AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Gikk fra 50% stilling over 5 år til ekstrahjelp (0%) i november. Har jobbet to vakter siden da, tilbudt totalt 4 men de siste to har jeg vært syk på. Nå ringte sjefen og sier at de har ikke behov for meg mer siden jeg ikke kan jobbe dagtid i hverdagene (annen jobb) ved behov. Hun mener at avtalen jeg signerte tilsa at jeg kunne si opp uten oppsigelsestid, men jeg er uenig. Jeg husker at det sto at jeg hadde vanlig oppsigelsestid, en mnd eller to mnd (om man har jobbet over 5 år, som jeg jo har). Sjefen hadde selv ikke kontrakten foran seg og gikk bare ut i fra at hun hadde gitt meg en avtale hvor de kunne la meg gå når behovet ikke lengre var der. Anonymkode: 03a53...4c0
Alvario Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Så lenge du bare har ekstravaktavtale kan leder fint slutte å gi deg vakter uten oppsigelsestid. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Ettersom du er ekstrahjelp nå, uten noe fast i kontrakten har det vel ingen betydning om du går på dagen eller ikke. Arbeidsgiveren din er ikke pliktig å tilby deg noen vakter, så de kan jo bare la være å ringe til oppsigelsestiden er over? Anonymkode: 7cf2f...1c5 3
Daria Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Uten faste vakter eller kontraktsfestet arbeidsprosent blir vel oppsigelsestid uansett en ren teoretisk diskusjon... 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Hvis du har 0 % stilling, kan hun bare slutte å gi deg vakter. Om du har oppsigelsestid på en måned eller to, uten noen vakter, eller om du ikke har det, spiller vel ingen rolle for deg? Anonymkode: 32f53...a1e 7
Kala Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 En avtale om kortere oppsigelsestid enn 1 måned utenfor prøvetid, er ikke gyldig. Arbeidsgiver kan ikke avtale seg vekk fra betingelsene i arbeidsmiljøloven. Se arbeidsmiljøloven paragraf 15-3 for det du lurer på. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Det kommer an på hvordan kontrakten er utformet. Også 0% kontrakter kan ha vanlig oppsigelsestid. Men det vil ikke spille noen praktisk rolle siden arbeidsgiver ikke er forpliktet til å gi deg noen vakter i oppsigelsestiden. Dersom kontrakten ikke sier noe om oppsigelsestid. Er det nærliggende å tolke den som en rammeavtale hvor hver vakt avtales som et eget midlertidig arbeidsforhold for den eller de dagene avtalene varer. I så fall har du ingen oppsigelsestid, men en tidsbestemt kontrakt som har utløpt. Uansett spiller det liten praktisk rolle for deg. Anonymkode: b19d2...0db 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er ikke interessert i flere vakter, det går helt fint! Jeg har personalgoder som jeg derimot ikke vil miste på dagen. Kontrakten var ikke tidsbestemt, hadde ingen "utløpsdato". Jeg har nå derimot en jobb med utløpsdato og der spesifiseres det at arbeidsforholdet slutter ved X dato, uten oppsigelsestid. Anonymkode: 03a53...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 I tillegg til personalgodene er dette en småråtten kjede som har en tendens til å herse med sine ansatte, gi ut ekstrahjelp kontrakter på 0% men fast flere timer hver uke, ha nest-kommanderende med ansvar uten tillegg på lønn etc. Samt en tendens til å gå i gråsonen når gjelder arbeidslivet, som f.eks ved oppsigelse. Jeg vil derfor vite mine rettigheter og tvinge dem til å gjøre dette korrekt. Anonymkode: 03a53...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I tillegg til personalgodene er dette en småråtten kjede som har en tendens til å herse med sine ansatte, gi ut ekstrahjelp kontrakter på 0% men fast flere timer hver uke, ha nest-kommanderende med ansvar uten tillegg på lønn etc. Samt en tendens til å gå i gråsonen når gjelder arbeidslivet, som f.eks ved oppsigelse. Jeg vil derfor vite mine rettigheter og tvinge dem til å gjøre dette korrekt. Anonymkode: 03a53...4c0 Arbeidsmiljøloven mente jeg, ikke arbeidslivet 😅 (Men joda, der også.) Anonymkode: 03a53...4c0
Kala Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 Om de har brukt deg midlertidig, og sammenhengende i over 4 år, kan du med rett kreve fast arbeid med bakgrunn i den faktiske arbeidsstilling du har hatt. Igjen, de kan ikke sette deg i en dårligere rettsstilling med avtale. Arbeidsmiljøloven er en ufravikelig vernelov. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Det er bare å kontakte fagforeningen. Sportsbransjen er noen sleipinger. Anonymkode: c0842...080
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bare å kontakte fagforeningen. Sportsbransjen er noen sleipinger. Anonymkode: c0842...080 Butikk, salg, ikke noe sport her i gården Anonymkode: 03a53...4c0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 Husk at personalrabatt/personlgode bare er skattefritt opp til et visst beløp. Dersom personalrabatten skal skattlegges og du ikke har noen lønn å trekke skatt fra, vil du få regning i posten. Det er arbeidsgiver som rapporterer om rabatten som er gitt Anonymkode: b19d2...0db
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Husk at personalrabatt/personlgode bare er skattefritt opp til et visst beløp. Dersom personalrabatten skal skattlegges og du ikke har noen lønn å trekke skatt fra, vil du få regning i posten. Det er arbeidsgiver som rapporterer om rabatten som er gitt Anonymkode: b19d2...0db Jeg vet hvordan personalgodene fungerer, vi får god innføring i de 🙂 Anonymkode: 03a53...4c0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 Kala skrev (19 minutter siden): Om de har brukt deg midlertidig, og sammenhengende i over 4 år, kan du med rett kreve fast arbeid med bakgrunn i den faktiske arbeidsstilling du har hatt. Igjen, de kan ikke sette deg i en dårligere rettsstilling med avtale. Arbeidsmiljøloven er en ufravikelig vernelov. Det har ingenting med situasjonen min å gjøre. Jeg skal si opp okke som, vil bare det skal bli gjort rett - for meg 😉 Anonymkode: 03a53...4c0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 Kan du ikke bare finne fram kontrakten og se hva som står? Hvis du har oppsigelsestid etter arbeidsavtalen, så har du jo det og de må forholde seg til dette. Anonymkode: 32f53...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet hvordan personalgodene fungerer, vi får god innføring i de 🙂 Anonymkode: 03a53...4c0 Merkelig å få god innføring i personalgoder, men ikke arbeidskontrakter. Ikke rart det florerer av useriøse bedrifter når energien rettes til helt uvesentlige områder. Anonymkode: b19d2...0db
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Merkelig å få god innføring i personalgoder, men ikke arbeidskontrakter. Ikke rart det florerer av useriøse bedrifter når energien rettes til helt uvesentlige områder. Anonymkode: b19d2...0db Det er i grunn ikke merkelig. De driver som sagt i gråsonen når det gjelder behandlingen av sine ansatte. Informasjon om arbeidskontrakter kommer for øvrig fra nærmeste leder, mens info om personalgoder kommer fra HR. Når nærmeste leder ikke har kontroll på opp og ned så står man ganske fast. Anonymkode: 03a53...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå