AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Jeg ønsker å ta ferie på andre tidspunkter enn fellesferien, påska og jula, men på andre tidspunkter gjennom året. Er det noen som har eller kjenner til jobber eller yrker der dette går helt fint? Anonymkode: f3c0a...67a
Luckiness Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Lærer funker fint dersom det er sommeren du vil ha mer flexibel. Men du er jo likevel låst til de andre felles-feriene. Ellers helsevesenet. Feks sykehjem, sykehus, bofellesskap. Mange, spesielt med barn, som ønsker fellesferiene. Så vil nok være lett å ønske og få andre uker til ferie. Funker sikkert i andre type turnusjobber også.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Luckiness skrev (Akkurat nå): Lærer funker fint dersom det er sommeren du vil ha mer flexibel. Men du er jo likevel låst til de andre felles-feriene. Ellers helsevesenet. Feks sykehjem, sykehus, bofellesskap. Mange, spesielt med barn, som ønsker fellesferiene. Så vil nok være lett å ønske og få andre uker til ferie. Funker sikkert i andre type turnusjobber også. Nei, ikke nødvendigvis. jeg jobber i bofellesskap og vi må ha sammenhengende ferie 3 uker i fellesferien. Dessuten har kommunen en merkelig idé om at desember er en måned hvor det er tre ganger så mye å gjøre enn ellers, så hvis du jobber i barnehage eller bofellesskap/sykehjem får du ikke tatt ut ferie eller avspasert i desember. Anonymkode: 4cfcb...68d 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Jeg jobber som forsker og har stor fleksibilitet i både når på døgnet jeg jobber og når jeg tar ut ferie (så sant jeg leverer som avtalt og stiller til møter). Ulempa er at det er en type jobb man har med seg hjem og aldri helt får mentalt fri fra, men fleksibiliteten er et stort gode. Anonymkode: 8234f...4d9 1
Angelheart2 Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 I reiselivet er det jo som regel slik at du ikke får ferie i høysesong, det vil si når "alle" andre har ferie, så der er det gode muligheter til å ta ferie på helt andre tidspunkt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Jeg jobber i staten og kan ta ferie når jeg vil. Anonymkode: 6f38c...496 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Angelheart2 skrev (5 timer siden): I reiselivet er det jo som regel slik at du ikke får ferie i høysesong, det vil si når "alle" andre har ferie, så der er det gode muligheter til å ta ferie på helt andre tidspunkt. I reiselivet? Reiselivet består av mye annet enn ferie reisebyråer, jobber i forretningsreisebyrå, vi må ta ut 3 uker sammenhengende i perioden 01.juni-01.september, de andre to ukene kan fordeles litt mer, en uke sammenhengende og en som kan splittes i dager Anonymkode: 555a1...814 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 De aller fleste. Anonymkode: a6f4f...723 1
Gjest ti10 Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Hva som helst, bare sjefen er fleksibel. Du bør kanskje styre unna typiske turistbedrifter med høysesong i fellesferien
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 Helsevesenet, og alle andre steder det jobbes på skift og må være bemanning døgnet rundt. Tungindustri f.eks. Må jo ellers gå på omgang hvem som får lov til å fri i høytider osv. Noen som av eget ønske har lyst til å jobbe når andre helst vil ha fri er jo drømmesituasjonen for den som legger opp turnus. Anonymkode: a8118...8df 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 ti10 skrev (2 minutter siden): Hva som helst, bare sjefen er fleksibel. Du bør kanskje styre unna typiske turistbedrifter med høysesong i fellesferien Det er nå ikke helt riktig. Spesielt jul er høysesong og står for storparten av årsinntekten for mange yrker og næringer. Du får neppe avspasere i november/desember i restaurant, butikk eller frisør f.eks. Anonymkode: a8118...8df
Gjest ti10 Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er nå ikke helt riktig. Spesielt jul er høysesong og står for storparten av årsinntekten for mange yrker og næringer. Du får neppe avspasere i november/desember i restaurant, butikk eller frisør f.eks. Anonymkode: a8118...8df Du har selvfølgelig rett, jeg mente når som helst utenom høysesong i bedriften man jobber i. Må ha hatt en blackout av noe slag der ;D
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 Jeg jobber i helsevesenet og her er null problem å ta ut ferie utenom de faste skoleferiene. Du må selvfølgelig ta din del av jul/påske/pinse hvert 2.,3., elelr 4. år, men ellers er det bare en fordel å flest mulig kjente folk på jobb om sommeren når vikartrykket ellers er høyest. Jeg har hatt ferie fra jan-mars, mars-april, halve mai, og sept-nov flere ganger, spesielt når jeg skal reise på langtur på andre kontinent. Anonymkode: 1aa6a...e86
Mjessa Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 Pleier å ha ferie i hele desember jeg. De aller fleste bedrifter kan tilrettelegge for fleksibel ferie. Det er bare loven som sier at arbeidstaker har rett til 3 uker sammenhengende ferie i perioden mai til september. Om arbeidstaker velger å bruke ferien på annet tidspunkt er det noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Mjessa skrev (1 time siden): Pleier å ha ferie i hele desember jeg. De aller fleste bedrifter kan tilrettelegge for fleksibel ferie. Det er bare loven som sier at arbeidstaker har rett til 3 uker sammenhengende ferie i perioden mai til september. Om arbeidstaker velger å bruke ferien på annet tidspunkt er det noe annet. Men arbeidsgiver kan pålegge tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden (1.mai - 30 sep.) Anonymkode: 1150e...ef4 5
sicario Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ønsker å ta ferie på andre tidspunkter enn fellesferien, påska og jula, men på andre tidspunkter gjennom året. Er det noen som har eller kjenner til jobber eller yrker der dette går helt fint? Anonymkode: f3c0a...67a Som nevnt over så regulerer ferieloven noe av uttaket (1/5 - 30/9) med 3 uker sammenhengende. Utover det kan man i de fleste yrker søke om ferie når man ønsker utover dette.
Mjessa Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men arbeidsgiver kan pålegge tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden (1.mai - 30 sep.) Anonymkode: 1150e...ef4 men hva er problemet om arbeidstakeren vil ha tre uker i APRIL ELLER OKTOBER? Ingen problemer
Luckiness Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, ikke nødvendigvis. jeg jobber i bofellesskap og vi må ha sammenhengende ferie 3 uker i fellesferien. Dessuten har kommunen en merkelig idé om at desember er en måned hvor det er tre ganger så mye å gjøre enn ellers, så hvis du jobber i barnehage eller bofellesskap/sykehjem får du ikke tatt ut ferie eller avspasert i desember. Anonymkode: 4cfcb...68d Men ts ville jo ikke ta ut ferie i julen. Med fellesferien menes det disse typiske 3 ukene fra rundt 1.juli? Hovedferieperioden, hvor en har rett å ta ut 3 uker sammenhengende ferie, er 1.juni-30.september. Altså en kan ønske utenom disse «vanlige» ukene midt på sommeren.
saltvann Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 Bli lokfører. Da får du betalt for å ikke ta ferien på sommeren.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #20 Skrevet 5. februar 2021 Jeg er frilansoversetter og tar meg ferie akkurat når jeg vil. Anonymkode: 118a0...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå