lillaengel Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Vi har to barn på 4 som er hos sin pappa 40% av tiden. Han betaler bidrag, og jeg står for alt. Frem til nå har jeg kjøpt inn alt av innetøy og litt pentøy som de har liggende hos han. Han sier ifra om han trenger mer. Jeg ønsker egentlig at han skal handle inn selv, og at vi heller kan trekke litt fra bidraget, men vi har ikke blitt enige om sum, så da blir det nok ikke sånn. De er der 6 dager på rad annenhver uke. Hvor mye klær burde jeg handle inn for å ha liggende der? Han må jo også kunne legge nytt tøy i barnehagen hvis det er skittent tøy der. I dag har han 6 av hvert klesplagg til de hver. (6 bukser, 6 gensere etc). I tillegg har jeg ca det samme hos meg og 2-3 skift i barnehagen. Føler det er så unødvendig at barna skulle måtte ha 14 bukser osv. Hva mener dere er rimelig? og hva gjør evt dere?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Hvor mye klær bruker de hos deg i samme periode? Det er jo en god pekepinn... Anonymkode: 3cfcc...53f 3
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye klær bruker de hos deg i samme periode? Det er jo en god pekepinn... Anonymkode: 3cfcc...53f det er litt varierende. noen ganger bruker de klær 2 dager på rad, og andre ganger må jeg skifte hver dag. Så er det jo litt opp til en hvor ofte man setter på vaskemaskinen.
Jessic_a Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Er de hos han annen hver uke samtidig som han betaler full barnebidrag? 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Jeg handler ikke inn noe, men det hender vi spleiser på større utstyr. Ellers så kjøper han selv inn det han trenger. Klærne flyter for så vidt fritt mellom hjemmene. Jeg har forstått det sånn at bidraget skal være et supplement til forsørgelsen der barna har sitt primære hjem og at foreldrene selv sørger for de løpende utgifter når de har barna. Er det noen spesiell grunn til at du står for alt? Anonymkode: 70386...2bd 2
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg handler ikke inn noe, men det hender vi spleiser på større utstyr. Ellers så kjøper han selv inn det han trenger. Klærne flyter for så vidt fritt mellom hjemmene. Jeg har forstått det sånn at bidraget skal være et supplement til forsørgelsen der barna har sitt primære hjem og at foreldrene selv sørger for de løpende utgifter når de har barna. Er det noen spesiell grunn til at du står for alt? Anonymkode: 70386...2bd Jeg har forstått det sånn at jeg må stå for alt av klær siden han betaler bidrag. Så enten må barna få med seg bag frem og tilbake eller så må jeg kjøpe inn to garderober. Hadde vært så mye lettere om han kjøpte selv. Itillegg til å ha oversikt over hva de har og trenger her hjemme så må jeg passe på hans også. Iallefall handle inn når han trenger, eller gi om jeg har til overs.
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2021 Jessic_a skrev (14 minutter siden): Er de hos han annen hver uke samtidig som han betaler full barnebidrag? han betaler litt mindre enn det kalkulatoren til nav sier han skal betale. der samværet er ført opp og trukket fra.
Jadaomatte Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 lillaengel skrev (1 minutt siden): han betaler litt mindre enn det kalkulatoren til nav sier han skal betale. der samværet er ført opp og trukket fra. Han betaler mindre, mens du må betale alt...? Du blir lurt ts. 21
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2021 Jadaomatte skrev (2 minutter siden): Han betaler mindre, mens du må betale alt...? Du blir lurt ts. det ville ikke forundret meg. Jeg har vært så fleksibel og givende på så mye, men han tenker kun på seg selv hele veien, og det er så synd på han for alt mulig rart. En umoden dritt i mine øyne. Men nå er han nå far til barna mine, og jeg tenker at de har det bra om han har det bra. Men jeg kommer ikke til å strekke meg noe mer, har fått nok. Jeg har forstått at jeg må dekke klærne til han også, jeg vet at mange gjør det annerledes, men om han har loven på sin side så får jeg uansett ikke gjort annet.
Ulven Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 Har han ikke vaskemaskin? Det skal da ikke være nødvendig med 6 fulle sette tøy til 6 dager samvær. Penklær tenker jeg de ikke behøver mer en ett sett av , og så sendes det frem og tilbake. 10
Jessic_a Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 lillaengel skrev (2 minutter siden): det ville ikke forundret meg. Jeg har vært så fleksibel og givende på så mye, men han tenker kun på seg selv hele veien, og det er så synd på han for alt mulig rart. En umoden dritt i mine øyne. Men nå er han nå far til barna mine, og jeg tenker at de har det bra om han har det bra. Men jeg kommer ikke til å strekke meg noe mer, har fått nok. Jeg har forstått at jeg må dekke klærne til han også, jeg vet at mange gjør det annerledes, men om han har loven på sin side så får jeg uansett ikke gjort annet. Bare endre stønaden til normal og be han kjøpe egne klær. Det klarer han fint. 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er ganske sikker på at det ikke er meningen at du skal dekke hverdagstøy hos far. Mor og far skal sammen bidra til barnets underhold. Dette blir satt til en sum X etter barnets alder. Når bidrag beregnes deles forsørgerplikten mellom mor og far etter inntekt (men likevel slik at bidragsyter betaler max 5/6 deler av underholdet). Så trekkes samvær fra andelen som bidragsyter betaler bidragsmottaker, fordi bidragsyter selv skal underholde (sørge for kost, losji og klær) barnet under samvær. Så om dette skulle gått opp måtte far ha betalt en del av den summen han får fratrekt for samvær i dag. Anonymkode: 70386...2bd 3
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at det ikke er meningen at du skal dekke hverdagstøy hos far. Mor og far skal sammen bidra til barnets underhold. Dette blir satt til en sum X etter barnets alder. Når bidrag beregnes deles forsørgerplikten mellom mor og far etter inntekt (men likevel slik at bidragsyter betaler max 5/6 deler av underholdet). Så trekkes samvær fra andelen som bidragsyter betaler bidragsmottaker, fordi bidragsyter selv skal underholde (sørge for kost, losji og klær) barnet under samvær. Så om dette skulle gått opp måtte far ha betalt en del av den summen han får fratrekt for samvær i dag. Anonymkode: 70386...2bd "Etter rundskriv av 10.01.02 gjelder underholdsplikten "forbruksutgifter, boutgifter og utgifter til barnetilsyn". Barnebidraget skal altså omfatte løpende utgifter knyttet til den daglige omsorgen av barnet, typisk utgifter til mat, klær, hygiene, bosted og transport. Den forelderen som har samvær og betaler barnebidrag har bare ansvar for å dekke de løpende utgifter under samværstiden. Den som har den daglige omsorgen for barnet har likevel ansvar for å kjøpe klær som barnet skal ha med til den forelderen som har samvær" http://www.frirettshjelpadvokat.org/rettsomraader/1-barnefordeling/18-underholdningsplikt-og-barnebidrag Det ser ut til at det er jeg som er pliktig til å dekke det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 Strekk deg langt for å beholde freden. Du har så veldig rett i at når han har det bra, har barna det bra. Anonymkode: 9ea55...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 lillaengel skrev (28 minutter siden): "Etter rundskriv av 10.01.02 gjelder underholdsplikten "forbruksutgifter, boutgifter og utgifter til barnetilsyn". Barnebidraget skal altså omfatte løpende utgifter knyttet til den daglige omsorgen av barnet, typisk utgifter til mat, klær, hygiene, bosted og transport. Den forelderen som har samvær og betaler barnebidrag har bare ansvar for å dekke de løpende utgifter under samværstiden. Den som har den daglige omsorgen for barnet har likevel ansvar for å kjøpe klær som barnet skal ha med til den forelderen som har samvær" http://www.frirettshjelpadvokat.org/rettsomraader/1-barnefordeling/18-underholdningsplikt-og-barnebidrag Det ser ut til at det er jeg som er pliktig til å dekke det. Påfølgende setning lyder: "Dette forutsetter imidlertid at klærne blir sendt tilbake etter avtale mellom foreldrene". Her tolker jeg det slik at det er snakk om klær som barnet har med på samvær. Altså en bag med klær. Her virker det jo som du kjøper klær som far skal ha liggende? Det mener jeg er urimelig. Jeg mener det ikke er bidragsmottakers ansvar å holde to garderober. Om far vil ha klær liggende må han kjøpe dem selv. Anonymkode: 70386...2bd 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 Jeg tenker det også er relevant hvor mye samvær det er. Når barna er nesten halvparten av tiden hos sin far, reduserer det ditt økonomiske ansvar for klær og øker hans, mener jeg. Anonymkode: 70386...2bd 4
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #17 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Påfølgende setning lyder: "Dette forutsetter imidlertid at klærne blir sendt tilbake etter avtale mellom foreldrene". Her tolker jeg det slik at det er snakk om klær som barnet har med på samvær. Altså en bag med klær. Her virker det jo som du kjøper klær som far skal ha liggende? Det mener jeg er urimelig. Jeg mener det ikke er bidragsmottakers ansvar å holde to garderober. Om far vil ha klær liggende må han kjøpe dem selv. Anonymkode: 70386...2bd Ja det er jeg enig i. Men så er det å tenke på barnas beste da. Jeg ønsker ikke at de skal måtte bo i en bag. I tillegg så syns jeg det er tungvint for min del. Legge fra meg en stor bag med nok klær til 6 dager i barnehagen. Og sikkert få de igjen uvasket. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 Betales det bidrag fra en av foreldrene, ligger det i bidraget at den som mottar bidraget, skal betale klær, utstyr osv. Dette fikk jeg beskjed av fra Nav. Så her betaler jeg alt av klær og nødvendig utstyr, også sender jeg med klær når barnet drar til far. Ikke noe mer styr enn det. Anonymkode: 12555...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Betales det bidrag fra en av foreldrene, ligger det i bidraget at den som mottar bidraget, skal betale klær, utstyr osv. Dette fikk jeg beskjed av fra Nav. Så her betaler jeg alt av klær og nødvendig utstyr, også sender jeg med klær når barnet drar til far. Ikke noe mer styr enn det. Anonymkode: 12555...e3c Hentes barnet i barnehage/skole ved levering, har vi gjort det slik at bagen hentes hjemme. Ikke noe stress, og ofte henter far bare bagen før han henter barna. Anonymkode: 12555...e3c
lillaengel Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #20 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hentes barnet i barnehage/skole ved levering, har vi gjort det slik at bagen hentes hjemme. Ikke noe stress, og ofte henter far bare bagen før han henter barna. Anonymkode: 12555...e3c Jeg kan jo legge det som forslag men det blir ekstra 6 km på han så tviler på at det tas i mot godt. Hvis jeg skal kjøpe inn til hans garderobe da? Hva er nok for 6 dager på rad for 2 på 4 år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå