Gå til innhold

Å jobbe som 1:1 assistent i bhg. Er det mer krevende å være "vanlig" assistent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med barn med spesielle behov. Noen som har erfaringer? Er det virkelig sånn at noen barn med krav på egen assistent nesten ikke omgås de andre barna? 

Anonymkode: 66af1...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer krevende ENN å være vanlig assistent, skulle det stå i HI forresten

Skrevet

De fleste barna som har 1 til 1 kan være sammen med de andre barna naturligvis, men ja det er absolutt mer krevende. Kjenner tre som jobber som 1 til 1, ene har et barn med heftig form for ADHD og ekstreme problemer med følelsesregulering, som kan finne på å slå og bite når det "får anfall". Hyler i en time i strekk med alt det har. Har store problemer med relasjoner til andre barn da det er svært kontrollerende og manipulerende. Må hjelpes og veiledes i leken konstant for at det ikke skal bli full kræsj. Barnet har ikke filter heller, barn generelt har dårlig filter, men dette er voldsomt. Kan dra opp skjorten til de ansatte og poke i magen mens det roper at mammaen sin er så kjukk og feit i sin mage. Et eksempel bare. Veldig krevende, psykisk, men også fysisk, for barnet drikker av gårde når det blir sint/lei seg og man må løpe for å finne det før det er skikkelig borte. Det er ikke et lite barn. 

En annen har et barn med autisme. Veldig omgjengelig barn, gjør ikke så mye av seg, men har en heftig form for autisme likevel. Ikke spesielt krevende i det hele tatt. 

Anonymkode: b37ab...cc8

Skrevet

For min del er det bedre, for jeg liker å jobbe med barn på den måten. Hva behovene er, kommer an på barnet.

Noen barn har bruk for å jobbe med det sosiale i både mindre og større grupper, imens andre har behov for trening i både det sosiale og språk f.eks. Nå har jeg en utdanning med spes.ped. i bunn (bachelor) blant annet som gjør at jeg trives med å jobbe slik, ofte med litt eldre barn, og jeg synes ikke det er mer krevende, heller krevende på en helt annen måte. I fht. barnehage så er det nok mye fordi at det fort kan bli høyt lydnivå, og at jeg da setter enorm pris på de små avbrekkene i løpet av uka/dagen (avhenger av barnet) hvor vi kan jobbe i mindre grupper.

Et tips er at dersom en skal bli 1-1 assistent med et barn er å gjøre seg kjent med barnet før man leser om barnet i form av papirer, det vinner man mye på, ihvertfall føler jeg det selv. Samt er det lurt og ikke minst viktig å sette seg inn i hva en diagnose kan innebære, selv om alle mennesker, uavhengig av diagnose, er like forskjellige. 

Anonymkode: 189c7...c05

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med barn med spesielle behov. Noen som har erfaringer? Er det virkelig sånn at noen barn med krav på egen assistent nesten ikke omgås de andre barna? 

Jeg er selv mor til et slikt barn og ja det krever noe helt annet av deg og du må virkelig gå inn i rollen men hvis du viser deg å mestre det kan du oppleve å få en kontakt med barnet som de andre bare kunne drømme om. Barn som har 1:1 har ofte komplekse utfordringer og mange kan ha adferdsvansker og autisme, psykisk utviklingshemming, ADHD, syndromer, genfeil eller andre ting som gjør at de ikke fungerer som andre barn. 

Anonymkode: 367f3...def

Skrevet

Noen barn er med gruppen, andre er stort sett for seg selv. Mer slitsomt ja

Anonymkode: 12a44...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...