Gå til innhold

Hva tror dere kommer i Bergen nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mutantvirus uten kjent smittevei, kort fra Ulvik og Kvam til Bergen.

Ny runde med stengte treningssentre? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (55 minutter siden):

Vi trenger langt strengere tiltak enn dette, og dette bør straks innføres for mange måneder i hele landet. Jo strengere tiltak, jo bedre effektivitet. Mutanter kan opptre og/eller oppstå hvor som helst i landet.

• Liker 2
Skrevet
13579 skrev (10 minutter siden):

Vi trenger langt strengere tiltak enn dette, og dette bør straks innføres for mange måneder i hele landet. Jo strengere tiltak, jo bedre effektivitet. Mutanter kan opptre og/eller oppstå hvor som helst i landet.

Ja, da er det bare å låse seg inne i boden.

• Liker 5
Skrevet
13579 skrev (57 minutter siden):

Er rart hvor mange som vet bedre enn helsemyndighetene, seriøse forskere og proffe fagfolk.

• Liker 7
Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (6 timer siden):

Da må vel smittetallet opp, med 2-10 smittede pr dag så virker det ikke akkurat som noe eksplosjon.

• Liker 5
Skrevet
Hatsumomo skrev (På 4.2.2021 den 17.08):

Da må vel smittetallet opp, med 2-10 smittede pr dag så virker det ikke akkurat som noe eksplosjon.

Det er ukjent smittevei som er indikasjon på mer restriksjoner, spesielt om det er mutert virus. Ikke antall smittede i seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Tror de kommer til å skjerme barn og unge, og heller stenge all bevertning, 

Det ser ut til å gå den veien hos politikerne, så derfor tror jeg de lander på det. 

Det er ikke godt å si da, det er hovedsaklig blandt unge det er mye smitte. 

• Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (5 minutter siden):

Tror de kommer til å skjerme barn og unge, og heller stenge all bevertning, 

Det ser ut til å gå den veien hos politikerne, så derfor tror jeg de lander på det. 

Det er ikke godt å si da, det er hovedsaklig blandt unge det er mye smitte. 

De har jo allerede sagt at nye regler bør gjelde nasjonalt, således må hele landet belage seg på omfattende restriksjoner. Spørsmålet er om de nå må innsette portforbud hele døgnet, etter som dette nåer mer aktuelt.

Skrevet

De sier at også barn og unge vil bli berørt av tiltak. "Nye tiltak vil være inngripende med negative konsekvenser for befolkningen, også barn og unge", skriver BA i kveld.

• Liker 1
Skrevet

Kan DPS bli stengt?
Ble det stengt i N Follo?

Skrevet (endret)

Ikke anbefalt å reise ut av kommunen kanskje?

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
Skrevet

Ingen organisert idrett

Barn får bare leke med barn fra sin kohort

Barneskoler fortsatt på gult

Kanskje stengt bibliotek, svømmehaller, klatring osv

Tror jeg

• Liker 1
Skrevet

Når kommer denne pressekonferansen, eller annonseringen?

• Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (44 minutter siden):

Når kommer denne pressekonferansen, eller annonseringen?

Aner ikke. Det er drøyt å ikke få et tidspunkt. Uprofft.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Kan noen, i te-skje format, forklare hvorfor vi er "helt hysteriske" på mutasjoner? Altså: jeg forstår dette med faren for mange smittede, ukjent smittevei osv. Men hvorfor er vi helt i panikk når det gjelder mutasjoner fremfor å fortsette strenge, men rimelige tiltak som alle forstår? Med strenge og rimelige mener jeg:

• hjemmekontor for de som kan
  • holde avstand
  • vaske hender
  • holde seg mest mulig hjemme
  • begrenset alkoholservering
  • begrensninger i arrangement / sammenkomster / samlinger 
  • reiserestriksjoner - og klart at en kommune skal kunne si nei til besøkende fra en kommune med høyt smittetrykk
  • grensekontroll med krav om karantene og positiv test
  • munnbind anbefalinger og påbud i enkelt tilfeller

Hvorfor må vi i tillegg begynne med stenging av kjøpesenter, vinmonopol og alt mulig som jeg ikke kommer på nå? Hvorfor er vi hysteriske for disse mutantene - vil det ikke holde med de tiltakene vi har nå? Ikke si sykehuskapasitet og sånt tull - dette har vi alt tiltak for. Vi har 8 smittede med mutant virus i Bergen - men vi har ellers en flat smittetrend og 13 smittede totalt i går. 

Hvis vi nå skal gå helt bananas med tiltak - innrømmer vi da ikke samtidig at de tiltakene vi har og har hatt ikke hindrer virusspredning?

Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (34 minutter siden):

Kan noen, i te-skje format, forklare hvorfor vi er "helt hysteriske" på mutasjoner? Altså: jeg forstår dette med faren for mange smittede, ukjent smittevei osv. Men hvorfor er vi helt i panikk når det gjelder mutasjoner fremfor å fortsette strenge, men rimelige tiltak som alle forstår? Med strenge og rimelige mener jeg:

• hjemmekontor for de som kan
  • holde avstand
  • vaske hender
  • holde seg mest mulig hjemme
  • begrenset alkoholservering
  • begrensninger i arrangement / sammenkomster / samlinger 
  • reiserestriksjoner - og klart at en kommune skal kunne si nei til besøkende fra en kommune med høyt smittetrykk
  • grensekontroll med krav om karantene og positiv test
  • munnbind anbefalinger og påbud i enkelt tilfeller

Hvorfor må vi i tillegg begynne med stenging av kjøpesenter, vinmonopol og alt mulig som jeg ikke kommer på nå? Hvorfor er vi hysteriske for disse mutantene - vil det ikke holde med de tiltakene vi har nå? Ikke si sykehuskapasitet og sånt tull - dette har vi alt tiltak for. Vi har 8 smittede med mutant virus i Bergen - men vi har ellers en flat smittetrend og 13 smittede totalt i går. 

Hvis vi nå skal gå helt bananas med tiltak - innrømmer vi da ikke samtidig at de tiltakene vi har og har hatt ikke hindrer virusspredning?

Jeg tror det kommer hovedsakelig av at man i så å si alle tilfellene i Bergen har ukjent smittevei kombinert med mer smittsom mutant. Hadde man kunne sporet smitten, ville man kanskje ikke ønsket så drastiske tiltak som det legges opp til.

Endret av Alivamale
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Alivamale skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det kommer hovedsakelig av at man i så å si alle tilfellene i Bergen har ukjent smittevei kombinert med mer smittsom mutant. Hadde man kunne sporet smitten, ville man kanskje ikke ønsket så drastiske tiltak som det legges opp til.

Det blir Follo nedstenging her i Bergen også har vi fått vite. Jeg savner den gode begrunnelsen - dvs. begrunnelsen for at vi nå stenger butikker og all aktivitet. Og før noen roper og remjer seg: husk at Bergen har hatt strenge tiltak siden midten av september og at vi får ca 14 dager i frisk luft mellom hver gang de slamrer igjen døren.

Jeg forstår ikke hvorfor de eksisterende tiltakene i varierende grad er nok - nå skal også handelsnæringen straffes. 

Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Det blir Follo nedstenging her i Bergen også har vi fått vite. Jeg savner den gode begrunnelsen - dvs. begrunnelsen for at vi nå stenger butikker og all aktivitet. Og før noen roper og remjer seg: husk at Bergen har hatt strenge tiltak siden midten av september og at vi får ca 14 dager i frisk luft mellom hver gang de slamrer igjen døren.

Jeg forstår ikke hvorfor de eksisterende tiltakene i varierende grad er nok - nå skal også handelsnæringen straffes. 

Nei, jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår det helt selv. Jeg var innom Galleriet en kveld i forrige uke, det var jo knapt noen andre der, så jeg forstår ikke riktig gevinsten av å stenge helt.

• Liker 3
  • Opprett ny...