonen med å åpne opp uanstrengt. Har du venner og familie du kan betro deg til ? Dersom du åpner deg for han,og det av en eller annen grunn skulle bli slutt.- vil han da bevare det du har fortalt for seg selv ? Det er naturlig å ville dele vårt innerste med partner. Så lenge er trygt og oppbyggende begge veier 🙂 At du kaller ham en " robot" ,tyder på følelser innad i ham som ikke er i kontakt med seg selv. Derfor kan det heller ikke forventes at han kan relatere til dine tanker og følelser dypt nok. Prøv å gå noen turer alene i ukene fremover. Det hjelper å lufte huet litt 🌷 Mener du virkelig at man er for fersk til å fortelle alt etter TO år?! Anonymkode: dd37d...166 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Jeg skjønner at det hadde vært godt å ha noen som forstår! Men det er ikke lett. Av og til er det vanskelig å forstå seg selv til og med. Er det mulig å støtte hverandre, og godta at dere ikke forstår 100% hva den andre går igjennom? Av og til er det ikke lett å skal ta vare på egne problemer og sørge for at et forhold går bra i tillegg. Anonymkode: d389d...70a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Skogsalv skrev (39 minutter siden): Skjønner. Da virker det som at du stoler på ham,men ikke helt når inn/ ikke vet hvordan du skal fremlegge det ? Eller han ikke er klar over i hvilken grad det tynger deg,fordi du kanskje er aktiv og oppegående ellers? Er det et alternativ å skrive ned tankene dine ,for så å la ham lese det ? Og da si at han kan tenke over hva du går og tenker på 😅 noen dager, for så å komme med en tilbakemelding? Han trenger sikkert den tiden til å prosessere. Bare et forslag 🙂 Har vært inne på tanken, men han kommer til å lese det, si han elsker meg og er der for meg og ferdig med det. Har tidligere i forholdet sagt jeg er usikker i forholdet vårt pga alt som skjedde i starten. Han sa da han skulle gjøre hva han kunne for å trygge forholdet. Dette var i fjor sommer og han har til dags dato ikke tatt det opp en eneste gang om jeg føler meg tryggere på han og forholdet vårt. Jeg spurte en gang for ikke lenge siden om hvorfor han aldri har tatt det opp igjen, om han har klart å trygge oss, fikk da til svar at han har spurt hvordan jeg har det. Sa at det har ikke noe med forholdet vårt, men da svarte han ikke. Han vil ikke/ skjønner ikke at en må snakke om ting og finne løsninger sammen for å få ett forhold til å fungere. Det krever mer enn sex, vær og vind prat og fine gaver (som jeg er takknemlig for, men vet på forhånd at jeg får). Han er veldig snill og prøver nok på sin måte, men det kreves litt følelser og trygghet også. Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Mulig han da i barndommen, tidligere forhold har opplevd konflikter,enten rundt seg / vært del av,som ikke har vært løst på en god måte,- og da er litt konfliktsky? I tillegg er det mange par som har forskjellige kjærlighetsspråk. Men så bør han jo møte deg litt på halvveien hvertfall,synes jeg. Han sa han ville gjøre alt for å trygge deg. For deg så er det å snakke om ting. Vet han det ? Skaper det usikkerhet at han forteller så lite om når han har truffet exen ( sier det i etterkant) og hva han og ungen driver med ? Ønsker du å ta del av det,eller helst ikke?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Skogsalv skrev (8 minutter siden): Mulig han da i barndommen, tidligere forhold har opplevd konflikter,enten rundt seg / vært del av,som ikke har vært løst på en god måte,- og da er litt konfliktsky? I tillegg er det mange par som har forskjellige kjærlighetsspråk. Men så bør han jo møte deg litt på halvveien hvertfall,synes jeg. Han sa han ville gjøre alt for å trygge deg. For deg så er det å snakke om ting. Vet han det ? Skaper det usikkerhet at han forteller så lite om når han har truffet exen ( sier det i etterkant) og hva han og ungen driver med ? Ønsker du å ta del av det,eller helst ikke? Ja, han er nok preget av barndom og ekteskap. Eksen er glad i penger og han har villig vekk øst ut til henne og barna etter de gikk fra hverandre. Det har bedret seg etter ene barnet flyttet til mor på heltid og hun får godt bidrag (han tjener bra) selv om hun i starten mente han skulle betale fullt bidrag og diverse ting i tillegg. Det måtte han si nei til, selv om han tjener bra så har han ikke råd til i tillegg til bidrag betale stort sett alt annet også. Ja, han vet at han må trygge meg med å snakke/ vise handling og være åpen med meg. Han har tidligere ved flere tilfeller sagt/lovet en ting, men gjort det stikk motsatte for det «ble bare slik» som han sier. Han vet også at det skaper stor utrygghet hos meg at han ikke forteller noe. Føler jeg er på ene siden og hans eks/barn på andre siden. Dette har jeg sagt til han, han sier han skal fortelle, men når det kommer til stykket sier han likevel ikke ett ord. Jeg ønsker vi skal kunne ha naturlige samtaler rundt det, slik vi har om min eks (far til barna), men han zipper helt igjen. Han mener nok han skåner meg, men jo mer han lukker, jo mer føler jeg han ikke vil dele med meg. Tror ikke han skjuler noe, men han bare unngår å fortelle noe. Vært ute med barnet, kommer hjem og er helt taus om hvordan det går med hn generelt, på vgs osv. Ikke ett ord. TS Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, han er nok preget av barndom og ekteskap. Eksen er glad i penger og han har villig vekk øst ut til henne og barna etter de gikk fra hverandre. Det har bedret seg etter ene barnet flyttet til mor på heltid og hun får godt bidrag (han tjener bra) selv om hun i starten mente han skulle betale fullt bidrag og diverse ting i tillegg. Det måtte han si nei til, selv om han tjener bra så har han ikke råd til i tillegg til bidrag betale stort sett alt annet også. Ja, han vet at han må trygge meg med å snakke/ vise handling og være åpen med meg. Han har tidligere ved flere tilfeller sagt/lovet en ting, men gjort det stikk motsatte for det «ble bare slik» som han sier. Han vet også at det skaper stor utrygghet hos meg at han ikke forteller noe. Føler jeg er på ene siden og hans eks/barn på andre siden. Dette har jeg sagt til han, han sier han skal fortelle, men når det kommer til stykket sier han likevel ikke ett ord. Jeg ønsker vi skal kunne ha naturlige samtaler rundt det, slik vi har om min eks (far til barna), men han zipper helt igjen. Han mener nok han skåner meg, men jo mer han lukker, jo mer føler jeg han ikke vil dele med meg. Tror ikke han skjuler noe, men han bare unngår å fortelle noe. Vært ute med barnet, kommer hjem og er helt taus om hvordan det går med hn generelt, på vgs osv. Ikke ett ord. TS Anonymkode: ee816...162 Da er det ikke rart du føler deg utenfor..Han opplever ganske sikkert en lojalitetskonflikt ifht barnet sitt,som er negativ til deg,tenker jeg. Når han er sammen med barnet,så fokuserer han fullt ut på det,og snakker nok minst mulig om deg. For ikke å opprøre. Så da føler han må være lojal tilbake til barnet ,og si minst mulig hjemme hos dere om hva de to har gjort. Did that make sense? I Så tilfelle vil det ta tid. Men han bør steppe bedre opp på dine vegne,med små skritt fremover, og INFORMERE deg på veien . Det er en kjærlighetshandling som vil lønne seg på sikt ,for alle parter. Tette gapet og bringe nærmere. Noen menn føler seg også forplikta til ekskona i den gamle kjernefamilien, ifht tjenester osv. Har hun gått videre ?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 Skogsalv skrev (15 minutter siden): Da er det ikke rart du føler deg utenfor..Han opplever ganske sikkert en lojalitetskonflikt ifht barnet sitt,som er negativ til deg,tenker jeg. Når han er sammen med barnet,så fokuserer han fullt ut på det,og snakker nok minst mulig om deg. For ikke å opprøre. Så da føler han må være lojal tilbake til barnet ,og si minst mulig hjemme hos dere om hva de to har gjort. Did that make sense? I Så tilfelle vil det ta tid. Men han bør steppe bedre opp på dine vegne,med små skritt fremover, og INFORMERE deg på veien . Det er en kjærlighetshandling som vil lønne seg på sikt ,for alle parter. Tette gapet og bringe nærmere. Noen menn føler seg også forplikta til ekskona i den gamle kjernefamilien, ifht tjenester osv. Har hun gått videre ? Er godt mulig han føler en konflikt der, ja....jeg vet ikke. Han snakker nok ikke om meg når de er sammen, nei. Jeg har spurt han når han har stilt opp for meg i konflikten med barnet, men han sier bare at hn ikke vil snakke om det og hn sier hnikke gjort noe galt (Hn skjelte meg ut siste gang vi møttes for over ett år siden og ba meg bl.a brenne i helvete.). Jeg vet ikke om eksen er gått videre, hun ringer ikke/sender SMS i tide og utide lenger, men vet ikke hvor mye han snakker med henne når han henter/leverer barnet. Har ikke peiling iom at han ikke sier noe, verken om eks kona eller barnet 🤷🏻♀️ Ikke vil jeg spør heller, er blitt slik at vi snakker mest om vær og vind, hva vi skal gjøre i helgen. Hvordan jeg sliter nå, forholdet vårt, eks og barn er det lagt lokk på. Han både ser og merker at jeg sliter, men han gir meg en klem og sier han elsker meg, så er vi ferdige. Spiser middag, ser nyheter, ser litt på tv, legger oss, har sex (han har stort behov) og sover. Sånn går no dagan... Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Ja,ikke sant... Du legger deg med en elefant i rommet hver kveld du ,- nederst ved beina dine 🙄 Dere må jo ta tak i det uansett,før eller siden ❤ Vet noen bruker familievernkontor,,,men har ingen erfaring selv til uttale meg om det.Tror man kan dra dit alene også ? Men en mulig nøytral 3.part ellers.. 😅? Jammen ikke lett,når ting er i stagnasjon. Kan hende du bare må sette litt hardt mot hardt også. Vanskelig å si,- det kan også gjøre ting verre.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 Skogsalv skrev (2 timer siden): Ja,ikke sant... Du legger deg med en elefant i rommet hver kveld du ,- nederst ved beina dine 🙄 Dere må jo ta tak i det uansett,før eller siden ❤ Vet noen bruker familievernkontor,,,men har ingen erfaring selv til uttale meg om det.Tror man kan dra dit alene også ? Men en mulig nøytral 3.part ellers.. 😅? Jammen ikke lett,når ting er i stagnasjon. Kan hende du bare må sette litt hardt mot hardt også. Vanskelig å si,- det kan også gjøre ting verre. Ja, er en veldig vanskelig situasjon dette her. Både med følelser, tankespinn og alt Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, er en veldig vanskelig situasjon dette her. Både med følelser, tankespinn og alt Anonymkode: ee816...162 Hvil i deg sjøl innimellom og forsøk å legg det i en mentalt " låst skuff " når du trenger søvn og overskudd . Legg vekk nøkkelen for natta og fokuser på rolig pust ..Dere kommer til å måtte løse det uansett. Men øv deg på små pauser fra tankekjøret, om du klarer . ❤ I de fleste utfordringer er det som regel god læring 😅 , men du trenger en skikkelig samtale med kjæresten din snart. Du skal ikke bære denne vekta alene. Fortell han at du ikke forventer en fiks ferdig løsning ( som i hans hode kanskje er one big happy family ,og du og barnet er perlevenner,,, ) (Vet du egentlig HVA han ser for seg som det ultimate for alle parter ? ), - men kanskje bare spørre om det GREIT at DU kan spørre hva de har funnet på ? Sånn i 1.omgang. Bare for å få ham litt på gli denne våren 😉
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Skogsalv skrev (13 timer siden): Hvil i deg sjøl innimellom og forsøk å legg det i en mentalt " låst skuff " når du trenger søvn og overskudd . Legg vekk nøkkelen for natta og fokuser på rolig pust ..Dere kommer til å måtte løse det uansett. Men øv deg på små pauser fra tankekjøret, om du klarer . ❤ I de fleste utfordringer er det som regel god læring 😅 , men du trenger en skikkelig samtale med kjæresten din snart. Du skal ikke bære denne vekta alene. Fortell han at du ikke forventer en fiks ferdig løsning ( som i hans hode kanskje er one big happy family ,og du og barnet er perlevenner,,, ) (Vet du egentlig HVA han ser for seg som det ultimate for alle parter ? ), - men kanskje bare spørre om det GREIT at DU kan spørre hva de har funnet på ? Sånn i 1.omgang. Bare for å få ham litt på gli denne våren 😉 Etter å ha lest svar her inne i går, tok jeg en samtale med han vedr. hvordan jeg føler meg for tiden (som en taper), mitt forhold til barnet hans, usikkerheten til forholdet osv. Han sier han vil være der og støtte meg, men forholdet til barnet hans kan han ikke gjøre noe med siden hn ikle vil snakke om det. Han skjønner at alt snakket om eksen osv i starten av forholdet vårt gjorde mye skade og at det ligger som som en form for arr hos meg. Han mener at det han har gjort i fortiden som har skadet forholdet vårt må vi bare lukke og gå videre. Jeg sa jeg er redd det vil skje igjen pga det har vært mye og det er skjedd med jevne mellomrom gjennom hele forholdet (mye episoder jeg ikke har nevnt her) og jeg er redd det vil skje igjen så fort eksen tar kontakt. Føler ikke vi kom så mye lenger egentlig..... Anonymkode: ee816...162
Gjest Skogsalv Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter å ha lest svar her inne i går, tok jeg en samtale med han vedr. hvordan jeg føler meg for tiden (som en taper), mitt forhold til barnet hans, usikkerheten til forholdet osv. Han sier han vil være der og støtte meg, men forholdet til barnet hans kan han ikke gjøre noe med siden hn ikle vil snakke om det. Han skjønner at alt snakket om eksen osv i starten av forholdet vårt gjorde mye skade og at det ligger som som en form for arr hos meg. Han mener at det han har gjort i fortiden som har skadet forholdet vårt må vi bare lukke og gå videre. Jeg sa jeg er redd det vil skje igjen pga det har vært mye og det er skjedd med jevne mellomrom gjennom hele forholdet (mye episoder jeg ikke har nevnt her) og jeg er redd det vil skje igjen så fort eksen tar kontakt. Føler ikke vi kom så mye lenger egentlig..... Anonymkode: ee816...162 Men vil han ikke at du og barnet skal ha et greit forhold dere imellom på sikt da ? Dersom han vil satse på dere,så ville jo det vært naturlig. Forstår at han ikke kan fikse det sånn plutselig NÅ ,men på sikt bør jo aksept være en selvfølge. Om barnet ikke vil være perlevenner,er det forståelig. Da barn først og fremst er lojale til foreldrene og nye som kommer inn må vinne tillit over tid. Barnas mor vil jo også som tiden går,få en ny partner. Slikt må jo løses i gjensidig respekt. Tenk om du og han får barn sammen og dette fortsatt er situasjonen. Da kan ikke ditt barn møte sine halvsøsken heller da ? Hadde forstått din kjære,om dere var helt ferske i forholdet, - da vil man skjerme barn ekstra, til man vet det er seriøst..Det er ikke barna som skal ansvaret for hvordan de voksne løser ting. De har ikke bedt om situasjonen, og kan heller ikke tenke konsekvens og relasjon- fordi de er barn ❤ Ballen er i hans hjørne . Og skylappene må av. Du er hans likeverdige og kjærlighet, men han stenger deg ute fra den viktigste delen av livet sitt pga egen frykt. Kan du leve med det ? En familie fyller jo alt! Skal du rømme huset eller gå på nåler når barnet besøker sin far...Det høres ikke hyggelig ut. Han må være villig til å gjøre en innsats , med små steg over lang tid - for å fikse dette 🌷Dere er jo ikke særboere, da hadde det kanskje vært enklere ,med tanke på barnet hans... noen løser det på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå